نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

2 استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر خود‌افشایی اساتید بر کم‌رویی دانشجویان رشته زبان انگلیسی با نقش میانجی امنیت روانشناختی می-باشد. این پژوهش از نوع توصیفی‌ـ همبستگی بوده و با روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه-های استان مازندران بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تخمین‌زده شد. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ به تایید رسید. همچنین، برای پاسخ به پرسشهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل و جهت سنجش معنی‌داری از آزمون سوبل بهره گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که خودافشایی اساتید و کم‌رویی دانشجویان دارای همبستگی معنادار اما معکوس هستند. بعلاوه، مشخص شد که خودافشایی اساتید بر کمرویی دانشجویان و نیز امنیت روانشناختی ایشان تاثیر معناداری دارد. همچنین، با توجه به نتیجه آزمون سوبل، مشخص شد که خودافشایی بر کم‌رویی با نقش میانجی امنیت روانشناختی اثر غیرمستقیم دارد. در نتیجه، با توجه به بیشتر بودن اثر مسیر غیرمستقیم از مسیر مستقیم و نتایج آزمون معناداری می توان گفت وجود متغیر میانجی تاثیر را افزایش داده و نقش میانجی امنیت روانشناختی مورد تایید واقع می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Baardstu, S., Coplan, R. J., Karevold, E. B., Laceulle, O. M., & von Soest, T. (2020). Longitudinal pathways from shyness in early childhood to personality in adolescence: Do peers matter?. Journal of research on adolescence, 30(s2), 362-379. https://doi.org/10.1111/jora.12482
Bober, A., Gajewska, E., Czaprowska, A., Świątek, A. H., & Szcześniak, M. (2022). Impact of shyness on self-esteem: The mediating effect of self-presentation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph19010230
Cayanus, J. L., & Martin, M. M. (2004). An instructor self‐disclosure scale. Communication Research Reports, 21(3), 252-263. https://doi.org/10.1080/08824090409359987
Chernyavskaya, V. (2021). Psychological prediction of self-disclosure of schoolchildren’s abilities: Model and factors. Amurcon 2020 International Scientific Conference. Sholom-Aleichem Priamursky State University, Russia.
Harvey, J., & Boynton, K. (2021). Self-Disclosure and psychological resilience: The mediating roles of self-esteem and self-compassion. Interpersonal An International Journal on Personal Relationships. 15, 90-104. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1441261
Henderson, L., Gilbert, P., & Zimbardo, P. (2014). Shyness, social anxiety, and social phobia. In S. G. Hofmann & P. M. DiBartolo (Eds.), Social anxiety: Clinical, developmental, and social perspectives (3rd ed., pp. 95-115). Elsevier Academic Press.
Henry, A., & Thorsen, C. (2021). Teachers’ self-disclosures and influences on students’ motivation: A relational perspective. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1441261
Jebbour, M., & Mouaid, F. (2019). The impact of teacher self-disclosure on student participation in the university English language classroom. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 31(3), 424-436.
Jinhua, L., & Beibei, M. (2021). The influence of family cohesion on shyness of contemporary college students: The mediation role of emotional warmth. Journal of Psychology & Behavior Research, 3(1), 9-15. https://doi.org/10.22158/jpbr.v3n1p9
Kadji, K., & Mast, M. (2021). The Effect of physician self-disclosure on patient self-disclosure and patient perceptions of the physician. Patient Education and Counseling, 104(9), 2224-2231. https://doi.org/10.1016/j.pec.2021.02.030.
Längle, А. (2019). Ekzistentsialny analiz svobody. O prakticheskom i psikhoterapevticheskom obosnovanii personalnoy svobody (chast 2). [Existential Analysis of Freedom. On the Practical and Psychotherapeutic Substantiation of Personal Freedom. Part 2]. Counseling Psychology and Psychotherapy, 27(1), 119-139. https://doi.org/10.17759/cpp.2019270108 [in Russian].
Lemay, E., & Melville, M. (2013). Diminishing self-disclosure to maintain security in partners' care. Journal of personality and social psychology, 106(1), 37-57. https://doi.org/10.1037/a0034161
Li, Z., Cai, Y., & Tu, D. (2020). A new approach to assessing shyness of college students using computerized adaptive testing: CAT-shyness. Journal of Pacific Rim Psychology, 14, Article e20. https://doi.org/10.1017/prp.2020.15
Li, L., Chen, Y., & Liu, Z. (2022). Shyness and self-disclosure among college students: The mediating role of psychological security and its gender difference. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 41(9), 6003-6013. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01099-z
Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality (1st ed.). Harper.
Matsushima, R., Shiomi, K., & Kuhlman, D. (2000). Shyness in self-disclosure mediated by social skill. Psychological reports, 86(1), 333-338. ttps://doi.org/10.2466/pr0.2000.86.1.333
Misir, S., Demir, A., & Koydemir, S. (2020). The relationship between perceived interpersonal competence and self‐disclosure in an online context: The moderating role of shyness. International Journal of Psychology, 55(4), 601-608. https://doi.org/10.1002/ijop.12623
Nelson, L. J., & Millett, M. A. (2021). Social withdrawal during emerging adulthood. In R. J. Coplan, J. C. Bowker, & L. J. Nelson (Eds.), The handbook of solitude: Psychological perspectives on social isolation, social withdrawal, and being alone (2nd ed., pp. 146-162). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119576457.ch11
Safaei, N., & Shahrokhi, M. (2019). Relationship between teacher self-disclosure and teaching style: Perception of EFL teachers. Cogent Education, 6(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1678231
Sun, L., Fu, Z., & Zheng, Y. (2021). Shyness and loneliness in Chinese young adults: Roles of aggression and gender. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 30(1), 45-53. https://doi.org/10.1080/10926771.2020.1725209
Sylvester, C., Whalen, D., Belden, A., & Sanchez, S., Luby, J., & Barch, D. (2018). Shyness and trajectories of functional network connectivity over early adolescence. Child Development, 89(3), 734-745. https://doi.org/10.1111/cdev.13005.
Tynan, R. (2005). The effects of threat sensitivity and face giving on dyadic psychological safety and upward communication. Journal of Applied Social Psychology, 35(2), 223-247. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2005.tb02119.x
Waty, F. (2021). Self-disclosure on students as tumblr blogging users: A descriptive study in Indonesia. International Journal of Research Publications. 79(1), 83-89. https://doi.org/10.47119/IJRP100791620212034
Zardeckaitė-Matulaitienė, K., & Paluckaitė, U. (2013). The Relation between teacher's self- disclosure and student's motivation to learn. European Scientific Journal, 9. 1857-7881.
Zhen, R., Quan, L., & Zhou, X. (2018). How does social support relieve depression among flood victims?. The contribution of feelings of safety, self-disclosure, and negative cognition. Journal of Affective Disorders, 229, 186-192. https://doi.org/ 10.1016/j.jad.2017.12.087
Zotova, O. Y., Tarasova, L. V., & Syutkina, E. N. (2020). Psychological security and personality basic values. In T. Martsinkovskaya, & V. Orestova (Eds.), Psychology of Personality: Real and Virtual Context, vol 94. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences (pp. 864-870). European Publisher. https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.11.02.104