روانشناسی یادگیری
هنجاریابی و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه یادگیری مستقل در دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران

سارا محمدپور فدیهه؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ علی دلاور

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22054/jep.2024.37854.2506

چکیده
  هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری داده‌ها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که به‌صورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاه‌های ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تاثیر آموزش اسناد بر تاب آوری ، هیجان های پیشرفت و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اراک

زهرا صالحی مرزیجرانی؛ اسماعیل سعدی پور

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، صفحه 33-56

https://doi.org/10.22054/jep.2024.37850.2505

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش اسناد بر عزت نفس، تاب‌آوری و هیجان‌های پیشرفت دانش‌آموزان بود. پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانش‌آموزان دختر سال اول دورۀ متوسطۀ دوم شهر اراک بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف و خودکارآمدی دانشجویان

سعیده زاهد؛ حسین کارشکی؛ پروین روشن قیاس

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22054/jep.2024.73598.3838

چکیده
  هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تدوین مدل فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بر اساس عوامل مؤثر بر آن: یک مطالعه داده بنیاد

سارا نجاتی فر؛ سالار فرامرزی

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.71839.3777

چکیده
  این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش داده‌بنیاد بود و گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص

رئوف احمدیان؛ سید داود حسینی نسب؛ معصومه آزموده

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74766.3881

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانش‌آموزان 9 تا 12 سال مراجعه‌کننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه‌ی تأثیر آموزش بازی‌های حرکتی موزون و بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌ی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانش‌آموزان پایه‌ی اول

محمد نبی ئی؛ رزیتا امانی؛ محمدرضا ذوقی پایدار؛ حسین محققی

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74076.3855

چکیده
  اختلال اضطراب جدایی شایع‌ترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ی تأثیر آموزش بازی‌های حرکتی موزون و بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌ی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانش‌آموزان پایه‌ی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایش‌های میدانی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
پیش بینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی

فاطمه خداپناه؛ محمدرضا تمنایی فر

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.73512.3835

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش پیش‌بینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونه‏گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
ساخت و اعتبار یابی آزمون بخل بر اساس منابع اسلامی

جواد غلامرضایی؛ سیده زینب سلطانی؛ مسعود آذربایجانی؛ محمد پاینده

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.45177.3576

چکیده
  سعادت‎مندی و زندگی آسوده از جمله اهداف مهم زندگی انسان است، یکی از مواردی که موجبات سعادت و آسودگی را برای انسان فراهم می‎کند عاری بودن از صفت رذیله بخل است. معنای بخل مطلق خودداری در هنگامی است که شایستگی بخشش وجود دارد. تشخیص و شناسایی صفت بخل دارای پیچیدگی‎های است که گاهی برای افراد به راحتی مقدور نیست ازاین‌رو هدف از پژوهش ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تدوین الگوی سلامت روان کارکنان فراجا با رویکرد آموزشی

ذبیح اله کرمی؛ ایوب آقارحیمی

دوره 20، شماره 72 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2024.75111.3887

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان کارکنان با رویکرد آموزشی می باشد. روش پژوهش به شیوه آمیخته که در مرحله اول از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده گردید و در بخش دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری ‌این پژوهش شامل تمامی پرسنل دارای سطح سلامت اعصاب و روان در کلانتری های انتظامی ...  بیشتر