نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیاز‌های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 استاد گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیاز‌های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش داده‌بنیاد بود و گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد و پس مصاحبه با 25 دانش‌آموز، عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی شناسایی گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کد‌های باز حول 123 مفهوم، کد‌های محوری شامل 20 مفهوم و کد‌های انتخابی در 5 مفهوم تحت عناوین عوامل درون‌مدرسه‌ای، تجربه‌های تحصیلی دانش‌آموز، عوامل درون‌فردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی شناسایی و استخراج گردید. نوآوری پژوهش حاضر از این جهت قابل تبیین است که توجه به مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص از اهمیت فراوانی برخوردار است و عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش-آموزان با اختلال یادگیری خاص شناسایی شد. لذا می‌توان نتیجه گرفت برای هر‌گونه اقدامی ابتدا باید عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی آن‌ها را شناسایی و در صدد طراحی راهبرد‌هایی برای پیشگیری از آن اقدام کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

ترازی، زهرا، خادمی اشکذری، ملوک، و اخوان تفتی، مهناز. (1399). کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‏آموزان با ناتوانی‏های یادگیری از راه آموزش باز‏آموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی. کودکان استثنایی، 20(3)، 113-132. https://doi.org/ ‎ 20.1001.1.16826612.1399.20.3.4.9
جلالوند، مصطفی، لطفی کاشانی، فرح، و وزیری، شهرام. (1399). رابطه نهایی خواهی‏گرایی و ذهن‏آگاهی با فرسودگی تحصیلی از طریق میانجی‏گری خویشتن‏پذیری غیر‏مشروط و سبک‏های کنار آمدن در دانش‏آموزان پسر. علوم روان‏شناختی، 19(86)، 264-245. https://doi.org/20.1001.1.17357462.1399.19.86.4.2
حق‌دوست، هیلدا. (1398). تعیین عوامل مؤثر بر دل‌زدگی تحصیلی دانش‏آموزان دبیرستانی از دیدگاه معلمان، متخصصان و دانش‏آموزان. سلامت روان کودک، 6(3)، 255-242. https://doi.org/10.29252/jcmh.6.3.21
سادوک، بنجامین جیمز، و سادوک، ویرجینیا ای. (2015). خلاصه روان‏پزشکی کاپلان و سادوک: بر اساس DSM-5- جلد سوم. ترجمه مهدی گنجی. (1400). تهران: ساوالان. https://www.arjmandpub.com/book/2047/
سلطانی، زیبا، صادق محبوب، سمانه، قاسمی جوبنه، رضا، و یوسفی، نجف. (1395). نقش سرمایه روان‏شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. راهبرد‏های آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 162-156. https://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html
شورمیج، زینب، صدقی، شهرام، و طلاچی، هما. (1393). شناسایی عوامل زمینه‏ای تأثیرگذار بر رفتار اطلاع‏یابی کاربران در تعامل با گزینه جستجوی بصری در پایگاه ابسکو: یک مطالعه گراندد تئوری. تعامل انسان و اطلاعات، 1 (3)، 234-225. https://doi.org/ 20.1001.1.24237418.1393.1.3.7.1
شیخ‏الاسلامی، علی، کریمیان‏پور، غفار، و ویسی، روناک. (1393). پیش‏بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان. روان‌شناسی تربیتی، 12(39)، 63-25. https://doi.org/ https://doi.org/10.22054/jep.2016.4080
 
 
Afeli, A. S. (2019). Academic accommodation strategies for pharmacy students with learning disabilities: What else can be done? Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(8), 751-756. DOI: 10.1016/j.cptl.2019.04.001
Aguiar, A. L., Aguiar, C., Cadima, J., Correia, N., & Fialho, M. (2019). Classroom quality and children’s social skills and problem behaviors: Dosage and disability status as moderators. Early Childhood Research Quarterly, 49(4), 81-92. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.05.005
Alonso-Tapia, J., Merino-Tejedor, E. & Huertas, J.A. (2022). Academic engagement: assessment, conditions, and effects—a study in higher education from the perspective of the person-situation interaction. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00621-
Aypay A. A. (2017). Positive Model for Reducing and Preventing School Burnout in High School Students. Educational Sciences: Theory and Practice, 17(4), 1345-59. https://doi.org/10.12738/estp.2017.4.0173
Barratt, E. S. (1994). Impulsivity: integrating cognitive, behavioral, biological and environmental data. IN W. B. Mccwn, j. L. John: Washington, D. C.: American Psychological Association.
Bernhard, C. (2007). A survey of burnout among college music majors. Journal of College Student, 2, 392-401. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2300785
Bilge, F., Dost, M. T., & Cetin, B. (2014). Factors Affecting Burnout and School Engagement among High School Students: Study Habits, Self-efficacy Beliefs, and Academic Success. Educational Sciences, Theory and Practice, 14, 1721-1727. DOI:10.12738/estp.2014.5.1727
Colvin, M. K., Reesman, J. & Glen, T. (2022). Reforming learning disorder diagnosis following COVID-19 educational disruption. Nature Reviews Psychology, 1, 251–252. https://doi.org/10.1038/s44159-022-00052-0
Darko-Asumadu, D. & Sika-Bright, S. (2021). Parental Involvement and Pupils’ Academic Performance in the Cape Coast Metropolis, Ghana. Open Education Studies, 3(1), 96-109. https://doi.org/10.1515/edu-2020-0142
Datu, J. A. D, King, R. B, & Valdez, J. P. M. (2018). Psychological capital bolsters motivation, engagement, and achievement: Cross-sectional and longitudinal studies. The Journal of Positive Psychology, 13(3), 260-270. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1257056
Finley, J. C., Matusz, E. F., & Parente, F. (2021). Cognitive differences between adults with traumatic brain injury and specific learning disorder. Brain injury, 35(4), 411-415.  DOI: 10.1080/02699052.2021.1878552
Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59(2), 117- 142. https://doi.org/10.2307/1170412
Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.04.001
Haghdoost, H. (2019). Study of the Factors Affecting Academic Dissatisfaction from the Perspective of Teachers, Specialist, and students. Journal of Child Mental Health, 6(3), 242-255. [In Persian] https://doi.org/10.29252/jcmh.6.3.21
Hass, M. & Graydon, K. (2009). Sources of resiliency among successful foster youth. Children and Youth Service, 31, 457-463.  https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2008.10.001
Hassan, A. E. (2015). Emotional and behavioral problems of children with learning disabilities. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research, 2(10), 66-74. https://www.researchgate.net/publication/282733476_Emotional_and_Behavioral_Problems_of_Children_with_Learning_Disabilities#:~:text=The%20results%20indicated%20that%20the,sadness%2C%20emotion%20confusion%2C%20and%20emotional
Herrmann, J., Koeppen, K., & Kessels, U. (2019). Do girls take school too seriously? Investigating gender differences in school burnout from a self-worth perspective. Learning and Individual Differences, 69, 150–161. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.11.011
Holt, L. J. (2014). Attitudes about help-seeking mediate the relation between parent attachment and academic adjustment in first-year college students. Journal of College Student Development, 55(4), 418-423. https://digitalrepository.trincoll.edu/facpub/119/
Hwang, E., & Kim, J. (2022). Factors affecting academic burnout of nursing students according to clinical practice experience. BMC Medical Education, 22, 346. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03422-7
Jagodics, B., & Szabó, É. (2022). Student Burnout in Higher Education: A Demand-Resource Model Approach. Trends in Psychology. https://doi.org/10.1007/s43076-021-00137
Jagodics, B., Kóródi, K., & Szabó, É. (2021). A Diák Kiégés Kérdőív szerkezetének vizsgálata magyar mintán. Magyar Pszichológiai Szemle, 76(1), 1–22. https://doi.org/10.1556/0016.2021.00020
Jalalvand, M., Lotfikashani, F., & Vaziri, S. (2020). The relationships between perfectionism, mindfulness and academic burnout with mediating role of unconditional self-acceptance and coping style in in high school boy students in Tehran. Psychological Science, 19(86), 245-264. [In Persian] https://doi.org/20.1001.1.17357462.1399.19.86.4.2
Kong, L.N, Yang, L, Pan, Y, & Chen, SH. (2021). Proactive personality, professional self-efficacy and academic burnout in undergraduate nursing students in China. Journal of professional Nursing, 37(4), 690-695. DOI: 10.1016/j.profnurs.2021.04.003
Kotera, Y., & Van Gordon, W. (2021) Effects of Self-Compassion Training on Work-Related Well-Being: A Systematic Review. Frontiers in Psychology, 12.630798. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.630798
Kristanto, T., Chen, W. S., & Thoo, Y. Y. (2016). Academic burnout and eating disorder among students in Monash University Malaysia. Eating behaviors, 22, 96–100. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2016.03.029
Law, D. (2007). Exhaustion in university students and the effect of coursework involvement. Journal of American College Health, 4, 239-245. DOI: 10.3200/JACH.55.4.239-245
Lin, F., & Yang, K. (2021). The External and Internal Factors of Academic Burnout. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. https://doi.org/10.2991/assehr.k.211220.307
Moneta, G. B. (2011). Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational setting. Personality and individual Differences, 50(2), 274- 278. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.10.002
Norez, D. (2017). Academic Burnout in College Students: The Impact of Personality Characteristics and Academic Term on Burnout. Master Thesis, Fort Hays State University. DOI: 10.58809/FUEL3102
Rosenfeld, L.B., Richman, J.M., & Bowen, G.L. (2000). Social support networks and school outcomes: The centrality of the teacher. Child and Adolescent Social Work Journal, 17(3), 205-226. https://doi.org/10.1023/A:1007535930286
Sadock, B. J., & Sadock, V. E. (2015). Kaplan and Sadock's Psychiatric Synopsis: Based on DSM-5 - Volume III. Translated by Mehdi Ganji. (1400). Tehran: Savalan. [In Persian] https://www.arjmandpub.com/book/2047/
Salmela -Aro, K, Savolainen, H & Holopainen. L. (2008). Depressive symptoms and school burnout during adolescence, Evidence from two cross lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 6, 34 -45. DOI: 10.1007/s10964-008-9334-3
Seibert, G. S., May, R. W., Fitzgerald, M. C., & Fincham, F. D. (2016). Understanding school burnout: Does self-control matter? Learning and Individual Differences, 49, 120–127. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.024
Seidman, A. (2005). The learning killer: disruptive student behavior in the classroom. Reading Improvement, 42, 40-46. https://www.semanticscholar.org/paper/The-Learning-Killer%3A-Disruptive-Student-Behavior-in-Seidman/45912f4cb915564d4134e324226c9a3eac0a11ee
Sheykholeslami, A., Karimianpoor, G., & Veysi, R. (2016). The Prediction of Academic Burnout Based on Quality of College Life and Hope to Employment in University Students. Educational Psychology, 12(39), 25-43. [In Persian]. https://doi.org/ https://doi.org/10.22054/jep.2016.4080
Shurmij, Z., Sedghi, S., & Talachi, H. (2013). Identifying contextual factors affecting users' information-seeking behavior in interaction with the visual search option in Absco database: a grounded theory study. Human and Information Interaction, 1(3), 234-225. [In Persian] https://doi.org/ 20.1001.1.24237418.1393.1.3.7.1
Singh, S., Sawani, V., Deokate, M., Panchal, S., Subramanyam, A. A., Shah, H. R., & Kamath, R.M. (2017). Specific learning disability: a 5year study from India. International Journal of Contemporary Pediatrics, 4(3), 863-8. DOI: https://doi.org/10.18203/2349-3291.ijcp20171687
Skinner, E. A., & Pitzer, J. (2012). Developmental dynamics of engagement, coping, and everyday measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8, 7-27.  https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_2
Soltani, Z., Sadegh mahboob, S., Ghsemi jobaneh, R., & Yoosefi, N. (2016). Role of psychological capital in academic burnout of Students. Educational Strategies in Medical Science, 9(2), 156-162. [In Persian] https://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html
Spada, M. M., Nikcevid, A. V., Moneta, G. B., & Wells, A. (2017). Metacognition, perceived stress, and negative emotion. Personality and Individual Differences, 44(5), 1172-1181. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.11.010
Stallman, H. M, & Hurst, C. P. (2016). The university stress scale: measuring domains and extent of stress in university students. Australian Psychology, 51, 128-134. https://doi.org/10.1111/ap.12127
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques andProcedures for Developing Grounded Theory. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Suh, H., Kim, S., & Lee, D. (2021). Review of Perfectionism Research From 1990 to 2019 Utilizing a Text-Mining Approach. Review of General Psychology, 25(3), 283–303. https://doi.org/10.1177/10892680211018827
Tarazi, Z., Khademi Ashkezari, M., & Akhavan Tafti, M. (2020). Reducing The Academic Burnout of Students with Learning Disabilities Through Attributional Retraining, Emotional Regulation, and Social Cognitive Problem Solving. JOEC, 20(3), 132-113. [In Persian] https://doi.org/ ‎ 20.1001.1.16826612.1399.20.3.4.9
Tatsiopoulou, P., Porfyri, G. N., Bonti, E., & Diakogiannis, I. (2020). School Failure in a Girl with Specific Learning Difficulties, Suffering from Childhood Depression: Interdisciplinary Therapeutic Approach. Brain sciences, 10(12), 992. https://doi.org/10.3390/brainsci10120992