نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ،آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

2 استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

هدف پژوهش شناسایی مدل تلفیقی فناور محور شایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی مربیان بود.. جامعه آماری این پژوهش اعضا ی هیات علمی دانشگاهها و مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور و همچنین 37 متن پژوهشی مرتبط به روش نمونه گیری به روش گلوله برفی تامرحله دست یابی به آستانه سودمندی انجام شد.ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمه‌ساختار‌مند بوده است که با شمار 18 تن از جامعه آماری(بر اساس اشباع داده ها) می باشند نتایج نشان داد، نیاز به توسعه نوآوری و مهارت در سازمان، یادگیری و توانمندی فناوری اطلاعات و ارتباطات، بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در حوزه تدریس و یادگیری فراگیران به عنوان شرایط علی به وجود آمدن مقوله ی محوری بودند. شایستگی های فردی فراگیران و مربیان، توانایی برنامه ریزی برای فعالیت های خود و فرگیران با تکیه بر دانش قبلی و عوامل بیرونی به عنوان شرایط مداخله گر،علاوه براین ،شرایط مناسب سازمانی و زیرساخت های مناسب به عنوان شرایط زمینه ای یا بستر، نیازسنجی آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات ، ارزشیابی فناوری ،بهبود روش ها و امکانات آموزشی، مدیریت نوآور به عنوان شرایط راهبردی و در نهایت افزایش اثربخشی و کارایی آموزشی سازمان ، تسهیل یادگیری فراگیران و بهبود و چابکی سازمانی جزء پیامدهای مدل تلفیقی فناور محورشایستگی شناختی و انگیزشی یکپارچه ی بودند. همچنین 7 مؤلفه شایستگی شناختی و 5 مؤلفه برای شایستگی انگیزشی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

امین خندقی، مقصود، جامه بزرگ، مرضیه، و سعیدی رضوانی، محمود. (1391). نیازسنجی شایستگی‌های حرفه‌ای هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بر مبنای مدل بوریچ و مدل تحلیل کوآدرانت. دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 1(2)، 189-224.
آقاجانی، سیف اله، عینی، ساناز و نیازی، ژیلا. (1402). بررسی ارتباط عوامل تنش‌زای آموزشی و شایستگی آموزشی با اضطراب مدرسه با میانجی‌گری دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 19(67)، 164-190.‎ https://doi.org/10.22054/jep.2023.72406.3792
باقری فر، علی‌اکبر، و صالحی، کیوان. (1395). چالش‌های مهارت‌آموزی و پرورش هنرجویان کارآفرین در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای: مطالعه‌ای به شیوه پدیدارشناسی. فصلنامه مهارت‌آموزی،3(15)، 7-34.
جهانی فر، مجتبی، و دهقانی، فاطمه. (1402). باورهای شایستگی تحصیلی درس علوم: سنجش میزان تأثیرپذیری از پیشایندها و تأثیرگذاری بر پیامدهای آموزشی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 19(69)، 134-162. ‎ https://doi.org/10.22054/jep.2024.70306.3719
سعیدپناه، مسعود، الوانی، سید مهدی، و هاشمی، سید ذبیح‌الله. (1399). طراحی مدل شایستگی‌های بنیادی و فناورانه مدیران حوزه فناوری اطلاعات. مجله مدیریت توسعه و تحول 40، 1-8.
شریف‌زاده، مژگان و اندیشمند، ویدا. (1400). نقش آموزش فناوری اطلاعات بر عملکرد و بهره‌وری معلّمان در دوران کرونا فصلنامه پیشرفته‌ای نوین در مدیریت آموزشی، 4، 142-156.
موحدی، رضا. (1396). بازدارنده‌های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 41، 79-95. https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109251.1346
موسوی، سیده مهسا، خنیفر، حسین، پورکریمی، جواد، تلخابی، محمود و نادری‌بنی، ناهید. (1402). شناسایی شایستگی‌های شناختی مدیران مدارس ابتدایی. تازه‌های علوم شناختی، ۲۵(۲)، ۱۳۳-۱۴۳. https://doi.org/10.30514/icss.25.2.133
Aghajani, S., Aini, S., & Niyazi, J. (2023). Investigating the relationship between educational stressors and educational competence with school anxiety mediated by difficulty in emotion regulation in students. Quarterly Journal of Educational Psychology, 19(67), 164-190.‎ https://doi.org/10.22054/jep.2023.72406.3792 [In Persian]
Alieto, E., Abequibel-Encarnacion, B., Estigoy, E., Balasa, K., Eijansantos, A., & Torres-Toukoumidis, A. (2024). Teaching inside a digital classroom: A quantitative analysis of attitude, technological competence and access among teachers across subject disciplines. Heliyon, 10(2). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24282
Amin Khandaghi, M., Jameh Bozorg, M., & Saeedi Rezvani, M. (2012). Needs assessment of professional competencies of art students in technical and vocational schools based on the Borich model and the quadrant analysis model. Bi-Quarterly Journal of Educational Planning Studies, 1(2), 189-224. [In Persian]
Bagherifar, A., & Salehi, K. (2016). Challenges of skill training and nurturing entrepreneurial students in technical and vocational schools: A phenomenological study. Journal of Skill Training, 3(15), 7-34. [In Persian]
Dewi, R. D. C. (2019). Exclusive Function and Bullying pada Mahasiswa di Universit as X Jakarta (Doctoral dissertation, University Negeri Jakarta).
Edison, R. E., Juhro, S. M., & Aulia, A. (2018). Transformational leadership and neurofeedback: The medical perspective of neuroleadership. International Journal of Organizational Leadership, orthcoming, Bank Indonesia Institute Working Paper.
European Commission Education and Training. Council Conclusions on School Development and Excellent Teaching. )2017. (: https://ec.europa.eu/Education/policies/school/teaching-professions_en (accessed on 3 May 2017).
Ghaleb, B. D. S. (2024). Effect of Exam-Focused and Teacher-Centered Education Systems on Students' Cognitive and Psychological Competencies. International Journal of Multidisciplinary Approach Research and Science, 2(02), 611-631.: https://doi.org/10.59653/ijmars.v2i02.648
Isa, M., Neliwati, N., & Hadijaya, Y. (2024). Quality Improvement Management in Teacher Professional Development. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 136-147. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v5i2.782
Jahanifar, M., & Dehghani, F. (2023). Beliefs of academic competence in science subjects: Measuring the influence of antecedents and their impact on educational outcomes. Quarterly Journal of Educational Psychology, 19(69), 134-162. https://doi.org/10.22054/jep.2024.70306.3719 [In Persian]
Jansen, T., Meyer, J., Wigfield, A., & Moller, J. (2022). Which student and instructional variables are most strongly related to academic motivation in K-12 education? A systematic review of metaanalyses.Psychological Bulletin, 148(1–2), 1–26. https://doi.org/10.1037/bul0000354
Maleki, H., Nasirzadeh, S. (2014). A Survey of Teachers' Cognitive-Skill Competencies to Stimulate the Entrepreneurship Spirit of Technical and Vocational Students from the Perspective of Educational Experts and Experts in the Field of Entrepreneurship. Journal of Applied Science and Agriculture, 9(6), 2466-2472
Mariscal, L. L., Albarracin, M. R., Mobo, F. D., & Cutillas, A. L. (2023). Pedagogical Competence Towards Technology-driven Instruction on Basic Education. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 4(5), 1567-1580.
Marqués, P. (2008). Propuestas de uso didáctico con la pizarra digital y la PDI (http://peremarques. pangea. org/propuest. htm)(10-04-09).
Martin, A. J. (2023). Integrating motivation and instruction: Towards a unified approach in educational psychology. Educational Psychology Review, 35(2), 54. https://doi.org/10.1007/s10648-023-09774-w
Mendekenova, A., & Dzhussubaliyeva, D. (2023). Methods for the formation of professionally-based competence using digital technologies. Вестник КазНУ Pedagogical series, 74(1), 46-57. https://doi.org/10.26577/JES.2023.v74.i1.05
Miralles, P., Gómez, C. J., Arias, V., & Fontal, O. (2019). Digital resources and didactic methodology in the initial training of History teachers. Comunicar. Advance online publication, Pages: 41-51. https://doi.org/10.3916/C61-2019-04 |
Mirete, A. B., Maquilón, J. J., Mirete, L., & Rodríguez, R. A. (2020). Digital competence and university teachers’ conceptions about teaching. A structural causal model. Sustainability, 12(12), 4842. https://doi.org/10.3390/su12124842
Mock, K. (2004). Teaching with Tablet-Pc’s. Journal of Computing Sciences in Colleges, 20(2), 17-27.
Mousavi, S, Khneifer, H, Pourkarimi, J, Talkhabi, M, & Naderiboni, N. (2023). Identifying the cognitive competencies of primary school principals. Cognitive Sciences News, 25 (2), 133-143. https://doi.org/10.30514/icss.25.2.133. [In Persian]
Movahedi, R. (2017). Employment barriers for agricultural graduates. Quarterly Journal of Agricultural Education Management Research, 41, 79-95. https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109251.1346 [In Persian]
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: invitación al viaje (Vol. 196). Graó.
Pfost, M., Becker, S., & Artelt, C. (2024). Competence, Motivation and Interest Development Between Primary School and Tertiary Education -a Summary of Findings from the BiKS-8-18 Study. In Educational Processes, Decisions, and the Development of Competencies from Early Preschool Age to Adolescence: Findings from the BiKS Cohort Panel Studies (pp. 245-262. https://doi.org/10.1007/978-3-658-43414-4
Ranellucci, J., Rosenberg, J. M., & Poitras, E. G. (2020). Exploring pre‐service teachers' use of technology: The technology acceptance model and expectancy–value theory. Journal of Computer Assisted Learning, 36(6), 810-824. https://doi.org/10.1111/jcal.12459
Rogers, E.M., Simon, S. Diffusion of Innovations, 5th ed.; Free Press: New York, NY, USA. (2003). [Google Scholar]
Saeedpanah, M., Alwani, S,. M., & Hashemi, S.,Z. (2010). Designing a model of fundamental and technological competencies of managers in the field of information technology, Journal of Development and Transformation Management, 40, 1-8. [In Persian]
Sanz, M. P. G., & Pedreño, L. R. M. (2011). La planificación de evaluación de competencias en Educación Superior. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14(1), 113-124.
Sharifzadeh, M., & Andishmand, V. (2021). The role of information technology training on teachers' performance and productivity during the Corona period. Quarterly Journal of New Advances in Educational Management, 4, 142-156. [In Persian]
Siengdee, N., & Chatwattana, P. (2024). The Development of Challenge-Based Learning with Social Media Model to Promote Technology Literacy Skills for Learners. Journal of Educational and Developmental Psychology, 14(1), 85-92. DOI:10.5539/jedp.v14n1p85
Strang, K. D. (2014). Cognitive learning strategy as a partial effect on major field test in business results. Journal of Education for Business, 89(3), 142-148. https://doi.org/10.1080/08832323.2013.781988
Thurman, S. K., & Torsney, B. M. (2014). Meditation, mindfulness and executive functions in children and adolescents. American Psychologyical Association.187-207. https://psycnet.apa.org/record/2014 -13600 -010
Vitello, S., Greatorex, J., & Shaw, S. (2021). What Is Competence? A Shared Interpretation of Competence to Support Teaching, Learning and Assessment. Research Report. Cambridge University Press & Assessment.
Wang, S., Yu, H., Hu, X., & Li, J. (2020). Participant or spectator? Comprehending the willingness of faculty to use intelligent tutoring systems in the artificial intelligence era. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1657-1673. https://doi.org/10.1111/bjet.12998
Wiziack, J. C., & Dos Santos, V. M. P. D. (2021). Evaluating an integrated cognitive competencies model to enhance teachers’ application of technology in large-scale educational contexts. Heliyon, 7(1), https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e05928