روانشناسی یادگیری
نعیمه شبانی شاد؛ اسماعیل سعدی پور؛ فریبرز باقری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شادکامی بر اساس بهزیستی روانشناختی با میانجیگری هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تشکیل میدادند و جهت تعیین حجم نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شادکامی بر اساس بهزیستی روانشناختی با میانجیگری هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تشکیل میدادند و جهت تعیین حجم نمونه براساس دیدگاه کلین در مدل معادلات ساختاری، تعداد 414 فرد از طریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه-های شادکامی آکسفورد (2002)، بهزیستی روانشناختی ریف (2002) و هوش هیجانی شات (1998) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق مدلیابی ساختاری با استفاده از نرمافزار amos انجام پذیرفت. نتایج نشان داد بهزیستی روان شناختی و هوش هیجانی به صورت مثبت و معنادار بر شادکامی دانشجویان اثر دارد و هوش هیجانی در بین دانشجویان به صورت مثبت و معنادار اثر بهزیستی روان شناختی بر شادکامی را میانجیگری می کند. میتوان نتیجه گرفت که بهزیستی روانشناختی در دانشجویان بهعنوان محافظی در برابر رویدادهای استرسزا عمل کرده و نقش اساسی در تاثیرگذاری و بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان و شادکامی در جوامع مختلف را دارا است.
روانشناسی یادگیری
محمد غفاری مجلج؛ سعید صفدری
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر خودافشایی اساتید بر کمرویی دانشجویان رشته زبان انگلیسی با نقش میانجی امنیت روانشناختی می-باشد. این پژوهش از نوع توصیفیـ همبستگی بوده و با روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه-های استان مازندران بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تخمینزده ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر خودافشایی اساتید بر کمرویی دانشجویان رشته زبان انگلیسی با نقش میانجی امنیت روانشناختی می-باشد. این پژوهش از نوع توصیفیـ همبستگی بوده و با روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه-های استان مازندران بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تخمینزده شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ به تایید رسید. همچنین، برای پاسخ به پرسشهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل و جهت سنجش معنیداری از آزمون سوبل بهره گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که خودافشایی اساتید و کمرویی دانشجویان دارای همبستگی معنادار اما معکوس هستند. بعلاوه، مشخص شد که خودافشایی اساتید بر کمرویی دانشجویان و نیز امنیت روانشناختی ایشان تاثیر معناداری دارد. همچنین، با توجه به نتیجه آزمون سوبل، مشخص شد که خودافشایی بر کمرویی با نقش میانجی امنیت روانشناختی اثر غیرمستقیم دارد. در نتیجه، با توجه به بیشتر بودن اثر مسیر غیرمستقیم از مسیر مستقیم و نتایج آزمون معناداری می توان گفت وجود متغیر میانجی تاثیر را افزایش داده و نقش میانجی امنیت روانشناختی مورد تایید واقع می شود.
روانشناسی یادگیری
هدی عباسی؛ جلیل فتح آبادی؛ حسین پورشهریار؛ فاطمه رشیدی پور
چکیده
هدف و زمینه: اگرچه آموزش از راه دور در ایران پدیده ای نوین است، اما سال هاست که این روش آموزشی در جهان رواج و مورد استقبال قرار گرفته است. روش جدید و نسبتا ناشناخته این روش آموزشی در کشور، ضرورت بررسی نقاط قوت و ضعف آن را نشان می دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکارآمدی و عواطف معلمان در آموزش از راه دور و ادراک از آموزش حضوری در اپیدمی ...
بیشتر
هدف و زمینه: اگرچه آموزش از راه دور در ایران پدیده ای نوین است، اما سال هاست که این روش آموزشی در جهان رواج و مورد استقبال قرار گرفته است. روش جدید و نسبتا ناشناخته این روش آموزشی در کشور، ضرورت بررسی نقاط قوت و ضعف آن را نشان می دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکارآمدی و عواطف معلمان در آموزش از راه دور و ادراک از آموزش حضوری در اپیدمی کووید 19 در مقطع متوسطه منطقه یک شهر قم انجام شد. روش: این مطالعه یک مطالعه علی- مقایسه ای پس رویدادی است که در سال تحصیلی 1399-1399 بر روی 71 نفر از معلمان دبیرستان های شهر قم انجام شد. پرسشنامه ها در دو زمان مختلف آموزش از راه دور (فعلی) و ادراک آموزش حضوری (در سال های گذشته) تنظیم شدند. با توجه به اینکه برای انجام این تحقیق، نمرات هر فرد را با خود در غیبت و درک حضور مقایسه کردیم، از روش هتلینگ t2 (مانور دو گروهی) برای مقایسه شرایط مختلف تحصیلی استفاده کردیم. نتیجهگیری: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که F در خودکارآمدی معلم (و مؤلفههای آن) و همچنین مؤلفههای عشق، لذت، غم و خشم معلم معنادار است. آموزش حضوری خودکارآمدی معلمان و مولفه های آن و عواطف عشق، لذت، غم و خشم در دبیرستان در دوره اپیدمی کوید 19. بین میانگین کل هیجان معلم و مؤلفه هیجان ترس معلم تفاوت معناداری وجود ندارد که نشان دهنده عدم تأثیر آموزش از راه دور بر هیجان کل و مؤلفه هیجان ترس در معلمان دبیرستان در دوران اپیدمی کووید-19 است.
روانشناسی یادگیری
مهدی عبداله زاده رافی؛ فاطمه فاضلی فارسانی؛ سعید آریاپوران
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربست اثربخشی خانههای الکانین بر بهبود آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن بود. به همین منظور در یک طرح آزمایشی تک آزمودنی، 5 دانشآموز (3 دختر و 2 پسر) پایه سوم دبستان انتخاب شدند. با استفاده آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384) و آزمون آگاهی واجشناختی (دستجردی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربست اثربخشی خانههای الکانین بر بهبود آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن بود. به همین منظور در یک طرح آزمایشی تک آزمودنی، 5 دانشآموز (3 دختر و 2 پسر) پایه سوم دبستان انتخاب شدند. با استفاده آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384) و آزمون آگاهی واجشناختی (دستجردی و سلیمانی، 1384)، سیالی خواندن و آگاهی واجشناختی شرکتکنندگان قبل از مداخله سنجش شد. سپس در طی 11 جلسه انفرادی، 44 کلمه به شرکتکنندگان آموزش داده شد. درنهایت، یک هفته پس از مداخله، دوباره سیالی خواندن و آگاهی واجشناختی شرکتکنندگان سنجش شد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر تحلیل دیداری نمودار، از فرمول درصد بهبودی و آزمون آماری ویلکاکسون نیز استفاده شد. یافتهها نشان داد که استفاده از خانههای الکانین باعث بهبود آماری معنادار آگاهی واجشناختی شده است. همچنین، سیالی خواندن دانشآموزان شرکتکننده در پژوهش، هم به لحاظ آماری و هم به لحاظ بالینی بهصورت معناداری بهبود یافته بود. خانههای الکانین بهعنوان یک روش آوایی و چند حسی میتواند آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن را بهبود ببخشد.
اعظم حسین پور؛ کاترین وزیری؛ نسرین باقری
چکیده
چکیده از دورههای مهم تاثیرگذار در رشد و سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، دوران نوجوانی هر فردی است که شکلگیری شخصیت و هویتیابی در این دوره حساس شکل میگیرد. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادکامی براساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری سازگاری در نوجوانان بود. روش پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل ...
بیشتر
چکیده از دورههای مهم تاثیرگذار در رشد و سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، دوران نوجوانی هر فردی است که شکلگیری شخصیت و هویتیابی در این دوره حساس شکل میگیرد. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادکامی براساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری سازگاری در نوجوانان بود. روش پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را تمامی نوجوانان دختر شاغل به تحصیل در دوره دوم متوسطه تشکیل میدادند که 352 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد (2002)، نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و همکاران (2001) و سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ (1993) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد متغیر سازگاری توانسته است نقش میانجی را در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی با شادکامی ایفا کند. میتوان نتیجه گرفت هنگامی که انگیزهها و یا پاداشهای درونی اثر تقویتشان بیشتر از انگیزه بیرونی باشد، اجرای نیازهای روانی آسانتر شده و تاثیر مثبتی بر سازگاری نوجوان میگذارد؛ چرا که سازگاری ازطریق مشوقها و تقویتهای درونی حاصل میشود و اینگونه با ایجاد احساس درونی مثبت در نوجوان منجر به افزایش شادکامی در نوجوانان میشود؛ برایناساس بایستی با فراهم نمودن محیط سالم و پویا و متناسب با نیازهای فردی و شخصیتی هر نوجوان، نوید بهزیستی و شادکامی را در نوجوانان داد.
ریحانه رحیمی؛ شیرین رشیدی
چکیده
یاریگری که یکی از انواع رفتار جامعهپسند است به اقدام یا فعالیت دواطلبانهای اشاره دارد که فرد در جهت کمک به دیگران بدون داشتن هرگونه چشم داشت یا انتظاری نشان میدهد. در این پژوهش هدف ساخت ابزاری روا و پایا جهت اندازهگیری سازه یاریگری بود. پرسشنامه یاریگری براساس مطالعه پیشینه توسط پژوهشگران طراحی و با نظر متخصصین ...
بیشتر
یاریگری که یکی از انواع رفتار جامعهپسند است به اقدام یا فعالیت دواطلبانهای اشاره دارد که فرد در جهت کمک به دیگران بدون داشتن هرگونه چشم داشت یا انتظاری نشان میدهد. در این پژوهش هدف ساخت ابزاری روا و پایا جهت اندازهگیری سازه یاریگری بود. پرسشنامه یاریگری براساس مطالعه پیشینه توسط پژوهشگران طراحی و با نظر متخصصین تغییراتی در آن اعمال و در نهایت با 30 گویه برای اجرای نهایی آماده شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای به حجم 242 از این جامعه انتخاب شدند. بعد از طراحی پرسشنامه همسانی دورنی سؤالات از طریق ضریب آلفا کرونباخ و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا از طریق سؤالات خودمحوری بررسی شد و روایی واگرای آن تأیید شد. تحلیل عاملی 5 عامل شامل کمکهای داوطلبانه، کمک به خانوداه و دوستان، کمک به فامیل و غریبهها، کمکهای کوچک و کمکهای موقتی را شناسایی کرد. همچنین نتایج نشان داد که افراد تمایل بیشتری برای کمک به افراد خانواده و دوستانشان دارند که این نتیجه با نظریههای تکاملی موجود در این زمینه همخوانی دارد. پژوهش حاضر بر روی دانشجویان انجام شده و قابل تعمیم به سایر اقشار نیست، لذا توصیه میشود این ابزار در سایر اقشار و ردههای سنی دیگر نیز اجرا و ویژگیهای روانسنجی آن مورد مطالعه قرار گیرد.
روانشناسی یادگیری
سعیده زاهد؛ حسین کارشکی؛ پروین روشن قیاس
چکیده
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع شبه-آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی شهرستان اصفهان بود. ابتدا 30 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمایش و کنترل گماشته ...
بیشتر
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع شبه-آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی شهرستان اصفهان بود. ابتدا 30 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای القاء بار برونزاد از اثر ناسیالی متن استفاده گردید. بدین صورت که در مرحله پیشآزمون، متنی با فونت سیال (خوانا) به هر دو گروه داده شد تا به مدت 10 دقیقه مطالعه کنند. سپس از آنها خواسته شد تا ارزیابی خود را از متن با پاسخ دادن به پرسشنامه بار شناختی (Klepsch et al, 2017) و خرده مقیاس درگیری شناختی (Reeve, 2013) مشخص کنند. در مرحله بعد، متنی موازی با متن پیشآزمون به آزمودنیها داده شد با این تفاوت که فونت متن گروه آزمایش به صورت کمتر خوانا دستکاری شد. سپس از هر دو گروه خواسته شد تا به پرسشنامه بار شناختی و درگیری شناختی پاسخ دهند. دادههای پژوهش با روش MANCOVA تحلیل گردید. نتایج نشان داد تفاوت معناداری به لحاظ درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب بین گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. از این رو به نظر میرسد حدی از بار برونزاد، با ایجاد درگیری شناختی می-تواند پردازش شناختی مطلوب را در یادگیرندگان برانگیزد.
روانشناسی یادگیری
زهرا گلی زاده؛ لیلا میرزایی؛ محبوبه میرزایی
چکیده
عزتنفس یکی از ویژگی های مهم شخصیتی فرد است که نقش مهمی در موفقیت او در زندگی فردی و اجتماعی دارد. برخورداری از عزتنفس به فرد کمک میکند تا با شوق و انگیزه بیشتری برای موفقیت تلاش کند و نسبت به آینده مثبت اندیش و خوشبین باشد. پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل و با ترکیب پژوهشهای انجامشده درزمینه ی رابطه عزتنفس و پیشرفت تحصیلی انجامشده ...
بیشتر
عزتنفس یکی از ویژگی های مهم شخصیتی فرد است که نقش مهمی در موفقیت او در زندگی فردی و اجتماعی دارد. برخورداری از عزتنفس به فرد کمک میکند تا با شوق و انگیزه بیشتری برای موفقیت تلاش کند و نسبت به آینده مثبت اندیش و خوشبین باشد. پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل و با ترکیب پژوهشهای انجامشده درزمینه ی رابطه عزتنفس و پیشرفت تحصیلی انجامشده است. جامعه آماری فرا تحلیل حاضر پژوهشهای در دسترس در رابطه با عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در بانکهای اطلاعاتی رایانهای در دسترس موجود در ایران، از قبیل پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سالهای 1386 تا 1400 و همچنین پایگاههای علمی خارجی Science Direct، PubMed و Google Scholar که در سالهای 2000 تا 2021 منتشرشدهاند، است. بر اساس ملاک ورود و خروج برای پژوهشهای اولیه و نیز تحلیل حساسیت 57 اندازه اثر از 64 مطالعه توسط نرمافزار CMA موردبررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که اندازه اثر خلاصهی مدل تصادفی برابر با 0.333 بود که ازنظر آماری معنادار و بیانگر رابطهی مثبت عزتنفس و پیشرفت تحصیلی است. درنتیجه توجه به عزتنفس فراگیران در کنار آموزش رسمی در محیطهای آموزشی، ضرورتی است که باید بیشازپیش مورد ملاحظه قرار گیرد.