محمد جمشیدی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ اسمعیل زارعی زوارکی
چکیده
هدف از این پژوهش، تاثیر یادگیری سیار بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بود. روش پژوهش کمی و از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بوده که تعداد 54 از کارکنان دانشگاه (28 نفر در گروه کنترل و 26 نفر گروه آزمایش) بصورت روش نمونه گیری در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تاثیر یادگیری سیار بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بود. روش پژوهش کمی و از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بوده که تعداد 54 از کارکنان دانشگاه (28 نفر در گروه کنترل و 26 نفر گروه آزمایش) بصورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار داده شدند.ابتدا پیش آزمون بر روی اعضای گروه آزمایش و کنترل اجرا شد و سپس بسته آموزشی تهیه شده با موضوع مدیریت زمان میتنی بر یادگیری سیار در اختیارگروه آزمایش قرار گرفت وگروه کنترل نیز به روش عادی مرسوم به مدت 4 هفته در دانشگاه آموزش دیدند. در پایان پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شدبسته آموزشی شامل ابعاد چهار گانه مدیریت زمان در قالب متن، پاورپوینت و فیلمهای کوتاه آموزشی به همراه اهداف آموزشی و ارزشیابی پایان دوره در اختیار کارکنان دانشگاه قرار گرفت. سپس آموزش توسط بسته آموزشی و اجرای پیش آزمون و پس آزمون جهت ارزشیابی دانش مدیریت زمان، پرسشنامه عملکرد کارکنان به منظور بررسی میزان بهره کافی بردن از زمان، در اختیار نمونه مورد بررسی قرار داده شده است.این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و نمره گذاری بودبسته آموزشی یادگیری سیار موجب افزایش دانش مدیریت زمان کارکنان دانشگاه شده است و با توجه به بالا بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در پسآزمونمی توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی یادگیری سیار موجب بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی شده است.
آرزو اصفا؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ بیانگر ﺗﺄﺧﯿﺮ عمدی وﻇﺎﯾﻒ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ است ﮐﻪ در یادگیرندگان وجود دارد و ناشی از تعامل پیچیدهای از عوامل شناختی ، عاطفی و رفتاری است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل ...
بیشتر
اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ بیانگر ﺗﺄﺧﯿﺮ عمدی وﻇﺎﯾﻒ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ است ﮐﻪ در یادگیرندگان وجود دارد و ناشی از تعامل پیچیدهای از عوامل شناختی ، عاطفی و رفتاری است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 95-96 بودد. چهارصد و بیست شرکتکننده به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سواری،۱۳۹۰)، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی(دسی ورایان،2000) و ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ روانشناختی (ریف، ۱۹۹۵) را تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که همۀ شاخصهای برازندگی در دامنه مورد قبول قرار دارند و مدل مفروض با دادههای گردآوری شده برازش دارد. اثرکل نیازهای بنیادین روانشناختی، و بهزیستی روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان منفی و معنادار (05/0P<) بود. همچنین، بهزیستی روانشناختی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎدار(01/0P< ) اﺛﺮنیازهای بنیادین روان-شناختی ﺑﺮ اهمالکاری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ را ﻣﯿﺎﻧﺠﯽﮔﺮی میکرد. یافتههای این پژوهش، نقش بهزیستی روانشناختی و نیازهای اساسی روانشناختی را در تبیین اهمالکاری تحصیلی آشکار میسازند.
محمد حسینعلی زاده؛ سالار فرامرزی؛ احمد عابدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته مداخلات بهنگام عصب – روانشناختی کودک محور بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان تاخیر رشدی میباشد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون ، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش را کودکان 4 تا 6 ساله دارای تاخیر رشدی تشکیل دادهاند که در مراکز پیشدبستانی شهر تبریز مشغول بودند. روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته مداخلات بهنگام عصب – روانشناختی کودک محور بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان تاخیر رشدی میباشد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون ، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش را کودکان 4 تا 6 ساله دارای تاخیر رشدی تشکیل دادهاند که در مراکز پیشدبستانی شهر تبریز مشغول بودند. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بود و سه منطقه به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از آنها نیز سه مرکز مهدکودک و پیشدبستانی انتخاب شدند. به منظور غربالگری، مقیاس هوشی وکسلر پیش از دبستان ویرایش سوم و مقیاس رفتار انطباقی واینلند ویرایش دوم از کودکان به عمل آمد و تعداد 30 نفر از افرادی که دارای تاخیر در رشد بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. سپس اجرای برنامه مداخلاتی عصب – روانشناختی کودک محور به مدت 16 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و گروه کنترل نیز هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند، دادهها با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج به دست آمده در متغیر عملکرد شناختی نشان داد که بین آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل از نظر عملکرد شناختی در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 > P). همچنین نتایج به دست آمده در متغیر عملکرد اجتماعی نیز نشان داد که بین آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل از نظر عملکرد در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 > P).
رحیم مرادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی روش ارزیابی همتایان در بستر آنلاین بر رضایت تحصیلی دانشجویان در دوران کرونا در درس روان شناسی تربیتی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 401-1400 تشکیل دادند. از بین جامعه فوق ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی روش ارزیابی همتایان در بستر آنلاین بر رضایت تحصیلی دانشجویان در دوران کرونا در درس روان شناسی تربیتی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 401-1400 تشکیل دادند. از بین جامعه فوق 38 نفر که درس روان شناسی تربیتی اخذ کرده بودند با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایشی و گواه (هر گروه 19 نفر) قرار گرفتند. مشارکتکنندگان گروه آزمایش به مدت یک ترم تحصیلی از روش همتا ارزیابی برای بررسی و بازخورد تکالیف درس روان شناسی تربیتی بهرهمند شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه رضایت از تحصیل لنت و همکاران(2007) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تی همبسته و تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل بیانگر تأثیر هر دو روش در افزایش رضایت تحصیلی بود ولی تأثیر راهبرد همتا ارزیابی نسبت به روش سنتی بر رضایت تحصیلی دانشجویان بیشتر بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت تلفیق روشهای نوین سنجش از جمله همتا ارزیابی در کنار سایر روشها در یادگیری الکترونیکی می تواند باعث افزایش رضایت تحصیلی دانشجویان شود.
پروین ربیعی؛ مهناز شاهقلیان؛ هادی هاشمی رزینی
چکیده
قالبهایذهنی به عنوان یک سیستم شناختی-انگیزشی مشخص میکنند که چگونه افراد درباره ویژگیهای شخصیتی خود، تلاش، موفقیت و شکست در شرایط مختلف فکر میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین قالبهایذهنی زبانی با پاسخ به شکست در میان زبانآموزان با نقش واسطۀ جهتگیری هدف و یادگیری خودتنظیمی بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی و براساس ...
بیشتر
قالبهایذهنی به عنوان یک سیستم شناختی-انگیزشی مشخص میکنند که چگونه افراد درباره ویژگیهای شخصیتی خود، تلاش، موفقیت و شکست در شرایط مختلف فکر میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین قالبهایذهنی زبانی با پاسخ به شکست در میان زبانآموزان با نقش واسطۀ جهتگیری هدف و یادگیری خودتنظیمی بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی و براساس تحلبل مسیر است. جامعه آماری را تمامی زبانآموزان مؤسسات آموزش زبان انگلیسی شهرستان بهارستان در سال 1398 تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 205 زبانآموز (122 دختر و 83 پسر) بودکه به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه، قالبهایذهنی زبانی لو و نوئلز (2016)، یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت (1990)، جهتگیری هدف الیوت و چرچ (1997) و مقیاس پاسخ به شرایط شکست لو و نوئلز (2016) استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد قالبذهنی زبانی رشد از طریق واسطهگری اهداف یادگیری و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پاسخ تسلط دارای اثر غیرمستقیم مثبت و از طریق واسطهگری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پاسخ درماندگی-اضطرابی دارای اثر غیرمستقیم منفی بود. همچنین قالبذهنی زبانی ثابت از طریق واسطهگری اهداف عملکرد-اجتنابی و باورهای انگیزشی (اضطراب امتحان) بر پاسخ درماندگی-اضطرابی اثر غیرمستقیم مثبت داشت. ایندرحالیست که اثر غیرمستقیم قالبهایذهنی زبانی بر پاسخ به شکست از طریق جهتگیری هدف عملکرد-گرایشی تأیید نشد. درنتیجه، مربیان زبان با آگاهی بیشتر از مفهوم قالبهایذهنی میتوانند باورهای یادگیرندگان را درباره ماهیت و فرایند اکتساب دانش ارتقا دهند و بر اهمیت اهداف پیشرفت و خودتنظیمی در یادگیری تاکید کنند.
فرهاد سعیدی؛ جواد پورکریمی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش های لایه به لایه، اکتشافی و تدریس در کلاس های مجازی برخط بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان ابتدایی بود. روش پژوهش براساس هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها، شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه ششم در مقطع ابتدایی شهر سنندج بوده که در سال ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش های لایه به لایه، اکتشافی و تدریس در کلاس های مجازی برخط بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان ابتدایی بود. روش پژوهش براساس هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها، شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه ششم در مقطع ابتدایی شهر سنندج بوده که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. پژوهش حاضر با هماهنگی سه تن از آموزگاران مجرب در سه کلاس 15 نفره، که هر کدام عهدهدار یک نوع روش تدریس بودند، اجرا شد. تعداد جلسات تدریس 8 جلسه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که روش تدریس لایه به لایه در مقایسه با روش تدریس آنلاین و اکتشافی دارای میانگین نمرات بالاتری (73/9، 05/0<p) می باشد. براین اساس توجه به روش های نوین تدریس از جمله روش تدریس لایه به لایه، باید بیشتر مورد بررسی و استفاده قرار گیرد.
حمدالله حبیبی؛ آی سان پاشایی فخری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخهای انگیزش تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسیارشد استعداد درخشان و عادی دانشگاه تبریز با استفاده از تحلیل مبتنی بر فرد و همچنین تبیین تفاوت پیشرفت تحصیلی دانشجویان با توجه به این نیمرخها صورت گرفته است. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. بر اساس جدول مورگان تعداد 260 نفر از دانشجویان (130نفر استعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخهای انگیزش تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسیارشد استعداد درخشان و عادی دانشگاه تبریز با استفاده از تحلیل مبتنی بر فرد و همچنین تبیین تفاوت پیشرفت تحصیلی دانشجویان با توجه به این نیمرخها صورت گرفته است. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. بر اساس جدول مورگان تعداد 260 نفر از دانشجویان (130نفر استعداد درخشان و 130 نفر عادی) دانشگاه تبریز انتخاب شدند که مقیاس انگیزش تحصیلی AMS والرند (1992) استفاده شده و معیار پیشرفت تحصیلی نیز معدل ترم قبل دانشجویان در نظر گرفته شده است. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 21SPSS از روش تجزیه خوشهای سلسله مراتبی و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، سه خوشه انگیزشی در دانشجویان عادی: 9/36درصد در خوشه کمیت بالا(انگیزش درونی و بیرونی بالا و بیانگیزشی پایین)؛ 9/46 درصد در کمیت متوسط(سطوح متوسط در هر سه خوشه)؛ 2/16 درصد در کمیت پایین (انگیزش درونی و بیرونی پایین و بیانگیزشی بالا) و در دانشجویان استعداد درخشان 6/44درصد در خوشه کمیت بالا(انگیزش درونی و بیرونی بالا و بیانگیزشی پایین)؛ 6/44 درصد در کمیت متوسط(سطوح متوسط در هر سه خوشه)؛ 8/10 درصد در کمیت پایین (انگیزش درونی و بیرونی پایین و بیانگیزشی بالا) قرار گرفتند. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از عدم وجود تفاوت پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استعداد و عادی در خوشههای انگیزشی میباشد
ابوالفضل مرادی؛ زینت نیک آیین؛ جاسم منوچهری؛ فریده گنجویی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سیستم های مغزی رفتاری بر تنهایی اجتماعی و ملال فراغت با نقش تعدیلگر آموزش فعالیت بدنی در سالمتدان شهر تهران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات فرا اثباتگرا، از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بوده که بهصورت میدانی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سیستم های مغزی رفتاری بر تنهایی اجتماعی و ملال فراغت با نقش تعدیلگر آموزش فعالیت بدنی در سالمتدان شهر تهران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات فرا اثباتگرا، از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بوده که بهصورت میدانی به اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش را سالمندان شرکتکننده در پارکها و حاضر در فعالیتهای بدنی تشکیل میدهند. نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول حجم نمونه معادلات ساختاری و به روش خوشهای از مناطق تهران به تعداد 189 نفر تشکیل دادند. ابزار تحقیق شامل پنج پرسشنامه بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از بسته آماری SPSS ویرایش 25 و Smart pls نسخه 3 استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که سیستم های مغزی رفتاری و مولفه های آن بر تنهایی اجتماعی سالمندان شرکت کننده در آموزش فعالیت های بدنی تأثیر معناداری ندارد. در نهایت یافته ها بیانگر این بود که آموزش فعالیت بدنی به عنوان متغیر تعدیلگر در رابطه علی تنهایی اجتماعی محسوب نمی گردد اما در رابطه علی سیستم های مغزی رفتاری بر تنهایی اجتماعی اثر تعدیلی مثبت دارد
فاطمه آذرکردار؛ سمیه پوراحسان؛ افسانه توحیدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رضایت شغلی در معلمان شهرستان بافت بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام معلمان شهرستان بافت، استان کرمان بودند که از بین آنها 320 معلم به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رضایت شغلی در معلمان شهرستان بافت بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام معلمان شهرستان بافت، استان کرمان بودند که از بین آنها 320 معلم به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، فرم کوتاه پرسشنامه نئو (1986) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (1967) استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و روش بوت استرپ جهت آزمون مسیرهای واسطهای انجام شد. بر اساس نتایج تحقیق حاضر، الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج حاکی از آن است که روانرنجوری رابطه معنادار کاهشی (معکوس) اما گشودگی نسبت به تجربه و توافقپذیری یک رابطه معنادار افزایشی (مستقیم) با رضایت شغلی دارند. تابآوری با رضایت شغلی رابطه معنادار افزایشی (مستقیم) دارد. روانرنجوری رابطهای معنادار از نوع کاهشی (معکوس) با تابآوری دارد، این در حالی است که برونگرایی- درونگرایی و وظیفهشناسی با تابآوری رابطه معنادار کاهشی افزایشی (مستقیم) دارند. روانرنجوری، برونگرایی و وظیفهشناسی ضمن رابطه مستقیم با تابآوری رابطه غیرمستقیم معناداری با رضایت شغلی از طریق تابآوری نیز دارند . بنابراین می توان نتیجه گرفت که تاب آوری نقش واسطه ای میان بعضی از ویژگی های شخصیت با رضایت شغلی معلمان دارد و تصمیم گیرندگان در حوزه تعلیم و تربیت باید به نقش این متغیر در رضایت شغلی معلمان توجه داشته باشند.