نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران

2 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

3 استادیار گروه روان شناسی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

چکیده

درگیر کردن حرکات افراد با ناتوانی یادگیری می‌تواند برای آن‌ها کمک کننده باشد و روش ایزی مایند نیز یکی از روش‌هایی است که با همراه کردن حرکات با یادگیری ریاضی می‌تواند به بهبود یادگیری افراد مبتلا به این ناتوانی کمک نماید. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه هدف، دانش‌آموزان کلاس اول و دوم با ناتوانی یادگیری ریاضی از مرکز ناتوانی‌های یادگیری بوشهر بودند که ۳۰ نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل آزمون نگهداری دیداری بنتون (1974) جهت سنجش حافظه دیداری، و دو پرسشنامه چاپمن (1987) و ادینبورگ (1970) جهت سنجش غلبه طرفی مغز بود. ابتدا نمرات پیش‌آزمون هر دو گروه ثبت گردید. سپس 12 جلسه ۴5 دقیقه‌ای مداخله ایزی مایند بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. در نهایت، نمرات پس‌آزمون هر دو گروه مورد سنجش قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که اجرای روش ایزی مایند بر حافظه دیداری ( 05/0>p و 727/5=F) و غلبه طرفی مغز ( 01/0>p و 698/19=F) تأثیر معناداری دارد. در نتیجه، معلمان کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی می‌توانند جهت بهبود حافظه دیداری و غلبه طرفی مغز، از روش ایزی مایند برای این دانش‌آموزان استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات