نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع شبه-آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی شهرستان اصفهان بود. ابتدا 30 دانشجو به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای القاء بار برونزاد از اثر ناسیالی متن استفاده گردید. بدین صورت که در مرحله پیش‌آزمون، متنی با فونت سیال (خوانا) به هر دو گروه داده شد تا به مدت 10 دقیقه مطالعه کنند. سپس از آنها خواسته شد تا ارزیابی خود را از متن با پاسخ دادن به پرسشنامه بار شناختی (Klepsch et al, 2017) و خرده مقیاس درگیری شناختی (Reeve, 2013) مشخص کنند. در مرحله بعد، متنی موازی با متن پیش‌آزمون به آزمودنی‌ها داده شد با این تفاوت که فونت متن گروه آزمایش به صورت کمتر خوانا دستکاری شد. سپس از هر دو گروه خواسته شد تا به پرسشنامه بار شناختی و درگیری شناختی پاسخ دهند. داده‌های پژوهش با روش MANCOVA تحلیل گردید. نتایج نشان داد تفاوت معناداری به لحاظ درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب بین گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. از این رو به نظر می‌رسد حدی از بار برونزاد، با ایجاد درگیری شناختی می-تواند پردازش شناختی مطلوب را در یادگیرندگان برانگیزد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

تازش، مریم، حسن­آبادی، حمیدرضا و کدیور، پروین. (۱۳۹۵). نقش جزئیات فریبنده در یادگیری درس علوم چندرسانه‌ای: اثرها بر بار شناختی و عملکرد. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۴ (۳)، 51-60.
دلاور، علی. (1396). طرح­های آزمایشی در روان­شناسی و علوم تربیتی. تهران: سمت.
رمضانی، ملیحه و خامسان، احمد. (1396). شاخص­های روان­سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 8(29)، 185-204.
زاهد، سعیده، درتاج، فریبرز، اسدزاده، حسن، کدیور، پروین و فرخی، نورعلی. (1400). ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه­ی فارسی پرسشنامه بار شناختی. فصلنامه روان­شناسی شناختی، 9(1)، 32-44.
 
Alter, A. L., & Oppenheimer, D. M. (2009). Uniting the tribes of fluency to form a metacognitive nation. Personality and Social Psychology Review, 13, 219–235.
Alter, A. L., Oppenheimer, D. M., Epley, N., & Eyre, R. (2007). Overcoming intuition: Metacognitive difficulty activates analytic reasoning. Journal of Experimental Psychology, 136, 569–576.
Bateman, S., Mandryk, R. L., Gutwin, C., Genest, A., McDine, D., & Brooks, C. (2010). Useful junk? The effects of visual embellishment on comprehension and memorability of charts. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2573–2582). Association for Computing Machinery.
Bjork, R. A. (1994). Memory and metamemory considerations in the training of human beings. In J. Metcalfe & A. Shimamura (Eds.), Metacognition: Knowing about knowing (pp. 185–205). Cambridge, MA: MIT Press.
Bjork, R. A., & Bjork, E. L. (2020). Desirable difficulties in theory and practice. Journal of Applied research in Memory and Cognition, 9 (4), 475-479.
Chi, M. T. H. & Wylie, R. (2014). “The ICAP Framework: Linking Cognitive Engagement to Active Learning Outcomes”. Educational Psychologist, 49(4), 219–243. http//doi.org/10.1080/00461520.2014.965823.
Clark, R. E. (1999). The CaNE (Commitment and Necessary Effort) model of work motivation: a two-stage process of goal commitment and mental effort. In J. Lowyck (Ed.), Trends in corporate training. Leuven, Belgium: University of Leuven Press.
Diemand-Yauman, C., Oppenheimer, D. M., & Vaughan, E. B. (2011). Fortune favors the Bold (and the Italicized): Effects of disfluency on educational outcomes. Cognition, 118(1), 111–115.
Eitel, A., Kühl, T., Scheiter, K., & Gerjets, P. (2014). Disfluency meets cognitive load in multimedia learning: Does harder-to-read mean better-to-understand? Applied Cognitive Psychology, 28(4), 488–501.
Feldon, D. F., Callan G., Juth, S. & Jeong, S. (2019). Cognitive Load as Motivational Cost. Educational Psychology Review, http//doi.org/10.1007/s10648-019-09464-6
Feldon, D. F., Franco, J., Chao, J., Peugh, J., & Maahs-Fladung, C. (2018). Self-efficacy change associated with a cognitive load-based intervention in an undergraduate biology course. Learning and Instruction, 56, 64–72.
Fredricks, J. A., Phyllis, C. B. & Alison, H. P. (2004). “School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence”. Review of Educational Research, 74(1), 59–109. http//doi.org/103102/00346543074001059.
Harp, S. F., & Mayer, R. E. (1998). How seductive details do their damage: A theory of cognitive interest in science learning. Journal of Educational Psychology, 90(3), 414–434.
Kahu, E., Stephens, C., Leach, L. & Zepke, N. (2015). “Linking academic emotions and student engagement: Mature-aged distance students’ transition to university”, Journal of Further and Higher Education, 39(4), 481–497. http//doi.org/10.1080/0309877X.2014.895305.
Klepsch, M., Schmitz, F. & Seufert, T. (2017). Development and Validation of Two Instruments Measuring Intrinsic, Extraneous, and Germane Cognitive Load. Frontiers in Psychology, 8, 1997.
Klepsch, M. & Seufert, T. (2020). Understanding instructional design effects by differentiated measurement of intrinsic, extraneous, and germane cognitive load. Instructional Science, 48, 45-77. http//doi.org/10.1007/s11251-020-09502-9.
Marks, H. M. (2000). “Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years”, American Educational Research Journal, 37, 153-184.
Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and Instruction, 29, 171–173.
Plass, J. L. & Kalyuga, S. (2019). Four Ways of Considering Emotion in Cognitive Load Theory. Educational Psychology Review, 31(2), 339-359. http//doi.org/10.1007/s10648-019-09473-5.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579–595. http//doi.org/10.1037/a0032690
Salomon, G. (1984). Television is "easy" and print is "tough": the differential investment of mental effort in learning as a function of perceptions and attributions. Journal of Educational Psychology, 76, 647–658.
Shi, Y., Tong, M. & Long, T. (2021). Investigating relationships among blended synchronous learning environments, students’ motivation, and cognitive engagement: A mixed methods study. Computers & Education, 168, 104193.http//doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104193
Skulmowski, A. & Xu, K. M. (2022). Understanding Cognitive Load in Digital and Online Learning: a New Perspective on Extraneous Cognitive Load. Educational Psychology Review, 34, 171–196. http//doi.org/10.1007/s10648-021-09624-7
Smiley, W. & Anderson, R. (2011) “Measuring Students’ Cognitive Engagement on Assessment Tests: A Confirmatory Factor Analysis of the Short Form of the Cognitive Engagement Scale” Research and Practice in Assessment, 6, 17–28.
Seufert, T. (2020). Building Bridges between Self-Regulation and Cognitive Load—an Invitation for a Broad and Differentiated Attempt. Educational Psychology Review, 32, 1151–1162. http//doi.org/10.1007/s10648-020-09574-6
Seufert, T., Wagner, F. & Westpha, J (2016). The effects of different levels of disfluency on learning outcomes and cognitive load. Instructional Science. http//doi.org/10.1007/s11251-016-9387-8
Sweller, J., van Merriënboer, J. J. G., & Paas, F. G. W. C. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10(3), 251–296.
Van Merriënboer, J. J. G. & Ayres, P. (2005). Research on Cognitive Load Theory and Its Design Implications for E-Learning. ETR&D, 53(3), 5-13.
Vesga, J. B., Xu, X., & He, H. (2021). The effects of cognitive load on engagement in a virtual reality learning environment. In 2021 IEEE Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR) (pp. 645-652). IEEE.‏.
Xu, K. M., Koorn, P., de Koning, B., Skuballa, I., Lin, L., Henderikx. M., Marsh, H. W., Sweller, J. & Paas, Fred (2021). A growth mindset lowers perceived cognitive load and improved learning: integrating motivation to cognitive load. Journal of Educational Psychology, 113(6), 1177.‏
Zepeda, C. D., Martin, R. S., & Butler, A. C. (2020). Motivational strategies to engage learners in desirable difficulties. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 9(4), 464-470. http//doi.org/10.1016/j.jarmac.2020.08.007
Delavar, A. (2016). Experimental designs in psychology and educational sciences. Tehran: Samt Publications. [In Persian]
Ramazani, M., & Khamesan, A. (2017). Psychometric characteristics of Reeve’s academic engagement questionnaire 2013: with the introduction of the Agentic Engagement. Quarterly of Educational Measurement8(29), 185-204. doi: 10.22054/jem.2018.22660.1555. [In Persian]
Tazesh, M., hassanabadi, H. m., & Kadivar, P. (2016). Role of Seductive Details in multimedia learning of science:Effects on Cognitive load and performance. Journal of cognitive psychology, 4(3), 51-60.  http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2555-fa.html. [In Persian]
Zahed, S., dortaj, F., asadzadeh, H., kadivar, P., & farokhi, N. (2021). Structure and validation of the Persian version of the Cognitive Load Questionnaire. Journal of cognitive psychology, 9(1), 39-54.  http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3375-fa.html. [In Persian]