نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

3 دکتری برنامه‏ ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بار شناختی (کلپش و همکاران، 2017)، پرسشنامه‌ی هزینه تکلیف (فلاک و همکاران، 2015) و زیر مقیاس خودکارآمدی پرسشنامه MSLQ (پنتریچ و همکاران، 1991) بوده و از اثر ناسیالی متن جهت القاء بار شناختی برونزاد استفاده شد. در مرحله پیش‌آزمون، متنی یکسانی جهت مطالعه به دو گروه کنترل و آزمایش داده شد که به لحاظ روانی و سیالی همسان بودند. سپس هر دو گروه به پرسشنامه‌ی هزینه تکلیف و خودکارآمدی پاسخ دادند. در پس‌آزمون هم روش به همین صورت بود با این تفاوت که متن گروه آزمایش به لحاظ سیالی، دستکاری شد تا خوانایی کمتری داشته باشد. داده‌های پژوهش با روش مانکوا تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد القاء بار شناختی برونزاد در قالب اثر سیالی، تأثیر معناداری بر هزینه‌ی درونی تکلیف و خودکارآمدی دارد (01/0> P). از این رو می‌توان گفت بار شناختی برونزاد با القاء هزینه‌ی بیشتر، بر خودکارآمدی دانشجویان اثر می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

احمدوند، مهری (1389). بررسی ویژگی‏های روان‌سنجی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانشجویان دانشگاه‏های تهران. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
درتاج، فریبرز و افشاریان، ندا (1395). ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانش‏آموزان ایرانی. فصلنامه اندازه‏گیری تربیتی، 6(23)، 23-43.
دلاور، علی. (1396). طرح‏های آزمایشی در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: سمت.
زاهد، سعیده، درتاج، فریبرز، اسدزاده، حسن، کدیور، پروین و فرخی، نورعلی (1400). ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه‏ی فارسی پرسشنامه بار شناختی. فصلنامه روان‌شناسی شناختی، 9(1)، 32-44.
زاهد، سعیده، کارشکی، حسین و روشن‏قیاس، پروین. (1402). تأثیر بار شناختی برون‌زاد بر درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب دانشجویان: اثر دشواری مطلوب. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 19(70)، 180-201. https://doi.org/10.22054/jep.2023.71445.3759
عبدی، علی، و رستمی، مریم (1396). اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بار شناختی بر پیشرفت درسی، بار شناختی ادراک شده و انگیزش دانش‏آموزان به یادگیری درس علوم تجربی. نشریه علمی- پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 10(4)، 43-67.
قدسی، احمد، طالع‏پسند، سیاوش، رضایی، علی‏محمد و محمدی‏فر، محمدعلی. (1396). ویژگی‏های روان‌سنجی مقیاس هزینه تکلیف در دانش‏آموزان متوسطه دوم شهر قم. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 7(28)، 97-120.
کدیور، پروین. (1400). روان‌شناسی تربیتی (ویراست 2). تهران: سمت.
Abdi, A., & Rostami, M,. (2018). The Effect of Instruction Based on Cognitive Load theory on Academic Achievement, Perceived Cognitive Load and Motivation to Learning in Science Courses. Instruction and evaluation Quarterly journal, 10(40), 43-67. [In Persian]
Afsharian, N., & Dortaj, F. (2016). Evaluation of the Factor Structure of “Motivated Strategies for Learning Questionnaire”forIranian students. Quarterly of Educational Measurement, 6(23), 23-43. doi: 10.22054/jem.2017.11267.1327. [In Persian]
Ahmadvand, M, (2010). Examining the psychometric characteristics of the questionnaire of motivational strategies for learning in students of Tehran universities. Master's thesis. Shahid Beheshti University. [In Persian]
Britt, T. W. (2005). The effects of identity-relevance and task difficulty on task motivation, stress, and performance. Motivation and Emotion, 29, 189–202.
Costley, J., & Lange, C. (2018). The Moderating Effects of Group Work on the Relationship between Motivation and Cognitive Load. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1), 68-90.
Delavar, A. (2016). Experimental designs in psychology and educational sciences. Tehran: Samt Publications. [In Persian]
Diemand-Yauman, C., Oppenheimer, D. M., & Vaughan, E. B. (2011). Fortune favors the Bold (and the Italicized): Effects of disfluency on educational outcomes. Cognition, 118(1), 111–115.
Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Mecee, J. L & et.al. (1983). Expectancies values and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed). Achievement and achievement motives. (pp.75-138). San Francisco: W. H. freeman.
Feldon, D. F., Callan G., Juth, S. & Jeong, S. (2019). Cognitive Load as Motivational Cost. Educational Psychology Review, http//doi.org/10.1007/s10648-019-09464-6
Feldon, D. F., Franco, J., Chao, J., Peugh, J., & Maahs-Fladung, C. (2018). Self-efficacy change associated with a cognitive load-based intervention in an undergraduate biology course. Learning and Instruction, 56, 64–72.
Flake, K. J., Barron, K. E., Hullman, C., Mccoach, B. D., & Welsh, M. E. (2015). The forgotten component of expectancy- value theory. Contemporary Educational Psychology, 41, 232-244. http//doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.03.002.
Ghodsi, A., Talepasand, S., Rezaei, A., & mohammadifar, M. (2017). The Psychometric Characteristics of Task Cost Scale in High School Students in Qom. Quarterly of Educational Measurement7(28), 97-120. doi: 10.22054/jem.2017.24215.1595. [In Persian]
Kadivar, P. (2021). Educational psychology (2nd ed.). Tehran: Samt Publications.
Klepsch, M. & Seufert, T. (2020). Understanding instructional design effects by differentiated measurement of intrinsic, extraneous, and germane cognitive load. Instructional Science, 48, 45-77. http//doi.org/10.1007/s11251-020-09502-9.
Klepsch, M., Schmitz, F. & Seufert, T. (2017). Development and Validation of Two Instruments Measuring Intrinsic, Extraneous, and Germane Cognitive Load. Frontiers in Psychology, 8, 1997.
Moreno, R. (2005). Instructional technology: promise and pitfalls. In L. PytlikZillig, M. Bodvarsson, & R. Bruning (Eds.), Technology-based education: bringing researchers and practitioners together (pp. 1–19). Greenwich: Information Age Publishing.
Moreno, R. (2010). Cognitive load theory: more food for thought. Instructional Science, 38, 135–141. http//doi.org/10.1007/s11251-009-9122-9
Moreno, R., & Mayer, R. (2007). Interactive multimodal learning environments. Educational Psychology Review, 19, 309–326.
Paas, F. G. W. C. (1992). Training strategies for attaining transfer of problemsolving skill in statistics: a cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 84(4), 429–434. http//doi.org/10.1037/0022-0663.84.4.429
Pintrich, P. R., Smith, D., Garcia, T. & McKeachie, W. (1991). The motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan.
Plass, J. L. & Kalyuga, S. (2019). Four Ways of Considering Emotion in Cognitive Load Theory. Educational Psychology Review, 31(2), 339-359. http//doi.org/10.1007/s10648-019-09473-5.
Skulmowski, A. & Xu, K. M. (2022). Understanding Cognitive Load in Digital and Online Learning: a New Perspective on Extraneous Cognitive Load. Educational Psychology Review, 34, 171–196. http//doi.org/10.1007/s10648-021-09624-7
Spybrook, J. (2008).The relationship among working memory, mathematics anxiety, and mathematics achievement in developmental mathematics courses in community college. A doctor dissertation presented to the faculty of the school of education and instruction department, The University of San Francisco.
Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4, 295–312.
Sweller, J., van Merriënboer, J. J. G., & Paas, F. G. W. C. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10(3), 251–296.
Van Merriënboer, J. J. G., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17, 147–177.
Xu, K. M., Koorn, P., de Koning, B., Skuballa, I. T., Lin, L., Henderikx, M., Marsh, H. W., Sweller, J., & Paas, F. (2021). A growth mindset lowers perceived cognitive load and improves learning: Integrating motivation to cognitive load. Journal of Educational Psychology, 113(6), 1177–1191. https://doi.org/10.1037/edu0000631
Yeo, G., & Neal, A. (2008). Subjective cognitive effort: A model of states, traits, and time. Journal of Applied Psychology, 93, 617–631.
Zahed, S., Dortaj, F., Asadzadeh, H., Kadivar, P., & Farokhi, N. (2021). structure and validation of the Persian version of the Cognitive Load Questionnaire. Journal of cognitive psychology, 9(1), 39-54. [In Persian]
Zahed, S., Karsheki, H., & Roshanghias, P. (in press). The effect of exogenous cognitive load on cognitive engagement and desired cognitive load of students: a favorable effect. Educational Psychology, 19(70), 180-201. https://doi.org/10.22054/jep.2023.71445.3759. [In Persian]
Zepeda, C. D., Martin, R. S., & Butler, A. C. (2020). Motivational strategies to engage learners in desirable difficulties. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 9(4), 464-470. http//doi.org/10.1016/j.jarmac.2020.08.007