نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

3 استاد کامل، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری داده‌ها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که به‌صورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در سال 96-95 انتخاب شدند، بودند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، ابتدا پارامترهای سؤالات به‌وسیله نظریه کلاسیک برآورد گردید، پس از حذف سؤالات نامناسب اعتبار آزمون توسط آلفای کرونباخ، مقدار 90/0 محاسبه گردید و روایی واگرا و همگرای پرسشنامه با پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بررسی شد. به‌منظور برازش داده‌های پرسشنامه با مدل اولیه، تحلیل عاملی تأییدی توسط نرم‌افزار LISREL به کار گرفته شد و نیز برای تعیین ساختار پرسشنامه در جامعه‌ی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش ابلیمن مورداستفاده قرار گرفت، پارامترهای سؤالات پرسشنامه توسط مدل چند ارزشی GRM با استفاده از نرم‌افزار R برآورد گردید. نتایج بیانگر این بود که همان سؤال‌هایی که در تحلیل کلاسیک از آزمون کنار گذاشته شدند اینجا نیز دارای ضریب تشخیص پایین بودند و توابع آگاهی آن‌ها نیز هیچ‌گونه آگاهی را در سطح صفت مورد اندازه‌گیری فراهم نکرد، درنهایت داده‌ها با مدل یک، دو و سه پارامتری و مدل GRM برازش داده شد، و بهترین مدل برای برازش داده‌ها مدل GRM بود. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، پرسشنامه‌ی جدید با 37 سؤال منطبق با جامعه‌ی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران به دست آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

احمدی ده قطب‌الدینی، محمد، شرفی، محمد، غلامرضایی نژاد اناری، الهام و محمودی، مریم. (1402). آزمون برازندگی مدلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت 2× 3 و انگیزش درونی-بیرونی دانش‏آموزان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 19(68)، 152-180.‎ https://doi.org/10.22054/jep.2023.69945.3703
جاه‏طلب ضیابری، احدی، حسن، و مشکبید حقیقی، محسن. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 11(36)، 213-221.‎
دلاور، علی. (1389). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم رفتاری و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.
کلاین، پل. (1392). راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه سید جلال صدرالسادات و اصغر مینایی. تهران: سمت.
همبلتون، رونالد. سوامیناتان، اچ. جین راجرز، اچ. (1389). مبانی نظریه پرسش پاسخ. ترجمه محمدرضا فلسفی نژاد، چاپ اول. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
Ahmadi Deh Ghotbaddini, M., Sharafi, M., & Gholomrezai Nezhad Anari, E. Mahmoudi, M. (2023). Model Fit Test in The Relationship Between Academic self-efficacy, 3× 2 Achievement Goals and Intrinsic-Extrinsic Motivation of Secondary High School Students. Educational Psychology, 19(68), 152-180. https://doi.org/10.22054/jep.2023.69945.3703 [In Persian]
Babbs, P. J., & Moe, A. J. (1983). Metacognition: A key for independent learning from text. The Reading Teacher, 36(4), 422-426.
Baker, F. B. (2001). The basics of item response theory. For full text: http://ericae. net/irt/baker
Black, P., McCormick, R., James, M., & Pedder, D. (2006). Learning how to learn and assessment for learning: A theoretical inquiry. Research papers in education, 21(02), 119-132. https://doi.org/10.1080/02671520600615612
Bullock, K., & Muschamp, Y. (2006). Learning about learning in the primary school. Cambridge Journal of Education, 36(1), 49-62. https://doi.org/10.1080/03057640500491112
Chan, V. (2003). Autonomous language learning: The teachers' perspectives. Teaching in higher education, 8(1), 33-54. https://doi.org/10.1080/1356251032000052311
Deeson, E. (2006). Creating a learning to learn school–Greany, Toby & Rodd, Jill. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2006.00629_1.x
Embretson, S. E., & Reise, S. P. (2013). Item response theory. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410605269
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
Jahtalab Ziabari, M., Ahadi, H., A., & Meshkobid Haqiqi, M. (2015). The Educational Effectiveness of the Metacognitive Strategies and Creativity on Academic Self-Concept. Educational Psychology, 11(36), 213-221.
Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (2013). Item response theory: Principles and applications. Springer Science & Business Media.
Meijer, J., Sleegers, P., Elshout-Mohr, M., Daalen-Kapteijns, M. V., Meeus, W., & Tempelaar, D. (2013). The development of a questionnaire on metacognition for students in higher education. Educational Research, 55(1), 31-52. https://doi.org/10.1080/00131881.2013.767024
Meyer, W. R. (2010). "Independent learning: a literature review and a new project". In British Educational Research Association Annual Conference (pp. 1-7).
Meyer, B., Haywood, N., Sachdev, D., & Faraday, S. (2008). "Independent learning: Literature review". Learning and Skills Network.
Paris, S. G., & Winograd, P. (2013). How metacognition can promote academic learning and instruction. In Dimensions of thinking and cognitive instruction (pp. 15-51). Routledge.
Schunk, D. H. (2008). Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations. Educational psychology review, 20, 463-467.
Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational psychologist, 40(2), 85-94. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4002_3
Schunk, D. H. (1989). Attributions and Perceptions of Efficacy during Self-Regulated Learning by Remedial Readers.
Sökmen, Y., Taş, Y., Yeşilyurt, S., & Nalçacı, A. (2017). Adaptation of awareness of independent learning inventory (AILI) to Turkish: Validity and reliability study. İlköğretim Online, 16(1). https://doi.org/10.17051/io.2017.35679
Van Grinsven, L., & Tillema, H. (2006). Learning opportunities to support student self-regulation: Comparing different instructional formats. Educational Research, 48(1), 77-91.
van Grinsven, L., & Tillema, H. (2006). Learning opportunities to support student self-regulation: Comparing different instructional formats. Educational Research, 48(1), 77-91. https://doi.org/10.1080/00131880500498495
Wallace, R. M. (2003). Online learning in higher education: A review of research on interactions among teachers and students. Education, Communication & Information, 3(2), 241-280. https://doi.org/10.1080/14636310303143
Williams, J. (2003). Promoting independent learning in the primary classroom. McGraw-Hill Education (UK).
Zeegers*, P. (2004). Student learning in higher education: A path analysis of academic achievement in science. Higher Education Research & Development, 23(1), 35-56. https://doi.org/10.1080/0729436032000168487
Zimmerman, B. J. (1986). Becoming a self-regulated learner: Which are the key subprocesses. Contemporary, Educational Psychology, 11, 1-25. https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2