روانشناسی یادگیری
روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی

محمد عسگری

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 7-39

https://doi.org/10.22054/jep.2024.78137.3978

چکیده
  تقویت مهارت‌های تفکّر علمی برجسته‌ترین کارکرد مؤسسات آموزشی است، و تفکّر انتقادی هدف اصلی مؤسسات آموزش عالی به منظور افزایش شایستگی دانشجویان در قرن 21 بوده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی در طول چهار ساله تحصیل بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی در یک مطالعه مقطعی بود. جامعه آماری و نمونه مورد ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
شناسایی مولفه های مدل تلفیقی فناور محورشایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی مربیان

زهره ارداغیان؛ محمد صالحی؛ رضا یوسفی سعید آبادی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 41-68

https://doi.org/10.22054/jep.2024.80466.4025

چکیده
  هدف پژوهش شناسایی مدل تلفیقی فناور محور شایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی مربیان بود.. جامعه آماری این پژوهش اعضا ی هیات علمی دانشگاهها و مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور و همچنین 37 متن پژوهشی مرتبط به روش نمونه گیری به روش گلوله برفی تامرحله دست یابی به آستانه سودمندی انجام شد.ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمه‌ساختار‌مند بوده است که ...  بیشتر

مقایسه دقت آماره‌های برازش شخص مبتنی بر مدل راش در شناسایی سبک‌ پاسخ‌دهی تصدیق

طیبه دهقان نیری؛ نور علی فرخی؛ احمد برجعلی؛ ابراهیم علیزاده

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 69-90

https://doi.org/10.22054/jep.2025.42356.2678

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی دقت آماره‌های برازش شخص مبتنی بر مدل راش (Up ، Wp‌، lp‌ وlzp) در شناسایی سبک پاسخ-دهی تصدیق می‌باشد. دو حجم نمونه(2000 و 500 نفر) در چارچوب مدل امتیاز پاره‌ای راش شبیه‌سازی شد. دقت شناسایی آماره‌های برازش شخص در چهار موقعیت متفاوت شامل حجم نمونه، طول آزمون، درصد سؤال‌های متأثر از سبک‌های پاسخ-دهی و درصد پاسخ‌دهندگان ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان

مجید کارگر مغانجوقی؛ نعیمه محب؛ رعنا ساکن آذری؛ بهرام اصل فتاحی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 91-116

https://doi.org/10.22054/jep.2024.77849.3970

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی بود، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی

مسلم شجاعی؛ علی جعفری؛ لیلا جهان تیغی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 143-166

https://doi.org/10.22054/jep.2024.79989.4018

چکیده
  فقدان ارتباط موثر با والدین در زندگی فرزندان، به تعامل های والد- فرزندی ضعیف تر و سطحی تر منجر می شود و این تعامل ضعیف موجبات بروز مشکلات پیچیده در آینده را، برای فرزند فراهم می آورد. هدف این پژوهش طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان حوزه های ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی

سمیرا علی زاده؛ یوسف دهقانی؛ فریده سادات حسینی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 143-166

https://doi.org/10.22054/jep.2024.75477.3903

چکیده
  درگیر کردن حرکات افراد با ناتوانی یادگیری می‌تواند برای آن‌ها کمک کننده باشد و روش ایزی مایند نیز یکی از روش‌هایی است که با همراه کردن حرکات با یادگیری ریاضی می‌تواند به بهبود یادگیری افراد مبتلا به این ناتوانی کمک نماید. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل بهبود ظرفیت رهبری آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در عصر جامعه‌محوری آموزش عالی

مجتبی طاهری؛ حمید فرهادی راد؛ عبدالله پارسا؛ سکینه شاهی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 167-200

https://doi.org/10.22054/jep.2024.76484.3939

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی عوامل شکل‌دهنده ظرفیت رهبری آموزشی و ارائه الگوی ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام‌شده است. برای گردآوری، تحلیل و تبیین داده‌ها روش نظریه داده بنیاد و رویکرد نظام‌مند (سیستماتیک)، استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش از بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دولتی در ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مقایسه استدلال‌ادراکی در گروه‌های دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ریاضی و خواندن و نارسایی بیش‌فعالی نقص‌توجه

یاسمین بهمنی؛ فریده حمیدی؛ سارا دازی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 201-220

https://doi.org/10.22054/jep.2024.76073.3928

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه متغیر شناختی استدلال‌ادراکی در اختلالات یادگیری خواندن و ریاضی و نارسایی بیش‌فعالی/نقص‌توجه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال‌های ریاضی، خواندن و نارسایی بیش‌فعالی/نقص‌توجه که در سال تحصیلی1401-1402 به مراکز اختلالات ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی از منظر توجه به اصول سه گانه یادگیری مبتنی برمغز : ارایه یک مطالعه کیفی

یاسمین عابدینی

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، صفحه 221-244

https://doi.org/10.22054/jep.2024.76028.3927

چکیده
  چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی کتاب‌ درسی مطالعات اجتماعی پایه‌ ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود. جامعه‌ی آماری پژوهش، شامل کتاب‌ درسی مطالعات اجتماعی پایه‌ ششم ابتدایی بود که با استفاده از نمونه‌گیری تمام شمار، به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. طرح پزوهش حاضرکیفی بوده و با استفاده ازروش تحلیل محتوا صورت ...  بیشتر