نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ،گروه روانشناسی تربیتی،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران.
2 استادیار،گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران.
3 استادیار،گروه روانشناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب،ایران.
4 استادیار، گروه روانشناسی تربیتی،واحد شبستر،دانشگاه آزاد اسلامی،شبستر،ایران.
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی بود، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز است که در سال تحصیلی1401-1402 مشغول تحصیل بودند. شرکت کنندگان پژوهش شامل 45 دانش آموز پسر پایۀ ششم ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، که شامل 33 گویه و هدف آن بررسی انگیزش تحصیلی در بین دانش آموزان می باشد. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که بین گروههای آزمایش(آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش بیان داستانهای علمی) و گروه کنترل در متغیر وابسته پژوهش(انگیزش تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد یعنی آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی منجر به افزایش انگیزش تحصیلی در دانش آموزان بود که با توجه به تفاوت میانگینها در آمار توصیفی، روش آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی اثرگذاری بیشتری را ایجاد کرده بود.
کلیدواژهها
موضوعات