نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد و معلم آموزش و پرورش، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران.

2 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/jep.2025.18630

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه آموزش مبتنی بر بازی‌ با آموزش وارونه بر یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر زمان حال‌نگر، بر اساس نوع متغیر کمی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها جزو تحقیقات شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 1800 نفر بود که با توجه به نمونه‌گیری تصادفی خوشه-ای چند مرحله‌ای تعداد 75 نفر از این اعضا در سه گروه: آموزش با روش بازی، آموزش با روش وارونه و بدون آموزش به صورت تصادفی قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس آمار استنباطی شامل آزمون‌ آنکووا بوده است. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر بازی‌ها و نیز آموزش وارونه در یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار تاثیر دارد. با توجه به یافته‌ها می-توان نتیجه گرفت به طور کلی هر دو روش اثر معناداری بر ضرب عددها در دانش‌آموزان دارند و میانگین نمره دانش آموزان در روش مبتنی بر بازی بیشتر از روش آموزش وارونه است. بنابراین بازی‌ها و آموزش وارونه می‌توانند از جمله راه‌های موثر در آموزش ضرب باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات