نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی تربیتی.دانشگاه علامه طباطبایی.تهران. ایران.
2 دانشجوی.روانشناسی عمومی.دانشگاه آزاد بین المللی کیش.کیش.ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد بیان الملل، کیش ، ایران
چکیده
رابطه میان والدین و فرزندان نوجوان به سبب ویژگیهای خاص رشدی این گروه سنی با چالشهای ویژهای رویارو است. از این رو، این پژوهش با هدف تدوین مدل رابطه والد- فرزند بر اساس پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با میانجیگری ذهن آگاهی در دانشآموزان نوجوان به انجام رسید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان نوجوان شهر تهران و نمونه آماری برابر با 300 نفر بود که از مدارس پنج منطقه تهران انتخاب گردید. روش نمونهگیری به صورت خوشهای انجام گرفت. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر (2002)، رابطه والد - فرزند فاین، مورلند و شوبل (1983)، ذهنآگاهی والاچ و همکاران (2006) و اضطراب اجتماعی کانر (2000) استفاده گردید. به منظور تحلیل آماری از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که ضریب مسیر استاندارد پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی با رابطه والد فرزند در نوجوانان به میزان 43/0- و 17/0- محاسبه شد که نشان گر معنادار بودن این روابط بود (01/0>P).. ولی از سویی، ذهن آگاهی دارای نقش میانجی گری در رابطه استاندارد پریشانی روانی و اضطراب اجتماعی و رابطه والد فرزند در نوجوانان بود (01/0>P). بنا بر نقش میانجی گری ذهن آگاهی در تبیین رابطه متغیرهای آسیب زا و روابط والد فرزند، روانشناسان و مشاوران میتوانند به منظور کاهش اثرات مشکلات روانی و اجتماعی نوجوانان بر وضعیت زندگی آنان، در جلسات گروهی و فردی به برخورداری دانش آموزان نوجوان از ذهن آگاهی توجه خاص داشته باشند.
کلیدواژهها
موضوعات