روانشناسی یادگیری
سید مهدی سرکشیکیان؛ زهرا جامه بزرگ
چکیده
هوش معنوی گروهی از قابلیت ها و ظرفیت های استفاده از منابع ، ارزش ها و خصایص معنوی در راستای ارتقای کنش و سلامت زندگی روزمره است . از این رو توجه روزافزون به این مولفه ضروری به نظر می رسد . در این پژوهش مدل کیفی همبسته های هوش معنوی در شواهد تجربی داخلی و خارجی تبیین می گردد . نوع مطالعه کاربردی و کیفی است و از روش سنتز پژوهشی و تکنیک فراترکیب ...
بیشتر
هوش معنوی گروهی از قابلیت ها و ظرفیت های استفاده از منابع ، ارزش ها و خصایص معنوی در راستای ارتقای کنش و سلامت زندگی روزمره است . از این رو توجه روزافزون به این مولفه ضروری به نظر می رسد . در این پژوهش مدل کیفی همبسته های هوش معنوی در شواهد تجربی داخلی و خارجی تبیین می گردد . نوع مطالعه کاربردی و کیفی است و از روش سنتز پژوهشی و تکنیک فراترکیب استفاده شد . حوزه بررسی مقالات پژوهشی بین سال های 2005 تا 2020 برای تحقیقات خارجی و 1390 تا 1400 برای تحقیقات داخلی است . با استفاده از نگرش یکپارچه سازی و مدل سندلوسکی و باروسو (2007) 170 مقاله گزینش و پس از معیار های ارزیابی 70 مقاله نهایی انتخاب شد . یافته ها در قالب مقولات ، مفاهیم و کد ها تحلیل و پیاده سازی شد . نتایج نشان داد همبسته های آموزشی ، خانوادگی ، فردی ، جامعه شناختی ، روانی ، شغلی ، خلقی و جسمانی همبسته های مرتبط با هوش معنوی در شواهد تجربی داخلی و خارجی است . نتیجه گیری : هوش معنوی با فراهم کردن زمینه های موثر یافته شده در پژوهش می تواند در ابعاد مختلف زندگی افراد اثر گذار باشد
روانشناسی یادگیری
بی بی نعیمه ابریشمی زاده؛ سید امیر قاسم تبار؛ سید عبدالله قاسم تبار
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلش کارتهای مصور ادغام شده بر بهبود عملکرد املاء دانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلش کارتهای مصور ادغام شده بر بهبود عملکرد املاء دانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 8-1397 بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. بدین شکل که از بین دانشآموزان پایه اول دبستان که بخاطر ناتوانی و ضعف در املاء، در کلاسهای مراکز درمان و آموزش کودکان با اختلال یادگیری شرکت داشتند، 40 دانشآموز که در آزمون محقق ساخته اختلال در املاء، نمره 9 یا پایینتر کسب کرده بودند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش طی 20جلسه 60 دقیقهای (هفتهای سه جلسه) با استفاده از فلش کارتهای مصورادغام شده مهمترین و پرکاربردترین واژهها و کلمات پایه اول دبستان آموزش داده شد. گروه کنترل با استفاده از روش مستقیم آموزش دیدند. نتایج کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش از طریق فلش کارت های مصورادغام شده اختلال یادگیری در زمینه املاء را در هر دو بٌعد حافظه دیداری (001/0> P) و مشکلات آموزشی (001/0> P) به طور معناداری بهبود بخشیده است.
روانشناسی یادگیری
زهرا تنها؛ راضیه جلیلی
چکیده
مطالعه تحول معرفتشناسی شخصی در کودکان سنین پایین، بهعنوان خلأ پژوهشی، در سالهای اخیر توجه متخصصان را به خود معطوف ساخته است. نتایج مطالعات نشان میدهد که تحول باورها در کودکی را میتوان در ارتباط با نظریه ذهن موردمطالعه قرار داد. این در حالی است که کسب توانایی در عملکرد اجرایی نیز در ارتباط با باورها و نظریه ذهن قابلبررسی است. ...
بیشتر
مطالعه تحول معرفتشناسی شخصی در کودکان سنین پایین، بهعنوان خلأ پژوهشی، در سالهای اخیر توجه متخصصان را به خود معطوف ساخته است. نتایج مطالعات نشان میدهد که تحول باورها در کودکی را میتوان در ارتباط با نظریه ذهن موردمطالعه قرار داد. این در حالی است که کسب توانایی در عملکرد اجرایی نیز در ارتباط با باورها و نظریه ذهن قابلبررسی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تحول باورها در ارتباط با نظریه ذهن و عملکرد اجرایی در کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش مقطعی است. بدین منظور، تعداد 110 کودک 6 ساله با روش نمونهگیری در دسترس از پیشدبستانیهای شهر تهران انتخاب شدند. برای هر کودک دو تکلیف باور غلط (وایمر و پرنر، 1983؛ پرنر، لیکمن و وایمر، 1987)، دو تکلیف معرفتشناسی شخصی (بور و هوفر، 2002) و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که بین معرفتشناسی شخصی، نظریه ذهن و عملکرد اجرایی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که معرفتشناسی شخصی از طریق نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی قابل پیشبینی است. بر این اساس، در گام اول، تقریباً 56% از واریانس معرفتشناسی شخصی از طریق نظریه ذهن تبیین شد. در گام دوم، نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی 73% از واریانس معرفتشناسی شخصی را تبیین کردند. بنابراین، با ورود متغیر کارکردهای اجرایی به تحلیل، ضریب تعیین از 56% به 73% درصد افزایش یافت.
روانشناسی یادگیری
فرشته هاشمی؛ فریبرز درتاج؛ نور علی فرخی؛ بیتا نصرالهی
چکیده
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای ...
بیشتر
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای اهمالکاری تاکمن، و استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران، ارزیابی شدند. از این تعداد، 48 دانشآموز که بر اساس اکتساب نمرات بالا دارای تعللورزی بالا در نظر گرفته شدند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 1، و 44 دانشآموز که نمرۀ استرس بالا به دست آورده بودند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 2 جایگزین شدند. گروههای آزمایشی طی 8 جلسه تحت تأثیر آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. درحالیکه، در این مدت، گروههای گواه این آموزشها را دریافت نکردند. هر دو گروه تعللورزی بالا، در پیشآزمون، و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ تاکمن، و گروههای استرس بالا نیز در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ زاژاکووا و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی ساده تحلیل شد. یافتهها، بیانگر وجود تفاوت معنادار (05/0 p<) میان گروههای آزمایش و گواه 1 در میزان تعللورزی تحصیلی دانشآموزان در سطح پیشآزمون و پسآزمون بود. همچنین، آموزش ذهنآگاهی نمرات استرس تحصیلی را بهطور معنیداری در گروه آزمایشی استرس بالا کاهش داد.
روانشناسی یادگیری
الهه حجازی؛ عاطفه عظیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین سهم هریک از متغیرهای حمایت اجتماعی ادراکشده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد در پیشبینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان بود. روش: به این منظور 303 دانشجو (207 زن و 96 مرد) سال سوم و چهارم پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین سهم هریک از متغیرهای حمایت اجتماعی ادراکشده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد در پیشبینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان بود. روش: به این منظور 303 دانشجو (207 زن و 96 مرد) سال سوم و چهارم پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده (MSPSS) زیمنت و همکاران (1988) پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (CASE) اون و فرامن (1988) مقیاس انتظار پیامد ((SOES لندری (2003) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دیگروت (1990) پاسخ دادند. طرح پژوهش حاضر همبستگی بوده و دادههای پژوهش با استفاده از رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین جهت مقایسه دختران و پسران در متغیرهای پژوهش از تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) استفاده شده است. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد توان پیشبینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم را دارند. همچنین بر اساس یافتهها دختران حمایت اجتماعی ادراکشده و انتظار پیامد بیشتری را نسبت به پسران گزارش کردند و پسران نیز خودکارآمدی تحصیلی بیشتری نسبت به دختران اظهار کردند.
روانشناسی یادگیری
مسعود حسینچاری؛ فتانه قزلبیگلو؛ بهرام جوکار
چکیده
پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ تعامل معلم- دانشآموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان و مطالعۀ نقش واسطهگری جهتگیری هدف در قالب یک مدل علّی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، همۀ دانشآموزان دورۀ تحصیلی متوسطۀ اول شهرستان کازرون بودند. تعداد 516 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهعنوان مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ تعامل معلم- دانشآموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان و مطالعۀ نقش واسطهگری جهتگیری هدف در قالب یک مدل علّی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، همۀ دانشآموزان دورۀ تحصیلی متوسطۀ اول شهرستان کازرون بودند. تعداد 516 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391)، مقیاس جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، پرسشنامۀ تعامل معلم - دانشآموز وبلز، کریتون، لوی و هوی مایزر (1993) و مقیاس خودکارآمدی موریس (2001) استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با روشهای آماری توصیفی و روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد از میان ابعاد خودکارآمدی، خودکارآمدی هیجانی و اجتماعی هم بهطور مستقیم و هم با واسطهگری جهتگیری هدف از نوع تسلط گرایشی، پیشبین مثبت سرزندگی تحصیلی هستند؛ اما بعد خودکارآمدی تحصیلی فقط با واسطهگری جهتگیری هدف از نوع تسلط گرایشی توانست سرزندگی تحصیلی را پیشبینی نماید. هیچکدام از ابعاد تعامل معلم- دانشآموز نتوانستند بهصورت مستقیم پیشبینیکنندۀ سرزندگی تحصیلی باشند؛ اما بعد کنترل و جهتدهی با واسطهگری جهتگیری هدف از نوع تسلط اجتنابی و بعد عدم اطمینان با واسطهگری جهتگیری هدف تسلط گرایشی پیشبین سرزندگی تحصیلی بودند. ابعاد خودکارآمدی در مقایسه با ابعاد تعامل معلم-دانش آموز نقش مؤثرتری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان داشت. یافتههای پژوهش حاضر، علاوه بر تولید دانش نظری، کاربردهای عملی ویژهای را جهت ارتقای مهارت سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در برداشت. تبیینهای تفصیلی پیرامون چگونگی پیوند متغیرها در اصل مقاله آورده شده است.
روانشناسی یادگیری
اسفندیار سپهوند؛ منیجه شهنی ییلاق؛ سیروس عالی پور بیرگانی؛ ناصر بهروزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، آزمون و مقایسه مدل رابطه علی الگوهای ارتباط خانوادگی(گفت و شنود و همرنگی، فراشناخت و گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر و دختر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی( متوسطه اول و دوم) شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، آزمون و مقایسه مدل رابطه علی الگوهای ارتباط خانوادگی(گفت و شنود و همرنگی، فراشناخت و گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر و دختر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی( متوسطه اول و دوم) شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان های شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای 808 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. در پژوهش حاضر پنج پرسشنامه، یعنی الگوهای ارتباط خانوادگی کوئرنر و فیتزپاتریک (2002)، آگاهی های فراشناختی شرا و دنیسون (1994)، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بیلس (2009) و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) جهت جمع آوری داده ها مورداستفاده قرار گرفتند. ارزیابی مدل پیشنهادی از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS ویراست 21 انجام گرفت. در این مدل، رابطه گفت و شنود، فراشناخت و باورهای معرفت شناختی با گرایش به تفکر انتقادی مثبت و معنی دار بود. همچنین، رابطه همرنگی و گرایش به تفکر انتقادی منفی و معنی دار بود. شاخص های برازندگی نشان دادند که در کل نمونه مدل با داده ها برازش قابل قبول دارد. فرضیه های غیر مستقیم با استفاده از روش بوت استراپ بررسی شدند و نتایج نشان داد همة فرضیه های غیر مستقیم مورد تأیید می باشند. همچنین، برای مقایسه مدل پایه های مختلف تحصیلی از روش تحلیل چند گروهی استفاده شد. نتایج حاصل از مقایسه مدل ها نشان داد سه مسیر در دانش آموزان دو پایه تحصیلی (سوم متوسطه اول با سوم متوسطه دوم) با هم تفاوت معنی دار داشتند.
روانشناسی یادگیری
فاطمه قناعتیان جهرمی؛ سعید ارشم؛ رسول یاعلی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر نوع بیان آموزشی برانگیزش درونی و یادگیری حرکتی دانشجویان بود. 48 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان به شکل تصادفی در قالب سه گروه تحت سه نوع بیان آموزشی (حمایتکننده استقلال، کنترلکننده و خنثی) قرار گرفتند. هر سه گروه ابتدا یک فیلم آموزشی یکسان از پرتاب دارت را به شکل بیصدا مشاهده کردند. سپس 21 پرتاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر نوع بیان آموزشی برانگیزش درونی و یادگیری حرکتی دانشجویان بود. 48 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان به شکل تصادفی در قالب سه گروه تحت سه نوع بیان آموزشی (حمایتکننده استقلال، کنترلکننده و خنثی) قرار گرفتند. هر سه گروه ابتدا یک فیلم آموزشی یکسان از پرتاب دارت را به شکل بیصدا مشاهده کردند. سپس 21 پرتاب (پیشآزمون) انجام داده و آنگاه هر گروه فیلم آموزشی مخصوص خود را دیدند. آموزشها در فیلم دوم طوری طراحیشده بود که باوجود اطلاعات تکنیکی یکسان، درجات مختلفی از حق انتخاب یا اجبار را برای اجرای تکلیف فراهم مینمود. متعاقباً هر گروه 51 پرتاب بهعنوان آزمون اکتساب (پسآزمون) انجام دادند. در روز دوم همه گروهها بدون دریافت آموزش، 21 پرتاب (آزمون یادداری) انجام دادند. همه شرکتکنندگان بعد از پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری پرسشنامه انگیزش درونی مک ایولی و همکاران (1991) را تکمیل نمودند. نتایج آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد که بیان آموزشی در گروه حمایتکننده استقلال با بهبود انگیزش درونی در این گروه، یادگیری را بهطور معناداری ارتقا داد.
روانشناسی یادگیری
جواد امانی ساری بگلو؛ شهرام واحدی؛ اسکندر فتحی آذر؛ لیلا عبیدی
چکیده
کلاس جورچین معکوس، یکی از تکنیکهای یادگیری مشارکتی است که بر اساس پویایی گروه و تعاملات اجتماعی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش جیگ ساو معکوس بر عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان در درس آمار بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل و شرکتکنندگان پژوهش 43 نفر از دانشجویان کارشناسی بودند. دانشجویان ...
بیشتر
کلاس جورچین معکوس، یکی از تکنیکهای یادگیری مشارکتی است که بر اساس پویایی گروه و تعاملات اجتماعی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش جیگ ساو معکوس بر عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان در درس آمار بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل و شرکتکنندگان پژوهش 43 نفر از دانشجویان کارشناسی بودند. دانشجویان یک کلاس درس آمار را به روش جیگ ساو معکوس (20 نفر) و دانشجویان کلاس دیگر این درس را به روش تدریس معلم محور سخنرانی (23 نفر) آموزش دیدند. دادههای پژوهش با مقیاس اضطراب آمار (رکابدار و سلیمانی، 1387) و آزمون عملکرد تحصیلی گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره یکراهه استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل در عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان وجود دارد (001/0>p). نتایج مقایسه میانگینها نشان داد که میانگین گروه آزمایش در عملکرد تحصیلی بهصورت معنیداری بیشتر از میانگین گروه کنترل است. در اضطراب آمار نیز میانگین گروه آزمایش بهصورت معنیداری کمتر از میانگین گروه کنترل است. بهطورکلی یافتههای پژوهش نشان دادند که روش جیگ ساو معکوس اثر مثبتی بر برون دادهای تحصیلی دانشجویان مانند اضطراب و عملکرد دارد. بهعبارتدیگر استفاده از این روش باعث افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب آمار این دانشجویان میشود.
روانشناسی یادگیری
فاطمه امامقلی وند؛ پروین کدیور؛ حسن پاشا شریفی
چکیده
هدف از این پژوهش پیشبینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. از کلیه دانشآموزان دختر 16 تا 18 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 518 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش پیشبینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. از کلیه دانشآموزان دختر 16 تا 18 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 518 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان موردبررسی پرسشنامههای شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموز زو و جی: SECQ (2012)، درگیری تحصیلی ریو (2013)، خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه جو و هویت مدرسه SCASIM-St، (2017)، شادکامی آکسفورد OHI(1999) را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل روشهای آماری: از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس مدل ارائهشده در این مطالعه متغیر شادکامی بهاندازه 41%= متغیر خلاقیت بهاندازه 42%= تبیین گشت. شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان بیشترین اثر کل (514/0) را بر میزان شادکامی دانشآموزان پسازآن جو مدرسه (414/0) و سپس درگیری تحصیلی (260/0) بر عهده دارد. شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان بیشترین اثر کل (632/0) را بر میزان خلاقیت دانشآموزان، پسازآن جو مدرسه (277/0) و سپس درگیری تحصیلی (221/0) بر عهده دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، ارتقاء جو مثبت مدارس و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان بهعنوان متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر خلاقیت و شادکامی دانشآموزان در اولویتهای آموزشوپرورش قرار گیرد.
روانشناسی یادگیری
وحید دوستی؛ الهام کاویانی
چکیده
نشاط و شادابی همواره به عنوان یکی از مهمترین نیازهای دانشآموزان و معلمان در مدارس مطرح بوده است. پژوهشهای صورت گرفته، نشان دادهاند که عوامل آموزشی، پرورشی، فیزیکی، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی در معلمان و دانشآموزان، دخیل هستند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل تکنولوژیکی موثر بر شاداب سازی مدارس در شهرستان سرپل ...
بیشتر
نشاط و شادابی همواره به عنوان یکی از مهمترین نیازهای دانشآموزان و معلمان در مدارس مطرح بوده است. پژوهشهای صورت گرفته، نشان دادهاند که عوامل آموزشی، پرورشی، فیزیکی، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی در معلمان و دانشآموزان، دخیل هستند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل تکنولوژیکی موثر بر شاداب سازی مدارس در شهرستان سرپل ذهاب، انجام شد. جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان حوزهی تکنولوژی آموزشی و دبیران هستند که به صورت غیر تصادفی و هدفدار انتخاب شدند. بدین منظور 12 مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. برای شناسایی عوامل تکنولوژیکی موثر بر شاداب سازی مدارس، از تحلیل تماتیک با استفاده از نرم افزار NVIVO10 استفاده شد. نتایج حاصل از کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که هفت عامل پرورشی، آموزشی، اهداف رفتاری، سخت افزاری و نرم افزاری، تعامل بین فناوری ها و محتوای آموزشی، سازمانی و تفویض اختیار مرتبط با فناوری از عوامل تکنولوژیکی موثر بر شاداب سازی مدارس در شهرستان سرپل ذهاب میباشد.
روانشناسی یادگیری
فرناز رادمهر؛ جهانگیر کرمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تحمل ابهام و شکفتگی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان رشتههای مامایی، پرستاری، بهداشت و پیراپزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تحمل ابهام و شکفتگی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان رشتههای مامایی، پرستاری، بهداشت و پیراپزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 219 نفر (9/53 درصد دختر و 1/46 درصد پسر) و بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی شافلی و همکاران (1996)، تحمل ابهام مکلین (1993) و شکفتگی دینر و بیسوازدینر (2008) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام و آزمون t گروههای مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد در بین دختران، تحمل ابهام (01/0p<) و شکفتگی (01/0p<) با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشتند. همچنین در بین پسران نیز بین شکفتگی با درگیری تحصیلی (01/0p<) رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد ولی بین تحمل ابهام با درگیری تحصیلی رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام نیز نشان داد، در بین دختران، متغیرهای تحمل ابهام و شکفتگی با هم 16 درصد و در بین پسران شکفتگی 12 درصد واریانس درگیری تحصیلی را پیشبینی نمودند. از سویی دیگر نتایج t گروههای مستقل نشان داد که تحمل ابهام، شکفتگی و درگیری تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد بهطوریکه تحمل ابهام، شکفتگی و درگیری تحصیلی در بین دختران بیشتر از پسران بود (001/0p<). نتایج این پژوهش میتواند به برنامهریزان و مجریان آموزش عالی، جهت اتخاذ سیاستهای مناسب آموزشی، بهمنظور درگیری تحصیلی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن یاری رساند.
روانشناسی یادگیری
ابوالقاسم یعقوبی؛ حسین نادری پور؛ مسیب یارمحمدی واصل؛ حسین محققی
چکیده
ارتقاء بهزیستی روانشناختی یکی از وظایف مهم برای مدیران و متخصصان نظام آموزشی است. بهزیستی روانشناختی همواره در محیطهای علمی مورد توجه روانشناسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهنآگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعۀ آماری ...
بیشتر
ارتقاء بهزیستی روانشناختی یکی از وظایف مهم برای مدیران و متخصصان نظام آموزشی است. بهزیستی روانشناختی همواره در محیطهای علمی مورد توجه روانشناسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهنآگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه آماری با استفاده از جدول برآورد کرجسی و مورگان به تعداد 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای مقیاس ذهنآگاهی براون و رایان، مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه سرمایههای روانشناختی لوتانز بود. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی با سرمایههای روانشناختی (001/0>P؛ 730/0=R)، نیاز به شناخت (001/0>P؛ 505/0=R) و ذهنآگاهی (001/0>P؛ 382/0=R) همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. در ضمن ذهنآگاهی، سرمایه روانشناختی و نیاز به شناخت 56 درصد از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین میکنند. با توجه به اینکه متغیرهای ذهنآگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی پیشبینی کنندههای معناداری برای بهزیستی روانشناختی هستند، میتوان با ایجاد و ارتقاء چنین ظرفیتهایی بهزیستی روانشناختی دانشجویان را بهبود بخشید.
روانشناسی یادگیری
مریم صفایی؛ علی محمد رضایی؛ سیاوش طالع پسند
چکیده
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بجنورد جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 500 نفر به روش تصادفی طبقهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بجنورد جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 500 نفر به روش تصادفی طبقهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی ( ,MSPSSزیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (,CASES اون و فرامن، 1988)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی (,ARI ساموئلز، 2004) و فهرست مجذوبیت تحصیلی ( ,SEIسالملا- آرو و آپادایا، 2012) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به کمک نرم افزارهای SPSSV19 و AMOSV20 انجام گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد متغیرهای حمایت خانواده و دوستان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجیگری متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی نقش معنیداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشتند. تأثیر مستقیم متغیر حمایت دیگران بر عملکرد تحصیلی معنیدار نبود؛ اما این متغیر نیز با میانجیگری سایر متغیرها تأثیر معنیداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشت. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضر کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش حمایت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی برای تقویت عملکرد تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میشود.
روانشناسی یادگیری
الهه حجازی؛ مهسا صالح نجفی؛ فهیمه عباسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس بر بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بود. 600 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در پژوهش شرکت کردند. متغیرها از دو سطح دانشآموز (خوشبینی تحصیلی و ارزش تکلیف) و سطح کلاس (خودمختاری ادراک شده، ساختار ادارک شده و درگیری ادراک شده) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس بر بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بود. 600 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در پژوهش شرکت کردند. متغیرها از دو سطح دانشآموز (خوشبینی تحصیلی و ارزش تکلیف) و سطح کلاس (خودمختاری ادراک شده، ساختار ادارک شده و درگیری ادراک شده) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی خطی سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در سطح دانشآموز، اعتماد دانشآموزان به معلمان، احساس هویت دانشآموزان نسبت به مدرسه و ارزش تکلیف رابطه مثبت و معنادار با بهترین اهداف شخصی دانشآموزان دارد. همچنین در سطح کلاس متغیرهای خودمختاری ادراک شده، ساختار ادراک شده و درگیری ادراک شده رابطه مثبت و معنادار با بهترین اهداف شخصی دانشآموزان داشت. در مجموع، یافتهها نقش عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس را بر بهترین اهداف شخصی دانش آموزان مورد تأکید قرار دادند. پیشبینهای سطح دانشآموز 49 درصد از واریانس بهترین اهداف شخصی را در سطح دانشآموز و پیشبینهای سطح کلاس 88 درصد از واریانس بهترین اهداف شخصی را در سطح کلاس تبیین کردند.
روانشناسی یادگیری
جمشید حیدری؛ حسین مرادی مخلص؛ ابراهیم ابوالقاسمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش تأثیر طراحی فعالیتهای آموزشی مبتنی بر نظریۀدیالکتیک ویگوتسکی بر پرورش تفکر حین عمل است. در این پژوهش از روش آزمایش و طرح پیشآزمون پسآزمون چند گروهی استفاده شد. جامعۀآماری پژوهش را کلیۀدانش آموزان پسر متوسطۀاول، پایۀهشتم که در سال تحصیلی 96 ـ 95 در شهرستان اسدآباد مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش تأثیر طراحی فعالیتهای آموزشی مبتنی بر نظریۀدیالکتیک ویگوتسکی بر پرورش تفکر حین عمل است. در این پژوهش از روش آزمایش و طرح پیشآزمون پسآزمون چند گروهی استفاده شد. جامعۀآماری پژوهش را کلیۀدانش آموزان پسر متوسطۀاول، پایۀهشتم که در سال تحصیلی 96 ـ 95 در شهرستان اسدآباد مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. در ابتدا از بین مدارس مقطع متوسطۀاول، پایۀهشتم، 3 مدرسه، از بین کلاسهای موجود در هر مدرسه، 1 کلاس و مجموعاً 3 کلاس انتخاب شد. از بین دانش آموزان هر کلاس بهصورت تصادفی 20 دانشآموز انتخاب شدند. فعالیتهای آموزشی درس تفکر و سبک زندگی به 3 حالت طراحی شد. هر گروه مبتنی بر یک حالت از سه حالتِ فعالیتهای طراحی شده آموزش را دریافت کردند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون تفکر حین عمل محقق ساخته شامل 47 گویه بود. روایی آزمون توسط متخصصان روانشناسی تربیتی تعیین و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 70/0 محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل واریانس یکطرفه (336/123F= و 01/0P<) نشان داد که فعالیتهای آموزشی طراحی شده که در آن مؤلفههای نظریه ویگوتسکی به بهترین شکل کاربردی شده بود (حالت 3) در پرورش تفکر حین عمل بهتر از حالتهای 1 و 2 است و فعالیتهای آموزشی طراحی شده که در آن مؤلفههای نظریه ویگوتسکی در حد متوسط کاربردی شده بود (حالت 2) در پرورش تفکر حین عمل بهتر از حالت 1 است.
روانشناسی یادگیری
سمیه یوسفی؛ جواد مصرآبادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر این است تا با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های مختلف در مورد رابطه بین جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی بپردازد. برای نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافته های کمی 23 پژوهش استفاده شده است که از این مطالعات 82 اندازه اثر محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات موجود در بانک اطلاعاتی SID می ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر این است تا با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های مختلف در مورد رابطه بین جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی بپردازد. برای نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافته های کمی 23 پژوهش استفاده شده است که از این مطالعات 82 اندازه اثر محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات موجود در بانک اطلاعاتی SID می باشد. بعد از بررسی ملاک های ورود و خروج، شاخص های آماری منتخب با نرم افزار CMA ویرایش 2 تحلیل شدند. اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی برای جهت گیری تسلط گرا برابر با 207/0، برای تسلط گریز 020/0، عملکردگرا 094/0، و برای عملکردگریز068/0- بود، این اندازه اثرها برای جهت گیری تسلط گرا و عملکردگرا معنادار شد و برای جهت گیری تسلط گریز و عملکردگریز معنادار نشد، معنادارشدن اندازه اثر برای دو جهت گیری تسلط گرا و عملکرد گرا نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار آنها بر پیشرفت تحصیلی می باشد، اما بر طبق ملاک کوهن این تاثیر کم ارزیابی می شود،به عبارت دیگر این رابطه در جامعه مورد بررسی کم است.
روانشناسی یادگیری
کاوس صفایی نایینی؛ محمد نریمانی؛ رضا کاظمی؛ توکل موسی زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی و مقایسۀ روشهای مصاحبۀ انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش رفتار قلدری (سنتی و سایبری) و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی، با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جنسیت بود. این تحقیق آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون چندگروهی است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی و مقایسۀ روشهای مصاحبۀ انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش رفتار قلدری (سنتی و سایبری) و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی، با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جنسیت بود. این تحقیق آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون چندگروهی است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر و پسر کاربر شبکههای اجتماعی مجازی مقطع متوسطۀ دوم شهر تهران در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند (320000N=). 90 نفر از دانشآموزانی که طبق پرسشنامۀ سنجش ارتباط با شبکههای اجتماعی مجازی، کاربر محسوب میشدند با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهایچندمرحلهای انتخـاب و بهصورت تصـادفی در گروههـای آزمـایش و کنترل جـایگزین شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ارتباط با شبکههای اجتماعی علینقی و عطایی (1392)، قلدری در مدرسه (BS) پاچین و هیندوجا (2011) و فرسودگی تحصیلی برسو (1997) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)، تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) و مقایسۀ پسین بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد؛ آموزش مصاحبۀ انگیزشی گروهی و تنظیم هیجان در مقایسه با گروه کنترل بر کاهش رفتار قلدری (کلی و سایبری) و فرسودگی تحصیلی (فرسودگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی) تأثیر داشته، ولی بر قلدری سنتی و خستگی عاطفی تأثیری نداشتهاست (05/0>P). بهعلاوه نقش جنسیت بهعنوان متغیر تعدیلکننده، صرفاً در ارتباط با اثربخشی آموزش تنظیم هیجان در کاهش متغیرهای قلدری (کلی)، قلدری سایبری و بیعلاقگی تحصیلی تأیید شد. همچنین نتایج آزمون مقایسۀ پسین بونفرونی، نشان داد بین دو روش مصاحبۀ انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان، در کاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0>P). بر اساس نتایج این یافتهها میتوان گفت مصاحبۀ انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان باعث ارتقای سطح آگاهی نوجوانان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی بهخصوص دختران، نسبت به معایب و مزایای رفتار نامطلوب و ایجاد انگیزه برای تغییر شده و آنها را در شناخت بیشتر هیجانهای مشکلساز و نحوۀ کنترل و مدیریت آن کمک کرده است.
روانشناسی یادگیری
رزیتا مشعشعی؛ حمیدرضا مقامی؛ اسماعیل زارعی زوارکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل در مقایسه با تأثیر طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زیستشناسی و روش پژوهشی حاضر کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان پایه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل در مقایسه با تأثیر طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زیستشناسی و روش پژوهشی حاضر کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم تجربی در دبیرستانهای شهر جدید اندیشه که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند می-شد. بدینمنظور از نمونه در دسترس دبیرستان حضرت خدیجه (س) استفاده شد. 60 دانش آموزان که در سال تحصیلی 96-97 در پایه یازدهم علوم تجربی مشغول به تحصیل بودند بهطور کاملاً تصادفی در سه گروه آزمایشی جایگزین شدند. پس از طراحی آموزشی گفتار دوم کتاب زیستشناسی پایه یازدهم بر اساس مدل طراحی مریل، نرمافزار واقعیت افزوده بر اساس اطلاعات علمی این گفتار تولید گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از آزمونهای پیشرفت تحصیلی که توسط پژوهشگر و بر اساس مطالب درسی طراحیشده، استفاده گردید. یافتهها: برای تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از روشهای آماری میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از روشهای آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد. پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با روش نرمافزار واقعیت افزوده با طراحی آموزشی آموزش دیدند (گروه آزمایش 1) در مقایسه با آنهایی که با روش طراحی آموزشی (گروه آزمایشی 2) و روش سنتی آموزش دیدند (گروه کنترل) از عملکرد بهتری برخوردار است. نتیجهگیری: استفاده از فناوری واقعیت افزوده با مدل طراحی مریل به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیستشناسی منتهی میشود.
روانشناسی یادگیری
خدیجه مرادی؛ حسن اسدزاده؛ ابوالفضل کرمی؛ محمود نجفی
چکیده
هدف ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﻣﺪلﻳﺎﺑﻲ پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی تحول مثبت اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ عبارت بود از کلیۀ داﻧﺶآﻣﻮزان دورۀ دوم متوسطه شهر تهران که ﺗﻌﺪاد 400 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ ﺑﻪ روش نمونهﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﺳﻨﺠﺶ ﻋﺒﺎرت بودند از ...
بیشتر
هدف ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﻣﺪلﻳﺎﺑﻲ پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی تحول مثبت اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ عبارت بود از کلیۀ داﻧﺶآﻣﻮزان دورۀ دوم متوسطه شهر تهران که ﺗﻌﺪاد 400 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ ﺑﻪ روش نمونهﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﺳﻨﺠﺶ ﻋﺒﺎرت بودند از پرسشنامههای: هیجانهای تحصیلی (ﭘﮑﺮان، ﮔﻮﺋﺘﺰ و فرﯾﻨﺰل، 2005)، اشتیاق تحصیلی (آرشامبالت و همکاران، 2009) و تحول مثبت (آرنولد و همکاران، 2014). دادهﻫﺎی جمعآوری شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش مدلیابی معادلات ساختاری ﻣﻮرد تحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. یافته ها حاکی از آن است که؛ هیجانهای مثبت بر پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم داشت، ولی هیجانهای منفی روی پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم نداشت. اشتیاق تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی اثرمستقیم داشت. تحول مثبت تأثیر مستقیم و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی داشت. هم چنین اشتیاق تحصیلی و هیجانهای تحصیلی مثبت از طریق میانجی گری تحول مثبت بر پیشرفت تحصیلی تأثیر داشت. توجه به هیجانهای تحصیلی مثبت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان برای پیشرفت تحصیلی آنان ضروری است.
روانشناسی یادگیری
محمد عسگری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکورِ دانش آموزان دختر و پسر داوطلب کنکور دبیرستانهای ملایر در سال تحصیلی 94-95 بود. از بین این افراد، نمونه ای به حجم 100 نفره (50 پسر در قالب دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل؛ و50 دختر در قالب دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل ) به روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکورِ دانش آموزان دختر و پسر داوطلب کنکور دبیرستانهای ملایر در سال تحصیلی 94-95 بود. از بین این افراد، نمونه ای به حجم 100 نفره (50 پسر در قالب دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل؛ و50 دختر در قالب دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل ) به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون اضطراب امتحان ساراسون برای سنجش اضطراب امتحان آزمودنیها، استفاده شد. معدل دانش آموزان و نمره تراز کنکور آنها به عنوان پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور محسوب شدند. در گروه های آزمایش به مدت10 جلسه 5/1 ساعت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی ـ رفتاری به صورت گروهی اجـرا شد، ولی گروه های کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. تحلیل داده ها با تحلیل واریانس چند متغیره عاملی نشان داد که: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر پیشرفت تحصیلی، عملکرد کنکور و اضطراب امتحان دانش آموزان داوطلب در کنکور تأثیر دارد. آمورش مدیریت استرس مبتنی بر شیوه شناختی-رفتاری اضطراب امتحان دانش آموزان دختر و پسر را کاهش داد؛ پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور دانش آموزان دختر و پسر را افزایش داد، اما بین دختر و پسر تفاوت معنی دار مشاهده نشد. بعلاوه، تعامل آموزش مدیریت استرس و جنسیت تآثیر معنی داری بر پیشرفت تحصیلی، عملکرد کنکور و اضطراب امتحان دانش آموزان داوطلب در کنکور نداشت.
روانشناسی یادگیری
لیلا ذوقی؛ منیر کاکاوند؛ عسگر چوبداری
چکیده
اضطراب امتحان پدیدهای گسترده است که با عملکرد مختل در امتحانات تحصیلی همراه است و میتوان آن را رایجترین ترس در میان دانش آموزان و دانشجویان دانست. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کمالگرایی با اضطراب امتحان با متغیر میانجی ذهن آگاهی در دانشجویان انجام شد. بهمنظور دستیابی به این هدف از میان 1042 نفر دانشجوی دختر و پسر ...
بیشتر
اضطراب امتحان پدیدهای گسترده است که با عملکرد مختل در امتحانات تحصیلی همراه است و میتوان آن را رایجترین ترس در میان دانش آموزان و دانشجویان دانست. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کمالگرایی با اضطراب امتحان با متغیر میانجی ذهن آگاهی در دانشجویان انجام شد. بهمنظور دستیابی به این هدف از میان 1042 نفر دانشجوی دختر و پسر دانشکده فنی و حرفهای شهر قزوین که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول تحصیل بودند؛ بر اساس فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 278 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس پنجوجهی ذهن آگاهی، پرسشنامههای اضطراب امتحان و کمالگرایی بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS، ویراست 18 و لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان دادند ذهن آگاهی در رابطه کمالگرایی با اضطراب امتحان میانجی گر کامل است. همچنین الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است؛ بنابراین با توجه به نقش مهم ذهن آگاهی در درمان اضطراب امتحان، ضروری است برنامه آموزش ذهن آگاهی در مراکز مشاوره دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.
روانشناسی یادگیری
صلاح اسمعیلی گوجار؛ سعید پورروستائی اردکانی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر به کارگیری بازی های رایانه ای آموزشی چندکاربره برخط به عنوان یکی از روش های نوین تدریس بر مهارت های اجتماعی و توانایی های شناختی انجام گرفت. روش پژوهش طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دوره ابتدایی شهر ارومیه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر به کارگیری بازی های رایانه ای آموزشی چندکاربره برخط به عنوان یکی از روش های نوین تدریس بر مهارت های اجتماعی و توانایی های شناختی انجام گرفت. روش پژوهش طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دوره ابتدایی شهر ارومیه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند مدرسه نوشان انتخاب شد و از میان دانش آموزان این مدرسه کلاس چهارم ابتدایی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند به طوری که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه مهارت های اجتماعی و توانایی شناختی استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارspss استفاده شد. نتایج نشان داد استفاده از بازی های رایانه ای آموزشی چندکاربره برخط بر مهارت های اجتماعی و توانایی شناختی دانش آموزان به طور معنی داری (توانایی شناختی (F=181/10) و مهارت های اجتماعی (F= 156/001)) نسبت به روش معمول مؤثرتر است.
روانشناسی یادگیری
افراسیاب صادقی؛ جلال هاشمی؛ منصور مرعشی؛ مسعود صفایی مقدم
چکیده
تربیت فرزند یک اصل مهم و اساسی در زندگی است و ازوظایف کلیدی پدر و مادر به شمار می رود .اما این وظیفه مهم و رسالت مهم بنیادین برای والدین مستلزم کسب شایستگی اخلاقی لازم برای فرایند تربیت است تا پس از کسب شایستگی اخلاقی نمود آن در رفتار اخلاقی والدین دیده شود.به همین منظور لازم است که والد ابتدائا شناخت صحیحی از شایستگی و شایستگی اخلاقی ...
بیشتر
تربیت فرزند یک اصل مهم و اساسی در زندگی است و ازوظایف کلیدی پدر و مادر به شمار می رود .اما این وظیفه مهم و رسالت مهم بنیادین برای والدین مستلزم کسب شایستگی اخلاقی لازم برای فرایند تربیت است تا پس از کسب شایستگی اخلاقی نمود آن در رفتار اخلاقی والدین دیده شود.به همین منظور لازم است که والد ابتدائا شناخت صحیحی از شایستگی و شایستگی اخلاقی داشته باشد تا ضمن کسب دانش نظری وتحلیل مسائل مرتبط باشایستگی بتواند به سمت رفتار شایسته اخلاقی پیش برود.در این پژوهش ما یک تعریف برای شایستگی اخلاقی پیشنهاد دادیم که به گونه ای عام تدوین گردیده تا امکان استفاده از آن در زمان های مختلف، در بافتارهای مختلف، و برای اهداف مختلف فراهم آید. معنای اصطلاح شایستگی اخلاقی نیز در یک چهارچوب مفهومی عملیاتی سازی گردید که هم از پژوهش های انجام شده در زمینه ی شایستگی، و از پژوهش های انجام شده در حوزه اخلاق ، والدگری وتعلیم و تربیت بهره می گیرد و نگاهی نیز به سودمند بودن در حوزه پژوهش و عمل دارد. ضمن اینکه بر این اعتقادیم که برنامه کسب شایستگی اخلاقی درتربیت فرزند بایستی مبتنی بر رشد همه جانبه یا رشد کل شخصیت والدین باشند و مدت زمان برنامه ها به نحوی برنامه ریزی شود که دائما پدر و مادر را به وظایف والدگری و شایستگی های اخلاقی مورد نیاز برای ایشان آگاه نماید. کلمات کلیدی:شایستگی،شایستگی اخلاقی،تربیت فرزند،رفتار اخلاقی
روانشناسی یادگیری
ارسلان ایرجی راد؛ مرضیه حاجی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودآگاهی و هیجانات ناشی از تدریس در معلمان (هنرآموزان) هنرستانهای شهرستان قائمشهر بود. جامعه آماری پژوهش شامل 165 تن از هنرآموزان هنرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان قائمشهر که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به فعالیت بودند، که با استفاده از فرمول کوکران 114 تن آنان با روش انتخاب تصادفی بهصورت برابر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودآگاهی و هیجانات ناشی از تدریس در معلمان (هنرآموزان) هنرستانهای شهرستان قائمشهر بود. جامعه آماری پژوهش شامل 165 تن از هنرآموزان هنرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان قائمشهر که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به فعالیت بودند، که با استفاده از فرمول کوکران 114 تن آنان با روش انتخاب تصادفی بهصورت برابر از هر دو جنس مرد و زن انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد استفاده شده، روایی محتوایی ابزار پژوهش با نظر کارشناسان و متخصصان تائید و پایایی ابزار تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد. برای سنجش رابطه بین متغیرها، از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون کلموگروف- اسمیرنف استفاده شده، و تجزیهوتحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS21 انجام شده است. یافته های تحقسق بیان می کند بین خودآگاهی و هیجانات ناشی از تدریس در معلمان(هنرآموزان) هنرستان های قائم شهر رابطه معناداری وجود دارد همچنین نتایج آزمون تی نشان می دهد که اختلاف معنی داری بین میانگین های خودآگاهی و هیجانات ناشی از تدریس در هنرآزمون زن و مرد وجود ارد.