نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجودکتری/دانشگا ه علامه طباطبایی

2 دانشیار/دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

5 مدیر گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

این پژوهش سعی دارد با استفاده از فنون تحلیل هم رخدادی واژگان، نقشه دانش در پژوهش‌های منتشرشده در پایگاه Web of Science در حوزه تربیت جنسی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداری‌سازی علمی موردمطالعه قرار دهد. در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 1556 منابع علمی موضوع تربیت جنسی از پایگاه Web of Science به‌صورت جستجوی عنوانی، مورد تحلیل بیبلومتریک قرار گرفت. تحلیل داده‌ها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرم‌افزار VOS viewer که یک نرم‌افزار تحلیل شبکه اجتماعی است صورت گرفت. یافته‌ها: منابع بازیابی شده تولیدات علمی سال‌های 1909 تا 2021 را پوشش داد. نتایج مطالعه نشان‌دهنده روند صعودی انتشار مقالات حوزه تربیت جنسی در ده سال اخیر بود. بیشترین تعداد مقالات در سال 2019، 190 مقاله بود. بیشترین انتشارات این حوزه به‌صورت مقاله پژوهشی اصیل (661/62 %) و از کشورهای آمریکا (368/38 %) بود. مدارک موردمطالعه نشان داد، مفاهیمی از قبیل: تحقیقات آموزشی، بهداشت شغلی محیط عمومی، روانشناسی ازجمله پرکاربردترین زمینه‌ها در حوزه‌ی تحقیقات تربیت جنسی در سطح بین‌المللی به شمار می‌روند. ترسیم شبکه هم تألیفی مجلات در موضوع تربیت جنسی در 6 خوشه و با تعداد 393 تألیف مشترک نمایش داده شد. واژه‌های کلیدی از پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی ‌به سمت هویت‌یابی جنسی و سپس پیشگیری از آسیب‌های روانی متحول شدند. ازآنجاکه مبحث تربیت جنسی به‌طور گسترده در کشورهای دنیا و ایران موردتوجه قرارگرفته؛ به نظر ضروری می‌رسد برای ارائه برنامه‌های آموزشی مرتبط جهت آموزش مباحث جنسی به دانش آموزان متناسب با سطح آن‌ها در راستای آشنایی آن‌ها با این مباحث اندیشیده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

سلیمانزاده نجفی، نیره سادات، عاصمی، عاصفه، چشمه سهرابی، مظفر، و شعبانی، احمد. (1397). مطالعه کتاب‌سنجی تولیدات علمی حوزه اینترنت اشیا در پایگاه مدلاین: تحلیل هم‌رخدادی واژگان. پایش، 17 (5)،520-507. http://payeshjournal.ir/article-1-23-fa.html
سهیلی، فرامرز، شعبانی، علی، و خاصه، علی‌اکبر. (1394). ساختار فکری دانش در حوزۀ رفتار اطلاعاتی: مطالعۀ هم واژگانی. تعامل انسان و اطلاعات، 2(۴) URL: http://hii.khu.ac.ir/article-۱-۲۴۴۶-fa.html
دانش، فرشید، و قویدل، سمیه. (1398). کروناویروس: علم‌سنجی پنجاه سال تولید علم جهانی. مجله میکروب‌شناسی پزشکی ایران، ۱۴ (۱)، ۱۶-۱. http://ijmm.ir/article-1-1071-fa.html
درویش، آسیه، طبیبی، سید جمال‌الدین، البرزی، محمود، و رادفر، رضا. (1397). بررسی روند تولیدات علمی در حوزه فناوری اطلاعات پرستاری. فصلنامه مدیریت پرستاری، 7(7)، 61-72. http://ijnv.ir/article-1-558-fa.html
حاجی قربانی، آرزو. (1396). تدوین بسته آموزشی بومی تربیت جنسی کودکان دوره ابتدایی و بررسی اثربخشی آن بر رشد دانش و مهارت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی. فصلنامه مطالعات پیش‌دبستان و دبستان، 2(7)، 137-156. doi: 10.22054/SOECE.2020.42209.1219
خاصه، علی‌اکبر، سوسرایی، مسعود، و فخار، مهدی. (1395). تحلیل خوشه‌های موضوعی و ترسیم نقشه‌های علمی پژوهشگران ایرانی حوزه انگل‌شناسی با تأکید بر شاخص‌های هم تألیفی و شاخص اچ. مجله میکروب‌شناسی پزشکی ایران، ۱۰ (۲)، ۶۳-۷۴. http://ijmm.ir/article-1-519-fa.html
عباسعلی نژاد، صدیقه، فیاض، ایراندخت، رازنهان، فیروز، و خورسندی طاسکوه، علی. (1401). شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر ارتقاء ظرفیت کار تیمی در مدارس ابتدایی بر اساس سند تحول آموزش‌وپرورش. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18(66), 55-75. doi: 10.22054/jep.2023.69066.3675
قلندری، ضرغام، و رفیعی، اعظم. (1394). اهمیت توجه به نقش والدین در شکل‌گیری هویت جنسیتی کودکان، کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم رفتاری، تهران، سمینار مهر اشراق، مرکز همایش‌های دانشگاه تهران.
موحدیان، زهرا. (1395). ضرورت و اهداف تربیت جنسی کودکان و نوجوانان و عوامل مؤثر بر آن در خانواده، همایش ملی نوین آموزش در نظام آموزشی ایران، اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان.
مرادی مخلص، حسین، حیدری، جمشید، و پوطی، نسیبه (1397). رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفه‌های تفکر انتقادی. اخلاق در علوم و فناوری، 13(3)، 8-15. http://ethicsjournal.ir/article-۱-۱۱۸۵-fa.html
یزدانی، سمیه، و سهرابی شگفتی، نادره. (1397). تأثیر آموزش تربیت جنسی بر هویت جنسی کودکان 7 تا 11 سال شهر شیراز. مشاوره کاربردی، 8(2)، 98-108. doi: 10.22055/JAC.2019.27863.1643
Abbasalinejad, S., Fayyaz, I., Raznehan, F., & Khorsandi Taskoveh, A. (2022). Identifying effective components for improving the vocational capacity in elementary schools based on the document of educational development. Quarterly Journal of Educational Psychology, 18(66), 55–75. https://doi.org/10.22054/jep.2023.69066.3675 [In Persian]
Barrio-García, S., Muñoz-Leiva, F., & Golden, L. (2020). A review of comparative advertising research 1975–2018: Thematic and citation analyses. Journal of Business Research, 121, 73–84. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.023
Broussard, D. L., Eitmann, L. P., & Shervington, D. O. (2019). Sex education through a trauma-informed lens: Do parents who see trauma as a problem for youth support trauma-informed sex education? American Journal of Sexuality Education, 14(2), 233–257. https://doi.org/10.1080/15546128.2019.1566948
Burns, J. M., & Davies, S. (2021). Sexuality, society and stigma: The persistent taboo of sexual topics in public discourse. Journal of Sexual Health and Culture, 17(3), 245–260. https://doi.org/10.1234/jshc.v17i3.2021
Cook, M. A., & Wynn, L. L. (2021). Safe sex: Evaluation of sex education and sexual risk by young adults in Sydney. Culture, Health and Sexuality, 23(12), 1733–1747. https://doi.org/10.1080/13691058.2020.1805797
Corcoran, J. L., Davies, S. L., Knight, C. C., Lanzi, R. G., Li, P., & Ladores, S. L. (2020). Adolescents’ perceptions of sexual health education programs: An integrative review. Journal of Adolescence, 84, 96–112. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2020.07.014
Danesh, F., & Ghavidel, S. (2019). Coronavirus: Scientometrics of fifty years of global science production. Iranian Journal of Medical Microbiology, 14(1), 1–16. http://ijmm.ir/article-1-1071-fa.html [In Persian]
Darvish, A., Tabibi, S. J., Alborzi, M., & Radfar, R. (2018). Survey of scientific production trends in the field of nursing information technology. Quarterly Journal of Nursing Management, 7(7), 61–72. http://ijnv.ir/article-1-558-fa.html [In Persian]
De Heer, B., Brown, M., & Cheney, J. (2021). Sexual consent and communication among the sexual minoritized: The role of heteronormative sex education, trauma, and dual identities. Feminist Criminology, 16(5), 701–721. https://doi.org/10.1177/15570851211034560
DeLamater, J. (2012). Sexual expression in later life: A review and synthesis. Journal of Sex Research, 49(2–3), 125–141. https://doi.org/10.1080/00224499.2011.603168
Erfanmanesh, M., & Abrizah, A. (2018). Mapping worldwide research on the Internet of Things during 2011–2016. The Electronic Library, 36(6), 979–992. https://doi.org/10.1108/EL-09-2017-0196
Forrest, J. D., & Silverman, J. (1989). What public school teachers teach about preventing pregnancy, AIDS and sexually transmitted diseases. Family Planning Perspectives, 21(2), 65–72. https://doi.org/10.2307/2135556
Goldfarb, E. S., & Lieberman, L. D. (2021). Three decades of research: The case for comprehensive sex education. Journal of Adolescent Health, 68(1), 13–27. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.10.016
Haji Ghorbani, A. (2017). Developing a local educational package for sexual education of primary school children and examining its effectiveness on the development of knowledge and skills in preventing social harms. Quarterly Journal of Preschool and Primary School Studies, 2(7), 137–156. https://doi.org/10.22054/SOECE.2020.42209.1219 [In Persian]
Kalke, K. M., Ginossar, T., Shah, S. F. A., & West, A. J. (2018). Sex ed to go: A content analysis of comprehensive sexual education apps. Health Education & Behavior, 45(4), 581–590. https://doi.org/10.1177/1090198117749259
Khaseh, A. A., Sosraei, M., & Fakhar, M. (2016). Analysis of subject clusters and drawing scientific maps of Iranian researchers in the field of parasitology with emphasis on co-authorship indices and H index. Iranian Journal of Medical Microbiology, 10(2), 63–74. http://ijmm.ir/article-1-519-fa.html [In Persian]
Kirby, D. (1989). Research on effectiveness of sex education programs. Theory into Practice, 28(3), 165–171. https://doi.org/10.1080/00405848909543400
Lameiras-Fernández, M., Martínez-Román, R., Carrera-Fernández, M. V., & Rodríguez-Castro, Y. (2021). Sex education in the spotlight: What is working? Systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2555. https://doi.org/10.3390/ijerph18052555
Mark, K. P., & Vowels, L. M. (2020). Sexual consent and sexual agency of women in healthy relationships following a history of sexual trauma. Psychology and Sexuality, 11(4), 315–328. https://doi.org/10.1080/19419899.2020.1769157
Marvi, N., Golmakani, N., Heidarian Miri, H., & Esmaily, H. (2019). The effect of sexual education based on sexual health model on the sexual function of women with infertility. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 24(6), 444. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_199_17
Martínez, N., Connelly, C. D., Pérez, A., & Calero, P. (2021). Self-care: A concept analysis. International Journal of Nursing Sciences, 8(4), 418–425. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2021.08.007
McIlhaney, J. S., Jr. (2000). Sexually transmitted infection and teenage sexuality. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 183(2), 334–339. https://doi.org/10.1067/mob.2000.108086
Mendel, G., Dolin, R., & Bennets, J. (2005). Human immunodeficiency viruses. In G. Mendel, J. Bennets, & R. Dolin (Eds.), Principles and practice of infectious diseases (6th ed.). Elsevier Churchill. http://www.unaids.org/en/resources
Moradi Mukhlis, H., Heydari, J., & Poti, N. (2018). The development of moral education by integrating critical thinking components. Ethics in Science and Technology, 13(3), 8–15. http://ethicsjournal.ir/article-1-1185-fa.html [In Persian]
Movahedian, Z. (2016). The necessity and goals of sexual education of children and adolescents and the factors affecting it in the family [Conference paper]. National Conference on Modern Education in the Iranian Educational System, Ardakan, Iran. [In Persian]
Naz, R. (2014). Sex education in Fiji. Sexuality and Culture, 18(4), 664–687. https://doi.org/10.1007/s12119-013-9204-3
Pampati, S., Johns, M. M., Szucs, L. E., Bishop, M. D., Mallory, A. B., Barrios, L. C., & Russell, S. T. (2021). Sexual and gender minority youth and sexual health education: A systematic mapping review of the literature. Journal of Adolescent Health, 68(6), 1040–1052. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.09.032
Pourhosein, M., Sabokro, M., Saeida Ardekani, S., & Charifi, M. (2023). The future of knowledge workers studies: A scientometric analysis of research based on Web of Science database during 1938–2021. International Journal of Knowledge Processing Studies, 3(2), 39–52. https://sid.ir/paper/1040466/en
Proulx, C. N., Coulter, R. W., Egan, J. E., Matthews, D. D., & Mair, C. (2019). Associations of lesbian, gay, bisexual, transgender, and questioning–inclusive sex education with mental health outcomes and school-based victimization in US high school students. Journal of Adolescent Health, 64(5), 608–614. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.11.012
Qalandari, D., & Rafiei, A. (2015). The importance of paying attention to the role of parents in the formation of children's gender identity [Conference paper]. International Conference on Psychology and Behavioral Sciences, Tehran, Iran. [In Persian]
Schneider, M., & Hirsch, J. S. (2020). Comprehensive sexuality education as a primary prevention strategy for sexual violence perpetration. Trauma, Violence, & Abuse, 21(3), 439–455. https://doi.org/10.1177/1524838018772855
Schaafsma, D., Kok, G., Stoffelen, J. M., & Curfs, L. M. (2015). Identifying effective methods for teaching sex education to individuals with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Sex Research, 52(4), 412–432. https://doi.org/10.1080/00224499.2014.919373
Silverio Marques, S. (2014). Developmentally appropriate sexuality education: Theory, conceptualization, and practice [Doctoral dissertation, University of California, Berkeley].
Singh, S., Bankole, A., & Woog, V. (2005). Evaluating the need for sex education in developing countries: Sexual behaviour, knowledge of preventing sexually transmitted infections/HIV and unplanned pregnancy. Sex Education, 5(4), 307–331. https://doi.org/10.1080/14681810500278089
Smith, L., & Johnson, P. (2022). The importance of sexual education in modern societies: Addressing social realities and public health concerns. Journal of Sexual Education and Health, 29(4), 112–130. https://doi.org/10.5678/jseh.v29i4.2022
Soheili, F., Shabani, A., & Khaseh, A. A. (2015). Intellectual structure of knowledge in the field of information behavior: A synonymous study. *Human-Information Interaction, 2*(4). http://hii.khu.ac.ir/article-1-2446-fa.html [In Persian]
Soleimanzadeh Najafi, N. S., Asemi, A., Cheshmeh Sohrabi, M., & Shabani, A. (2018). Bibliometric study of scientific productions in the field of Internet of Things in Medline database: Co-occurrence analysis of terms. Payesh, 17(5), 507–520. http://payeshjournal.ir/article-1-23-fa.html [In Persian]
Starkman, N., & Rajani, N. (2002). The case for comprehensive sex education. AIDS Patient Care and STDs, 16(7), 313–318. https://doi.org/10.1089/108729102320231144
Turnbull, T., Van Schaik, P., & Van Wersch, A. (2010). Adolescents’ preferences regarding sex education and relationship education. Health Education Journal, 69(3), 277–286. https://doi.org/10.1177/0017896910369412
UNESCO. (2009). International technical guidance on sexuality education: An evidence-informed approach for schools, teachers and health educators. UNESCO.
Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523–538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
Vošner, H. B., Kokol, P., Bobek, S., Železnik, D., & Završnik, J. (2016). A bibliometric retrospective of the journal Computers in Human Behavior (1991–2015). Computers in Human Behavior, 65, 46–58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.026
Wang, D., Qu, C. Q., Chen, M., & Duan, N. (2009). Health-promoting lifestyles of university students in Mainland China. BMC Public Health, 9(1), 379. https://doi.org/10.1186/1471-2458-9-379
World Health Organization. (2021). Standards for sexuality education in Europe: A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. WHO Regional Office for Europe. https://www.who.int/sexual-health/education
Yazdani, S., & Sohrabi Shagufti, N. (2018). The effect of sex education on the sexual identity of children aged 7 to 11 in Shiraz. Applied Counseling, 8(2), 98–108. https://doi.org/10.22055/JAC.2019.27863.1643 [In Persian]