نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 دانشیار، گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار بر مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری اخلاقی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر شاهرود انجام شد. این مطالعه به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه آماری بصورت هدفمند شامل 24 دانش‌آموز دختر بود که به‌صورت تصادفی به دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در هشت جلسه آموزشی به مدت 90 دقیقه با آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها شامل مقیاس مسئولیت‌پذیری پرسشنامه روان‌شناختی کالیفرنیا (CPI) و آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار تأثیر معناداری بر افزایش مسئولیت‌پذیری (F=294.547، p<0.001) و بهبود تصمیم‌گیری اخلاقی (F=41.118، p<0.001) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است. آموزش اخلاق با رویکرد هیجان‌مدار می‌تواند به طور معناداری به ارتقای مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری اخلاقی دانش‌آموزان کمک کند. این یافته‌ها اهمیت توجه به هیجانات در آموزش اخلاق را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که هیجانات می‌توانند به عنوان یک ابزار قدرتمند در تقویت رفتارهای اخلاقی به کار گرفته شوند. برای بهره‌گیری کامل از این رویکرد، نیاز به آموزش معلمان و تدوین برنامه‌های آموزشی مناسب وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

سعدی‏پور، اسماعیل، اسدزاده، حسن، درتاج، فریبرز، و شجاعی، مریم. (1398). تدوین برنامه آموزش اخلاق بر تصمیم‌گیری اخلاقی و مسئولیت‌پذیری ذانش‌آموزان دختر و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزش معماهای فرضی کلبرگ و معماهای زندگی واقعی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62، 853-861.
doi: 10.22038/mjms.2020.15771
سیف پناهی، حامد، موسوی جد، سید محمد، زندی، خلیل، و راستاد، آرمان. (1394). رابطه رهبری اخلاقی و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی (مطالعه موردی کارکنان سایت اداری سنندج). جامعه شناسی کاربردی، 26(4)، 213-222. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20085745.1394.26.4.12.2
طاهری فرد، مینا، بشرپور، سجاد، حاجلو، نادر، نریمانی، محمد، و علیزاده گورادل، جابر. (1400). مدل یابی عود مصرف مواد بر اساس تصمیم گیری پرخطر، سوء گیری توجه و حساسیت به پاداش: با نقش میانجی ولع مصرف: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 20، 766-747.
غلام پور، میثم،  پورشافعی، هادی، فراستخواه، مقصود و آیتی، محسن . (1400). تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ رضوی. فرهنگ رضوی، 9(33)، 179-201. https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129236
قائدرحمتی، الهام، طاهری گودرزی، حجت، و مهدیان، محمد جعفر. (1403). طراحی الگوی یاددهی- یادگیری تربیت اخلاقی دانش‌آموزان مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان تهران مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 32(62)، 169-196. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516972.1403.32.62.6.1
کریم زاده، نازنین، درویشی، مریم، و فریدونی، معصومه . (1402). تبیین رابطه استفاده از فضای مجازی با تربیت اخلاقی (بعد فردی) دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر همدان (سال تحصیلی 1401). نظریه و عمل در تربیت معلمان، 9(15)، 238-201. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.26457156.1402.9.15.9.7
Agich, G. J. (2013). Education and the Improvement of Clinical Ethics Services. BMC Medical Education, 13(1). https://doi.org/10.1186/1472-6920-13-41
Angelidis, J. P., & Ibrahim, N. A. (2011). The Impact of Emotional Intelligence on the Ethical Judgment of Managers. Journal of Business Ethics, 99(S1), 111-119. https://doi.org/10.1007/s10551-011-1158-5
Avci, E. (2017). A Normative Analysis to Determine the Goals of Ethics Education Through Utilizing Three Approaches: Rational Moral Education, Ethical Acculturation, and Learning Throughout Life. International Journal of Ethics Education, 2(2), 125-145. https://doi.org/10.1007/s40889-017-0032-4
Becker, D. (2020). Feeling Right About Doing Right, Even if It Was Difficult? Emotional and Behavioral Consequences of Conflict During Ethical Consumer Decision‐making. Journal of Consumer Behaviour, 20(3), 817-826. https://doi.org/10.1002/cb.1911
Bordbar, M. R. F. (2021). Autonomy-Supportive Faculty, Students' Self-System Processes, Positive Academic Emotions, and Agentic Engagement: Adding Emotions to Self-System Model of Motivational Development. Frontiers in psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.727794
Cassidy, C. (2021). Philosophy With Children as and for Moral Education. 13-28. https://doi.org/102_4-64180-662-3-978/1007.
Ghaedrahmati, E., Taheri Goodarzi, H., & Mahdian, M. J. (2024). Teaching-learning Model of Moral Education for Students of the Second Term of Schools of Exceptional Talents of Tehran Province based on the Iranian-Islamic Model of Progress. Research in Islamic Education Issues, 32(62), 169-196. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516972.1403.32.62.6.  [In Persian].
Gholampour, M., Pourshafei, H., Farasatkhah, M., & Ayati, M. (2021). Explaining the Elements of the Moral Education Curriculum According to the Raḍavi Tradition. Journal of Razavi Culture, 9(33), 179-201. https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129236 [In Persian].
Karimzadeh, N., Darvishi, M., & Fereidouni, M. (2023). Explaining the relationship between the use of virtual space and moral education (individual dimension) of female students of the second year of secondary school in Hamadan city. The Journal of Theory and Practice in Teachers Education, 9(15), 238-201. https://itt.cfu.ac.ir/article_2988_en.html [In Persian].
Kotluk, N., & Tormey, R. (2023). Compassion and Engineering Students' Moral Reasoning: The Emotional Experience of Engineering Ethics Cases. Journal of Engineering Education, 112(3), 719-740. https://doi.org/10.1002/jee.20538
Kretz, L. (2014). Emotional Responsibility and Teaching Ethics: Student Empowerment. Ethics and Education, 9(3), 340-355. https://doi.org/10.1080/17449642.2014.951555
Mosallanezhad, M., Torabizadeh, C., & Zarshenas, L. (2023). A Study of the Relationship Between Ethical Sensitivity and Emotional Intelligence in Nursing, Anesthesia, and Operating Room Students. International Journal of Emotional Education, 15(1), 89-104. https://doi.org/10.56300/jaer8536
Pretzlaff, R. K. (2005). Should Age be a Deciding Factor in Ethical Decision-Making? Health Care Analysis, 13(2), 119-128. https://doi.org/10.1007/s10728-005-4475-y
Roshanzadeh, M., Vanaki, Z., Sadooghiasl, A., Tajabadi, A., & Mohammadi, S. (2021). Explaining courage in ethical decision-making by nursing managers: A qualitative content analysis. Journal of Holistic Nursing And Midwifery, 31(4), 254-262. https://doi.org/10.32598/jhnm.31.4.2141
Sadi Pour, S., Asadzadeh, H., Dortaj, F., & Shojaee, M. (2020). Developing an Ethics Education Program on the Ethical Decision Making and Accountability of Female Students and Comparing Its Effectiveness with the Teaching of Robert Kleberg's Riddles and Real Life Riddles. medical journal of mashhad university of medical sciences, 62(5.1), 853-861. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.15771 [In Persian].
Sajadifar, S. (2023). Emotional Pathways to Engagement: Predicting Academic Engagement Through Academic Emotions Among High School Girls. KMAN Counsel and Psych Nexus, 1(1), 189-194. https://doi.org/10.61838/kman.psychnexus.1.1.22
Seifpanahi, H., Moosavi Jad, M., Zandi, K., & Rastad, A. (2015). The Relationship between Ethical Leadership and Social Responsibility (Case Study Staff of Sanandaj Official Sites). Journal of Applied Sociology, 26(4), 213-222. https://jas.ui.ac.ir/article_18426.html [In Persian].
Taherifard, M., Basharpoor, S., Hajloo, N., Narimani, M., & Alizadeh Gorade, J. l. (2021). Modeling Substance Use Relapse Based on Risky Decision Making, Attentional Bias, and Reward Sensitivity: with the Mediating Role of Craving: A Descriptive Study. RUMS_JOURNAL, 20(7), 747-766. https://doi.org/10.52547/jrums.20.7.747 [In Persian].
Zhou, S. (2023). Current Investigation of Moral Education Implementation in Primary and Secondary Schools—Evidence From China. Open Journal of Social Sciences, 11(12), 403-412. https://doi.org/10.4236/jss.2023.1112029.