نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران.
چکیده
این تحقیق با هدف طراحی یک کارگاه آموزشی برای فنون کلاسداری در امور تربیتی و بررسی تأثیر آن بر مدیریت کلاس معلمان پرورشی انجام شد. روش تحقیق ترکیبی با رویکرد اکتشافی (کیفی و کمی) بود. در مرحله اول، برای طراحی کارگاه آموزشی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. در مرحله دوم، تأثیر کارگاه بر مدیریت کلاس معلمان با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل ارزیابی شد. جامعه آماری شامل تمامی معلمان پرورشی مقطع متوسطه اول شهر بهار در سال تحصیلی 1403-1402 بود، که از بین آنها 33 نفر (17 نفر گروه کنترل و 16 نفر گروه آزمایش) بهطور تصادفی انتخاب شدند. هر دو گروه ابتدا در پیشآزمون پرسشنامه مدیریت کلاس عالی و امین یزدی (1387) را پاسخ دادند. سپس، گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای فنون کلاسداری را یاد گرفتند، اما گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان آموزش، پسآزمون مدیریت کلاس برای هر دو گروه انجام شد. دادهها با تحلیل کواریانس و کواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS25 تحلیل شد. نتایج نشان داد که کارگاه آموزشی فنون کلاسداری بر توانایی مدیریت کلاس معلمان تأثیر معناداری داشته است. همچنین تأثیر آن بر ترکیب خطی مدیریت آموزش، مدیریت رفتار و مدیریت افراد نیز معنادار بود. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که برای افزایش اثربخشی آموزشهای مدیریت کلاس، باید روشهای تعاملی، فناوریهای آموزشی، و فعالیتهای عملی بیشتری در دورههای آموزشی معلمان پرورشی گنجانده شود تا آنان بتوانند با چالشهای جدید کلاسهای تربیتی بهطور مؤثرتری مواجه شوند.
کلیدواژهها
موضوعات