روانشناسی یادگیری
ادراک دانش آموزان دوره دوم متوسطه از آموزش ریاضی در ایران

پروانه محمودیان؛ علیرضا صادقی؛ زهرا رحیمی؛ محمد نیرو

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 7-35

https://doi.org/10.22054/jep.2025.85438.4176

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین درک دانش آموزان دوره دوم متوسطه در ایران از آموزش ریاضی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش مصاحبه پدیدار شناسی و به شکل نیمه ساختاریافته، تا رسیدن به اشباع نظری صورت پذیرفته است. میدان پژوهش، متشکل از دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایران، که از میان آنها ده نفر به عنوان مشارکت کنندگان ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
فراتحلیل مطالعات انجام شده در مورد متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان بر اساس پژوهش های انجام شده در ایران

افشین افضلی؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ خسرو رشید؛ سید حسام موسوی؛ محمدعارف پیله ورپور

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 37-61

https://doi.org/10.22054/jep.2025.81466.4055

چکیده
  در سال های اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی رابطه ی متغییر های مختلف با سرزندگی تحصیلی پرداخته اند. این پژوهش به تحلیل و بررسی فراتحلیلی رابطه ی متغیرهای مختلف با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم می‌پردازد. در این پژوهش از بین مقالاتی که از روش آماری همبستگی استفاده شده است،50 مقاله بر اساس عنوان و چکیده مورد بررسی قرار ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثر بخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مولفه‌های کارکردهای‌اجرایی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی

معصومه حسنی عبد؛ زهرا نقش؛ حامد مصلحی

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 63-101

https://doi.org/10.22054/jep.2025.86969.4217

چکیده
  کارکردهای‌اجرایی مفهومی جامع است که به فرآیندهای مدیریتی ذهن ارتباط دارد و نقش اساسی در کنترل زیستی، شناختی و هیجانی ایفا می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی بازی‌درمانی شناختی-رفتاری بر مولفه‌های کارکردهای‌اجرایی کودکان دارای اختلال نقص‌توجه بیش‌فعالی است. این پژوهش، به‌صورت نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
رابطه جهت‌گیری‌های هدف و کانون کنترل درونی با اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه‌ای ادراکات خودکارآمدی در دانش آموزان دختر

نسرین مظفرثانی آذر؛ تورج هاشمی نصرت آباد

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 103-131

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84004.4129

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه‌ای ادراکات خودکارآمدی در رابطه جهت‌گیری‌های هدف و کانون کنترل درونی با اشتیاق تحصیلی انجام شد. از جامعه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 تعداد 235 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه جهت‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل ساختاری رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی، ویژگی‌های شخصیت و مدیریت اوقات فراغت با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در دختران نوجوان

نسیبه مظفر؛ زهراسادات پورسید آقایی

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 133-163

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84061.4133

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علی رابطه‌ سبک‌های دلبستگی، ویژگی‌های شخصیت و مدیریت اوقات فراغت با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در دختران نوجوان منطقه 7 شهر تهران بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع مطالعات پیش‌بین بود. جامعه‌ آماری این پژوهش را کلیه دختران نوجوان 15 تا 18 سال منطقه‌ 7 شهر تهران در سال 1402-1403 تشکیل دادند. حجم نمونه 306 نفر با استفاده ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تبیین شادکامی در مدارس بر اساس کیفیت رابطه معلم- دانش‌آموز و پیوند با مدرسه با نقش واسطه‌ای شایستگی هیجانی

لیلا حیدریانی؛ مهدی برزگربفرویی؛ امین یوسف وند

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 165-189

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84166.4137

چکیده
  هدف اصلی مطالعه حاضر تبیین شادکامی در مدارس بر اساس کیفیت رابطه معلم- دانش‌آموز و پیوند با مدرسه با نقش واسطه‌ای شایستگی هیجانی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان میبد در سال تحصیلی 1404-1403 بود. حجم نمونه مورد نیاز تعداد 276 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه‌ها ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
طراحی کارگاه آموزشی فنون کلاس داری امور تربیتی و تاثیر آن بر مدیریت کلاس معلمان پرورشی

محمود زیوری رحمان

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 171-205

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84242.4139

چکیده
  این تحقیق با هدف طراحی یک کارگاه آموزشی برای فنون کلاس‌داری در امور تربیتی و بررسی تأثیر آن بر مدیریت کلاس معلمان پرورشی انجام شد. روش تحقیق ترکیبی با رویکرد اکتشافی (کیفی و کمی) بود. در مرحله اول، برای طراحی کارگاه آموزشی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. در مرحله دوم، تأثیر کارگاه بر مدیریت کلاس معلمان با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل ساختاری اهمال‌کاری تصمیم‌گیری بر اساس نیاز به‌ شناخت: نقش واسطه‌ای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

سعید جعفرى؛ کاظم برزگر بفروئی

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 207-236

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84713.4149

چکیده
  پژوهش حاضر، به بررسی نقش واسطه‌گری خودتنظیمی در یادگیری در رابطة بین نیاز به شناخت و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری با رویکردی شناختی-انگیزشی پرداخته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی و با بهره‌گیری از مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری پژوهش (11200 نفر)، شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل در دورة متوسطة دوم نظری نواحی 1 و ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل علّی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان: نقش انسجام کلاسی با نقش واسطه‌ای رضایت تحصیلی

سید علیرضا قاسمی؛ نگین نیک بین؛ سید مصطفی صفاری؛ مینو میری

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 237-267

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84814.4155

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک مدل علّی برای اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس انسجام کلاسی، با نقش واسطه‌ای رضایت تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان خراسان جنوبی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، نمونه‌ای ...  بیشتر