نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی (ذهن، مغز)، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد آمایه‌ ذهنی رشد بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه‌ چهارم شهر کرمانشاه انجام شد.
روش: این پژوهش به روش شبه ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه که با حجم نمونه 60 نفر در دو گروه گواه (30 نفر) و آزمایش (30 نفر) به روش تصادفی چندمرحله‌ای در سال تحصیلی 401-400 انتخاب شدند ، گروه آزمایش تحت 7 جلسه مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد آمایه ذهنی رشد قرار گرفت. درحالی‌که گروه کنترل هیچ آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. برای اندازه‌گیری متغیر‌ها، در هر دو گروه امتحان ریاضی معلم ساخته اجرا شد و داده‌های به‌دست‌آمده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد آمایه ذهنی رشد موجب افزایش عملکرد ریاضی دانش‌آموزان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل در پس‌آزمون شده است(001/0 P<).
نتیجه‌گیری: به نظرمی‌رسد رویکرد آمایه ذهنی رشد می‌تواند در مدارس و مراکز آموزشی برای افزایش عملکرد‌ ‌ ریاضی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

ابرامی، هوشنگ. (1389). کتاب و پدیده کم‌رشدی. تهران: مرکز اسناد آسیا.
پاتریک، جرمی کیل و سوافورد، جین. (1381). کمک کنیم کودکان ریاضی یاد بگیرند. ترجمه مهدی بهزاد و زهرا گویا. مجله رشد آموزش ریاضی، 4-15.
حجازی، الهه و نقش، زهرا. (1387). الگوی ساختاری رابطه ادراک از ساختار کلاس، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و خود نظم‌بخشی در درس ریاضی. فصلنامه تازه‌های علوم شناختی، 10(4)، 27-38.
داکرل، جولی و مکشین، جان. (1376). روی آوردی شناختی به مشکلات یادگیری کودکان، ترجمه عبدالجواد احمدی و محمود رضا اسدی. تهران: انتشارات رشد.
رستگار، احمد، حجازی، الهه، غلامعلی لواسانی، مسعود و قربان جهرمی، رضا. (1388). ررسی رابطه باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. پژوهش‌های روانشناختی، 12(2)، 11-25.
فلاحی، ‌سپیده، فاتحی زاده، مریم، عابدی، احمد و دیاریان، ‌محمد مسعود. (2020). اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوک بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان. روانشناسی شناختی، 24(8)، 47-57.
علم الهدایی، حسن. (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. تهران: شیوه.
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل. (1392). اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 2(3)، 91-115.
هادی پور، محبوبه، جمهری، فرهاد و احدی، حسن. (2016). تاثیر برنامه آموزشی مادران مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک بر‏ رفتارهای یادگیری فرزندان چهارتا شش سال. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 1(38)، 11-25.
References
Burnette, J. L., O'boyle, E. H., VanEpps, E. M., Pollack, J. M., & Finkel, E. J. (2013). Mind-sets matter: a meta-analytic review of implicit theories and self-regulation. Psychological bulletin139(3), 655.
Boaler, J. (2015). Mathematical mindsets: Unleashing students' potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. John Wiley & Sons.
Baker, J. L. (2017). Growth Mindset and Its Effect on Math Achievement.
Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child development78(1), 246-263 doi:10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x
Canning, E. A., Muenks, K., Green, D. J., & Murphy, M. C. (2019). STEM faculty who believe ability is fixed have larger racial achievement gaps and inspire less student motivation in their classes. Science advances5(2), eaau4734. doi.org/10.1126/sciadv.aau4734
Chen, L., Bae, S. R., Battista, C., Qin, S., Chen, T., Evans, T. M., & Menon, V. (2018). Positive attitude toward math supports early academic success: Behavioral evidence and neurocognitive mechanisms. Psychological Science29(3), 390-402. doi:10.1177/0956797617735528
Claro, S., Paunesku, D., & Dweck, C. S. (2016). Growth mindset tempers the effects of poverty on academic achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences113(31), 8664-8668.8.
ClassDojo, & Stanford's PERTS research center. (2016). ClassDojo big ideas. Retrieved from https://ideas.classdojo.com/b/growth-mindset
Clyatt, L. A. M. (2017). Evolving student perceptions of mathematical identity: a case study of mindset shift (Doctoral dissertation, Montana State University).
Degol, J. L., Wang, M. T., Zhang, Y., & Allerton, J. (2018). Do growth mindsets in math benefit females? Identifying pathways between gender, mindset, and motivation. Journal of Youth and Adolescence, 47, 976–990. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0739-8
Dweck, C.S. (2000) Self-Theories: Their Role in Motivation.
Personality, and Development. New York: Psychology Press.
Dweck, C. S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia, PA: Psychology Press.
Dweck, C. S. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. Random House.
Dweck, C. S. (2010). Even geniuses work hard. Educational leadership68(1), 16-20.‏
Dweck, C. S. (2012). Mindsets and human nature: Promoting change in the Middle East, the schoolyard, the racial divide, and willpower. American Psychologist67(8), 614. https://doi.org/10.1037/a0029783
Dweck, C. S. (2014). “The Power of Believing that You Can Improve.” TEDxNor- rkoping, https://www.ted.com/, Accessed 09/12/17.
Dweck, C. S., Chiu, C., & Hong, Y. (1995). Implicit theories and their role in judgments and
reactions: a word from two perspectives. Psychological Inquiry,6, 267-285. doi:10.1207/s15327965pli0604_1
Dweck, C. S. (2012). Mindsets and malleable minds: Implications for giftedness and talent. Malleable minds: Translating insights from psychology and neuroscience to gifted education, 7-18., CT: National Center for Research on Giftedness and Talent.
Dweck, C. (2017). Mindset: The new psychology of success (updated ed.). Random House.
Esparza, J., Shumow, L., & Schmidt, J. A. (2014). Growth Mindset of Gifted Seventh Grade Students in Science. NCSSSMST Journal19(1), 6-13.
Fleurizard, T. A., & Young, P. R. (2018). Finding the right equation for success: An exploratory study on the effects of a growth mindset intervention on college students in remedial math. Journal of Counseling and Psychology2(1), 3.
Gutshall, C. A. (2013). TEACHERS’MINDSETS FOR STUDENTS WITH AND WITHOUT DISABILITIES. Psychology in the Schools50(10), 1073-1083. doi.org/10.1002/pits.21725
Gutshall, C. A. (2014). Pre-service teachers’ mindset beliefs about student ability. Electronic Journal of Research in Educational Psychology12(3), 785-802.
Irakleous, P., Christou, C., & Pitta-Pantazi, D. (2022). Mathematical imagination, knowledge and mindset. ZDM–Mathematics Education, 54(1), 97-111.
Jordan & Levine, S. C. (2009). Socioeconomic variation, number competence, and mathematics learning difficulties in young children. Developmental disabilities research reviews15(1), 60-68.
Kapasi, A., & Pei, J. (2022). Mindset theory and school psychology. Canadian Journal of School Psychology, 37(1), 57-74.
Kaya, S., & Karakoc, D. (2022). Math Mindsets and Academic Grit: How Are They Related to Primary Math Achievement?. European Journal of Science and Mathematics Education, 10(3), 298-309.
Kyriazos, T. A. (2018). Applied psychometrics: Sample size and sample power considerations in factor analysis (EFA, CFA) and SEM in general. Psychology, 9(08), 2207-2230. https://doi.org/10.4236/psych.2018.98126
Kyriazos, T. A. (2018). Applied psychometrics: Sample size and sample power considerations in factor analysis (EFA, CFA) and SEM in general. Psychology, 9(08), 2207-2230. https://doi.org/10.4236/psych.2018.98126
Leslie, S.-J., Cimpian, A., Meyer, M., & Freeland, E. (2015). Expectations of brilliance underlie gender distributions across academic disciplines. Science, 347(6219), 262–265. doi.org/10.1126/science.1261375
Li & Bates, T. C. (2019). You can’t change your basic ability, but you work at things, and that’s how we get hard things done: Testing the role of a growth mindset on response to setbacks, educational attainment, and cognitive ability. Journal of Experimental Psychology: General148(9), 1640. doi.org/10.1037/xge0000669
Li, Y., & Bates, T. C. (2017). Does mindset affect children’s ability, school achievement, or response to challenges? Three failures to replicate. Unpublished manuscript. [Available at https://osf. io/preprints/socarxiv/tsdwy/download].‏
Macnamara, B. (2018). Schools are buying “growth mindset” interventions despite scant evidence that they work well. The Conversation. Retrieved from http://theconversation.com/schools-are-buying-growth-mindsetinterventions-despite-scant-evidence-that-they-work-well-96001
Muenks, K., Canning, E. A., LaCosse, J., Green, D. J., Zirkel, S., Garcia, J. A., & Murphy, M. C. (2020). Does my professor think my ability can change? Students’ perceptions of their STEM professors’ mindset beliefs predict their psychological vulnerability, engagement, and performance in class. Journal of Experimental Psychology: General149(11), 2119. doi.org/10.1037/xge0000763
Macnamara, B. N., & Rupani, N. S. (2017). The relationship between intelligence and mindset. Intelligence64, 52-59.
O'Rourke, E., Haimovitz, K., Ballweber, C., Dweck, C., & Popović, Z. (2014, April). Brain points: A growth mindset incentive structure boosts persistence in an educational game. In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems (pp. 3339-3348).doi.org/10.1145/2556288.2557157
Petscher, Y., Al Otaiba, S., & Wanzek, J. (2020). Study of the factor, structure, Petscher, Y., Al Otaiba, S., & Wanzek, J. (2021). Study of the Factor Structure, Profiles, and Concurrent Validity of the Mindset Assessment Profile Tool for Elementary Students. Journal of Psychoeducational Assessment39(1), 74-88. doi.org/10.1177/0734282920943456
Lawshe C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology;28(4):563–75. doi: 10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x.
Paunesku, D., Walton, G. M., Romero, C., Smith, E. N., Yeager, D. S., & Dweck, C. S. (2015). Mind-set interventions are a scalable treatment for academic underachievement.  Psychological science, 26(6), 784-793. doi:10.1177/0956797615571017
Rattan, A., Good, C., & Dweck, C. S. (2012). “It's ok—Not everyone can be good at math”: Instructors with an entity theory comfort (and demotivate) students. Journal of Experimental Social Psychology48(3), 731-737.doi:10.1016/j.jesp.2011.12.012
Richardson & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of Counseling Psychology19(6), 551.doi:10.1037/h0033456
Robinson, C. (2017). Growth mindset in the classroom. Science Scope41(2), 18.
Schmidt, J. A., Shumow, L., & Kackar-Cam, H. Z. (2017). Does mindset intervention predict students’ daily experience in classrooms? A comparison of seventh and ninth graders’ trajectories. Journal of youth and adolescence46(3), 582-602.https://doi.org/10.1007/s10964-016-0489-z
Samuel, T. S., Buttet, S., & Warner, J. (2022). “I Can Math, Too!”: Reducing Math Anxiety in STEM-Related Courses Using a Combined Mindfulness and Growth Mindset Approach (MAGMA) in the Classroom. Community College Journal of Research and Practice, 1-14.
Sarrasin, J. B., Nenciovici, L., Foisy, L. M. B., Allaire-Duquette, G., Riopel, M., & Masson, S. (2018). Effects of teaching the concept of neuroplasticity to induce a growth mindset on motivation, achievement, and brain activity: A meta-analysis. Trends in Neuroscience and Education, 12, 22–31. https://doi.org/10.1016/j.tine.2018.07.003
Shamshirian, S., Halldorsson, V., & Sigmundsson, H. (2021). Passion, grit and mindset of Iranian wrestlers: A socio-psychological approach. New Ideas in Psychology62, 10087
Suntonrapot Damrongpanit, "The Mediating Role of Growth Mindset in the Causal Model of the Factors Affecting the Mathematics Learning of Ninth-Grade Students," Universal Journal of Educational Research, Vol. 8, No. 12, pp. 7183-7196, 2020. DOI: 10.13189/ujer.2020.081285
Aus, K., Kuusisto, E.,Arro, G.,Tirri, K.International Journal for Talent Development and Creativity, v7 n1-2 p125-140 Aug-Dec 2019
Sisk, V. F., Burgoyne, A. P., Sun, J., Butler, J. L., & Macnamara, B. N. (2018). To what extent and under which circumstances are growth mindsets important to academic achievement? Two meta-analyses. Psy- chological Science, 29(4), 549–571. doi.org/10.1177/ 0956797617739704
Taghinejad, M., Abedi, A., & Ghamarani, A. (2020). Effectiveness of the Growth Mindset Intervention on Learning Behaviors in the Middle School Gifted Underachievers. Preventive Counseling1(3), 61-78.
Tirri, K., & Kujala, T. (2016). Students’ mindsets for learning and their neural underpinnings. Psychology., 7, 1231. https://doi.org/10.4236/psych.2016.79125
Wenger, A. (2020). Growth Mindset and its Impact on Math Performance in Third Grade.
Yeager, D. S., & Walton, G. M. (2011). Social-Psychological Interventions in Education: They’re Not Magic. doi.org/10.3102/0034654311405999
Yeager, D. S., Romero, C., Paunesku, D., Hulleman, C. S., Schneider, B., Hinojosa, C., ... & Dweck, C. S. (2016). Using design thinking to improve psychological interventions: The case of the growth mindset during the transition to high school. Journal of educational psychology, 108(3), 374..doi:10.1037/edu0000098
Yeager, D. S., Hanselman, P., Walton, G. M., Murray, J. S., Crosnoe, R., Muller, C., ... & Dweck, C. S. (2019). A national experiment reveals where a growth mindset improves achievement. Nature573(7774), 364-369.
Zhang, J., Kuusisto, E., & Tirri, K. (2017). How teachers’ and students’ mindsets in learning have been studied: research findings on mindset and academic achievement. Psychology.
Zeeb, H., Ostertag, J., & Renkl, A. (2020). Towards a growth mindset culture in the classroom:
Implementation of a lesson-integrated mindset raining. Education Research
International, 2020, 1-13. https://doi.org/10.1155/2020/8067619.
Xie, F., Duan, X., Ni, X., Li, L., & Zhang, L. (2022). The Impact of Parents' Intelligence Mindset on Math Anxiety of Boys and Girls and the Role of Parents' Failure Beliefs and Evaluation of Child's Math Performance as Mediators. Frontiers in Psychology, 13.
 
 استناد به این مقاله: عشایری، شراره، امیدیان، مرتضی و حاجی یخچالی، علیرضا. (1401). اثربخشی برنامه مداخله‌ای مبتنی بر رویکرد آمایه ذهنی رشد بر عملکرد ریاضی در دانش‌آموزان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18(63)، 189-206.  doi: 10.22054/jep.2023.67941.3632
 Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.