نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان

2 دکتری دانشگاه لرستان

3 دانشجوی دکتری دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی مطالعه حاضر تبیین شادکامی در مدارس بر اساس کیفیت رابطه معلم- دانش‌آموز و پیوند با مدرسه با نقش واسطه‌ای شایستگی هیجانی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان میبد در سال تحصیلی 1404-1403 بود. حجم نمونه مورد نیاز تعداد 276 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های فرم تجدید نظرشده ارتباط معلم دانش‌آموز، پیوند با مدرسه، شادکامی و شایستگی هیجانی بود. برای تحلیل داده‏ها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و کیفیت رابطه معلم – دانش‌آموز و پیوند با مدرسه اثر مستقیم بر شادکامی دانش‌آموزان دارند. کیفیت رابطه معلم – دانش‌آموز و پیوند با مدرسه از طریق شایستگی هیجانی بر شادکامی دانش‌آموزان تأثیر معنادار دارند. بنابراین، با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می‌شود که به منظور تقویت و بهبود شادکامی دانش‌آموزان توجه به بهبود کیفیت رابطه معلم دانش‌آموز، پیوند با مدرسه و شایستگی هیجانی دانش‌آموزان توجه گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات