روانشناسی یادگیری
حوریه باقری؛ فریبرز درتاج؛ اسماعیل سعدی پور؛ حسن اسدزاده
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستة آموزشی تولید شده شامل 15 نفر از صاحبنظرانی بود که در موضوع یادگیری سازگار با مغز دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستة آموزشی تولید شده شامل 15 نفر از صاحبنظرانی بود که در موضوع یادگیری سازگار با مغز دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة آماری در بخش کمی 4۰ نفر از دانشآموزان دورۀ مقطع ابتدایی منطقة 2 تهران بود که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مجذوبیّت تحصیلی (ریو،2013) بود. این پرسشنامه پیش و پس از اجرای بستة آموزشی، از دو گروه آزمایش و کنترل بهعنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پس از 3 ماه گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری در بخش کمّی، با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS25 انجام شد. نتایج در بخش کیفی نشان داد که که بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین از روایی مناسبی برخوردار است. در بخش کمّی، نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین مجذوبیّت تحصیلی گروه دریافتکنندۀ آموزش یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین از دانشآموزان در گروه کنترل بیشتر بود (001/0sig = ). تأثیر این مداخلۀ آموزشی پس از گذشت سه ماه نیز پایدار بود. بنابراین بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مؤثّر بود.این بستة آموزشی میتواند ابزار مؤثّر و کاربردی در راستای ایجاد یادگیری معنیدار و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر باشد.
روانشناسی یادگیری
مرضیه سعیدپور؛ علی دلاور؛ صغری ابراهیمی قوام؛ خدیجه علی آبادی؛ سعید پور روستایی اردکانی
چکیده
اگرچه می توان از بازی های آموزشی در مجموعه های آموزشی رسمی و غیررسمی به عنوان دستیارهای یادگیری جهت تشویق یادگیرندگان به یادگیری استفاده کرد، اما لازم است که محتوای آموزشی بازی های آموزشی به خوبی با گیم پلی معنی داری برمبنای نظریه های صحیح یادگیری جهت تضمین رویدادهای یادگیری معنی گرا طراحی شوند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش درس فارسی ...
بیشتر
اگرچه می توان از بازی های آموزشی در مجموعه های آموزشی رسمی و غیررسمی به عنوان دستیارهای یادگیری جهت تشویق یادگیرندگان به یادگیری استفاده کرد، اما لازم است که محتوای آموزشی بازی های آموزشی به خوبی با گیم پلی معنی داری برمبنای نظریه های صحیح یادگیری جهت تضمین رویدادهای یادگیری معنی گرا طراحی شوند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش درس فارسی از طریق (بازی دور) با استفاده از الگوی عملکردی زایشی بر مهارتهای شناختی دانشآموزان پایه ششم است. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش از لحاظ نوع هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون و پس-آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدائی شهر همدان در سال 1399-1400 بودند که از میان آنها 20 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای شناختی است. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از روشهای آماری آنکوا و مانکوا استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش از طریق (بازی دور) در درس فارسی پایه ششم ابتدائی بر ابعاد مهارت شناختی؛ مهارت انگیزشی، یادگیری، خلق دانش و زایش تأثیر دارد. (بازی آموزشی دور) براساس الگوی پیشنهادی به توسعه مهارتهای زبانی، مهارت های فرازبانی، آفرینشگری ذهن و زبان بازیکن، تمرین مهارتهای دریافتی و ادراکی زبان، تصویرسازی ذهنی، شناخت و زایش واژگان و ترکیبهای زبان فارسی، تثبیت و تعمیق ساخت شناختی کمک می کند.
روانشناسی یادگیری
احمدرضا قلی پور؛ طیبه تجری؛ علی اصغر بیانی؛ جوانشیر اسدی
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفههای شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونهبرداری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفههای شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونهبرداری هدفمند و از نوع گلوله برفی شناسایی و با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده براساس شیوه اشتراوس و کوربین (1998) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های فرآیند کدگذاری 275 کد باز بود که پس از گذراندن مراحل کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی. 25 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی شناسایی و در 5 محور طبقه بندی شدند که عبارتند از: انگیزش شناختی (ادراک نیازهای مالی و نیاز روانشناختی)، بسترهای شناختی (نگرش کارآفرینانه، توانائیهای آموختهشده کارآفرینی، ویژگیهای شخصیتی و کارآفرینانه)، مداخلهگرها (مداخلات شناختی)، راهبردها (خودشکوفایی، تفکر کارآفرینانه، ساختارسازی) و پیامدها (نتایج شناختی و نتایج فراشناختی) حول مقوله محوری (مؤلفههای شناختی الگوی ترغیب). نتایج در قالب الگوهای پارادایمی و مفهومی شکل گرفت. یافتههای این مطالعه میتواند در سطح کلان برای سیاست-گذاران کشوری و مدیران اجرایی بخش دولتی و خصوصی و در سطح خرد برای ترغیب دانشجویان و علاقمندان به کارآفرینی مورد استفاده واقع شود.
روانشناسی یادگیری
کامران شیوندی چلیچه؛ پریسا عبادی؛ مازیار شاکرمی
چکیده
رابطه میان والدین و فرزندان نوجوان به سبب ویژگیهای خاص رشدی این گروه سنی با چالشهای ویژهای رویارو است. از این رو، این پژوهش با هدف تدوین مدل رابطه والد- فرزند بر اساس پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با میانجیگری ذهن آگاهی در دانشآموزان نوجوان به انجام رسید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
رابطه میان والدین و فرزندان نوجوان به سبب ویژگیهای خاص رشدی این گروه سنی با چالشهای ویژهای رویارو است. از این رو، این پژوهش با هدف تدوین مدل رابطه والد- فرزند بر اساس پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با میانجیگری ذهن آگاهی در دانشآموزان نوجوان به انجام رسید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان نوجوان شهر تهران و نمونه آماری برابر با 300 نفر بود که از مدارس پنج منطقه تهران انتخاب گردید. روش نمونهگیری به صورت خوشهای انجام گرفت. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر (2002)، رابطه والد - فرزند فاین، مورلند و شوبل (1983)، ذهنآگاهی والاچ و همکاران (2006) و اضطراب اجتماعی کانر (2000) استفاده گردید. به منظور تحلیل آماری از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که ضریب مسیر استاندارد پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با رابطه والد فرزند در نوجوانان به میزان 43/0- و 17/0- محاسبه شد که نشان گر معنادار بودن این روابط بود (01/0>P).. ولی از سویی، ذهن آگاهی دارای نقش میانجی گری در رابطه استاندارد پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی و رابطه والد فرزند در نوجوانان بود (01/0>P). بنا بر نقش میانجی گری ذهن آگاهی در تبیین رابطه متغیرهای آسیب زا و روابط والد فرزند، روانشناسان و مشاوران میتوانند به منظور کاهش اثرات مشکلات روانی و اجتماعی نوجوانان بر وضعیت زندگی آنان، در جلسات گروهی و فردی به برخورداری دانش آموزان نوجوان از ذهن آگاهی توجه خاص داشته باشند.
روانشناسی یادگیری
اکرم آذرنیا؛ کامران یزدانبخش؛ آسیه مرادی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای سرعت پردازش اطلاعات در روابط ساختاری تنظیم شناختی هیجان با سازگاری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعهی پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 بود که به مراکز ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای سرعت پردازش اطلاعات در روابط ساختاری تنظیم شناختی هیجان با سازگاری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعهی پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 بود که به مراکز اختلال یادگیری مراجعه کردند. از میان آنها 230 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (2006) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و آزمون استروپ بود. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS , AMOS انجام شد. یافتهها نشان داد تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری تاثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد (05/0>P). تنظیم شناختی هیجان به واسطه سرعت پردازش اطلاعات بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری تاثیر مثبت غیر مستقیم و معنادار دارد (05/0>P). نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد راهبردهای تنظیم شناختی هیجان از طریق تاثیری که بر سرعت پردازش اطلاعات میگذارند بر سازگاری دانشآموزان اختلال یادگیری تاثیر دارد. در واقع انتخاب راهبردهای تنظیم شناختی هیجان متناسب با موقعیت، از طریق تاثیری که بر سرعت پردازش اطلاعات میگذارد نقش بسزایی در افزایش سازگاری این دانشآموزان ایفا میکند.
روانشناسی یادگیری
عبدالقادر آسوبار؛ محسن روشنیان رامین
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه آموزش مبتنی بر بازی با آموزش وارونه بر یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر زمان حالنگر، بر اساس نوع متغیر کمی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها جزو تحقیقات شبهآزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه آموزش مبتنی بر بازی با آموزش وارونه بر یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر زمان حالنگر، بر اساس نوع متغیر کمی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها جزو تحقیقات شبهآزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 1800 نفر بود که با توجه به نمونهگیری تصادفی خوشه-ای چند مرحلهای تعداد 75 نفر از این اعضا در سه گروه: آموزش با روش بازی، آموزش با روش وارونه و بدون آموزش به صورت تصادفی قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آمار استنباطی شامل آزمون آنکووا بوده است. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر بازیها و نیز آموزش وارونه در یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار تاثیر دارد. با توجه به یافتهها می-توان نتیجه گرفت به طور کلی هر دو روش اثر معناداری بر ضرب عددها در دانشآموزان دارند و میانگین نمره دانش آموزان در روش مبتنی بر بازی بیشتر از روش آموزش وارونه است. بنابراین بازیها و آموزش وارونه میتوانند از جمله راههای موثر در آموزش ضرب باشند.
روانشناسی یادگیری
ناهید قرائی؛ محبوبه طاهر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش اخلاق با رویکرد هیجانمدار بر مسئولیتپذیری و تصمیمگیری اخلاقی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر شاهرود انجام شد. این مطالعه به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه آماری بصورت هدفمند شامل 24 دانشآموز دختر بود که بهصورت تصادفی به دو گروه 12 نفره ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش اخلاق با رویکرد هیجانمدار بر مسئولیتپذیری و تصمیمگیری اخلاقی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر شاهرود انجام شد. این مطالعه به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه آماری بصورت هدفمند شامل 24 دانشآموز دختر بود که بهصورت تصادفی به دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در هشت جلسه آموزشی به مدت 90 دقیقه با آموزش اخلاق با رویکرد هیجانمدار شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری دادهها شامل مقیاس مسئولیتپذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) و آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش اخلاق با رویکرد هیجانمدار تأثیر معناداری بر افزایش مسئولیتپذیری (F=294.547، p<0.001) و بهبود تصمیمگیری اخلاقی (F=41.118، p<0.001) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است. آموزش اخلاق با رویکرد هیجانمدار میتواند به طور معناداری به ارتقای مسئولیتپذیری و تصمیمگیری اخلاقی دانشآموزان کمک کند. این یافتهها اهمیت توجه به هیجانات در آموزش اخلاق را برجسته میکند و نشان میدهد که هیجانات میتوانند به عنوان یک ابزار قدرتمند در تقویت رفتارهای اخلاقی به کار گرفته شوند. برای بهرهگیری کامل از این رویکرد، نیاز به آموزش معلمان و تدوین برنامههای آموزشی مناسب وجود دارد.
روانشناسی یادگیری
هدیه فلفلیان؛ حسین جمشیدیان
چکیده
دانش آموزان دوره متوسطه در مسیر تحصیل خود با چالشهای بیشماری مواجه میشوند که انگیزه و شرایط تحصیلی آنها را تحت تأثیر قرار میدهند، به همین خاطر نیازمند آموزشهای لازم در راستای مدیریت استرس روزانه و مهارت روبرو شدن با شرایط دشوار در مدرسه هستند؛بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تابآوری تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی، ...
بیشتر
دانش آموزان دوره متوسطه در مسیر تحصیل خود با چالشهای بیشماری مواجه میشوند که انگیزه و شرایط تحصیلی آنها را تحت تأثیر قرار میدهند، به همین خاطر نیازمند آموزشهای لازم در راستای مدیریت استرس روزانه و مهارت روبرو شدن با شرایط دشوار در مدرسه هستند؛بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تابآوری تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی، اشتیاق به مدرسه و اضطراب دانش آموزان متوسطه یک و دو شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی1402-1401که از بین آنان 30 نفر به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و در نهایت به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل(هر کدام 15 نفر) جایدهی شدند.ابزار گرداوری ا داده ها شامل پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، اشتیاق به مدرسه توسط وانگ، وایلت و اسکلز(2011)، اضطراب بک و همکاران(1998)بود.بسته آموزشی تابآوری تحصیلی برگرفته از پژوهش یوسف وند(1397)و یاراحمدی و همکاران (1398) در طی 10 جلسه 60 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss-22 در دو سطح آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش تابآوری تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی، اشتیاق به مدرسه و اضطراب دانش آموزان متوسطه یک و دو شهر اصفهان تأثیر معناداری دارد(05/0≥p). براساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت آموزش تاب آوری تحصیلی میتواند به عنوان روش مداخلهای موثر مورد استفاده مشاوران مدارس قرار گیرد
روانشناسی یادگیری
محمد عسگری
چکیده
تقویت مهارتهای تفکّر علمی برجستهترین کارکرد مؤسسات آموزشی است، و تفکّر انتقادی هدف اصلی مؤسسات آموزش عالی به منظور افزایش شایستگی دانشجویان در قرن 21 بوده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی در طول چهار ساله تحصیل بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی در یک مطالعه مقطعی بود. جامعه آماری و نمونه مورد ...
بیشتر
تقویت مهارتهای تفکّر علمی برجستهترین کارکرد مؤسسات آموزشی است، و تفکّر انتقادی هدف اصلی مؤسسات آموزش عالی به منظور افزایش شایستگی دانشجویان در قرن 21 بوده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی در طول چهار ساله تحصیل بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی در یک مطالعه مقطعی بود. جامعه آماری و نمونه مورد مطالعه همه دانشجویان ورودی1398 تا 1401 رشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی که تعداد آنها 87 نفر بود. برای سنجش تفکّر انتقادی دانشجویان، از آزمون تفکّر انتقادی واتسون-گلاسر(1937) استفاده شد. این آزمون دارای 80 سوال و پنج خرده آزمون استنباط، شناسایی مفروضه ها، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی استدلالهای منطقی است که هر 16 سوال آن یک مولفه را میسنجد. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل تشخیصی استفاده شد. نتایج نشان داد که تفکّرانتقادی و مولفههای تفکّر انتقادی دانشجویان پایین و ضعیف است. روند کلی تحول تفکّر انتقادی در دانشجویان در طول چهارساله تحصیل صعودی است، گرچه این روند در سال سوم کمی نزولی بود. مولفههای شناسایی مفروضه ها، استنتاج، تعبیرو تفسیر، و ارزشیابی استدلالهای منطقی روند افزایشی معنیدار داشت، اما مولفه استنباط روند معنیداری نداشت. بعلاوه، مؤلفههای تعبیر و تفسیر، و شناسایی مفروضهها بیشتر از سایر مؤلفهها در ایجاد تمایز در چهار ورودی مورد بررسی تأثیر دارد و ارزشیابی استدلالهای کمترین تأثیر را دارد. پس میتوان نتیجه گیری کرد که با وجود اینکه تفکر انتقادی دانشجویان ضعیف ارزیابی می-شود، اما تحصیلات دانشگاهی بر روند رشد تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی دانشگاه علامهطباطبائی موثر بوده است.
روانشناسی یادگیری
زهره ارداغیان؛ محمد صالحی؛ رضا یوسفی سعید آبادی
چکیده
هدف پژوهش شناسایی مدل تلفیقی فناور محور شایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی مربیان بود.. جامعه آماری این پژوهش اعضا ی هیات علمی دانشگاهها و مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور و همچنین 37 متن پژوهشی مرتبط به روش نمونه گیری به روش گلوله برفی تامرحله دست یابی به آستانه سودمندی انجام شد.ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمهساختارمند بوده است که ...
بیشتر
هدف پژوهش شناسایی مدل تلفیقی فناور محور شایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی مربیان بود.. جامعه آماری این پژوهش اعضا ی هیات علمی دانشگاهها و مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور و همچنین 37 متن پژوهشی مرتبط به روش نمونه گیری به روش گلوله برفی تامرحله دست یابی به آستانه سودمندی انجام شد.ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمهساختارمند بوده است که با شمار 18 تن از جامعه آماری(بر اساس اشباع داده ها) می باشند نتایج نشان داد، نیاز به توسعه نوآوری و مهارت در سازمان، یادگیری و توانمندی فناوری اطلاعات و ارتباطات، بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در حوزه تدریس و یادگیری فراگیران به عنوان شرایط علی به وجود آمدن مقوله ی محوری بودند. شایستگی های فردی فراگیران و مربیان، توانایی برنامه ریزی برای فعالیت های خود و فرگیران با تکیه بر دانش قبلی و عوامل بیرونی به عنوان شرایط مداخله گر،علاوه براین ،شرایط مناسب سازمانی و زیرساخت های مناسب به عنوان شرایط زمینه ای یا بستر، نیازسنجی آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات ، ارزشیابی فناوری ،بهبود روش ها و امکانات آموزشی، مدیریت نوآور به عنوان شرایط راهبردی و در نهایت افزایش اثربخشی و کارایی آموزشی سازمان ، تسهیل یادگیری فراگیران و بهبود و چابکی سازمانی جزء پیامدهای مدل تلفیقی فناور محورشایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی بودند. همچنین 7 مؤلفه شایستگی شناختی و 5 مؤلفه برای شایستگی انگیزشی شناسایی شدند.
روانشناسی یادگیری
مجید کارگر مغانجوقی؛ نعیمه محب؛ رعنا ساکن آذری؛ بهرام اصل فتاحی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی بود، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی بود، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز است که در سال تحصیلی1401-1402 مشغول تحصیل بودند. شرکت کنندگان پژوهش شامل 45 دانش آموز پسر پایۀ ششم ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، که شامل 33 گویه و هدف آن بررسی انگیزش تحصیلی در بین دانش آموزان می باشد. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که بین گروههای آزمایش(آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش بیان داستانهای علمی) و گروه کنترل در متغیر وابسته پژوهش(انگیزش تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد یعنی آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی منجر به افزایش انگیزش تحصیلی در دانش آموزان بود که با توجه به تفاوت میانگینها در آمار توصیفی، روش آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی اثرگذاری بیشتری را ایجاد کرده بود.
روانشناسی یادگیری
مسلم شجاعی؛ علی جعفری؛ لیلا جهان تیغی
چکیده
فقدان ارتباط موثر با والدین در زندگی فرزندان، به تعامل های والد- فرزندی ضعیف تر و سطحی تر منجر می شود و این تعامل ضعیف موجبات بروز مشکلات پیچیده در آینده را، برای فرزند فراهم می آورد. هدف این پژوهش طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان حوزه های ...
بیشتر
فقدان ارتباط موثر با والدین در زندگی فرزندان، به تعامل های والد- فرزندی ضعیف تر و سطحی تر منجر می شود و این تعامل ضعیف موجبات بروز مشکلات پیچیده در آینده را، برای فرزند فراهم می آورد. هدف این پژوهش طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان حوزه های روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی و ارتباطات و والدین دارای فرزند دانش آموز در شهر تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی بر اساس اصل اشباع نظری 20 نفر از خبرگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی طبق فرمول کوکران 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه تعامل والدین با دانش آموزان و در تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا، روش کدگذاری و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که روابط بین فردی، اقتصاد و مدیریت هزینه، رعایت بهداشت و امور تحصیلی بر تعاملات والد – فرزندی تاثیرگذار است. مقدار ضریب بتا روابط بین فردی برابر با 485/0، و مقدار ضریب بتا مربوط به اقتصاد برابر 745/ ، ضریب بتا مربوط به مسیر سوم برابر 256/0 و ضریب بتای مسیر چهارم برابر با 487/ میباشد.
روانشناسی یادگیری
سمیرا علی زاده؛ یوسف دهقانی؛ فریده سادات حسینی
چکیده
درگیر کردن حرکات افراد با ناتوانی یادگیری میتواند برای آنها کمک کننده باشد و روش ایزی مایند نیز یکی از روشهایی است که با همراه کردن حرکات با یادگیری ریاضی میتواند به بهبود یادگیری افراد مبتلا به این ناتوانی کمک نماید. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی ...
بیشتر
درگیر کردن حرکات افراد با ناتوانی یادگیری میتواند برای آنها کمک کننده باشد و روش ایزی مایند نیز یکی از روشهایی است که با همراه کردن حرکات با یادگیری ریاضی میتواند به بهبود یادگیری افراد مبتلا به این ناتوانی کمک نماید. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه هدف، دانشآموزان کلاس اول و دوم با ناتوانی یادگیری ریاضی از مرکز ناتوانیهای یادگیری بوشهر بودند که ۳۰ نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل آزمون نگهداری دیداری بنتون (1974) جهت سنجش حافظه دیداری، و دو پرسشنامه چاپمن (1987) و ادینبورگ (1970) جهت سنجش غلبه طرفی مغز بود. ابتدا نمرات پیشآزمون هر دو گروه ثبت گردید. سپس 12 جلسه ۴5 دقیقهای مداخله ایزی مایند بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. در نهایت، نمرات پسآزمون هر دو گروه مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که اجرای روش ایزی مایند بر حافظه دیداری ( 05/0>p و 727/5=F) و غلبه طرفی مغز ( 01/0>p و 698/19=F) تأثیر معناداری دارد. در نتیجه، معلمان کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی میتوانند جهت بهبود حافظه دیداری و غلبه طرفی مغز، از روش ایزی مایند برای این دانشآموزان استفاده نمایند.
روانشناسی یادگیری
مجتبی طاهری؛ حمید فرهادی راد؛ عبدالله پارسا؛ سکینه شاهی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل شکلدهنده ظرفیت رهبری آموزشی و ارائه الگوی ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجامشده است. برای گردآوری، تحلیل و تبیین دادهها روش نظریه داده بنیاد و رویکرد نظاممند (سیستماتیک)، استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش از بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای دولتی در ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل شکلدهنده ظرفیت رهبری آموزشی و ارائه الگوی ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجامشده است. برای گردآوری، تحلیل و تبیین دادهها روش نظریه داده بنیاد و رویکرد نظاممند (سیستماتیک)، استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش از بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 1402-1401 و به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق مصاحبههای نیمه ساختارمند جمعآوریشده و اشباع نظری پس از مصاحبه عمیق با 16 نفر از مشارکتکنندگان، حاصل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که توسعه ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان به عنوان پیشران کلیدی تحقق جامعهمحوری دانشگاه فرهنگیان در سطح فردی به خود راهبری، در سطح سازمانی به شکلگیری بستر مشارکت و خودگردانی مدرسه، و در سطح فرا سازمانی به تقویت جایگاه نهادی دانشگاه فرهنگیان منجر میشود. همچنین بر پایه یافتههای این پژوهش میتوان گفت مزیتهای نسبی فوق از طریق راهبردهای بسیار مهمی مانند هم آفرینی، رهیاری، رهبری تأملی و کارورزی رهبری قابلدسترسی بوده و تحت تأثیر عوامل زمینهای، علّی و مداخلهگری مانند الزامات نوظهور جامعه ذینفعان، انحصارگرایی در تربیتمعلم و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه میباشند.
روانشناسی یادگیری
یاسمین بهمنی؛ فریده حمیدی؛ سارا دازی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه متغیر شناختی استدلالادراکی در اختلالات یادگیری خواندن و ریاضی و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم ابتدایی مبتلا به اختلالهای ریاضی، خواندن و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه که در سال تحصیلی1401-1402 به مراکز اختلالات ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه متغیر شناختی استدلالادراکی در اختلالات یادگیری خواندن و ریاضی و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم ابتدایی مبتلا به اختلالهای ریاضی، خواندن و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه که در سال تحصیلی1401-1402 به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران مراجعه کردند بود.با شیوه نمونهگیری هدفمند 93 دانش آموز انتخاب شدند به نحوی که در هر یک از گروههای اختلال ریاضی، اختلال خواندن و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه 31 دانشآموز قرار داشت.ابزارهای مورد استفاده آزمون خواندن تبریزی(1378)، پرسشنامه مقیاس درجهبندی والدین کانرز (1386)، مجموعهآزمون استانداردشده حساب یا آزمون پیشرفتتحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو(1993) و آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم هنجارشده توسط عابدی، صادقی و ربیعی(1392) بود. سئوال پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی نسخه هجدهم در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. از یافتهها میتوان نتیجه گرفت فقط بین گروههای خواندن و ریاضی در متغیر استدلالادراکی تفاوت معناداری وجود دارد(5/0P <) ؛ که گروه اختلال ریاضی عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه اختلال خواندن دارد. به عبارتی دیگر میتوان نتیجه گرفت استدلالادراکی میتواند متغیر ویژهتری برای اختلال ریاضی باشد. لذا به متخصصان توصیه میشود در مواجه با کودکان دارای اختلال ریاضی در زمینه استدلالادراکی اقدامات موثرتری انجام دهند.
روانشناسی یادگیری
یاسمین عابدینی
چکیده
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود. جامعهی آماری پژوهش، شامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بود که با استفاده از نمونهگیری تمام شمار، بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. طرح پزوهش حاضرکیفی بوده و با استفاده ازروش تحلیل محتوا صورت ...
بیشتر
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود. جامعهی آماری پژوهش، شامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بود که با استفاده از نمونهگیری تمام شمار، بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. طرح پزوهش حاضرکیفی بوده و با استفاده ازروش تحلیل محتوا صورت گرفته است. واحد تحلیل محتوا ،کلیه صفحات این کتاب( شامل متن، تصاویر، پرسش ها و فعالیتهای هر درس) بود. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، چک لیست محقق ساخته طراحی شده بر اساس ادبیات موجود درحوزه اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود که پایایی آن از طریق محاسبه ضریب توافق کاپا موردبررسی قرارگرفت. یافتهها نشانداد در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی کمترین میزان توجه به اصل غرقه سازی همخوان و بیشترین میزان توجه به اصل پردازشگری فعال صورت گرفته است ، در حالی که میزان توجه به اصل هشیاری آرمیده در سطح متوسطی قرار دارد. لذا می توان نتیجه گرفت که طراحان برنامه درسی به مولفه های تنوع در ارایه متون، تصاویر و فعالیتها، و هم چنین مشاهده گری دردنیای اجتماعی و انجام فعالیت های عملی مبتنی بر تجارب یادگیری ملموس و عینی نظیر گردش های علمی ، انجام آزمایش و ایفای نقش و استفاده از نمایش فیلم ، کلیپ و سایر محتواهای دیجیتالی که تاثیر زیادی بر توسعه شناخت اجتماعی کودکان و نوجوانان در عصر فناوری های اطلاعات و ارتباطات دارد توجه اندکی داشته اند.
روانشناسی یادگیری
سارا محمدپور فدیهه؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ علی دلاور
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری دادهها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که بهصورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری دادهها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که بهصورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 96-95 انتخاب شدند، بودند. پس از جمعآوری دادهها، ابتدا پارامترهای سؤالات بهوسیله نظریه کلاسیک برآورد گردید، پس از حذف سؤالات نامناسب اعتبار آزمون توسط آلفای کرونباخ، مقدار 90/0 محاسبه گردید و روایی واگرا و همگرای پرسشنامه با پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بررسی شد. بهمنظور برازش دادههای پرسشنامه با مدل اولیه، تحلیل عاملی تأییدی توسط نرمافزار LISREL به کار گرفته شد و نیز برای تعیین ساختار پرسشنامه در جامعهی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و چرخش ابلیمن مورداستفاده قرار گرفت، پارامترهای سؤالات پرسشنامه توسط مدل چند ارزشی GRM با استفاده از نرمافزار R برآورد گردید. نتایج بیانگر این بود که همان سؤالهایی که در تحلیل کلاسیک از آزمون کنار گذاشته شدند اینجا نیز دارای ضریب تشخیص پایین بودند و توابع آگاهی آنها نیز هیچگونه آگاهی را در سطح صفت مورد اندازهگیری فراهم نکرد، درنهایت دادهها با مدل یک، دو و سه پارامتری و مدل GRM برازش داده شد، و بهترین مدل برای برازش دادهها مدل GRM بود. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، پرسشنامهی جدید با 37 سؤال منطبق با جامعهی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران به دست آمد.
روانشناسی یادگیری
زهرا صالحی مرزیجرانی؛ اسماعیل سعدی پور
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش اسناد بر عزت نفس، تابآوری و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دورۀ متوسطۀ دوم شهر اراک بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش اسناد بر عزت نفس، تابآوری و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دورۀ متوسطۀ دوم شهر اراک بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 دانشآموز انتخاب شدند و پیشآزمون از آنها به عمل آمد. از این نمونه، 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند. سپس جلسات آموزش اسناد روی گروه آزمایش اعمال شد. سپس، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامۀ عزتنفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامۀ هیجانهای پیشرفت (2002) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهبود معنیداری در نمرات عزت نفس، تابآوری و هیجانات پیشرفت آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه نشان داد. بنابراین، میتوان از آموزش اسناد جهت کمک و راهنمایی دانشآموزان برای بهبود عملکرد تحصیلی آنها استفاده نمود.
روانشناسی یادگیری
سعیده زاهد؛ حسین کارشکی؛ پروین روشن قیاس
چکیده
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت ...
بیشتر
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بار شناختی (کلپش و همکاران، 2017)، پرسشنامهی هزینه تکلیف (فلاک و همکاران، 2015) و زیر مقیاس خودکارآمدی پرسشنامه MSLQ (پنتریچ و همکاران، 1991) بوده و از اثر ناسیالی متن جهت القاء بار شناختی برونزاد استفاده شد. در مرحله پیشآزمون، متنی یکسانی جهت مطالعه به دو گروه کنترل و آزمایش داده شد که به لحاظ روانی و سیالی همسان بودند. سپس هر دو گروه به پرسشنامهی هزینه تکلیف و خودکارآمدی پاسخ دادند. در پسآزمون هم روش به همین صورت بود با این تفاوت که متن گروه آزمایش به لحاظ سیالی، دستکاری شد تا خوانایی کمتری داشته باشد. دادههای پژوهش با روش مانکوا تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد القاء بار شناختی برونزاد در قالب اثر سیالی، تأثیر معناداری بر هزینهی درونی تکلیف و خودکارآمدی دارد (01/0> P). از این رو میتوان گفت بار شناختی برونزاد با القاء هزینهی بیشتر، بر خودکارآمدی دانشجویان اثر میگذارد.
روانشناسی یادگیری
سارا نجاتی فر؛ سالار فرامرزی
چکیده
این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بود و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بود و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و پس مصاحبه با 25 دانشآموز، عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی شناسایی گردید. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 123 مفهوم، کدهای محوری شامل 20 مفهوم و کدهای انتخابی در 5 مفهوم تحت عناوین عوامل درونمدرسهای، تجربههای تحصیلی دانشآموز، عوامل درونفردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی شناسایی و استخراج گردید. نوآوری پژوهش حاضر از این جهت قابل تبیین است که توجه به مشکلات تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص از اهمیت فراوانی برخوردار است و عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش-آموزان با اختلال یادگیری خاص شناسایی شد. لذا میتوان نتیجه گرفت برای هرگونه اقدامی ابتدا باید عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی آنها را شناسایی و در صدد طراحی راهبردهایی برای پیشگیری از آن اقدام کرد.
روانشناسی یادگیری
رئوف احمدیان؛ سید داود حسینی نسب؛ معصومه آزموده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم سال 1400 بود. از این بین تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارش تصادفی شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش پرسشنامه توجه و پردازش شناختی و تنظیم هیجان بود. فرضیههای پژوهش بااستفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد سطح معنیداری در تمامی مقایسهها کمتر از 05/0 بود که نشان داد مداخله آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و تنظیم هیجان اثربخشی معناداری داشت (05/0>p). بررسی اندازة اثر نشان داد که بیشترین تفاوت در نمره کل پردازش شناختی باضریب 710/0 مشاهده شد. نتیجه پژوهش حاضر فاقد بررسی پیگیری بلندمدت بود. لذا پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده اثربخشی این مداخلات را به صورت پیگیری بلندمدت بررسی کنند و آموزش تفکر انتقادی بهعنوان رویکردی نوین در کنار مداخلات آموزشی به مربیان مراکز اختلالات یادگیری خاص آموزش داده شود تا این مربیان در مداخلات خود این راهبردها را بهکار گیرند.
روانشناسی یادگیری
محمد نبی ئی؛ رزیتا امانی؛ محمدرضا ذوقی پایدار؛ حسین محققی
چکیده
اختلال اضطراب جدایی شایعترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهی تأثیر آموزش بازیهای حرکتی موزون و بازیدرمانی مبتنی بر رابطهی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانشآموزان پایهی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشهای میدانی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه ...
بیشتر
اختلال اضطراب جدایی شایعترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهی تأثیر آموزش بازیهای حرکتی موزون و بازیدرمانی مبتنی بر رابطهی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانشآموزان پایهی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشهای میدانی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پایهی اول ابتدایی شهرستان ملایر در سالتحصیلی1402-1401 بودند، که با روش نمونهگیری هدفمند از میان مدارس ابتدایی سطح شهر با استفاده از پرسشنامهی غربالگری اختلال اضطراب جدایی، پرسشنامهی خودتنظیمی هیجانی و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه گواه گمارش شدند. دو نوع مداخلهی بازی درمانی اجرا و در نهایت دادههای پسآزمون یک هفته بعد از انجام مداخلات جمعآوری شد. به طورکلی، نتایج حاصل نشان داد که هر دو مداخلهی بازی درمانی بر کاهش علائم اضطراب جدایی و افزایش خودتنظیمی هیجانی در دانشآموزان اثر معناداری دارند(p>0.05). اما مداخلهی بازیدرمانی مبتنی بر رابطهی والد-کودک نسبت به آموزش بازیهای حرکتی موزون در کاهش علائم اضطراب جدایی مؤثرتر بود. بنابراین پیشنهاد میشود تا تکنیکهای بازیدرمانی به مشاوران و معلمان مدارس ابتدایی و همچنین مربیان پیشدبستانی آموزش داده شود تا بتوانند در مواجهه با کودکان مضطرب کلاس خود از آن استفاده کنند.
روانشناسی یادگیری
فاطمه خداپناه؛ محمدرضا تمنایی فر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامه بهزیستی تحصیلی(AWBQ) تومینن-سوینی و همکاران(2012)، فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود(SF-SCS) ریس و همکاران(2011)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) هیل و آرگیل)2002) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی(ASEQ) جینگز و مورگان(1999) پاسخ دادند. از بین آنها به این منظور تعداد 74 نفر دانشآموز با بهزیستی تحصیلی پایین و 87 نفر با بهزیستی تحصیلی بالا شناسایی شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل تمایزی و همچنین نرمافزار نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که با کمک شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی میتوان بهزیستی تحصیلی را پیشبینی کرد و تحلیل تمایزی توانست با 1/90 درصد دانشآموزان را به دو گروه با بهزیستی بالا و پایین طبقهبندی نماید. میتوان نتیجهگیری کرد متغیرهای همچون شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی تاثیرگذار است. پیشنهاد میشود مشاوران تحصیلی در ارائه راهکارهای افزایش بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان به نقش متغیرهایی مانند شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی توجه بیشتری کنند.
روانشناسی یادگیری
جواد غلامرضایی؛ سیده زینب سلطانی؛ مسعود آذربایجانی؛ محمد پاینده
چکیده
سعادتمندی و زندگی آسوده از جمله اهداف مهم زندگی انسان است، یکی از مواردی که موجبات سعادت و آسودگی را برای انسان فراهم میکند عاری بودن از صفت رذیله بخل است. معنای بخل مطلق خودداری در هنگامی است که شایستگی بخشش وجود دارد. تشخیص و شناسایی صفت بخل دارای پیچیدگیهای است که گاهی برای افراد به راحتی مقدور نیست ازاینرو هدف از پژوهش ...
بیشتر
سعادتمندی و زندگی آسوده از جمله اهداف مهم زندگی انسان است، یکی از مواردی که موجبات سعادت و آسودگی را برای انسان فراهم میکند عاری بودن از صفت رذیله بخل است. معنای بخل مطلق خودداری در هنگامی است که شایستگی بخشش وجود دارد. تشخیص و شناسایی صفت بخل دارای پیچیدگیهای است که گاهی برای افراد به راحتی مقدور نیست ازاینرو هدف از پژوهش پیشرو ساخت آزمون بخل جهت تشخیص دقیق این صفت میباشد. در همین راستا با روش توصیفی- تحلیلی ، نخست آموزههای اسلامی در رابطه با نشانگان بخل از آیات و روایات به صورت توصیفی جمعآوری و دستهبندی شده است و سپس تلفیق، تجزیه و تحلیل شده است. در مرحله بعد بر اساس این نشانگان و همچنین با توجه به شیوههای رواسنجی، آزمونی با سی سوال، طراحی شده است که یافتهها و نتایج آن بدین شرح است: میانگین نظرات بیست نفر از متخصصان مسائل اسلامی و روانشناسی نمره روایی 6/87% را برای سوالات بیان میکند. اعتبار آزمون بر روی 353 نفر آزمودنی صورت گرفت و با روشهای آماری و برنامه تخصصی SPSS، محاسبه شده است. میزان آلفا همبستگی بین دو نیمه و همبستگی سه مولفه شناختی، عاطفی، رفتاری؛ با نمره کل آزمون براساس هم بستگی پیرسون بالاتر از 7% است که نشاندهنده اعتبار بالای آزمون است. طبق نتایج آزمون T میزان نمره بخل زنان و مردان و افراد مجرد و متأهل تفاوت معناداری دارد. با توجه به اعتبار بالای آزمون، پرسشنامه بخل آماده استفاده است.
روانشناسی یادگیری
ذبیح اله کرمی؛ ایوب آقارحیمی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان کارکنان با رویکرد آموزشی می باشد. روش پژوهش به شیوه آمیخته که در مرحله اول از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده گردید و در بخش دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی پرسنل دارای سطح سلامت اعصاب و روان در کلانتری های انتظامی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان کارکنان با رویکرد آموزشی می باشد. روش پژوهش به شیوه آمیخته که در مرحله اول از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده گردید و در بخش دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی پرسنل دارای سطح سلامت اعصاب و روان در کلانتری های انتظامی شیراز هستند. و بخش دلفی نیز شامل 15 نفر ازخبرگان درون و برون سازمانی می باشند.یافته ها: عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان در شش بعد از جمله: مدیریت و رهبری ابزاری وآمرانه شامل 2 مؤلفه و 16 شاخص و بعد فرهنگ سازمانی شامل 7 مؤلفه و 23 شاخص و بعد جو سازمانی شامل 4 مؤلفه و 7 شاخص و بعد ساختار سازمانی شامل 3 مؤلفه و 12 شاخص و بعد استرس شغلی شامل دو مولفه و 7 شاخص و در نهایت آموزش بهداشت روان با 3 مولفه و9 شاخص شناسایی گردیدند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد ساختار سازمانی، جوسازمانی، استرس شغلی، مدیریت ابزاری و فرهنگ سازمانی و آموزش بهداشت روان می باشد. و سپس برای اولویت بندی با استفاده از تکنیک دلفی وبر اساس نظر خبرگان، بعد مدیریت و رهبری ابزاری، در اولویت اول، استرس شغلی و آموزش بهداشت روان در اولویت دوم، آموزش بهداشت روان در اولویت سوم، فرهنگ و جو سازمانی هر دو در اولویت چهارم و در نهایت وساختار سازمانی در اولویت پنجم به ترتیب به عنوان مهم ترین ابعاد عوامل موثر بر سلامت روان کارکنان شناسایی شدند.