نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار تکنولوژی آموزشی.دانشگاه خوارزمی.تهران .ایران

10.22054/jep.2025.77640.3967

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استفاده از بازی‌های آموزشی دیجیتال(چندکاربره و تک‌کاربره) بر سرعت پردازش اطلاعات و انتقال یادگیری درس ریاضی در دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی است.
روش پژوهش حاضر، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. بدین‌منظور از آزمون سرعت پردازش(ZVT و آزمون محقق‌ساخته ریاضی جهت سنجش انتقال یادگیری بر روی هرسه گروه از دانش‌آموزان اجرا گردید. گروه‌های آزمایش هرکدام یکی از بازی آموزشیPenguin Jump و بازی‌آموزشی‌ Tricks Workout Math را به مدت هشت جلسه‌ی یک‌ساعته را انجام دادند. تفاوت دو گروه آزمایش در ویژگی و نوع بازی‌های انتخابی است بطوریکه یکی ازگروه‌های آزمایش بازی‌آموزشیPenguin Jump که یک بازی چند‌کاربره(تعامل انسان با انسان) است که بصورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای گروه آزمایش دوم، بازی آموزشیTricks Workout Math که یک بازی تک‌کاربره(تعامل انسان با رایانه) است و بصورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد ارائه شد.
یافته‌ها: نسبت F تحلیل کواریانس برای انتقال یادگیری (05/0>P و03/19 F=) و برای سرعت پردازش اطلاعات (05/0>P و 28/8 F=) به دست آمد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که در متغیرهای وابسته شامل سرعت‌پردازش‌اطلاعات، انتقال یادگیری بین گروه‌های‌گواه و آزمایش تفاوت‌معناداری دیده می‌شود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هر دو بازی‌ آموزشی دیجیتال (تک کاربره و چندکاربره) بر بهبود سرعت پردازش اطلاعات و انتقال یادگیری درس ریاضی در دانش‌آموزان دختر پایه چهارم دبستان اثرگذار بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات