نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران

4 استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

5 دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی

10.22054/jep.2021.26013.1991

چکیده

ﭼﮑﯿﺪه
این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف ﺗـﺪوﯾﻦ الگوی مفهومی مشروطی تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان مشروط و متون پژوهشی با روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی انجام شد. به این منظور ۱۲ مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۰ دانشجوی زن و۲ دانشجوی مرد که در وضعیت مشروطی تحصیلی بودند، بصورت نمونه گیری هدفمند بعمل آمد. مصاحبه های ضبط شده بصورت مکتوب و با روش کولایزی تجزیه وتحلیل گردید. هم چنین ۲۵ متن پژوهشی مرتبط با موضوع با روش تحلیل محتوا تجزیه وتحلیل شد. بطور کلی ۶ مضمون عوامل فردی، خانوادگی، آموزشی، اقتصادی- اجتماعی وراهبرد های مقابله ای غیر انطباقی با ۲۵ زیر مضمون از تحلیل ها بدست آمد که با سازماندهی آنها در قالب پیشایندهای(علّی، مداخله گر، زمینه ای) مشروطی، راهبردها/ واکنش ها و پیامدها، الگوی مفهومی مشروطی تدوین گردید. با توجه به الگوی حاصله، به نظر می رسد درصورت استمرار شرایط و عدم مداخله، مشکل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان هم چنان تداوم یافته و حتی تشدید شود. برای کمک به چنین دانشجویانی برای خروج از این چرخه، مداخلات چند بعدی و از جمله مشاوره های روان شناختی پیشنهاد می گردد.

کلیدواژه‌ها