روانشناسی یادگیری
سید مهدی سرکشیکیان؛ زهرا جامه بزرگ
چکیده
هوش معنوی گروهی از قابلیت ها و ظرفیت های استفاده از منابع ، ارزش ها و خصایص معنوی در راستای ارتقای کنش و سلامت زندگی روزمره است . از این رو توجه روزافزون به این مولفه ضروری به نظر می رسد . در این پژوهش مدل کیفی همبسته های هوش معنوی در شواهد تجربی داخلی و خارجی تبیین می گردد . نوع مطالعه کاربردی و کیفی است و از روش سنتز پژوهشی و تکنیک فراترکیب ...
بیشتر
هوش معنوی گروهی از قابلیت ها و ظرفیت های استفاده از منابع ، ارزش ها و خصایص معنوی در راستای ارتقای کنش و سلامت زندگی روزمره است . از این رو توجه روزافزون به این مولفه ضروری به نظر می رسد . در این پژوهش مدل کیفی همبسته های هوش معنوی در شواهد تجربی داخلی و خارجی تبیین می گردد . نوع مطالعه کاربردی و کیفی است و از روش سنتز پژوهشی و تکنیک فراترکیب استفاده شد . حوزه بررسی مقالات پژوهشی بین سال های 2005 تا 2020 برای تحقیقات خارجی و 1390 تا 1400 برای تحقیقات داخلی است . با استفاده از نگرش یکپارچه سازی و مدل سندلوسکی و باروسو (2007) 170 مقاله گزینش و پس از معیار های ارزیابی 70 مقاله نهایی انتخاب شد . یافته ها در قالب مقولات ، مفاهیم و کد ها تحلیل و پیاده سازی شد . نتایج نشان داد همبسته های آموزشی ، خانوادگی ، فردی ، جامعه شناختی ، روانی ، شغلی ، خلقی و جسمانی همبسته های مرتبط با هوش معنوی در شواهد تجربی داخلی و خارجی است . نتیجه گیری : هوش معنوی با فراهم کردن زمینه های موثر یافته شده در پژوهش می تواند در ابعاد مختلف زندگی افراد اثر گذار باشد
ماندانا سجادی؛ حسین سلیمی
چکیده
جنگ بهعنوان مهمترین پدیده سیاست بینالملل، تجربه جمعی ناخوشایندی است که میتواند در تاروپود یک جامعه نفوذ کرده و میراث نامطلوب خود را برای نسلهای بعدی نیز بر جای بگذارد. هدف از مطالعه، بررسی اثر انتقال بین نسلی ترومای جمعی جنگ بر ظرفیت همدلی و نگرش جنگطلبانه در نسل بعدی بوده است. آزمودنیهای این پژوهش شامل 182 نفر متولدین دهههای ...
بیشتر
جنگ بهعنوان مهمترین پدیده سیاست بینالملل، تجربه جمعی ناخوشایندی است که میتواند در تاروپود یک جامعه نفوذ کرده و میراث نامطلوب خود را برای نسلهای بعدی نیز بر جای بگذارد. هدف از مطالعه، بررسی اثر انتقال بین نسلی ترومای جمعی جنگ بر ظرفیت همدلی و نگرش جنگطلبانه در نسل بعدی بوده است. آزمودنیهای این پژوهش شامل 182 نفر متولدین دهههای 60 و 70 (نسل اول جنگ ایران و عراق) که والدین آنها تجربیات متفاوتی از جنگ ایران و عراق را پشت سر گذاشته بودند. پرسشنامهای تلفیقی (کیفی و کمی) برای سنجش شدت تجربه ترومای جنگ در والدین از دیدگاه فرزندان، بین آزمودنیها توزیع شد همزمان پرسشنامه واکنش بین فردی و پرسشنامه جنگطلبی مک کانکی نیز بهمنظور سنجش ظرفیت همدلی و نگرش جنگطلبانه توزیع گردید. دادههای بهدستآمده از پرسشهای کیفی به روش کدگذاری تحلیل محتوا و دادههای کمی با روش تحلیل همبستگی و رگرسیون خطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که بین شدت تجربیات تروماتیک والدین از جنگ و ظرفیت شناختی همدلی در فرزندانشان ارتباطات معنادار منفی وجود دارد بهعبارتدیگر به هر میزان تجربه والدین از جنگ دردناکتر باشد، ظرفیت شناختی همدلی در فرزندانشان پایینتر است. درعینحال ارتباط معناداری بین شدت ناخوشایندی تجربه جنگ در والدین و نگرش جنگطلبانه در فرزندان مشاهده نشد.
حمیده جهانگرد؛ رضا قربان جهرمی؛ فریبرز درتاج؛ ابوطالب سعادتی شامیر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل علی اثر نیاز به شناخت و نیاز به خاتمه بر حافظه کاری با میانجی گری نگرش به یادگیری و تحمل ابهام در دانش آموزان دبیرستانی (دوره دوم) شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند.روش اجرای پژوهش توصیفی و با توجه به بررسی روابط میان متغیرها در قالب مدل علّی تحلیل مسیر، طرح پژوهش همبستگی انتخاب شد. برای این ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل علی اثر نیاز به شناخت و نیاز به خاتمه بر حافظه کاری با میانجی گری نگرش به یادگیری و تحمل ابهام در دانش آموزان دبیرستانی (دوره دوم) شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند.روش اجرای پژوهش توصیفی و با توجه به بررسی روابط میان متغیرها در قالب مدل علّی تحلیل مسیر، طرح پژوهش همبستگی انتخاب شد. برای این منظور، 385 نفر ) 155دختر و 230پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های حافظه کاری (نجاتی1392)، نیاز به شناخت (کاچیوپو 1996)، نیاز به خاتمه (دی بیکر و کراوسون 2008)، نگرش به یادگیری (ایکن 1979) و تحمل ابهام (مک لین 1993) پاسخ دادند. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که هم نیاز به شناخت و هم نیاز به خاتمه از طریق واسطه گری نگرش به یادگیری و تحمل ابهام بر حافظه کاری دارای اثرغیرمستقیم هستند. یافته ها گویای آن بود که اثر مستقیم نیاز به شناخت بر حافظه کاری معنادار اما اثر مستقیم نیاز به خاتمه بر حافظه کاری معنادار نبود. بعلاوه، اثر مستقیم نیاز به شناخت بر نگرش به یادگیری و تحمل ابهام معنادار بوده اما اثر مستقیم نیاز به خاتمه بر نگرش به یادگیری و تحمل ابهام معنادار نبود. در قسمت نتیجه گیری به طور تفصیلی به بحث در خصوص یافته های حاصله و تبیین آنها پرداخته شده است.
ابوالقاسم یعقوبی؛ فرشته مطهری فر؛ محیا حسینی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین خودارزشیابی مرکزی و سرمایههای تحولی با مشارکت تحصیلی و نقش میانجی کمکطلبی تحصیلی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1401 در دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. گروه نمونه که شامل 387 نفر بود با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. و به پرسشنامه سرمایههای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین خودارزشیابی مرکزی و سرمایههای تحولی با مشارکت تحصیلی و نقش میانجی کمکطلبی تحصیلی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1401 در دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. گروه نمونه که شامل 387 نفر بود با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. و به پرسشنامه سرمایههای تحولی (موسسه پژوهشی مینه-سوتا، 2005) ، پرسشنامه خودارزشیابی مرکزی(جاج و همکاران، 2003)، پرسشنامه کمکخواهی تحصیلی(قدم پوروسرمد، 1385) و پرسشنامه مشارکت تحصیلی (شافلی و همکاران، 2002) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد، خودارزشیابی مرکزی و سرمایههای تحولی با بعد پذیرش کمکطلبی و مشارکت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و با بعد اجتنابی کمکطلبی رابطه منفی و معناداری دارند. بین بعد پذیرش کمکطلبی و مشارکت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و بین بعد اجتنابی کمکطلبی و مشارکت تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بعد پذیرش کمک-طلبی تحصیلی و بعد اجتنابی کمکطلبی تحصیلی در ارتباط بین خودارزشیابی و مشارکت تحصیلی و سرمایههای تحولی و مشارکت تحصیلی نقش واسطه ای معناداری دارند. بر اساس این یافته میتوان اینگونه استنتاج کرد که با تقویت سرمایههای تحولی درونی و بیرونی و خودارزشیابی مرکزی فرد، بعد پذیرش کمکطلبی افزایش و بعد اجتنابی آن کاهش مییابد. این عوامل میتوانند در تعامل با یکدیگر مشارکت و درگیری تحصیلی افراد را نیز افزایش دهند.