دوره 20 (1403)
دوره 19 (1402)
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار پاییز 1384
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه انتشار بلی
نوع نشریه علمی
نوع داوری داوری بسته (حداقل 2 داور)
زمان داوری 9 هفته تا 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 20
تعداد شماره‌ها 74
تعداد مقالات 656
تعداد نویسندگان 1,373
تعداد مشاهده مقاله 1,319,665
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,205,641
نسبت مشاهده بر مقاله 2011.68
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1837.87
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 3,173
تعداد مقالات رد شده 2,393
درصد عدم پذیرش 75
تعداد مقالات پذیرفته شده 307
درصد پذیرش 10
زمان پذیرش (روز) 495
تعداد پایگاه های نمایه شده 12
تعداد داوران 184

فصلنامه روان شناسی تربیتی یک نشریه با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث روان شناسی تربیتی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه روان شناسی تربیتی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم روان شناسی تربیتی را گزارش می دهند می باشد. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. نشریه با همکاری انجمن روان شناسی تربیتی ایران (با رتبه A) منتشر می‌شود.  

گستره‌پژوهی مفهوم زیبایی‌شناسی بصری در یادگیری الکترونیکی

نرجس خاتون اویسی؛ زهرا جامه بزرگ؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ خدیجه علی آبادی

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74138.3859

چکیده
  ادبیات فراوانی در مورد زیبایی‌شناسی، اصول طراحی بصری و تئوری طراحی گرافیک وجود دارد. اما در مورد روند یادگیری الکترونیکی و دوره‌های آنلاین از نظر زیبایی‌شناسی بسیار اندک بحث شده‌است. یکی از موانع اصلی دستیابی به دانش مورد نیاز در این زمینه عدم درک تعاریف کاربردی و ایده‌های مفهومی در این حوزه است. استفاده مناسب از مفاهیم زیبایی‌شناسی ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
طراحی یادگیری سیار مبتنی بر رویکرد استیم و تاثیر آن بر یادگیری درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم

سید علی مسلمی؛ مهدی واحدی؛ محمد رضا نیلی احمد آبادی

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.75593.3907

چکیده
  هدف از اجرای پژوهش حاضر، طراحی یادگیری سیار مبتنی بر رویکرد استیم و تعیین تأثیر آن بر یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی پایه ششم ابتدایی بود. تحقیق کاربردی و کمی و از نوع شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی روند ساختار فکری مطالعات تربیت جنسی بر اساس مقالات نمایه‌شده در Web of Science

مجید فیروزکوهی برنج آبادی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ حسن اسدزاده؛ اسماعیل سعدی پور؛ نورعلی فرخی

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.77141.3957

چکیده
  این پژوهش سعی دارد با استفاده از فنون تحلیل هم رخدادی واژگان، نقشه دانش در پژوهش‌های منتشرشده در پایگاه Web of Science در حوزه تربیت جنسی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداری‌سازی علمی موردمطالعه قرار دهد. در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 1556 منابع علمی موضوع تربیت جنسی از پایگاه Web of Science به‌صورت جستجوی عنوانی، مورد تحلیل بیبلومتریک ...  بیشتر

تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت استرس مرتبط با تحصیل فرزندان، مبتنی بر تجارب والدین دانش آموزان

ریحانه طالبی؛ کیومرث فرح‌بخش؛ محمد عسگری؛ آسیه شریعتمدار؛ حسین سلیمی بجستانی

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.79764.4012

چکیده
  والدین در طول زندگی خود با استرس‌ها و تنش‌های بسیاری مواجه می‌شوند که یکی از آن‌ها استرس‌های مربوط به تحصیل فرزندان است. تغییر جوامع و شدت گرفتن فشار برای موفقیت در تحصیل، اهمیت توانمندسازی والدین برای مدیریت استرس‌های مربوط به تحصیل فرزندان خود را دوچندان می‌کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت استرس مرتبط ...  بیشتر

فراتحلیل اثربخشی آموزش کفایت‌های هیجانی و اجتماعی بر کاهش آشفتگی روانشناختی و بهبود بهزیستی عاطفی معلمان

بهاره السادات حیدریه زاده؛ امید شکری؛ جلیل فتح آبادی؛ شهریار شهیدی؛ سعید اکبری زردخانه

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74854.3883

چکیده
  ‌‌در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربرد مداخلات مبتنی بر کفایت‌های هیجانی و اجتماعی و شناسایی تعدیل‌گرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاک-های ورود و خروج، تلاش‌های مداخله‌ای مبتنی بر برنامه‌های کفایت‌های هیجانی و اجتماعی از بانک‌های اطلاعاتی استخراج و از این طریق 30 پژوهش و 162 ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
طراحی مدل پیشگیری قلدری سایبری مبتنی بر مشارکت دانش آموز، مدرسه و والدین– رویکرد فراترکیب نظریه ساز

مهدی محمدی؛ سیده حانیه حسینی

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.78796.3990

چکیده
  هدف از این پژوهش، ارائه مدل پیشگیری قلدری سایبری مبتنی بر مشارکت دانش آموز، مدرسه و والدین بود. رویکرد این پژوهش سنتز پژوهی کیفی، از نوع فراترکیب نظریه ساز بود. بر اساس جستجوی نظام‌مند منابع در پایگاه‌های اطلاعاتی پرداخته شدو نهایتا 67 مقاله اصیل انتخاب شدند. با تکنیک دسته‌بندی یافته ها و تکنیک کمی فراچکیده نویسی، ابتدا 66 کد باز استخراج ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و عوامل آن در دانشجویان: یک پژوهش کیفی

صادق حکمتیان فرد؛ سید موسی گلستانه؛ مهناز جوکار کمال آبادی؛ یوسف دهقانی

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.79593.4005

چکیده
  پژوهش کیفی حاضر با هدف تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و عوامل آن (زمینه‌ای، تداوم بخش و آشکارساز) در دانشجویان انجام گرفت. این مطالعه با بهره گیری از روش نظریه زمینه‌ای انجام شد. ابتدا از جامعه دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1403-1402 در زمینه اهمالکاری شیوع شناسی شد و دانشجویانی که نمرات آنها دو انحراف معیار بالاتر از ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
رابطه وظیفه‌شناسی و پیشرفت تحصیلی ریاضی با میانجیگری هوش هیجانی: تعیین نقش تعدیلگر نیاز به خودمختاری

محدثه بخشی‌پور؛ سیاوش طالع پسند

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.73112.3820

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی رابطه وظیفه شناسی و پیشرفت تحصیلی ریاضی با میانجیگری هوش هیجانی و نقش تعدیلگری نیاز به خودمختاری بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه‌ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 1401_1400 بودند ( 8858 = N). از روش نمونه گیری داوطلبانه استفاده شد. همه آنها پرسشنامه پنج عاملی شخصیت ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثر میانجی تاب‌آوری در رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و اضطراب امتحان در میان دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان

مهدی وفایی زاده؛ زهرا جهانبخش

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.75662.3909

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مطالعه اثر میانجی تاب‌آوری در رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و اضطراب امتحان در میان دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. طرح پژوهش مورد استفاده در این مطالعه توصیفی از نوع مطالعه همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجو-معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان بود که نمونه‌ای مشتکل از 400 نفر به صورت داوطلب و به ...  بیشتر

تأثیر بازی های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی
دوره 10، شماره 33 ، مهر 1393، ، صفحه 71-85

چکیده
  زمینه: زندگی اجتماعی دارای شاخص ها و نمادهایی است. بدون شناخت نمادهای اجتماعی، نمی‌توان در اجتماع زیست. در واقع، مقدمه ی زندگی اجتماعی،«اجتماعی شدن» است؛ و دانشمندان تعلیم و تربیت برای استفاده از ابزارهای لازم جهت بهینه سازی بستر مناسب به منظور افزایش و ارتقاء رشد اجتماعی کودکان در دوران رشد تلاش می کنند. هدف: این پژوهش با هدف ...  بیشتر

بررسی رابطه روش های تدریس (مباحثه گروهی،پرسش وپاسخ،نمایش علمی وسخنرانی) باانگیزه پیشرفت در دانشجویان
دوره 12، شماره 39 ، فروردین 1395، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/jep.2016.4079

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش های آموزشی مباحثه گروهی،پرسش و پاسخ،نمایش علمی و سخنرانی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان بود.جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان مراکز تربیت معلم استان البرز بودند.در یک طرح نیمه آزمایشی 270 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب ودرچهار گروه جایگزین شدند.د انشجویان نمونه تحقیق پس از قرارگرفتن ...  بیشتر

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان: دوره راهنمایی شهر تهران
دوره 10، شماره 31 ، فروردین 1393، ، صفحه 211-222

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر تهران صورت گرفت. پژوهش از پس رویدادی بود. بدین منظور از بین کلیه دانش آموزان دوره راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 87- 86 در مدارس این شهر مشغول به تحصیلی بودند 740  دانش آموز دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه ...  بیشتر

پیامدهای روان‌شناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانش‌آموزان و راهکارهای مقابله با آنها
دوره 16، شماره 55 ، فروردین 1399، ، صفحه 157-193

https://doi.org/10.22054/jep.2020.52371.2993

چکیده
  هدف از این مطالعه شناسایی پیامدهای روان‌شناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانش‌آموزان و راهکارهای مقابله با آن بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بود. در مجموع 23 مقاله در حوزه کرونا مندرج در بانک‌های اطلاعاتیPubMed, Scopus،SID،Google Scholar ،Science Direct ، Civilica بررسی و تحلیل شدند. یافته‌ها بیانگر این بود که دانش‌‌آموزان در نتیجه بیماری کرونا و قرنطینه، ...  بیشتر

بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان‌های شهر اصفهان (پیش‌بینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی)
دوره 10، شماره 34 ، دی 1393، ، صفحه 233-247

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی (شناختی، رفتاری و عاطفی) و افت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان­­های شهر اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان­های شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. نمونه آماری برابر با 360 نفر که به روش نمونه­گیری تصادفی مرحله­ای ...  بیشتر

تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش‌آموزان

حوریه باقری؛ فریبرز درتاج؛ اسماعیل سعدی پور؛ حسن اسدزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1403

https://doi.org/10.22054/jep.2025.80626.4031

چکیده
  این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستة آموزشی تولید شده شامل 15 نفر از صاحب‌نظرانی بود که در موضوع یادگیری سازگار با مغز دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة ...  بیشتر

ابر واژگان