نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2 استاد راهنما دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش اسناد بر عزت نفس، تابآوری و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دورۀ متوسطۀ دوم شهر اراک بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 دانشآموز انتخاب شدند و پیشآزمون از آنها به عمل آمد. از این نمونه، 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند. سپس جلسات آموزش اسناد روی گروه آزمایش اعمال شد. سپس، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامۀ عزتنفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامۀ هیجانهای پیشرفت (2002) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهبود معنیداری در نمرات عزت نفس، تابآوری و هیجانات پیشرفت آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه نشان داد. بنابراین، میتوان از آموزش اسناد جهت کمک و راهنمایی دانشآموزان برای بهبود عملکرد تحصیلی آنها استفاده نمود.
کلیدواژهها
موضوعات