نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد سنجش و ندازه گیری

2 دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

3 استاد کامل، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری داده‌ها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که به‌صورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در سال 96-95 انتخاب شدند، بودند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، ابتدا پارامترهای سؤالات به‌وسیله نظریه کلاسیک برآورد گردید، پس از حذف سؤالات نامناسب اعتبار آزمون توسط آلفای کرونباخ، مقدار 90/0 محاسبه گردید و روایی واگرا و همگرای پرسشنامه با پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بررسی شد. به‌منظور برازش داده‌های پرسشنامه با مدل اولیه، تحلیل عاملی تأییدی توسط نرم‌افزار LISREL به کار گرفته شد و نیز برای تعیین ساختار پرسشنامه در جامعه‌ی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش ابلیمن مورداستفاده قرار گرفت، پارامترهای سؤالات پرسشنامه توسط مدل چند ارزشی GRM با استفاده از نرم‌افزار R برآورد گردید. نتایج بیانگر این بود که همان سؤال‌هایی که در تحلیل کلاسیک از آزمون کنار گذاشته شدند اینجا نیز دارای ضریب تشخیص پایین بودند و توابع آگاهی آن‌ها نیز هیچ‌گونه آگاهی را در سطح صفت مورد اندازه‌گیری فراهم نکرد، درنهایت داده‌ها با مدل یک، دو و سه پارامتری و مدل GRM برازش داده شد، و بهترین مدل برای برازش داده‌ها مدل GRM بود. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، پرسشنامه‌ی جدید با 37 سؤال منطبق با جامعه‌ی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران به دست آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات