نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش پیش‌بینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونه‏گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌ و به پرسشنامه بهزیستی تحصیلی(AWBQ) تومینن-سوینی و همکاران(2012)، فرم کوتاه مقیاس شفقت‌ به خود(SF-SCS) ریس و همکاران(2011)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) هیل و آرگیل)2002) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی(ASEQ) جینگز و مورگان(1999) پاسخ دادند. از بین آنها به این منظور تعداد 74 نفر دانش‌آموز با بهزیستی تحصیلی پایین و 87 نفر با بهزیستی تحصیلی بالا شناسایی شدند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل تمایزی و همچنین نرم‌افزار نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که با کمک شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی می‌توان بهزیستی تحصیلی را پیش‌بینی کرد و تحلیل تمایزی توانست با 1/90 درصد دانش‌آموزان را به دو گروه با بهزیستی بالا و پایین طبقه‏بندی نماید. می‏توان نتیجه‏گیری کرد متغیرهای همچون شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی تاثیرگذار است. پیشنهاد میشود مشاوران تحصیلی در ارائه راهکارهای افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان به نقش متغیرهایی مانند شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی توجه بیشتری کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

اطهری، زهره، برزگر بفرویی، کاظم، و زارع، مریم. (1399). بررسی نقش شفقت به خود در اهمال‏کاری تحصیلی با واسطه‏گری اجتناب تجربه‏ای در دانشجویان دانشگاه یزد. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(1)، 44-35.
اکبری زردخانه، سعید، صادقی، فائزه، فتح‌آبادی، جلیل، و حاجی محمدعلی، محمدحسین. (1401). مقیاس ایرانی نیک‏زیستی نوجوانان: ساخت و ارزشیابی ویژگی‏های فنی. فصلنامه پژوهش‏های کاربردی روان‌شناختی، 13(1)، 326-305.
خانجانی، سجاد، فروغی، علی‏اکبر، صادقی، خیرالله، و بحرینیان، سید عبدالمجید. (1395). ویژگی‏های روان‌سنجی نسخه‏ ایرانی پرسشنامه‏ی شفقت به خود (فرم کوتاه). نشریه علمی و پژوهشی پژوهنده، 21(5)، 289-282.
خداپناه، فاطمه، و تمنایی‏فر، محمدرضا. (1401). نقش میانجی‏گر شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطه‏ی شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی دانش‏آموزان. فصلنامه علوم روان‌شناختی، 21(118)، 2090-2067.
سبزیان، سعیده، قدم‏پور، عزت‌الله، و میردریکوند، فضل‌الله. (1398). ارائه مدل علّی درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی: نقش میانجی‏گری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه علمی و پژوهشی روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 8(4)، 155-131.
شامخی، نجمه، کوروش‏نیا، مریم، برزگر، مجید، و سهرابی، نادره. (1401). بررسی نقش واسطه‏گری تاب‌آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی، 29(10)، 356-346.
صالح صدق‏پور، بهرام، طلوع دل، محمدصادق، و سادات، سیده اشرف. (1398). هنجارسنجی، اعتباریابی و پایاسازی مقیاس سنجش شادکامی در میان دانشجویان. نشریه علمی و پژوهشی فناوری آموزش، 14(2)، 367-155.
فرخی، نورعلی، طباطبایی جبلی، زهرا، محمودیان، حسن، بهمن‌آبادی، سمیه، و علی‌خانی، مصطفی. (1401). ویژگی‏های روان‌سنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. نشریه روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 121-108.
محمدی، کوروش، رضایی، علی‌محمد، محمدی فر، محمدعلی، و طالع‏پسند، سیاوش. (1397). ارزیابی مدل ساختاری رابطه عملکرد خانواده و بدرفتاری والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان: نقش میانجی کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(1)، 69-60.
مرادی، مرتضی، سلیمانی خشاب، عباسعلی، شهاب‏زاده، صدیقه، صباغیان، حمید، و دهقانی‏زاده، محمدحسین. 1395. آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه‏ی ایرانی پرسشنامه‏ی بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه‏گیری تربیتی، 7(26)، 148-123.
مظاهری، زینب، و صادقی، احمد. (1394). ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش‏آموزان. رویکردهای نوین آموزشی، 10(2)، 80-61.
مقصودی، معصومه، و اسماعیلی شاد، بهرنگ. (1396). مطالعه تأثیر فناوری‏های آموزشی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‏آموزان. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(2)، 111-91.
منصوری، کامیار، عاشوری، احمد، غرایی، بنفشه، و فراهانی، حجت اله. (1401). نقش واسطه‏ای ‏ترس از شکست، شفقت به خود و عدم تحمل بلا‏تکلیفی در رابطه بین‏ اهمال‌کاری تحصیلی و کمال‏گرایی. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 28(1)، 47-34.
میرزایی، امین، شریف نیا، سید حمید، دوران، بهناز، پسندیده، عباس، سلیمی، سید حسین. (1400). بررسی ویژگی‏های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در نمونه‌ای از نیروهای نظامی ایران. مجله طب نظامی، 23(3)، 254-246.
نعیمی، ابراهیم، آشفته، سید محمدحسین، و طالبی، ریحانه. (1395). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با همایندی ادراک از خود و تفکر انتقادی در دانش‏آموزان. دو فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 7(26)، 44-27.
Akbari Zardkhaneh, S., Sadeghi, F., Fath Abadi, J., & Haji Mohammad Ali, M. H. (2022). Iranian scale of adolescent well-being: Construction and evaluation of technical features. Journal of Applied Psychological Research, 13(1), 326-305. [In Persian]
Alam, A. (2022). Positive psychology goes to school: conceptualizing students’ happiness in 21st century schools while ‘minding the mind!’are we there yet? Evidence-backed, school-based positive psychology interventions. ECS Transactions107(1), 1-10.
 Athari, Z., Borzegar Bafrouyi, K., & Zarei, M. (2020). Examining the role of self-compassion in academic procrastination mediated by experiential avoidance in students at Yazd University. Journal of Scientific Research in School and Virtual Learning, 8(1), 44-35. [In Persian]
Bakker, A. M., Cox, D. W., Hubley, A. M., & Owens, R. L. (2019). Emotion regulation as a mediator of self-compassion and depressive symptoms in recurrent depression. Mindfulness10, 1169-1180.
Basili, E., Gomez Plata, M., Paba Barbosa, C., Gerbino, M., Thartori, E., Lunetti, C., & Narvaez Marin, M. (2020). Multidimensional Scales of Perceived Self-Efficacy (MSPSE): Measurement invariance across Italian and Colombian adolescents. PloS one15(1), 1-20.
Bradshaw, J., Keung, A., Rees, G., & Goswami, H. (2011). Children's subjective well-being: International comparative perspectives. Children and youth services review, 33(4), 548-556.
Brakus, J. J., Chen, W., Schmitt, B., & Zarantonello, L. (2022). Experiences and happiness: The role of gender. Psychology & Marketing, 1(2), 1-10.
Brenninkmeijer, V., Lagerveld, S. E., Blonk, R. W., Schaufeli, W. B., & Wijngaards-de Meij, L. D. (2018). Predicting the effectiveness of work-focused CBT for common mental disorders: The influence of baseline self-efficacy, depression and anxiety. Journal of occupational rehabilitation, 1(1), 1-11.
Buerger, S., Holzer, J., Yanagida, T., Schober, B., & Spiel, C. (2023). Measuring Adolescents’ Well-Being in Schools: The Adaptation and Translation of the EPOCH Measure of Adolescent Well-Being—A Validation Study. School Mental Health, 1(1), 1-16.
Çakir, V. O., & Demirel, D. H. (2019). A Student-Oriented Study: Analyzing the Relationship between Happiness and Satisfaction with Life. Journal of Educational Issues5(1), 150-161.
Conversano, C., Ciacchini, R., Orrù, G., Di Giuseppe, M., Gemignani, A., & Poli, A. (2020). Mindfulness, Compassion, and Self-Compassion Among Health Care Professionals: What's New? A Systematic Review. Frontiers in Psychology, 11 (1), 1-10.
Coutts, J. J., Al-Kire, R. L., & Weidler, D. J. (2023). I can see (myself) clearly now: Exploring the mediating role of self-concept clarity in the association between self-compassion and indicators of well-being. Plos one18(6), 1-10.
Crowley, C., Kapitula, L. R., & Munk, D. (2022). Mindfulness, happiness, and anxiety in a sample of college students before and after taking a meditation course. Journal of American College Health70(2), 493-500.
Csikszentmihalyi, M., & Seligman, M. (2000). Positive psychology. Journal American Psychologist, 55(1), 5–14.
De Caroli, M. E., & Sagone, E. (2014). Generalized self-efficacy and well-being in adolescents with high vs. low scholastic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences141(1), 867-874.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Hedonia, eudaimonia, and well-being: An introduction. Journal of happiness studies9(1), 1-11.
 Farrokhi, N. A., Tabatabai Jebeli, Z., Mahmoudian, H., Bahman Abadi, S., & Ali Khani, M. (2022). Psychometric characteristics of the academic well-being questionnaire. Journal of School Psychology and Education, 11(3), 121-108. [In Persian]
Ferla, J., Valcke, M., & Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-concept: Reconsidering structural relationships. Learning and individual differences, 19(4), 499-505.
Finaulahi, K. P., Sumich, A., Heym, N., & Medvedev, O. N. (2021). Investigating Psychometric Properties of the Self-Compassion Scale Using Rasch Methodology. Mindfulness12(3), 730-740.
Fino, E., & Sun, S. (2022). “Let us create!”: The mediating role of Creative Self-Efficacy between personality and Mental Well-Being in university students. Personality and Individual Differences188(1), 1-10.
Hietajärvi, L., Salmela-Aro, K., Tuominen, H., Hakkarainen, K., & Lonka, K. (2019). Beyond screen time: Multidimensionality of socio-digital participation and relations to academic well-being in three educational phases. Computers in Human Behavior93, 13-24.
Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and individual differences33(7), 1073-1082.
Holzer, J., Bürger, S., Lüftenegger, M., & Schober, B. (2022). Revealing associations between students' school-related well-being, achievement goals, and academic achievement. Learning and Individual Differences95(1), 102140.
Hong, J., Mreydem, H. W., Abou Ali, B. T., Saleh, N. O., Hammoudi, S. F., Lee, J., ... & Chung, S. (2022). Mediation effect of self-efficacy and resilience on the psychological well-being of Lebanese people during the crises of the COVID-19 pandemic and the Beirut explosion. Frontiers in psychiatry12(1), 1-10.
Huebner, E. S., Hills, K. J., Jiang, X., Long, R. F., Kelly, R., & Lyons, M. D. (2014). Schooling and children’s subjective well-being. Handbook of child well-being, 2, 797-819.
Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House72(4), 224-230.
Karakasidou, E., Raftopoulou, G., Papadimitriou, A., & Stalikas, A. (2023). Self-Compassion and Well-Being during the COVID-19 Pandemic: A Study of Greek College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health20(6), 1-10.
Kern, M. L., Benson, L., Steinberg, E. A., & Steinberg, L. (2016). The EPOCH measure of adolescent well-being. Psychological assessment28(5), 1-10.
Kern, M. L., Waters, L. E., Adler, A., & White, M. A. (2015). A multidimensional approach to measuring well-being in students: Application of the PERMA framework. The journal of positive psychology10(3), 262-271.
Khajavand, S., Foroughi, A. A., Sadeghi, K., & Bahreinian, S. A. (2016). Psychometric characteristics of the Iranian version of the Self-Compassion Scale (short form). Scientific and Research Journal of Researcher, 21(5), 289-282. [In Persian]
Khodapanah, F., & Tamanaifar, M. R. (2022). The mediating role of happiness and academic self-efficacy in the relationship between self-compassion and academic well-being of students. Journal of Psychological Sciences, 21(118), 2090-2067. [In Persian]
Komarraju, M., & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter?. Learning and individual differences25, 67-72.
Kotera, Y., Green, P., & Sheffield, D. (2021). Positive Psychology for Mental Wellbeing of UK Therapeutic Students: Relationships with Engagement, Motivation, Resilience and Self-Compassion. International Journal of Mental Health and Addiction, 5(2), 1-16.
Krieger, T., Hermann, H., Zimmermann, J., & grosse Holtforth, M. (2015). Associations of self-compassion and global self-esteem with positive and negative affect and stress reactivity in daily life: Findings from a smart phone study. Personality and individual differences87(2), 288-292.
Lambert, L., Draper, Z. A., Warren, M. A., Joshanloo, M., Chiao, E. L., Schwam, A., & Arora, T. (2022). Conceptions of happiness matter: Relationships between fear and fragility of happiness and mental and physical wellbeing. Journal of Happiness Studies23(2), 535-560.
Lawrence, E. M., Rogers, R. G., Zajacova, A., & Wadsworth, T. (2019). Marital happiness, marital status, health, and longevity. Journal of Happiness Studies, 20(5), 1539-1561.
Lukoševičiūtė, J., Argustaitė-Zailskienė, G., & Šmigelskas, K. (2022). Measuring Happiness in Adolescent Samples: A Systematic Review. Children9(2), 1-39.
 Mansouri, K., Ashouri, A., Ghorai, B., & Farahani, H. (2022). The mediating role of fear of failure, self-compassion, and intolerance of uncertainty in the relationship between academic procrastination and perfectionism. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 28 (1), 47-34. [In Persian]
Maqsoudi, M., & Esmaeili Shad, B. (2017). Studying the impact of educational technologies on the relationship between information literacy and academic self-efficacy in students. Journal of Information Management Sciences and Techniques, 3 (2), 111-91. [In Persian]
Martínez-Díaz, A., Díaz-Fúnez, P. A., Salvador-Ferrer, C. M., Hernández-Sánchez, B. R., Sánchez-García, J. C., & Mañas-Rodríguez, M. Á. (2023). Mediating effect of job crafting dimensions on influence of burnout at self-efficacy and performance: revisiting health-impairment process of JD-R theory in public administration. Frontiers in Psychology14(1), 1-10.
 Mirzaei, A., Sharif Nia, S. H., Douran, B., Pasandideh, A., & Salimi, S. H. (2021). Examining the psychometric features of the Persian version of the Oxford Happiness Questionnaire in a sample of Iranian military personnel. Journal of Military Medicine, 23(3), 254-246. [In Persian]
Mohammadi, K., Rezaei, A. M., Mohammadi Far, M. A., & Taleh Pasand, S. (2018). Evaluating the structural model of family functioning and parental maltreatment with children's academic progress: The mediating role of social competence and academic self-efficacy. Iranian Journal of Medical Education, 18(1), 69-60. [In Persian]
Moradi, M., Soleimani Khashab, A. A., Shahab Zadeh, S., Sabaghian, H., & Dehghani Zadeh, M. H. (2016). Testing the factor structure and measuring internal consistency of the Iranian version of the academic well-being questionnaire. Journal of Educational Measurement, 7(26), 148-123. [In Persian]
Mozaffari, Z., & Sadeghi, A. (2015). Construction and evaluation of the validity and reliability of the academic self-efficacy questionnaire for students. New Educational Approaches, 10(2), 80-61. [In Persian]
Mudzkiyyah, L., Wahib, A., & Bulut, S. (2022). Well-being among boarding school students: Academic self-efficacy and peer attachment as predictors. Psikohumaniora, 1(1), 1-10.
Muris, P., Otgaar, H., López, A., Kurtic, I., & van de Laar, I. (2020). The (non) Protective Role of Self-Compassion in Internalizing Symptoms: Two Empirical Studies in Adolescents Demonstrating Unwanted Effects of Using the Self-Compassion Scale Total Score. Mindfulness, 1-13.
Naeimi, E., Ashofteh, S. M. H., & Talebi, R. (2016). Investigating the relationship between academic self-efficacy and self-perception and critical thinking in students. Biannual Journal of Counseling Culture and Psychotherapy, 7(26), 44-27. [In Persian]
Naismith, I., Ripoll, K., & Pardo, V. M. (2020). Group compassion-based therapy for Female survivors of intimate-partner violence and gender-based violence: a pilot study. Journal of Family Violence, 1(3), 1-8.
Navarro-Gil, M., Lopez-del-Hoyo, Y., Modrego-Alarcón, M., Montero-Marin, J., Van Gordon, W., Shonin, E., & Garcia-Campayo, J. (2020). Effects of attachment-based compassion therapy (ABCT) on self-compassion and attachment style in healthy people. Mindfulness11 (1), 51-62.
Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity2 (2), 85-101.
Neff, K. D., Rude, S. S., & Kirkpatrick, K. L. (2007). An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of research in personality41(4), 908-916.
Putwain, D., Sander, P., & Larkin, D. (2013). Academic self‐efficacy in study‐related skills and behaviours: Relations with learning‐related emotions and academic success. British Journal of Educational Psychology83(4), 633-650.
Qudsyi, H., & Putri, M. I. (2016). Self-efficacy and anxiety of National Examination among high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences217, 268-275.
Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the self‐compassion scale. Clinical psychology & psychotherapy18(3), 250-255.
Ramos, M. F. D., Perez, M., & Andrade, E. R. C. (2022). Orientations to happiness and university students’ engagement during the COVID-19 Era: Evidence from Six American Countries. International Journal of Educational Psychology: IJEP11(1), 50-67.
Sabzian, S., Ghadampour, E., & Mir Drikvand, F. (2019). Presenting a causal model of academic engagement and academic ethics with academic dishonesty: The mediating role of academic self-efficacy. Scientific and Research Journal of School Psychology and Education, 8(4), 155-131. [In Persian]
Saleh Sedeqpour, B., Tolu Del, M. S., & Sadat, S. A. (2019). Norming, validating, and standardizing the happiness measurement scale among students. Scientific and Research Journal of Educational Technology, 14(2), 367-155. [In Persian]
Schick, M. R., Todi, A. A., & Spillane, N. S. (2022). Subjective happiness interrupts the association between alcohol expectancies and alcohol consumption among reserve-dwelling first nation adolescents. American Journal of Orthopsychiatry, 92(4), 497–504.
Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
Shami Khani, N., Kouroshnia, M., Borzegar, M., & Sohrabi, N. (2022). Examining the mediating role of academic resilience in the relationship between academic support and academic well-being. Raz Medical Sciences Journal, 29(10), 356-346. [In Persian]
Toytok, E. H., & Gürel, S. (2019). Does Project Children’s University Increase Academic Self-Efficacy in 6th Graders? A Weak Experimental Design. Sustainability11(3), 1-10.
Trudel-Fitzgerald, C., James, P., Kim, E. S., Zevon, E. S., Grodstein, F., & Kubzansky, L. D. (2019). Prospective associations of happiness and optimism with lifestyle over up to two decades. Preventive Medicine126(1), 1-10.
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences22(3), 290-305.
Türkmen, O. O., Kavaklı, M., & Ak, M. (2022). The multiple mediating roles of self-esteem and happiness in the relationship between loneliness and depression in Facebook and Instagram users. Turkish J Clinical Psychiatry, 1(1), 1-10.
Yakın, D., Gençöz, T., Steenbergen, L., & Arntz, A. (2019). An integrative perspective on the interplay between early maladaptive schemas and mental health: The role of self‐compassion and emotion regulation. Journal of clinical psychology75 (6), 1098-1113.
Young, T., Macinnes, S., Jarden, A., & Colla, R. (2022). The impact of a wellbeing program imbedded in university classes: the importance of valuing happiness, baseline wellbeing and practice frequency. Studies in Higher Education47(4), 751-770.
Zager Kocjan, G., Jose, P. E., Sočan, G., & Avsec, A. (2022). Measurement invariance of the Subjective Happiness Scale across countries, gender, age, and time. Assessment29(4), 826-841.
Zessin, U., Dickhäuser, O., & Garbade, S. (2015). The relationship between self‐compassion and well‐being: A meta‐analysis. Applied Psychology: Health and Well‐Being7(3), 340-364.
Zhang, H., Watson-Singleton, N. N., Pollard, S. E., Pittman, D. M., Lamis, D. A., Fischer, N. L., & Kaslow, N. J. (2019). Self-criticism and depressive symptoms: mediating role of self-compassion. Omega-Journal of Death and Dying80 (2), 202-223.