روانشناسی یادگیری
تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش‌آموزان

حوریه باقری؛ فریبرز درتاج؛ اسماعیل سعدی پور؛ حسن اسدزاده

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.80626.4031

چکیده
  این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستة آموزشی تولید شده شامل 15 نفر از صاحب‌نظرانی بود که در موضوع یادگیری سازگار با مغز دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تاثیر استفاده از بازی‌های آموزشی دیجیتال بر سرعت پردازش اطلاعات و انتقال یادگیری دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی

حمیدرضا مقامی؛ فاطمه دهقانی؛ یوسف مهدوی نسب

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.77640.3967

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استفاده از بازی‌های آموزشی دیجیتال(چندکاربره و تک‌کاربره) بر سرعت پردازش اطلاعات و انتقال یادگیری درس ریاضی در دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی است.روش پژوهش حاضر، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. بدین‌منظور از آزمون سرعت پردازش(ZVT و آزمون محقق‌ساخته ریاضی جهت سنجش انتقال ...  بیشتر

اثربخشی آموزش فرزندپروری با رویکرد آدلر - درایکورس بر همدلی و جرأت‌ورزی دانش‌آموزان دبستان منطقه 10 شهر تهران

مهدی خانجانی؛ مریم السادات لاریجانیان؛ احمد برجعلی

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.75059.3931

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری با رویکرد آدلر - درایکورس بر همدلی و جرأت‌ورزی دانش‌آموزان دبستان دخترانه زهرا مردانی2 با طرح پژوهشی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مادرانِ دانش آموزان مقطع دبستان زهرا مردانی2 شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بود و از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
نقش واسطه‌ای حساسیت اخلاقی در رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و بی‌صداقتی تحصیلی

زهرا حجتی قلاتی؛ فریبرز نیکدل؛ محمدرضا فیروزی؛ سارا طراویان

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84893.4159

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای حساسیت اخلاقی در رابطه‌ بین کمال‌گرایی مثبت و بی‌صداقتی تحصیلی دانشجویان دانشگاه یاسوج بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه یاسوج بود که از این جامعه نمونه‌ای به حجم 365 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های کمال‌گرایی مثبت Terry Short ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی روابط ساختاری بین کارکردهای اجرایی، انگیزه تحصیلی، اضطراب و افسردگی در بین دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری

محمدحسن آقائی؛ محمد باقر حسنوند؛ علی تاری

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.82086.4078

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط بین کارکردهای اجرایی، انگیزه تحصیلی، اضطراب و افسردگی در بین دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی–همبستگی و با رویکرد مدل سازی تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری تمامی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه دارای اختلال یادگیری در سال 1403 ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثر‌بخشی شبیه سازی ذهنی فرآیندی و فرآورده‌ ای بر انعطاف‌پذیری شناختی، اهمال‌کاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

فاطمه بهجتی اردکانی؛ فاطمه حسین پورزاد؛ آزاده چوب فروش زاده

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84627.4152

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شبیه‌سازی ذهنی فرآیندی و فرآورده‌ای بر انعطاف‌پذیری‌ شناختی، اهمال‌کاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی ‌دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوره‌ی دوم انجام شد. این پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه‌ی دانش-آموزان متوسطه‌ی دوم شهر بادرود در سال 1403 بودند ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
آزمون مدل ساختاری بی‌صداقتی تحصیلی بر اساس باورهای ضمنی هوش با نقش میانجی هویت اخلاقی در دانش آموزان شهر تهران

کامران بالسینی؛ بهمن کرد؛ آرزو اسکویی شمال

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.80834.4037

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل یابی معادلات ساختاری بی‌صداقتی تحصیلی بر اساس باورهای ضمنی هوش با نقش میانجی هویت اخلاقی در دانش‌آموزان شهر تهران انجام‌شده است. طرح پژوهش توصیفی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 500 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس از بین دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
رابطه ی مهارت های فراشناختی با خلاقیت هیجانی : مقایسه دانشجویان حضوری و الکترونیکی دانشگاه اصفهان

منیر مصور؛ یاسمین عابدینی؛ اعظم اسفیجانی

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84747.4154

چکیده
  هدف پژوهش ، بررسی رابطه ی مهارت های فراشناختی با خلاقیت هیجانی در دانشجویان حضوری و الکترونیکی دانشگاه اصفهان بود.پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه ی آماری آن شامل کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حضوری و الکترونیکی در این دانشگاه بود. نمونه ی پژوهش شامل 235نفر (83 نفر الکترونیکی و 152 نفر حضوری) بود که به روش نمونه گیری تمام ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب: مروری نظاممند و فراتحلیل

لیلا میرزایی؛ مریم بیک خورمیزی؛ زهرا گلی زاده؛ محبوبه میرزایی

دوره 21، شماره 76 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.81689.4070

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف مرور اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب در قالب فرا تحلیل انجام گرفت. جامعه آماری فرا تحلیل حاضر، پژوهش‌های در دسترس مرتبط با اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب در بانک‌های اطلاعاتی رایانه‌ای در دسترس در ایران، از قبیل پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور ...  بیشتر