نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت ، مرودشت ایران

2 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی انار، انار، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران

4 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف مرور اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب در قالب فرا تحلیل انجام گرفت. جامعه آماری فرا تحلیل حاضر، پژوهش‌های در دسترس مرتبط با اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب در بانک‌های اطلاعاتی رایانه‌ای در دسترس در ایران، از قبیل پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سال‌های 1380 تا 1401 و همچنین پایگاه‌های علمی خارجی Science Direct، PubMed و Google Scholar که در سال‌های 2000 تا 2022 منتشرشده‌اند، است. بر اساس ملاک‌های تعریف‌شده ورود و خروج پژوهش‌های اولیه، 21 اندازه اثر از 22 مطالعه اولیه توسط نرم‌افزار CMA موردبررسی و تحلیل قرار گرفتند. میزان اندازه اثر ترکیبی کل با توجه به معیار کوهن بزرگ ارزیابی شد و بیانگر اثر مثبت آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب است. ازآنجاکه روش آمــوزش حــل مســئله بــه ارتقــاء مهــارت بالینــی، کاهــش اضطــراب و اســترس منجر می‌شود، بنابرایــن پیشــنهاد می‌شود آموزش مهارت‌های حــل مســئله در برنامه آموزشی مدارس گنجانده شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات