تدوین مدل ساختاری سرزندگی تحصیلی براساس عوامل انگیزشی با تاکید بر نقش واسطه ای سرسختی ذهنی، ثبات قدم و کنترل

بتول طامه؛ فریبرز درتاج؛ ابوطالب سعادتی شامیر؛ نور علی فرخی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.33439.2302

چکیده
  سرزندگی تحصیلی اشاره به قابلیت کنار آمدن با چالش ها، موانع و مشکلاتی دارد که بخشی از زندگی تحصیلی روزانه هستند. شناسایی عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی به واسطۀ پیامدهای مثبتی که به همراه دارد یکی از اهداف پژوهشگران است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری سرزندگی تحصیلی براساس عوامل انگیزشی با تاکید بر نقش واسطه ای سرسختی ذهنی، ثبات قدم ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی آموزش از طریق بازی بر مهارت‌های شناختی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی براساس الگوی عملکردی زایشی در درس فارسی

مرضیه سعیدپور؛ علی دلاور؛ صغری ابراهیمی قوام؛ خدیجه علی آبادی؛ سعید پور روستایی اردکانی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.64533.3516

چکیده
  اگرچه می توان از بازی های آموزشی در مجموعه های آموزشی رسمی و غیررسمی به عنوان دستیارهای یادگیری جهت تشویق یادگیرندگان به یادگیری استفاده کرد، اما لازم است که محتوای آموزشی بازی های آموزشی به خوبی با گیم پلی معنی داری برمبنای نظریه های صحیح یادگیری جهت تضمین رویدادهای یادگیری معنی گرا طراحی شوند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش درس فارسی ...  بیشتر

اثربخشی آموزش بازی های اجتماعی بر خودآگاهی هیجانی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی

زینب نورمحمدی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ سمیرا وکیلی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2025.79422.4019

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش بازی های اجتماعی بر خودآگاهی هیجانی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی انجام گرفت. روش پژوهش مورد مطالعه، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر 7 تا 9 سال قربانی خشونت خانگی در مراکز توانبخشی تحت پوشش ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
شناسایی و مدل‌یابی مؤلفه‌های شناختی الگوی ترغیب به رفتار کارآفرینانه (یک مطالعه کیفی)

احمدرضا قلی پور؛ طیبه تجری؛ علی اصغر بیانی؛ جوانشیر اسدی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2023.71648.3768

چکیده
  هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفه‌های شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه داده‌بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونه‌برداری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تدوین مدل رابطه والد- فرزند بر اساس پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با میانجی گری ذهن آگاهی

کامران شیوندی چلیچه؛ پریسا عبادی؛ مازیار شاکرمی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74014.3851

چکیده
  رابطه میان والدین و فرزندان نوجوان به سبب ویژگی‌های خاص رشدی این گروه سنی با چالش‌های ویژه‎ای رویارو است. از این رو، این پژوهش با هدف تدوین مدل رابطه والد- فرزند بر اساس پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با میانجی‎گری ذهن‎ آگاهی در دانش‎آموزان نوجوان به انجام رسید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
نقش واسطه ای سرعت پردازش اطلاعات در روابط ساختاری تنظیم شناختی هیجان با سازگاری در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

اکرم آذرنیا؛ کامران یزدانبخش؛ آسیه مرادی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2025.75921.3921

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه‌ای سرعت پردازش اطلاعات در روابط ساختاری تنظیم شناختی هیجان با سازگاری در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعات همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه‌ دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 بود که به مراکز ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه روش مبتنی بر بازی‌ با آموزش وارونه در یادگیری درس ریاضی پایه سوم ابتدایی

عبدالقادر آسوبار؛ محسن روشنیان رامین

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2025.18630

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه آموزش مبتنی بر بازی‌ با آموزش وارونه بر یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر زمان حال‌نگر، بر اساس نوع متغیر کمی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها جزو تحقیقات شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی اثربخشی آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار بر مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری اخلاقی دانش‌آموزان

ناهید قرائی؛ محبوبه طاهر

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.81769.4068

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار بر مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری اخلاقی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر شاهرود انجام شد. این مطالعه به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه آماری بصورت هدفمند شامل 24 دانش‌آموز دختر بود که به‌صورت تصادفی به دو گروه 12 نفره ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی اثربخشی تاب آوری تحصیلی بر اهمال کاری تحصیلی، اشتیاق به مدرسه و اضطراب دانش آموزان متوسطه یک و دو شهر اصفهان

هدیه فلفلیان؛ حسین جمشیدیان

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.78090.3975

چکیده
  دانش آموزان دوره متوسطه در مسیر تحصیل خود با چالش‌های بی‌شماری مواجه می‌شوند که انگیزه‌ و شرایط تحصیلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به همین خاطر نیازمند آموزش‌های لازم در راستای مدیریت استرس روزانه و مهارت روبرو شدن با شرایط دشوار در مدرسه هستند؛بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تاب‌آوری تحصیلی بر اهمال‌کاری تحصیلی، ...  بیشتر