نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران

چکیده

اختلال اضطراب جدایی شایع‌ترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ی تأثیر آموزش بازی‌های حرکتی موزون و بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌ی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانش‌آموزان پایه‌ی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایش‌های میدانی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش تمامی دانش‌آموزان پایه‌ی اول ابتدایی شهرستان ملایر در سال‌تحصیلی1402-1401 بودند، که با روش نمونه‌گیری هدفمند از میان مدارس ابتدایی سطح شهر با استفاده از پرسشنامه‌ی غربالگری اختلال اضطراب جدایی، پرسشنامه‌ی خودتنظیمی هیجانی و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه گواه گمارش شدند. دو نوع مداخله‌ی بازی درمانی اجرا و در نهایت داده‌های پس‌آزمون یک هفته بعد از انجام مداخلات جمع‌آوری شد. به طورکلی، نتایج حاصل نشان ‌داد که هر دو مداخله‌ی بازی درمانی بر کاهش علائم اضطراب جدایی و افزایش خودتنظیمی هیجانی در دانش‌آموزان اثر معناداری دارند(p>0.05). اما مداخله‌ی بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌ی والد-کودک نسبت به آموزش بازی‌های حرکتی موزون در کاهش علائم اضطراب جدایی مؤثرتر بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا تکنیک‌های بازی‌درمانی به مشاوران و معلمان مدارس ابتدایی و همچنین مربیان پیش‌دبستانی آموزش داده شود تا بتوانند در مواجهه با کودکان مضطرب کلاس خود از آن استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

الیاسی، مینا، کاشانی‏وحید، لیلا و اکبری‏جفرودی، کیمیا. (1402). اثرات حرکات موزون بر انواع مختلف توجه در دانش‌آموزان با کم‌توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک، 10(3)، 100-113. http://childmentalhealth.ir/article-1-1272-fa.html
اخوان، شیوا، عابدی، احمد و جبل‏عاملی، شیدا. (1401). اثربخشی بازی‏درمانی مبتنی بر رابطه‏ی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضرب‏آهنگ شناختی کند. روان‌شناسی افراد استثنایی، 12(45)، 219-193. https://doi.org/10.22054/jpe.2022.62505.2355
اسماعیلیان، نسرین، دهقانی، محسن و فلاح، صادق. (1395). بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی چک‏لیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان، دستاوردهای روان‌شناسی بالینی، 2(1)، 34-15. https://doi.org/10.22055/jacp.2017.18725.1023
تختی، معصومه، شفیع‏آبادی، عبدالله، کلانترهرمزی، آتوسا و فرخی، نورعلی. (1399). اثربخشی برنامه مداخله‏ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربیگری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی، 19(96). https://psychologicalscience.ir/article-1-760-fa.html
جعفری رنگچی، صدیقه، و فرهادی، هادی. (1398). تأثیر فیلیال‏تراپی مجازی مادران بر مهارت‌های اجتماعی و پرخاشگری در کودکان دارای اختلال یادگیری: کارآزمایی بالینی تصادفی، پژوهش در علوم توان‌بخشی، 15(5)، 36-23. https://civilica.com/doc/1038034
رافعی، طلعت. (1391). حرکت‏ها و بازی‏های موزون (ریتمیک). راهنمای مربیان درمانگران و خانواده‏ها. تهران: انتشارات دانژه. https://danjehpub.com/product
زینی، مرضیه، خاکسار، الهام، بلوچی انارکی، محمد، و رضایی‏نسب، فاطمه. (1395). تأثیر آموزش حرکات ریتمیک و بازی‏های گروهی بر بهبود درک، دقت و توالی شنیداری کودکان بر اساس رویکرد روان عصب‏شناختی. پژوهش‏های تربیتی، 32(3)، 83-78. http://erj.khu.ac.ir/article-1-83-fa.html
سیدی اندی، سیده معصومه، نجفی، محمود و رحیمیان بوگر، اسحق. (1400). مقایسه اثربخشی بازی درمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی بر سطوح نظریه ذهن در کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی. فصلنامه‏ی علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی، ۲۰ (۹۷)، 63-76. http://psychologicalscience.ir/article-1-920-fa.html
صادقی، مریم، اکبری چرمهینی، صغرا، بهرامی، علیرضا و سید موسوی، پریسا سادات. (1401). اثربخشی بازی‌درمانی دل‌بستگی محور بر خودکارآمدی والدینی مادران، تنظیم هیجانی و سازگاری اجتماعی کودکان دارای اضطراب جدایی: مطالعه موردی. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 16(2)، 132-107.‎ Doi:10.52547/APSY.2021.224105.1180
طلایی‏نژاد، نعیمه، مظاهری، محمدعلی، قنبری، سعید و عسگری، علی. (1395). ویژگی‏های مقدماتی مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین). روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 12(47)، 235-225. https://civilica.com/doc/877426
عابدی، احمد، سید قلعه، اعظم و بهرامی پور اصفهانی، منصوره. (1396). مقایسه اثربخشی فیلیال‏تراپی و روش والدگری بارکلی بر کاهش اضطراب و علائم نقص توجه/بیش‏فعالی کودکان. فصلنامه کودکان استثنایی، ۱۷(۳)،111-120. http://joec.ir/article-1-447-fa.html
عاشوری، محمد و کریم‏نژاد، ریحانه. (1398). تأثیر آموزش بازی‏درمانی با مدل فیلیال‏تراپی بر مشکلات رفتاری کودکان شنوا و تاب‏آوری مادران ناشنوای آن‌ها. پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، 5-11. https://doi.org/10.22108/ppls.2020.115652.1672
عدیلی، شهرزاد. (1394). تأثیر بازی‌درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت‏های اجتماعی - هیجانی دختران پیش‌دبستانی 5 تا 6 ساله شهر اصفهان. روان‌شناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 13(2 (پیاپی 25))، 97-104. https://www.sid.ir/paper/208808/fa
عدیلی، شهرزاد، میرزایی رنجبر، رکسانا و عابدی، احمد. (1398). اثربخشی بازی‏درمانی مبتنی بر روابط والد و کودک بر کیفیت تعاملات والد و فرزند و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودکان دارای مشکلات رفتاری و هیجانی، فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 70-59. html http://joec.ir/article-906-1--fa.
فرامرزی، سالار، بکرایی، سعدی، محب‏زاده، مجید، آقازیارتی، علی و رنجبر، بدر. (1399). اثربخشی آموزش بازی‏های حرکتی ریتمیک بر اضطراب جدایی کودکان. خانواده‌درمانی کاربردی، 1(3)،83-66. https://civilica.com/doc/1134159
کریمی، الهام و دشت بزرگی، زهرا. (1399). اثربخشی فیلیال‏تراپی بر تعامل مادر با کودک و مشکلات رفتاری کودکان با ناتوانی هوشی. مطالعات ناتوانی، 10(1)، 41-32. https://doi.org/10.22108/cbs.2021.127893.1513
محمدزاده، حسن، سلیمانی، مهران، دانشیار، الهام و دهقانی‏زاده، جلال. (1399). اثربخشی بازی‏های ریتمیک و گروهی بر مهارت‏های حرکتی درشت و تعامل اجتماعی کودکان اتیسم. کودکان استثنایی،20(2)،76-63.  https://civilica.com/doc/1615988
مقیمی، المیرا. (1394). اثربخشی آموزش والد - کودک بر کاهش نشانگان اختلال اضطراب جدایی کودکان 6 تا 7 ساله. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی و کودکان استثنائی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکزی.  https://elmnet.ir/article/
نایب‏حسین‏زاده، سپیده، آقازیارتی، علی، همتی پویا، سمیه و کریمی، مونا. (1399). تأثیر آموزش بازی‏های حرکتی ضرب‏آهنگ مادر-کودک بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی کودکان 3 تا 5 سال. سلامت روان کودک، 7(3)، 78-61. http://childmentalhealth.ir/article-1-621-fa.html
Abedi, A., seyedghale, A., & Bahramipour, M. (2018). Comparison of the Effectiveness of Filial Therapy and Barkley's Parent Training Program in Reducing the Symptoms of Anxiety and ADHD in Children. Journal of Exceptional Children, 17(3), 111-120. [In Persian] http://joec.ir/article-1-447-fa.html
Adili, S. H., Kalantari, M., & Abedi, A. (2016). The effect of play therapy in base of Filial therapy onsocial- emotional skills in 5 to 6 years old preschool girls. Clinical Psychology & Personality, 13(2 (25)), 97-104. [In Persian] https://sid.ir/paper/208808/en
Adili, S. H., Kalantari, M., & Abedi, A. (2019). The Effectiveness of Filial Therapy on the Quality of Parent-Child Interactions and Health-Related Quality of Life in Children with Behavioral/Emotional Problems. Journal of Exceptional Children, 19(1), 59-70. [In Persian] http://joec.ir/article-۱-۹۰۶-fa.html
Akhavan, S., Abedi, A., & Jabalameli, S. (2022). The Effectiveness of Play Therapy Based on Parent-Child Relationship with a Filial Approach on Emotional Self-Regulation of Primary School Children with Sluggish Cognitive Tempo. Psychology of Exceptional Individuals, 12(45), 193-220. [In Persian] https://doi.org/10.22054/jpe.2022.62505.2355
Alivandi-Vafa, M., & Ismail, K. H. (2010). Parents as agents of change: What filial therapy has to offer. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 2165-2173. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.431
American Psychiatric Association. (2022). The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision (DSM-5-TR). American Psychiatric Pub. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm
Ashori, M., & Karimnezhad, R. (2019). The Effect of Play Therapy Training with Filial Therapy Model on Behavioral Problems of Children and Resiliency of Deaf Mothers. Positive Psychology Research, 5(2), 85-98. [In Persian] https://doi.org/10.22108/ppls.2020.115652.1672
Benfer, N., Bardeen, J. R., & Clauss, K. (2018). Experimental manipulation of emotion regulation self-efficacy: Effects on emotion regulation ability, perceived effort in the service of regulation, and affective reactivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 10, 108-114. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2018.09.006
Cancer, A., Bonacina, S., Antonietti, A., Salandi, A., Molteni, M., & Lorusso, M. L., (2020), The Effectivenessof Interventions for DevelopmentalDyslexia: Rhythmic Reading TrainingCompared With Hemisphere-SpecificStimulation and Action Video Games. Front. Psychol, 11(4), 1158-1162. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01158
Carmassi, C., Gesi, C., Massimetti, E., Shear, M., & Dell’Osso, L. (2015). Separation anxiety disorder in the DSM-5 era. Journal of Psychopathology, 21, 365-371. https://old.jpsychopathol.it/wp-content/uploads/2015/12/09_Art_ORIGINALE_Carmassi1.pdf
Cooper, J., Brown, T., & Yu, M.-l. (2020). A retrospective narrative review of filial therapy as a school-based mental health intervention. International Journal of Play Therapy, 29(2), 86–95. https://doi.org/10.1037/pla0000114
Costello, B. M. (2018). The Rhythm of Game Interactions: Player Experience and Rhythm in Minecraft and Don’t Starve. Games and Culture, 13(8), 807-824. https://doi.org/10.1177/1555412016646668
Dayle Jones, K., (2002). Group play therapy with sexually abused preschool children: Group behaviors and interventions. Journal for Special in Group Work. https://doi.org/10.1080/714860200
Elyasi, M., Kashani Vahid, L., & Akbari Jafroudi, K. (2023). The Effect of Rhythmic Movements on the Attention of Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health, 10(3), 100-113. [In Persian] http://childmentalhealth.ir/article-1-1272-fa.html
Esmailian, N., Dehghani, M., & Fallah, S. (2016). Evaluating the Psychometric Features of Emotion Regulation Checklist (ERC) in Children and Adolescents. Clinical Psychology Achievements, 2(1), 15-34. [In Persian] https://doi.org/10.22055/jacp.2017.18725.1023
Faramarzi, S., Bakrayi, S., Mohebzadeh, M., Aghaziarati, A., & ranjbar, B. (2020). The effectiveness of rhythmic movement games training on separation anxiety in children. Journal of Applied Family Therapy, 1(3), 66-83. [In Persian] https://civilica.com/doc/1134159
Ferreira, J.M., Makinen, M., & Amorim, K.D.S. (2016). Intellectual disability in kindergarten: possibilities of development through pretend play. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 217(1), 487-500. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.024
Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction (6th ed.). Longman Publishing. https://psycnet.apa.org/record/1996-97171-000
Godino-Iáñez, M. J., Martos-Cabrera, M. B., Suleiman-Martos, N., Gómez-Urquiza, J. L., VargasRomán, K., Membrive-Jiménez, M. J., & Albendín-García, L. (2020). Play therapy as an intervention in hospitalized children: A systematic review. Healthcare, 8(3), 239.  https://doi.org/10.3390/healthcare8030239
Gómez, F.R., Semenyna, S.W., Court, L., & Vasey, P. (2017). Recalled Separation Anxiety in Childhood in Istmo Zapotec Men, Women, and Muxes. Archives of Sexual Behavior, 46(3), 109–117. DOI: 10.1007/s10508-016-0917-x
Griffin, L., & Parson, J. (2023). Evidencing the therapeutic powers of play to understand the mechanism of change in filial therapy. International Journal of Play Therapy, 32(2), 107–121. https://doi.org/10.1037/pla0000193
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271–299. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26. https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781
Hahn, L., Hajinlian, J., Eisen, A. R., Winder, B., & Pincus, D. B. (2003). Measuring the dimentions of separation anxiety and early panic in children and adolescents: The Separation Anxiety Assessment Scale. Paper presented at the 37th annual convention of the Association for Advancement of Behavior Therapy, Boston. file:///C:/Users/hsole/Downloads/78113975509.pdf
Herren, C., In-Albon, T., & Schneider, S. (2013). Beliefs regarding child anxiety and parenting competence in parents of children with separation anxiety disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 44(1), 53-60. DOI: 10.1016/j.jbtep.2012.07.005
Hurrell, K. E., Houwing, F. L., & Hudson, J. L. (2017). Parental MetaEmotion Philosophy and Emotion Coaching in Families of Children and Adolescents with an Anxiety Disorder. Journal of Abnorm Child Psychology, 45(3), 569-582. DOI: 10.1007/s10802-016-0180-6
Jafari-Rangchi, S., & Farhadi, H. (2019). Effectiveness of Virtual Filial Therapy for Mothers on the Social Skills and Aggression in Children with Learning Disabilities: A Randomized Clinical Trial. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 15(5), 264-272. [In Persian] https://jrrs.mui.ac.ir/article_17139.html?lang=en
Karimi, E., & DashtBozorgi, Z. (2020). The Effects of Filial Therapy on the Mother-Child Interaction and Behavioral Problems of Children with Intellectual Disability. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 10, 186-186. [In Persian] http://jdisabilstud.org/article-1-1737-fa.html
Landreth, G. L. (2002). Play therapy: The art of the relationship (2nd ed.). New York, NY: Brunner-Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203835159
Lindo, N. A., Opiola, K., Ceballos, P. L., Chen, S. Y., Meany-Walen, K. K., Cheng, Y. J. Barcenas, G., Reader, E., & Blalock, S. (2016). The impact of supervised filial therapy training on attitude, knowledge, and skills. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 24(3), 239-246. https://doi.org/10.1177/1066480716648696
Lovaas, M. E., Sund, A. M., Patras, J., Martinsen, K., Hjemdal, O., Neumer, S. P., et al. (2018). Emotion regulation and its relation to symptoms of anxiety and depression in children aged 8–12 years: does parental gender play a differentiating role? BMC Psychol, 6(1), 42. DOI: 10.1186/s40359-018-0255-y
Malkina-Pykh, I. G. (2013). Effectiveness of rhythmic movement therapy: Case study of alexithymia. Body, Movement and Dance in Psychotherapy8(3), 141-159. https://doi.org/10.1080/17432979.2013.804435
Malkina-Pykh, I. G. (2015). Effectiveness of rhythmic movement therapy: Case study of subjective well-being. Body, Movement and Dance in Psychotherapy, 10(2), 106-120. https://doi.org/10.1080/17432979.2014.977822
Megreya, A. M., Al-Attiyah, A. A., Moustafa, A. A., Hassanein, E. E. A. (2020). Cognitive emotion regulation strategies, anxiety, and depression in mothers of children with or without neurodevelopmental disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 76, 101-105. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2020.101600
Méndez. X., Espada, J. P., Ortigosa, J. M., & García-Fernández, J. M. (2022). Validation of the children's separation anxiety scale (parent version). Frontiers in Psychology, 5, 13, 783943. Doi: 10.3389/fpsyg.2022.783943
Moghimi, E. (2014). The effectiveness of parent-child education on reducing the symptoms of separation anxiety disorder in 6 to 7-year-old children. Master's thesis, field of psychology and exceptional children, Islamic Azad University, central Tehran branch. [In Persian] https://elmnet.ir/article/
Mohammadzadeh, H., Soleymani, M., Daneshyar, E., & Dehghanizadeh, J. (2020). Influence of Rhythmic and Group Games on the Gross Motor Skills and Social Interaction of Autism Children. Journal of Exceptional Children, 20(2), 63-76. [In Persian] http://joec.ir/article-1-746-fa.html
Musser, E.D., Galloway-Long, H.S., Frick, P.J., Nigg, J.T. (2013). Emotion Regulation and Heterogeneity in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52(2), 163-171. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2012.11.009
Nayeb Hoseinzadeh, S., Aghaziarati, A., Hematipouya, S., & Karavan Borojardi, K. (2020). Effectiveness of Mother-Child Rhythmic Movement Games Training on the Reduction of Verbal and Nonverbal Aggression in Children. J Child Ment Health, 7(3), 234-247. [In Persian] http://childmentalhealth.ir/article-1-621-fa.html
O’Connor, K. J., Schaefer, C. E., & Braverman, L. D. (2016). Handbook of play therapy. Second edition. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. https://psycnet.apa.org/record/2016-24968-000
Peck–Murray, J. A. (2015). Utilizing everyday items in play to facilitate hand therapy for pediatric patients. Journal of Hand Therapy, 28(2), 228-232. https://doi.org/10.1016/j.jht.2014.05.003
Rafei, T. (2011). Rhythmic movements and games. Guide for trainers, therapists and families. Tehran: Danjeh Publications. [In Persian] https://danjehpub.com/product
Raftery-Helmer, J. N., Moore, PH. S., Coyne, L., & Palm Reed, K. (2016). Changing problematic parent– child interaction in child anxiety disorders: The promise of acceptance and commitment therapy (ACT). Journal of contextual behavioral science, 5(1), 64-69. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2015.08.002
Sadeghy, M., Akbari Chermahini, S., Bahrami, A., & Seyed mousavi, P. S. (2022). Effectiveness of Attachment-based Theraplay on Parental Self-Efficacy, Emotion Regulatoin and Social Adjustment in Children with Separation Anxiety: A Case report. Applied Psychology, 16(2), 132-107. [In Persian] http://10.52547/apsy.2021.224105.1180
Schlesier, J., Roden, I., & Moschner, B. (2019). Emotion regulation in primary school children: A systematic review. Child Youth Serv Rev, 1(100), 239-57. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.02.044
Seyyedi Andi, S. M., Najafi, M., & Rahimian Boogar, I. (2021). Comparison of the effectiveness of child-centered play therapy and filialtherapy on the levels of theory of mind in children with separation anxiety disorder. Journal of Psychological Science. 20(97), 63-76. [In Persian] http://psychologicalscience.ir/article-1-920-fa.html
Shields, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion Regulation among school- age children: The devwlopmental and validation of a new criterion Qshort scale. Developmental Psychology, 33(6), 906-916. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.906
Silove, D., Manicavasagar, V., & Pini, S. (2016). Can separation anxiety disorder escape its attachment to childhood? World Psychiatry, 15(2), 113-115. Doi: 10.1002/wps.20336
Takhti, M., Shafi' Abadi, A., Kalantar Hormozi, A., & Farrokhi, N .A. (2020). The effectiveness of the parent-child interaction intervention program based on emotion coaching on the symptoms of children's separation anxiety disorder. Journal of Psychological Science, 19(95), 1423-1437. [In Persian] https://psychologicalscience.ir/article-1-760-fa.html
Talaienejad, N., Ghanbari, S., Mazaheri, M. A., & Asgari, A. (2015). Preliminary Properties of Separation Anxiety Assessment Scale (Parent Version). Developmental Pschology: Iranian Psychologists, 12(47), 225-235. [In Persian] https://civilica.com/doc/877426
Timmer, S. G, Anthony J. U., & Zebell N. (2006). Challenging foster caregiver–maltreatedchild relationships: The effectiveness of parent–child interaction therapy. Child Youth Service Review. 28(1): 1-19. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2005.01.006
Vilà-Giménez, I., Igualada, A., & Prieto, P. (2019). Observing storytellers who use rhythmic beat gestures improves children’s narrative discourse performance. Developmental Psychology, 55(2), 250–262. https://doi.org/10.1037/dev0000604
Williams, K. (2018) Moving to the beat: Using music, rhythm, and movement to enhance self-regulation in early childhood classrooms. International Journal of Early Childhood, 50(1), 85-100. Doi:10.1007/s13158-018-0215-y
Zaini, M., Khaksar, E., Balochki Anarki, M., & Rezaei Nesab, F. (2016). The effectiveness of play therapy and Rhythmic movements on improve the performance of attention and hearing sequences in Children. Journal of Educational Research, 3(32), 61-79. [In Persian] http://erj.khu.ac.ir/article-1-83-fa.html