نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 استاد گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بود و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و پس مصاحبه با 25 دانشآموز، عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی شناسایی گردید. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 123 مفهوم، کدهای محوری شامل 20 مفهوم و کدهای انتخابی در 5 مفهوم تحت عناوین عوامل درونمدرسهای، تجربههای تحصیلی دانشآموز، عوامل درونفردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی شناسایی و استخراج گردید. نوآوری پژوهش حاضر از این جهت قابل تبیین است که توجه به مشکلات تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص از اهمیت فراوانی برخوردار است و عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش-آموزان با اختلال یادگیری خاص شناسایی شد. لذا میتوان نتیجه گرفت برای هرگونه اقدامی ابتدا باید عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی آنها را شناسایی و در صدد طراحی راهبردهایی برای پیشگیری از آن اقدام کرد.
کلیدواژهها
موضوعات