روانشناسی یادگیری
سارا محمدپور فدیهه؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ علی دلاور
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری دادهها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که بهصورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری دادهها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که بهصورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 96-95 انتخاب شدند، بودند. پس از جمعآوری دادهها، ابتدا پارامترهای سؤالات بهوسیله نظریه کلاسیک برآورد گردید، پس از حذف سؤالات نامناسب اعتبار آزمون توسط آلفای کرونباخ، مقدار 90/0 محاسبه گردید و روایی واگرا و همگرای پرسشنامه با پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بررسی شد. بهمنظور برازش دادههای پرسشنامه با مدل اولیه، تحلیل عاملی تأییدی توسط نرمافزار LISREL به کار گرفته شد و نیز برای تعیین ساختار پرسشنامه در جامعهی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و چرخش ابلیمن مورداستفاده قرار گرفت، پارامترهای سؤالات پرسشنامه توسط مدل چند ارزشی GRM با استفاده از نرمافزار R برآورد گردید. نتایج بیانگر این بود که همان سؤالهایی که در تحلیل کلاسیک از آزمون کنار گذاشته شدند اینجا نیز دارای ضریب تشخیص پایین بودند و توابع آگاهی آنها نیز هیچگونه آگاهی را در سطح صفت مورد اندازهگیری فراهم نکرد، درنهایت دادهها با مدل یک، دو و سه پارامتری و مدل GRM برازش داده شد، و بهترین مدل برای برازش دادهها مدل GRM بود. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، پرسشنامهی جدید با 37 سؤال منطبق با جامعهی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران به دست آمد.
روانشناسی یادگیری
زهرا صالحی مرزیجرانی؛ اسماعیل سعدی پور
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش اسناد بر عزت نفس، تابآوری و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دورۀ متوسطۀ دوم شهر اراک بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش اسناد بر عزت نفس، تابآوری و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دورۀ متوسطۀ دوم شهر اراک بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 دانشآموز انتخاب شدند و پیشآزمون از آنها به عمل آمد. از این نمونه، 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند. سپس جلسات آموزش اسناد روی گروه آزمایش اعمال شد. سپس، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامۀ عزتنفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامۀ هیجانهای پیشرفت (2002) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهبود معنیداری در نمرات عزت نفس، تابآوری و هیجانات پیشرفت آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه نشان داد. بنابراین، میتوان از آموزش اسناد جهت کمک و راهنمایی دانشآموزان برای بهبود عملکرد تحصیلی آنها استفاده نمود.
روانشناسی یادگیری
سعیده زاهد؛ حسین کارشکی؛ پروین روشن قیاس
چکیده
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت ...
بیشتر
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بار شناختی (کلپش و همکاران، 2017)، پرسشنامهی هزینه تکلیف (فلاک و همکاران، 2015) و زیر مقیاس خودکارآمدی پرسشنامه MSLQ (پنتریچ و همکاران، 1991) بوده و از اثر ناسیالی متن جهت القاء بار شناختی برونزاد استفاده شد. در مرحله پیشآزمون، متنی یکسانی جهت مطالعه به دو گروه کنترل و آزمایش داده شد که به لحاظ روانی و سیالی همسان بودند. سپس هر دو گروه به پرسشنامهی هزینه تکلیف و خودکارآمدی پاسخ دادند. در پسآزمون هم روش به همین صورت بود با این تفاوت که متن گروه آزمایش به لحاظ سیالی، دستکاری شد تا خوانایی کمتری داشته باشد. دادههای پژوهش با روش مانکوا تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد القاء بار شناختی برونزاد در قالب اثر سیالی، تأثیر معناداری بر هزینهی درونی تکلیف و خودکارآمدی دارد (01/0> P). از این رو میتوان گفت بار شناختی برونزاد با القاء هزینهی بیشتر، بر خودکارآمدی دانشجویان اثر میگذارد.
روانشناسی یادگیری
سارا نجاتی فر؛ سالار فرامرزی
چکیده
این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بود و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بود و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و پس مصاحبه با 25 دانشآموز، عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی شناسایی گردید. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 123 مفهوم، کدهای محوری شامل 20 مفهوم و کدهای انتخابی در 5 مفهوم تحت عناوین عوامل درونمدرسهای، تجربههای تحصیلی دانشآموز، عوامل درونفردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی شناسایی و استخراج گردید. نوآوری پژوهش حاضر از این جهت قابل تبیین است که توجه به مشکلات تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص از اهمیت فراوانی برخوردار است و عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش-آموزان با اختلال یادگیری خاص شناسایی شد. لذا میتوان نتیجه گرفت برای هرگونه اقدامی ابتدا باید عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی آنها را شناسایی و در صدد طراحی راهبردهایی برای پیشگیری از آن اقدام کرد.
روانشناسی یادگیری
رئوف احمدیان؛ سید داود حسینی نسب؛ معصومه آزموده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم سال 1400 بود. از این بین تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارش تصادفی شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش پرسشنامه توجه و پردازش شناختی و تنظیم هیجان بود. فرضیههای پژوهش بااستفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد سطح معنیداری در تمامی مقایسهها کمتر از 05/0 بود که نشان داد مداخله آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و تنظیم هیجان اثربخشی معناداری داشت (05/0>p). بررسی اندازة اثر نشان داد که بیشترین تفاوت در نمره کل پردازش شناختی باضریب 710/0 مشاهده شد. نتیجه پژوهش حاضر فاقد بررسی پیگیری بلندمدت بود. لذا پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده اثربخشی این مداخلات را به صورت پیگیری بلندمدت بررسی کنند و آموزش تفکر انتقادی بهعنوان رویکردی نوین در کنار مداخلات آموزشی به مربیان مراکز اختلالات یادگیری خاص آموزش داده شود تا این مربیان در مداخلات خود این راهبردها را بهکار گیرند.
روانشناسی یادگیری
محمد نبی ئی؛ رزیتا امانی؛ محمدرضا ذوقی پایدار؛ حسین محققی
چکیده
اختلال اضطراب جدایی شایعترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهی تأثیر آموزش بازیهای حرکتی موزون و بازیدرمانی مبتنی بر رابطهی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانشآموزان پایهی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشهای میدانی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه ...
بیشتر
اختلال اضطراب جدایی شایعترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهی تأثیر آموزش بازیهای حرکتی موزون و بازیدرمانی مبتنی بر رابطهی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانشآموزان پایهی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشهای میدانی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پایهی اول ابتدایی شهرستان ملایر در سالتحصیلی1402-1401 بودند، که با روش نمونهگیری هدفمند از میان مدارس ابتدایی سطح شهر با استفاده از پرسشنامهی غربالگری اختلال اضطراب جدایی، پرسشنامهی خودتنظیمی هیجانی و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه گواه گمارش شدند. دو نوع مداخلهی بازی درمانی اجرا و در نهایت دادههای پسآزمون یک هفته بعد از انجام مداخلات جمعآوری شد. به طورکلی، نتایج حاصل نشان داد که هر دو مداخلهی بازی درمانی بر کاهش علائم اضطراب جدایی و افزایش خودتنظیمی هیجانی در دانشآموزان اثر معناداری دارند(p>0.05). اما مداخلهی بازیدرمانی مبتنی بر رابطهی والد-کودک نسبت به آموزش بازیهای حرکتی موزون در کاهش علائم اضطراب جدایی مؤثرتر بود. بنابراین پیشنهاد میشود تا تکنیکهای بازیدرمانی به مشاوران و معلمان مدارس ابتدایی و همچنین مربیان پیشدبستانی آموزش داده شود تا بتوانند در مواجهه با کودکان مضطرب کلاس خود از آن استفاده کنند.
روانشناسی یادگیری
فاطمه خداپناه؛ محمدرضا تمنایی فر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامه بهزیستی تحصیلی(AWBQ) تومینن-سوینی و همکاران(2012)، فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود(SF-SCS) ریس و همکاران(2011)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) هیل و آرگیل)2002) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی(ASEQ) جینگز و مورگان(1999) پاسخ دادند. از بین آنها به این منظور تعداد 74 نفر دانشآموز با بهزیستی تحصیلی پایین و 87 نفر با بهزیستی تحصیلی بالا شناسایی شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل تمایزی و همچنین نرمافزار نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که با کمک شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی میتوان بهزیستی تحصیلی را پیشبینی کرد و تحلیل تمایزی توانست با 1/90 درصد دانشآموزان را به دو گروه با بهزیستی بالا و پایین طبقهبندی نماید. میتوان نتیجهگیری کرد متغیرهای همچون شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی تاثیرگذار است. پیشنهاد میشود مشاوران تحصیلی در ارائه راهکارهای افزایش بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان به نقش متغیرهایی مانند شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی توجه بیشتری کنند.
روانشناسی یادگیری
جواد غلامرضایی؛ سیده زینب سلطانی؛ مسعود آذربایجانی؛ محمد پاینده
چکیده
سعادتمندی و زندگی آسوده از جمله اهداف مهم زندگی انسان است، یکی از مواردی که موجبات سعادت و آسودگی را برای انسان فراهم میکند عاری بودن از صفت رذیله بخل است. معنای بخل مطلق خودداری در هنگامی است که شایستگی بخشش وجود دارد. تشخیص و شناسایی صفت بخل دارای پیچیدگیهای است که گاهی برای افراد به راحتی مقدور نیست ازاینرو هدف از پژوهش ...
بیشتر
سعادتمندی و زندگی آسوده از جمله اهداف مهم زندگی انسان است، یکی از مواردی که موجبات سعادت و آسودگی را برای انسان فراهم میکند عاری بودن از صفت رذیله بخل است. معنای بخل مطلق خودداری در هنگامی است که شایستگی بخشش وجود دارد. تشخیص و شناسایی صفت بخل دارای پیچیدگیهای است که گاهی برای افراد به راحتی مقدور نیست ازاینرو هدف از پژوهش پیشرو ساخت آزمون بخل جهت تشخیص دقیق این صفت میباشد. در همین راستا با روش توصیفی- تحلیلی ، نخست آموزههای اسلامی در رابطه با نشانگان بخل از آیات و روایات به صورت توصیفی جمعآوری و دستهبندی شده است و سپس تلفیق، تجزیه و تحلیل شده است. در مرحله بعد بر اساس این نشانگان و همچنین با توجه به شیوههای رواسنجی، آزمونی با سی سوال، طراحی شده است که یافتهها و نتایج آن بدین شرح است: میانگین نظرات بیست نفر از متخصصان مسائل اسلامی و روانشناسی نمره روایی 6/87% را برای سوالات بیان میکند. اعتبار آزمون بر روی 353 نفر آزمودنی صورت گرفت و با روشهای آماری و برنامه تخصصی SPSS، محاسبه شده است. میزان آلفا همبستگی بین دو نیمه و همبستگی سه مولفه شناختی، عاطفی، رفتاری؛ با نمره کل آزمون براساس هم بستگی پیرسون بالاتر از 7% است که نشاندهنده اعتبار بالای آزمون است. طبق نتایج آزمون T میزان نمره بخل زنان و مردان و افراد مجرد و متأهل تفاوت معناداری دارد. با توجه به اعتبار بالای آزمون، پرسشنامه بخل آماده استفاده است.
روانشناسی یادگیری
ذبیح اله کرمی؛ ایوب آقارحیمی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان کارکنان با رویکرد آموزشی می باشد. روش پژوهش به شیوه آمیخته که در مرحله اول از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده گردید و در بخش دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی پرسنل دارای سطح سلامت اعصاب و روان در کلانتری های انتظامی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان کارکنان با رویکرد آموزشی می باشد. روش پژوهش به شیوه آمیخته که در مرحله اول از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده گردید و در بخش دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی پرسنل دارای سطح سلامت اعصاب و روان در کلانتری های انتظامی شیراز هستند. و بخش دلفی نیز شامل 15 نفر ازخبرگان درون و برون سازمانی می باشند.یافته ها: عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان در شش بعد از جمله: مدیریت و رهبری ابزاری وآمرانه شامل 2 مؤلفه و 16 شاخص و بعد فرهنگ سازمانی شامل 7 مؤلفه و 23 شاخص و بعد جو سازمانی شامل 4 مؤلفه و 7 شاخص و بعد ساختار سازمانی شامل 3 مؤلفه و 12 شاخص و بعد استرس شغلی شامل دو مولفه و 7 شاخص و در نهایت آموزش بهداشت روان با 3 مولفه و9 شاخص شناسایی گردیدند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد ساختار سازمانی، جوسازمانی، استرس شغلی، مدیریت ابزاری و فرهنگ سازمانی و آموزش بهداشت روان می باشد. و سپس برای اولویت بندی با استفاده از تکنیک دلفی وبر اساس نظر خبرگان، بعد مدیریت و رهبری ابزاری، در اولویت اول، استرس شغلی و آموزش بهداشت روان در اولویت دوم، آموزش بهداشت روان در اولویت سوم، فرهنگ و جو سازمانی هر دو در اولویت چهارم و در نهایت وساختار سازمانی در اولویت پنجم به ترتیب به عنوان مهم ترین ابعاد عوامل موثر بر سلامت روان کارکنان شناسایی شدند.