ارزیابی اثربخشی مداخلات علوم رفتاری در داده‌های زوجی: مقایسه رویکرد تحلیل کوواریانس و رویکرد تحلیل داده‌های زوجی (APIM)

جلیل یونسی

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 6-29

https://doi.org/10.22054/jep.2023.70606.3725

چکیده
  ارزیابی اثربخشی مداخلات رفتاری در موقعیت‌های مختلف آموزشی و درمانی در طرح‌های آزمایشی نیازمند شناسایی ساختار داده‌های جمع‌آوری‌شده و روش‌های مناسب تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است. محققان برای تحلیل داده‌های حاصل از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل در نمونه‌های زوجی به‌منظور مقابله با مفروضه کلیدی استقلال مشاهدات، واحد تحلیل ...  بیشتر

پیوند بازی، آموزش‌وپرورش در مهدهای کودک: طراحی الگو ایجاد مهدهای ورزشی بر اساس نظریه داده بنیاد

محبوبه سلیمانپور؛ سید محمد حسین رضوی؛ سید عماد حسینی؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ سعید امیرنژاد

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 30-68

https://doi.org/10.22054/jep.2023.72578.3802

چکیده
  هدف از این پژوهش پیوند بازی، آموزش‌وپرورش در مهدهای کودک: طراحی الگو ایجاد مهدهای ورزشی بر اساس نظریه داده بنیاد. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روش‏شناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از داده‏ها بود. مشارکت‏کنندگان در تحقیق 15 نفر شامل حوزه مدیریت ورزشی، مسئولین و دبیران مهدهای ورزشی بودند ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل‌سازی پیشرفت تحصیلی دانشگاهی در همه‌گیری کووید-19 بر اساس متغیرهای شخصیتی و نگرشی دانشجویان

عنایت اله زمان پور

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 70-101

https://doi.org/10.22054/jep.2023.68645.3653

چکیده
  پس از پاندمی (دنیاگیری) کووید-۱۹ کلاس‌های دانشگاه‌ها مدتی تعطیل شد ولی بلافاصله با تصمیم فوری مسئولین دانشگاه‌ها اراده بر این شده که کلاس‌ها به‌صورت مجازی و الکترونیکی برگزار شود؛ این خواست به‌نوعی بر دانشجویان تحمیل شد بدون آنکه بررسی شود که آیا دانشجویان با این شیوه همراهی لازم را دارند یا نه. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آمادگی ...  بیشتر

تدوین الگوی مشروطی تحصیلی مبتنی بر تجارب زیسته دانشجویان

مهتاب چنگایی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرح‌بخش؛ آسیه شریعتمدار؛ نور علی فرخی

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 102-138

https://doi.org/10.22054/jep.2021.26013.1991

چکیده
    استفاده از روش‏ها و تکنیک‏های مختلف در جهت رسیدن به بهترین نتایج و ایجاد هم‏افزایی بین آن‏ها می‏تواند در بسیاری از مسائل راهگشا و کمک‌کننده باشد. داده‏کاوی آموزشی یکی از حوزه‏های نسبتاً جدیدی است که می‏توان به کمک آن در حل مسائل آموزشی و به‌ویژه مسائل حوزه سنجش و اندازه‏گیری اقدام کرد؛ اما قبل از استفاده از این ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
فراتحلیل تفاوت‏های جنسیتی در انواع هیجان‏های تحصیلی

نسترن سادات نقیب الساداتی؛ جواد مصرآبادی؛ ابوالفضل فرید

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 140-162

https://doi.org/10.22054/jep.2023.69525.3694

چکیده
  در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت‏های جنسیتی در هیجان‌های تحصیلی پرداخته-اند ولی نتایج بسیاری از آن‌ها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری به نظر می‏رسید. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهش‏های موجود در زمینه تفاوت‏های جنسیتی در ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی ارتباط عوامل تنش‌زای آموزشی و شایستگی آموزشی با اضطراب مدرسه با میانجی‌گری دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان

سیف اله آقاجانی؛ ساناز عینی؛ ژیلا نیازی

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 164-190

https://doi.org/10.22054/jep.2023.72406.3792

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مدل‌یابی علی اضطراب مدرسه بر اساس عوامل تنش‌زای آموزشی و شایستگی آموزشی با میانجی‏گری دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‏آموزان منطقه 1 شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. 240 نفر از دانش آموزان به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای در ...  بیشتر

اثربخشی آموزش صلح بر روابط بین فردی و انگیزه تحصیلی دانش‏آموزان دختر

لیلا زمانی کوخالو؛ مژگان سپاه منصور؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 192-215

https://doi.org/10.22054/jep.2023.57790.3232

چکیده
  این پژوهش با هدف، تعیین اثربخشی آموزش صلح، بر روابط بین فردی و انگیزه‏ تحصیلی دانش‏آموزان، به‏ روش نیمه‏تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‏آزمون با در نظر گرفتن گروه کنترل و پیگیری یک‏ماهه انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‏آموزان دختر دوره‏ اول متوسطه منطقه 19، آموزش‌وپرورش شهر تهران، در سال ‏تحصیلی 99-98، به تعداد بالغ‌بر ...  بیشتر

تدوین مدل ساختاری عوامل مؤثر بر طرد همسالان در مقطع ابتدائی: یک پژوهش آمیخته

سیده خدیجه مرادیان گیزه رود؛ عزت اله قدم پور؛ مسعود صادقی؛ محمد عباسی؛ فیروزه غضنفری

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، صفحه 216-240

https://doi.org/10.22054/jep.2021.36943.2463

چکیده
  در دهۀ اخیر با توجه به سهم مؤثر طرد همسالان در مشکلات روان‌شناختی کودکان که گاهی به آینده نیز تعمیم پیدا می‌کرد، این سازه در ادبیات پژوهشی به شکلی بسیار جدی‌تر پا به عرصۀ وجود گذاشته است. هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طرد همسالان بر پایۀ یک طرح پژوهشی آمیخته (کمّی - کیفی) بود. در قسمت کیفی با تکیه‌بر نظرات متخصصین تعلیم و تربیت ...  بیشتر