Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Counselling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Counselling, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Measurement and Assessment, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

This study was conducted to develop a pattern of academic probation based on lived experiences of students and research texts related to the subject. This study is a qualitative research using phenomenology method and purposive sampling. Twelve semi-structured interviews were carried out with 10 female and 2 male students who were placed on academic probation. The interviews were recorded and transcribed and then, the data were analyzed using the Colizzii analysis method. Also, 25 related research texts were selected through purposive sampling and analyzed using content analysis. In general, 6 themes of individual, family, educational, economic and social factors,and non-adaptive coping strategies with 25 sub-themes were obtained from the analysis.The conceptual pattern of academic probation was developed by organizing themes and sub-themes emerged from the data, in the form of causes (causaltive, interferring and background), strategies/reactions and consequences. Considering to the pattern of academic probation, it seems that in the case of persisting the conditions and non-interference, the problem of students' failure to study successfully would continue and even intensify. To help such students to come out of this cycle, multidimensional interventions, including psychological counseling, are suggested.
 

Keywords

اسکندری، فرزاد، صالحی، مهدی. (۱۳۸۷). تأثیر انگیزه و علاقه بر رابطه سبک‌های تدریس-یادگیری و عملکرد درسی (مورد: دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 4(2)، ۱۱۳-۱۰۱.
اسماعیلی، علی. (۱۳۷۷). هنجاریابی آزمون SCL90R و مقایسه سلامت روانی دانشجویان دانشگاه‌های تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
افضلی، مهناز، افضلی افشین و دلاور، علی. (۱۳۹۳). فرا تحلیلی بر پایان‌نامه‌های انجام‌شده در حوزه افت تحصیلی. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 5(17)، ۴۴-۲۳.
آیین‌نامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای دوره‌های کارشناسی-شماره ۲۴۴۷۵۹/۲ مورخه ۲۴/۱۲/۹۳ و کارشناسی ارشد- مورخه ۲۷/۷/۹۳.
تمنایی، محمدرضا، نیازی، محسن، امینی، محمد. (۱۳۸۶). بررسی مقایسه‌ای عوامل مؤثر برافت تحصیلی دانشجویان مشروط و ممتاز. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 14(24)، ۵۲-۳۹.
جبرائیلی، محمد، موسوی واعظی، سید جواد، میکائیلی، پیمان، سعادتیان، رامین و عقلمند، سیامک. (۱۳۹۰). علل افت تحصیلی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله افق توسعه آموزش پزشکی، 4(3)، ۲۵-۲۱.
حبیب زاده، شهرام، علیزاده، هما، پور فرضی، فرهاد، قاسمی، احمد و امینی ملکی، طاهر. (۱۳۹۰). بررسی افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان. مجله سلامت و مراقبت، 13(3)، ۳۳-۲۹.
حسام، مسلم و ثناگو، اکرم. (۱۳۹۱). رابطه افت تحصیلی با رضایت تحصیلی و برخی عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، 9(9)، ۹۶-۹۰.
حشمتی، هاشم، بهنام پور، ناصر و رحیمی، سجاد. (۱۳۹۱). عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان دانشکده‌های پیراپزشکی و بهداشت ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال ۱۳۹۰، خلاصه مقالات اولین همایش ملی تحقیقات کاربردی در سلامت همگانی و توسعه پایدار.
حق‌دوست، علی‌اکبر، انصاری، رضوان و چنگیز، طاهره. (۱۳۹۴). ارتباط ویژگی‌های فردی-اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی کشور با افت تحصیلی دانشجویان، مجله گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 12(4)، ۵۸۵-۵۷۰.
خزائی، مظفر، رضایی، منصور، خزائی، صدیقه. (۱۳۸۶). ﺑﺮرﺳﻲ ویژگی‌های ﻓﺮدی و ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻮﻓﻖ، مجله ﻋﻠﻤﻲ ﺳﻤﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ، 9(2)، ۹۲-۸۷.
رحیمی پردنجانی، سجاد، حشمتی، هاشم و مقدم، زهرا. (۱۳۹۳). بررسی فراوانی و عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان ساکن خوابگاه دانشکده‌های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال تحصیلی ۱۳۹۰. فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، 2(1)، ۲۸-۱۶.
زارعی، جواد، کاظمی، اعظم و عزیزی، احمد. (۱۳۹۳). بررسی عوامل مؤثر بر کاهش میل به ادامه‌ی تحصیل در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ۱۳۹۰، مجله‌ی توسعه‌ی آموزش در علوم پزشکی، 7(15)، ۵۹-۴۹.
شریفی، طیبه، شکر کن، حسین، احدی، حسن، مظاهری، محمدمهدی. (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین هویت‌های ملی و  دینی با   سلامت  روانی دانشجویان، فصلنامه یافته‌های نو درروان شناسی، 4(11)، ۱۴۲-۱۲۵.
شفیع پور مطلق، فرهاد، موسوی، زهرا. (۱۳۸۳). بررسی شیوه مطالعه بین دانشجویان موفق و ناموفق، فصلنامه فرهنگ اصفهان، ۲۷ و ۲۸، ۹۳-۸۸..
صادقی موحد، فریبا، مولوی، پرویز، صمدزاده، مهدی، شهباز زادگان، بیتا، یوسفی، کامل و موسوی، سید امین. (۱۳۹۱). عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مجله سلامت و مراقبت، ۱۵(۳)، ۴۷-۳۸.
طاهری میر قائد، مسعود، رعدآبادی، مهدی، حسینی، سیدهادی و بهادری، محمدکریم. (۱۳۹۳). عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پیرا پزشکی، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 17(1)، ۳۹-۳۴.
عنبری، زهره، کوهستانی، حمیدرضا و رضایی، کورش. (۱۳۸۸). مقایسه دو گروه از دانشجویان ازنظر رویکرد یادگیری و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی اراک، طرح پژوهشی سال ۱۳۸۸.
فتی، لادن، آذری، شیدا، برادران، حمید و اطلسی، رشا. (۱۳۹۲). مرور سیستماتیک بررسی علل افت تحصیلی دانشجویان پزشکی، مجله گام‌های توسعه در آموزش پزشکی مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10(2)، ۱۵۷-۱۵۰.
فرح‌بخش، کیومرث. (۱۳۸۹). افت تحصیلی دانشجویان و واکنش به آن، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، اردیبهشت ۱۳۸۹.
قدم پور، عزت‌الله، رادمهر، پروانه، یوسف وند، لیلا. (۱۳۹۵). تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول، مجله پژوهش‌های تربیتی، 33، 1-14.
کوهی نصرآبادی، محسن و نوابی پور میثم. (۱۳۹۰). میزان مشروطی دانشجویان دانشگاه کاشان. طرح پژوهشی معاونت طرح و توسعه، مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه کاشان.
کوهی نصرآبادی، محسن، نوابی پور، میثم، گنجی، محمد و صفوی، سید محسن. (۱۳۹۲). تبیین نقش عوامل سازمانی در افت تحصیلی دانشجویان و راهکارهای کنترل و کاهش آن (مطالعه موردی: دانشگاه کاشان)، مجله مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 11(3)، ۱۶۸-۱۴۱.
گلشنی، فاطمه، و حسنی، فریبا. (۱۳۸۰). طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاست‌گذاری توسعه منابع انسانی کشور، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محمد پور، احمد. (۱۳۸۹). ضد روش منطق و طرح درروش شناسی کیفی، جلد ۱. تهران: جامعه شناسان
مطلق، محمد اسماعیل، الهام پور، حسین و شکورنیا، عبدالحسین. (۱۳۸۷). علل مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1)، ۹۹-۹۱.
نجیمی، آرش، مفتاق، سید داود و شریفی راد، غلامرضا. (۱۳۹۰). عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله تحقیقات نظام سلامت، 7(6)، ویژه‌نامه بهداشت ۱۳۹۰، 790-797.
هاشمی، سید احمد و همتی ابوذر. (۱۳۸۷). مقایسه میزان بکار گیری راهبردهای یادگیری توسط دانشجویان موفق و ناموفق، فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 3(2)، 136-146.
هزاوه‏ئی، سید محمدمهدی، فتحی، ید ا... و شمشیری، مهری. (۱۳۸۴). بررسی برخی علل مشروطی از دید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان ارسال تحصیلی ۸۱-۸۰ مجله گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 3(1)، ۴۴-۳۲.
یعقوبی، حمید. (۱۳۸۷). غربال‌گری ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﺭﻭﺍﻧﻲ: ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ آزمون‌ها ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻤﺮﻩ ﺑﺮﺵ ﻭ اعتبار یابی، فصلنامه سلامت روان. 1(1)، ۵۱-۳۹.
 
Academic Probation: A Phenomenological Study. ProQuest Dissertations, Liberty University 10265033. Retrieved from https://search.proquest.com/openview /6b0392a0f3c3980358a87279d317
Arc, M. E. Crespo.B & Míguez-Álvarez.C (2015). Higher Education Drop-Out in Spain- Particular Case of Universities in Galicia.International Education Studies; 8(5)
Arcand،I(2013). “I Refuse to Give Up!”A Qualitative Investigation of the Conditions and Experience Undergone by Students on Academic Probation who Participated in Academic Companioning in a universitycontext.https://www.ruor.uottawa.ca/bitstream/10393/23903/5/
Atay, S, Ruppert, JJ Gülmez, N, Çırakoğlu, B, Kılıç,H. (2017). Why Do Students Who Are Eligible to Enter University Fall into Academic Probation and What Possibilities Are There for Effective Interventions? Psychology. 8 (9): 1342-1354. Retrieved from http://file.scirp.org /pdf/PSYCH_2017071911062594
Balduf, M. (2009). Underachievement among College Students. Journal of Advanced Academics, 20 (2), p. 274-294.
Beck, ME. (2017). Experiences Of First-Year Online Community College Students On
Brock, T. (2010). Young Adults and Higher Education: Barriers and Breakthroughs to Success.The Future of Children, 20(1), 109-132. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/27795062
Butler M, Blake N, Gonzalez A,Heller E, Chang F. (2016). Appreciative Advising: Retaining Academic Probation Students. Journal of Appreciative Education. 3(1), 1-17
Cortés Suárez, G. (2004). Causal attributions for success or failure by passing and failing students in college algebra. Florida International University Publications.
Friedman, B. A., & Mandel, R. G. (2009). The prediction of college student academic performance and retention: Application of expectancy and goal setting theories. Journal of college student retention: Research, theory & practice11(2), 227-246.
Hussain, I., & Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences5, 1897-1904.
Kağan, M., Çakır, O., İlhan, T., & Kandemir, M. (2010). The explanation of the academic procrastination behaviour of university students with perfectionism, obsessive–compulsive and five factor personality traits. Procedia-Social and Behavioral Sciences2(2), 2121-2125.
Kelley, K. N. (1996). Causes, Reactions, and Consequences of Academic Probation: A Theoretical Model. NACADA Journal, 16(1), 28-34.
Khan, Y. A., Ahamad, Z., & Kousar, S. (2013). Factors Influencing Academic Failure of University Students. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 5(5), 79-84.
Leathem, J. M., & Babbage, D. R (2000). Affective Disorders after Traumatic Brain Injury: Cautions in the Use of the Symptom Checklist-90-R. J Head Trauma Rehabil., 15(6), 1246-125
Michinov, N., Brunot, S., Le Bohec, O., Juhel, J., & Delaval, M. (2011). Procrastination, participation, and performance in online learning environments. Computers & Education56(1), 243-252.
Miller, A., Smith, C. T., & Nichols, A. (2011). Promising Practices Supporting low- income, First-Generation Students at deVry University. The Pell Institute for the Study of Opportunity in Higher Education. Retrieved from http://www.devryinc.com/resources/pdfs/Pell_DeVry_Report_May2011.pdf
Moraru, M. (2014). The counseling educational role in the prevention of the school failure process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 128, 332-336. available online at www.sciencedirect.com
Roman, M. D. (2014). Students’ failure in academic environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences114, 170-177.
Rotenstein, A., Davis, H. Z., & Tatum, L. (2009). Early birds versus just-in-timers: the effect of procrastination on academic performance of accounting students. Journal of Accounting Education27(4), 223-232.
Snyder CR. (2002). Hope Theory: Rainbows in the Mind; Psychological Inquiry; 13(4): 249- 27
Stinebrickner, R., & Stinebrickner, T. (2014). Academic performance and college dropout: Using longitudinal expectations data to estimate a learning model. Journal of Labor Economics32(3), 601-644.
Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition - nd ed. Chicago: University of Chicago Press. Avilable in http:www. Eric.com
Tinto, V. (2012). Enhancing student success: Taking the classroom success seriously. The International Journal of the First Year in Higher Education, 3(1), 1–8.