روانشناسی یادگیری
تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش‌آموزان

حوریه باقری؛ فریبرز درتاج؛ اسماعیل سعدی پور؛ حسن اسدزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2025.80626.4031

چکیده
  این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستة آموزشی تولید شده شامل 15 نفر از صاحب‌نظرانی بود که در موضوع یادگیری سازگار با مغز دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی آموزش از طریق بازی بر مهارت‌های شناختی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی براساس الگوی عملکردی زایشی در درس فارسی

مرضیه سعیدپور؛ علی دلاور؛ صغری ابراهیمی قوام؛ خدیجه علی آبادی؛ سعید پور روستایی اردکانی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.64533.3516

چکیده
  اگرچه می توان از بازی های آموزشی در مجموعه های آموزشی رسمی و غیررسمی به عنوان دستیارهای یادگیری جهت تشویق یادگیرندگان به یادگیری استفاده کرد، اما لازم است که محتوای آموزشی بازی های آموزشی به خوبی با گیم پلی معنی داری برمبنای نظریه های صحیح یادگیری جهت تضمین رویدادهای یادگیری معنی گرا طراحی شوند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش درس فارسی ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
شناسایی و مدل‌یابی مؤلفه‌های شناختی الگوی ترغیب به رفتار کارآفرینانه (یک مطالعه کیفی)

احمدرضا قلی پور؛ طیبه تجری؛ علی اصغر بیانی؛ جوانشیر اسدی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2023.71648.3768

چکیده
  هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفه‌های شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه داده‌بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونه‌برداری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تدوین مدل رابطه والد- فرزند بر اساس پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با میانجی گری ذهن آگاهی

کامران شیوندی چلیچه؛ پریسا عبادی؛ مازیار شاکرمی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74014.3851

چکیده
  رابطه میان والدین و فرزندان نوجوان به سبب ویژگی‌های خاص رشدی این گروه سنی با چالش‌های ویژه‎ای رویارو است. از این رو، این پژوهش با هدف تدوین مدل رابطه والد- فرزند بر اساس پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با میانجی‎گری ذهن‎ آگاهی در دانش‎آموزان نوجوان به انجام رسید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
نقش واسطه ای سرعت پردازش اطلاعات در روابط ساختاری تنظیم شناختی هیجان با سازگاری در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

اکرم آذرنیا؛ کامران یزدانبخش؛ آسیه مرادی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2025.75921.3921

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه‌ای سرعت پردازش اطلاعات در روابط ساختاری تنظیم شناختی هیجان با سازگاری در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعات همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه‌ دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 بود که به مراکز ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه روش مبتنی بر بازی‌ با آموزش وارونه در یادگیری درس ریاضی پایه سوم ابتدایی

عبدالقادر آسوبار؛ محسن روشنیان رامین

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2025.18630

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه آموزش مبتنی بر بازی‌ با آموزش وارونه بر یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر زمان حال‌نگر، بر اساس نوع متغیر کمی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها جزو تحقیقات شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی اثربخشی آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار بر مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری اخلاقی دانش‌آموزان

ناهید قرائی؛ محبوبه طاهر

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.81769.4068

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار بر مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری اخلاقی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر شاهرود انجام شد. این مطالعه به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه آماری بصورت هدفمند شامل 24 دانش‌آموز دختر بود که به‌صورت تصادفی به دو گروه 12 نفره ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی اثربخشی تاب آوری تحصیلی بر اهمال کاری تحصیلی، اشتیاق به مدرسه و اضطراب دانش آموزان متوسطه یک و دو شهر اصفهان

هدیه فلفلیان؛ حسین جمشیدیان

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.78090.3975

چکیده
  دانش آموزان دوره متوسطه در مسیر تحصیل خود با چالش‌های بی‌شماری مواجه می‌شوند که انگیزه‌ و شرایط تحصیلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به همین خاطر نیازمند آموزش‌های لازم در راستای مدیریت استرس روزانه و مهارت روبرو شدن با شرایط دشوار در مدرسه هستند؛بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تاب‌آوری تحصیلی بر اهمال‌کاری تحصیلی، ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی

محمد عسگری

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 7-39

https://doi.org/10.22054/jep.2024.78137.3978

چکیده
  تقویت مهارت‌های تفکّر علمی برجسته‌ترین کارکرد مؤسسات آموزشی است، و تفکّر انتقادی هدف اصلی مؤسسات آموزش عالی به منظور افزایش شایستگی دانشجویان در قرن 21 بوده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی در طول چهار ساله تحصیل بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی در یک مطالعه مقطعی بود. جامعه آماری و نمونه مورد ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
شناسایی مولفه های مدل تلفیقی فناور محورشایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی مربیان

زهره ارداغیان؛ محمد صالحی؛ رضا یوسفی سعید آبادی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 41-68

https://doi.org/10.22054/jep.2024.80466.4025

چکیده
  هدف پژوهش شناسایی مدل تلفیقی فناور محور شایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی مربیان بود.. جامعه آماری این پژوهش اعضا ی هیات علمی دانشگاهها و مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور و همچنین 37 متن پژوهشی مرتبط به روش نمونه گیری به روش گلوله برفی تامرحله دست یابی به آستانه سودمندی انجام شد.ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمه‌ساختار‌مند بوده است که ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان

مجید کارگر مغانجوقی؛ نعیمه محب؛ رعنا ساکن آذری؛ بهرام اصل فتاحی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 91-116

https://doi.org/10.22054/jep.2024.77849.3970

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی بود، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی

مسلم شجاعی؛ علی جعفری؛ لیلا جهان تیغی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 143-166

https://doi.org/10.22054/jep.2024.79989.4018

چکیده
  فقدان ارتباط موثر با والدین در زندگی فرزندان، به تعامل های والد- فرزندی ضعیف تر و سطحی تر منجر می شود و این تعامل ضعیف موجبات بروز مشکلات پیچیده در آینده را، برای فرزند فراهم می آورد. هدف این پژوهش طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان حوزه های ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی

سمیرا علی زاده؛ یوسف دهقانی؛ فریده سادات حسینی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 143-166

https://doi.org/10.22054/jep.2024.75477.3903

چکیده
  درگیر کردن حرکات افراد با ناتوانی یادگیری می‌تواند برای آن‌ها کمک کننده باشد و روش ایزی مایند نیز یکی از روش‌هایی است که با همراه کردن حرکات با یادگیری ریاضی می‌تواند به بهبود یادگیری افراد مبتلا به این ناتوانی کمک نماید. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل بهبود ظرفیت رهبری آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در عصر جامعه‌محوری آموزش عالی

مجتبی طاهری؛ حمید فرهادی راد؛ عبدالله پارسا؛ سکینه شاهی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 167-200

https://doi.org/10.22054/jep.2024.76484.3939

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی عوامل شکل‌دهنده ظرفیت رهبری آموزشی و ارائه الگوی ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام‌شده است. برای گردآوری، تحلیل و تبیین داده‌ها روش نظریه داده بنیاد و رویکرد نظام‌مند (سیستماتیک)، استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش از بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دولتی در ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه استدلال‌ادراکی در گروه‌های دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ریاضی و خواندن و نارسایی بیش‌فعالی نقص‌توجه

یاسمین بهمنی؛ فریده حمیدی؛ سارا دازی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 201-220

https://doi.org/10.22054/jep.2024.76073.3928

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه متغیر شناختی استدلال‌ادراکی در اختلالات یادگیری خواندن و ریاضی و نارسایی بیش‌فعالی/نقص‌توجه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال‌های ریاضی، خواندن و نارسایی بیش‌فعالی/نقص‌توجه که در سال تحصیلی1401-1402 به مراکز اختلالات ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی از منظر توجه به اصول سه گانه یادگیری مبتنی برمغز : ارایه یک مطالعه کیفی

یاسمین عابدینی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 221-244

https://doi.org/10.22054/jep.2024.76028.3927

چکیده
  چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی کتاب‌ درسی مطالعات اجتماعی پایه‌ ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود. جامعه‌ی آماری پژوهش، شامل کتاب‌ درسی مطالعات اجتماعی پایه‌ ششم ابتدایی بود که با استفاده از نمونه‌گیری تمام شمار، به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. طرح پزوهش حاضرکیفی بوده و با استفاده ازروش تحلیل محتوا صورت ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
هنجاریابی و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه یادگیری مستقل در دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران

سارا محمدپور فدیهه؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ علی دلاور

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22054/jep.2024.37854.2506

چکیده
  هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری داده‌ها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که به‌صورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاه‌های ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تاثیر آموزش اسناد بر تاب آوری ، هیجان های پیشرفت و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اراک

زهرا صالحی مرزیجرانی؛ اسماعیل سعدی پور

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 33-56

https://doi.org/10.22054/jep.2024.37850.2505

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش اسناد بر عزت نفس، تاب‌آوری و هیجان‌های پیشرفت دانش‌آموزان بود. پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانش‌آموزان دختر سال اول دورۀ متوسطۀ دوم شهر اراک بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف و خودکارآمدی دانشجویان

سعیده زاهد؛ حسین کارشکی؛ پروین روشن قیاس

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22054/jep.2024.73598.3838

چکیده
  هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تدوین مدل فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بر اساس عوامل مؤثر بر آن: یک مطالعه داده بنیاد

سارا نجاتی فر؛ سالار فرامرزی

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 79-106

https://doi.org/10.22054/jep.2024.71839.3777

چکیده
  این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش داده‌بنیاد بود و گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص

رئوف احمدیان؛ سید داود حسینی نسب؛ معصومه آزموده

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 107-132

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74766.3881

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانش‌آموزان 9 تا 12 سال مراجعه‌کننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه‌ی تأثیر آموزش بازی‌های حرکتی موزون و بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌ی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانش‌آموزان پایه‌ی اول

محمد نبی ئی؛ رزیتا امانی؛ محمدرضا ذوقی پایدار؛ حسین محققی

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 133-160

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74076.3855

چکیده
  اختلال اضطراب جدایی شایع‌ترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ی تأثیر آموزش بازی‌های حرکتی موزون و بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌ی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانش‌آموزان پایه‌ی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایش‌های میدانی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
پیش بینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی

فاطمه خداپناه؛ محمدرضا تمنایی فر

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 161-188

https://doi.org/10.22054/jep.2024.73512.3835

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش پیش‌بینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونه‏گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
ساخت و اعتبار یابی آزمون بخل بر اساس منابع اسلامی

جواد غلامرضایی؛ سیده زینب سلطانی؛ مسعود آذربایجانی؛ محمد پاینده

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 189-218

https://doi.org/10.22054/jep.2024.45177.3576

چکیده
  سعادت‎مندی و زندگی آسوده از جمله اهداف مهم زندگی انسان است، یکی از مواردی که موجبات سعادت و آسودگی را برای انسان فراهم می‎کند عاری بودن از صفت رذیله بخل است. معنای بخل مطلق خودداری در هنگامی است که شایستگی بخشش وجود دارد. تشخیص و شناسایی صفت بخل دارای پیچیدگی‎های است که گاهی برای افراد به راحتی مقدور نیست ازاین‌رو هدف از پژوهش ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تدوین الگوی سلامت روان کارکنان فراجا با رویکرد آموزشی

ذبیح اله کرمی؛ ایوب آقارحیمی

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، ، صفحه 219-250

https://doi.org/10.22054/jep.2024.75111.3887

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان کارکنان با رویکرد آموزشی می باشد. روش پژوهش به شیوه آمیخته که در مرحله اول از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده گردید و در بخش دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری ‌این پژوهش شامل تمامی پرسنل دارای سطح سلامت اعصاب و روان در کلانتری های انتظامی ...  بیشتر