دوره 20 (1403)
دوره 19 (1402)
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار پاییز 1384
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه انتشار بلی
نوع نشریه علمی
نوع داوری داوری بسته (حداقل 2 داور)
زمان داوری 9 هفته تا 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 21
تعداد شماره‌ها 76
تعداد مقالات 673
تعداد نویسندگان 1,428
تعداد مشاهده مقاله 1,424,257
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,281,654
نسبت مشاهده بر مقاله 2116.28
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1904.39
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 3,283
تعداد مقالات رد شده 2,440
درصد عدم پذیرش 74
تعداد مقالات پذیرفته شده 327
درصد پذیرش 10
زمان پذیرش (روز) 478
تعداد پایگاه های نمایه شده 12
تعداد داوران 192

فصلنامه روان شناسی تربیتی یک نشریه با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث روان شناسی تربیتی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه روان شناسی تربیتی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم روان شناسی تربیتی را گزارش می دهند می باشد. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. نشریه با همکاری انجمن روان شناسی تربیتی ایران (با رتبه A) منتشر می‌شود.  

روانشناسی یادگیری
ادراک دانش آموزان دوره دوم متوسطه از آموزش ریاضی در ایران

پروانه محمودیان؛ علیرضا صادقی؛ زهرا رحیمی؛ محمد نیرو

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404، صفحه 7-35

https://doi.org/10.22054/jep.2025.85438.4176

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین درک دانش آموزان دوره دوم متوسطه در ایران از آموزش ریاضی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش مصاحبه پدیدار شناسی و به شکل نیمه ساختاریافته، تا رسیدن به اشباع نظری صورت پذیرفته است. میدان پژوهش، متشکل از دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایران، که از میان آنها ده نفر به عنوان مشارکت کنندگان ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
فراتحلیل مطالعات انجام شده در مورد متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان بر اساس پژوهش های انجام شده در ایران

افشین افضلی؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ خسرو رشید؛ سید حسام موسوی؛ محمدعارف پیله ورپور

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.81466.4055

چکیده
  در سال های اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی رابطه ی متغییر های مختلف با سرزندگی تحصیلی پرداخته اند. این پژوهش به تحلیل و بررسی فراتحلیلی رابطه ی متغیرهای مختلف با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم می‌پردازد. در این پژوهش از بین مقالاتی که از روش آماری همبستگی استفاده شده است،50 مقاله بر اساس عنوان و چکیده مورد بررسی قرار ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثر بخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مولفه‌های کارکردهای‌اجرایی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی

زهرا نقش؛ معصومه حسنی عبد؛ حامد مصلحی

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.86969.4217

چکیده
  کارکردهای‌اجرایی مفهومی جامع است که به فرآیندهای مدیریتی ذهن ارتباط دارد و نقش اساسی در کنترل زیستی، شناختی و هیجانی ایفا می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی بازی‌درمانی شناختی-رفتاری بر مولفه‌های کارکردهای‌اجرایی کودکان دارای اختلال نقص‌توجه بیش‌فعالی است. این پژوهش، به‌صورت نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
رابطه جهت‌گیری‌های هدف و کانون کنترل درونی با اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه‌ای ادراکات خودکارآمدی در دانش آموزان دختر

نسرین مظفرثانی آذر؛ تورج هاشمی نصرت آباد

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84004.4129

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه‌ای ادراکات خودکارآمدی در رابطه جهت‌گیری‌های هدف و کانون کنترل درونی با اشتیاق تحصیلی انجام شد. از جامعه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 تعداد 235 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه جهت‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل ساختاری رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی، ویژگی‌های شخصیت و مدیریت اوقات فراغت با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در دختران نوجوان

نسیبه مظفر؛ زهراسادات پورسید آقایی

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84061.4133

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علی رابطه‌ سبک‌های دلبستگی، ویژگی‌های شخصیت و مدیریت اوقات فراغت با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در دختران نوجوان منطقه 7 شهر تهران بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع مطالعات پیش‌بین بود. جامعه‌ آماری این پژوهش را کلیه دختران نوجوان 15 تا 18 سال منطقه‌ 7 شهر تهران در سال 1402-1403 تشکیل دادند. حجم نمونه 306 نفر با استفاده ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تبیین شادکامی در مدارس بر اساس کیفیت رابطه معلم- دانش‌آموز و پیوند با مدرسه با نقش واسطه‌ای شایستگی هیجانی

لیلا حیدریانی؛ مهدی برزگربفرویی؛ امین یوسف وند

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84166.4137

چکیده
  هدف اصلی مطالعه حاضر تبیین شادکامی در مدارس بر اساس کیفیت رابطه معلم- دانش‌آموز و پیوند با مدرسه با نقش واسطه‌ای شایستگی هیجانی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان میبد در سال تحصیلی 1404-1403 بود. حجم نمونه مورد نیاز تعداد 276 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه‌ها ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
طراحی کارگاه آموزشی فنون کلاس داری امور تربیتی و تاثیر آن بر مدیریت کلاس معلمان پرورشی

محمود زیوری رحمان

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84242.4139

چکیده
  این تحقیق با هدف طراحی یک کارگاه آموزشی برای فنون کلاس‌داری در امور تربیتی و بررسی تأثیر آن بر مدیریت کلاس معلمان پرورشی انجام شد. روش تحقیق ترکیبی با رویکرد اکتشافی (کیفی و کمی) بود. در مرحله اول، برای طراحی کارگاه آموزشی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. در مرحله دوم، تأثیر کارگاه بر مدیریت کلاس معلمان با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل ساختاری اهمال‌کاری تصمیم‌گیری بر اساس نیاز به‌ شناخت: نقش واسطه‌ای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

سعید جعفرى؛ کاظم برزگر بفروئی

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84713.4149

چکیده
  پژوهش حاضر، به بررسی نقش واسطه‌گری خودتنظیمی در یادگیری در رابطة بین نیاز به شناخت و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری با رویکردی شناختی-انگیزشی پرداخته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی و با بهره‌گیری از مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری پژوهش (11200 نفر)، شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل در دورة متوسطة دوم نظری نواحی 1 و ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
مدل علّی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان: نقش انسجام کلاسی با نقش واسطه‌ای رضایت تحصیلی

سید علیرضا قاسمی؛ نگین نیک بین؛ سید مصطفی صفاری؛ مینو میری

دوره 21، شماره 77 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2025.84814.4155

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک مدل علّی برای اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس انسجام کلاسی، با نقش واسطه‌ای رضایت تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان خراسان جنوبی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، نمونه‌ای ...  بیشتر

تأثیر بازی های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی
دوره 10، شماره 33 ، مهر 1393، ، صفحه 71-85

چکیده
  زمینه: زندگی اجتماعی دارای شاخص ها و نمادهایی است. بدون شناخت نمادهای اجتماعی، نمی‌توان در اجتماع زیست. در واقع، مقدمه ی زندگی اجتماعی،«اجتماعی شدن» است؛ و دانشمندان تعلیم و تربیت برای استفاده از ابزارهای لازم جهت بهینه سازی بستر مناسب به منظور افزایش و ارتقاء رشد اجتماعی کودکان در دوران رشد تلاش می کنند. هدف: این پژوهش با هدف ...  بیشتر

بررسی رابطه روش های تدریس (مباحثه گروهی،پرسش وپاسخ،نمایش علمی وسخنرانی) باانگیزه پیشرفت در دانشجویان
دوره 12، شماره 39 ، فروردین 1395، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/jep.2016.4079

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش های آموزشی مباحثه گروهی،پرسش و پاسخ،نمایش علمی و سخنرانی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان بود.جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان مراکز تربیت معلم استان البرز بودند.در یک طرح نیمه آزمایشی 270 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب ودرچهار گروه جایگزین شدند.د انشجویان نمونه تحقیق پس از قرارگرفتن ...  بیشتر

پیامدهای روان‌شناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانش‌آموزان و راهکارهای مقابله با آنها
دوره 16، شماره 55 ، فروردین 1399، ، صفحه 157-193

https://doi.org/10.22054/jep.2020.52371.2993

چکیده
  هدف از این مطالعه شناسایی پیامدهای روان‌شناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانش‌آموزان و راهکارهای مقابله با آن بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بود. در مجموع 23 مقاله در حوزه کرونا مندرج در بانک‌های اطلاعاتیPubMed, Scopus،SID،Google Scholar ،Science Direct ، Civilica بررسی و تحلیل شدند. یافته‌ها بیانگر این بود که دانش‌‌آموزان در نتیجه بیماری کرونا و قرنطینه، ...  بیشتر

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان: دوره راهنمایی شهر تهران
دوره 10، شماره 31 ، فروردین 1393، ، صفحه 211-222

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر تهران صورت گرفت. پژوهش از پس رویدادی بود. بدین منظور از بین کلیه دانش آموزان دوره راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 87- 86 در مدارس این شهر مشغول به تحصیلی بودند 740  دانش آموز دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه ...  بیشتر

بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان‌های شهر اصفهان (پیش‌بینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی)
دوره 10، شماره 34 ، دی 1393، ، صفحه 233-247

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی (شناختی، رفتاری و عاطفی) و افت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان­­های شهر اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان­های شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. نمونه آماری برابر با 360 نفر که به روش نمونه­گیری تصادفی مرحله­ای ...  بیشتر

ابر واژگان