مریم رحیمی مند؛ عباس عباسپور
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش های آموزشی مباحثه گروهی،پرسش و پاسخ،نمایش علمی و سخنرانی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان بود.جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان مراکز تربیت معلم استان البرز بودند.در یک طرح نیمه آزمایشی 270 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب ودرچهار گروه جایگزین شدند.د انشجویان نمونه تحقیق پس از قرارگرفتن ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش های آموزشی مباحثه گروهی،پرسش و پاسخ،نمایش علمی و سخنرانی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان بود.جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان مراکز تربیت معلم استان البرز بودند.در یک طرح نیمه آزمایشی 270 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب ودرچهار گروه جایگزین شدند.د انشجویان نمونه تحقیق پس از قرارگرفتن در گروه های چهارگانه روش تدریس (مباحثه گروهی، پرسش و پاسخ،نمایش علمی و سخنرانی )به مدت یک ترم تحصیلی درس مشترکی(روانشناسی تربیتی)را با روش های تدریس اختصاصی گروه خود گذراندند.در خاتمه ترم انگیزه پیشرفت گروه ها بوسیله پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس(1970) و با در نظر گرفتن چهارمولفه اصلی انگیزه پیشرفت هرمنس یعنی اعتماد به نفس،پشتکار،آینده نگری وسخت کوشی، اندازه گیری شد.برای تحلیل داده ها ازروش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)،تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) وآزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته هانشان دادکه میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان باتوجه به روش های مختلف تدریس (مباحثه گروهی ،پرسش وپاسخ،نمایش علمی وسخنرانی) متفاوت است. همچنین نتایج تحلیل ها نشان داد دانشجویانی که باروش مباحثه گروهی آموزش می بینند انگیزه پیشرفت بیشتری ازخود نشان می دهند.بر همین اساس به ترتیب روش های نمایش علمی،پرسش وپاسخ بر انگیزه پیشرفت دانشجویان تاثیر گذاربودند بنابراین دانشجویانی که با شیوه های نوین آموزش می بینند به انگیزه پیشرفت بیشتری دست میابند.
علی شیخ الاسلامی؛ غفار کریمیان پور؛ روناک ویسی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساکن در خوابگاههای دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساکن در خوابگاههای دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کیفیت زندگی دانشگاهی سیرجی و همکاران، پرسشنامهی امید به اشتغال قریشیراد و پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران استفاده شد. دادههای بهدست آمده با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال با فرسودگی تحصیلی دانشجویان رابطهی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال با ضریب تعیین 19 درصد، توان پیشبینی فرسودگی تحصیلی را در جهت منفی دارند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال از متغیرهای مهم و مرتبط با فرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشند.
علی دلاور؛ زهرا شعبانی؛ یوسف کریمی؛ فریبرز درتاج
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین رابطه عوامل روانشناختی، اجتماعی با نوعدوستی خیرین مدرسهسازاست. روش پژوهش، همبستگی و پیش بین بر اساس تعداد متغیرها و جدول کرجسی و مورگان (1970) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای حجم نمونه 370 نفر انتخاب شدند و برای گردآوری دادهها از آزمونهای شخصیتی (Neo)، خوشبینی، خودکارآمدی عمومی شوآرتز، انگیزش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین رابطه عوامل روانشناختی، اجتماعی با نوعدوستی خیرین مدرسهسازاست. روش پژوهش، همبستگی و پیش بین بر اساس تعداد متغیرها و جدول کرجسی و مورگان (1970) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای حجم نمونه 370 نفر انتخاب شدند و برای گردآوری دادهها از آزمونهای شخصیتی (Neo)، خوشبینی، خودکارآمدی عمومی شوآرتز، انگیزش پیشرفت هرمنس، ارزشهای مادی، متافیزیک، خودمختاری اخلاقی و احساسات اخلاقی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری بر اساس مدل همزمان تحلیل شد. یافتههای تحقیق روانشناختی نشان داد که ابعاد مختلف شخصیت، ویژگیهای خودکارآمدی، خوشبینی و انگیزش پیشرفت با نوعدوستی خیرین رابطهای معناداری دارد. یافته عوامل اجتماعی نشان داد که خودمختاری اخلاقی، ارزشهای مادی، احساسات اخلاقی و ارزشهای متافیزیک با نوعدوستی خیرین رابطهای معناداری دارد. بر اساس محاسبه ضریب شیب، برونگرایی، موافقت، جهتگیری زندگی وخودکارآمدی، ارزشهای مادی، متافیزیک و احساسات اخلاقی بر نوعدوستی خیرین مؤثر بوده است پس برونگرایی، موافقت، جهتگیری زندگی وخودکارآمدی، ارزشهای مادی، متافیزیک و احساسات اخلاقی، نوعدوستی خیرین را پیشبینی کرده است
رحیم بدری گرگری؛ شهرام واحدی؛ منصور بیرامی؛ جواد عینیپور
چکیده
تعللورزی یعنی به تعویقانداختن انجام کار و یا تمایل به انجام آن در دقایق پایانی. تعللورزی موجب درجات بالایی از اضطراب و افسردگی در دانشآموز شده و باعث تجربه هیجانات منفی میگردد. یکی از مقولههای مؤثر بر تعللورزی، فقدان تنظیم هیجانی و ناتوانی در خودتنظیمی هیجانی است. سبکهای تنظیم هیجانی را شامل سبک پنهانکاری، ...
بیشتر
تعللورزی یعنی به تعویقانداختن انجام کار و یا تمایل به انجام آن در دقایق پایانی. تعللورزی موجب درجات بالایی از اضطراب و افسردگی در دانشآموز شده و باعث تجربه هیجانات منفی میگردد. یکی از مقولههای مؤثر بر تعللورزی، فقدان تنظیم هیجانی و ناتوانی در خودتنظیمی هیجانی است. سبکهای تنظیم هیجانی را شامل سبک پنهانکاری، سازگاری و تحمّل میدانند. این پژوهش بهمنظور تعیین رابطه سبکهای عاطفی با تعللورزی دانشآموزان پسر انجام گردید. نمونه پژوهش شامل 252 دانشآموز مقطع متوسطه نظری مشغول به تحصیل در مدارس دولتی بودند که بوسیله نمونه گیری خوشهای انتخاب گردیدند. اطلاعات این پژوهش به وسیله پرسشنامههای سبکهای عاطفی و تعللورزی تحصیلی بهدست آمده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سازگاری (33/0- = Beta) و تحمّل (14/0 = Beta) عاملهای مهم پیشبینیکننده تعللورزی دانشآموزان است (001/0 = P). نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که 11% واریانس تعللورزی دانشآموزان متوسطه پسر از طریق یک ترکیب خطی مشترک از سازگاری و تحمّل تعیین میشود. همچنین یافتهها نشان داد که مؤلفه سازگاری قویترین پیشکننده تعللورزی در میان سبکهای عاطفی محسوب میشود.
عباس رحیمی نژاد؛ نسترن مرتضایی
چکیده
با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیتی در تحول سبکهای هویت، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش گشودگی به تجربه در پیشبینی سبکهای هویت و تعهد صورت گرفتهاست. در این راستا از طریق مطالعهی همبستگی 115نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و زیر مقیاس گشودگی به تجربه از پرسشنامهی شخصیت کاستا و مک کری ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیتی در تحول سبکهای هویت، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش گشودگی به تجربه در پیشبینی سبکهای هویت و تعهد صورت گرفتهاست. در این راستا از طریق مطالعهی همبستگی 115نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و زیر مقیاس گشودگی به تجربه از پرسشنامهی شخصیت کاستا و مک کری (NEOPI-R) و مقیاس سبکهای هویت برزونسکی (4-ISI) بر روی آنها اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، بین تخیلات و سبک هویت اطلاعاتی رابطهی منفی معنادار و بین عقاید و سبک هویت اطلاعاتی رابطهی مثبت معنادار برقرار است. همچنین رابطهی منفی معناداری بین نمرهی کلی گشودگی به تجربه، عقاید، زیبایی شناختی و ارزشها با سبک هویت هنجاری مشاهده شد. علاوه بر این عقاید و زیباییشناختی دارای رابطهی منفی معنادار با سبک هویت سردرگم اجتنابی بود و رابطهی مثبت معناداری نیز بین عقاید و تعهد مشاهده شد. بهعلاوه نتایج نشان داد، عقاید و احساسات بهطور مستقیم و تخیلات، بهطور معکوس تغییرات سبک هویت اطلاعاتی و نمرهی کلی گشودگی به تجربه بطور معکوس و احساسات بطور مستقیم تغییرات سبک هویت هنجاری؛ و تنها عقاید بطور معکوس سبک هویت سردرگم اجتنابی را پیشبینی میکند. همچنین عقاید بطور مستقیم و ارزشها بهطور معکوس تغییرات تعهد را پیشبینی میکنند. یافتههای مطالعهی حاضر بیانگر این نکته است که ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه نقش مهمی را در تحول سبکهای هویت و تعهد ایفاء میکند.
حجت دهقانزاده؛ حسین دهقانزاده؛ داریوش نوروزی؛ محمد حسن امیرتیموری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی میزان اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه با همدیگر و با روش مرسوم در یادگیری درس حرفه وفن سوم راهنمائی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبهآزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان سوم راهنمائی پسر شهرستان قدس و نمونه آن 59 نفر از این جامعه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی میزان اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه با همدیگر و با روش مرسوم در یادگیری درس حرفه وفن سوم راهنمائی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبهآزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان سوم راهنمائی پسر شهرستان قدس و نمونه آن 59 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در سه گروه گواه، گروه الگوی طراحی آموزشی گانیه و گروه الگوی طراحی آموزشی رایگلوث قرار گرفتند. برای هر سه گروه پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری اجرا شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، محاسبه شد و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که تفاوت بین گروههای آموزش مرسوم و الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه در سطح معناداری 95درصد معنادار میباشد ولی بین الگوهای طراحی آموزشی گانیه و رایگلوث تفاوت معناداری مشاهده نشد.
زهرا قلی پور؛ سید علی مرعشی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ نسرین ارشدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی پنج عامل بزرگ شخصیت با تابآوری و همچنین آزمون نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و شادکامی انجام پذیرفت. در این پژوهش تعداد 300 نفر (169 دختر و131 پسر) از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی پنج عامل بزرگ شخصیت با تابآوری و همچنین آزمون نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و شادکامی انجام پذیرفت. در این پژوهش تعداد 300 نفر (169 دختر و131 پسر) از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان فرم کوتاه پرسش نامه نئو (NEO-FFI)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) را تکمیل کردند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و AMOS-21 انجام شد. بهعلاوه جهت آزمودن مسیرهای واسطهای از روش بوتاستراپ استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که الگوی پیشنهادی دارای برازش نسبتاً خوبی با دادهها میباشد که با انجام اصلاحاتی بهبود یافت. به طور کلی نتایج بیانگر آن بود که چهار ویژگی شخصیتی روانرنجوری، وظیفهشناسی، گشودگی به تجربه و برون گرایی رابطه علی مستقیم با تاب آوری دارند. همچنین این ویژگیهای شخصیتی رابطه علی غیرمستقیم معنیداری با شادکامی از طریق تابآوری نشان دادند.
علی خالق خواه؛ محمد مهدی بابائی منقاری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، به صورت طرح کاربردی بود. جامعه آماری 11532 نفر از دانشآموزان و نمونهی پژوهش، 390 دانشآموز متوسطه بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، به صورت طرح کاربردی بود. جامعه آماری 11532 نفر از دانشآموزان و نمونهی پژوهش، 390 دانشآموز متوسطه بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه اضطراب رایانهی هاینس، گلاس و نایت، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون بود.؛ دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS21 و LISREL8.80 تحلیل شدند. بین اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه رابطه منفی و بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی رایانه رابطه وجود داشت. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که برونگرایی، گشودگی، توافق، باوجدان بودن واضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه را پیشبینی میکنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که برونگرایی، گشودگی، اضطراب رایانه و باوجدانبودن از طریق متغیر توافق بر خودکارآمدی رایانه اثر غیرمستقیم میگذارد؛ ولی توافق بر خودکارآمدی رایانه دانشآموزان اثر مستقیم میگذارد. از سوی دیگر برونگرایی، گشودگی و اضطراب رایانه از طریق باوجدانبودن بر توافق اثر غیرمستقیم میگذارد ولی باوجدانبودن بر توافق اثر مستقیم میگذارد. یافتههای حاصل از این پژوهش بر کاربرد ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه در خودکارآمدی رایانه دانشآموزان تأکید دارد.
مریم پورجمشیدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان پیشبینی ترجیحات تعامل با سبکهای یادگیری دانشجویان دورههای آموزش مبتنی بر وب است. بدینمنظور، 120 نفر از دانشجویان مجازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسسبک یادگیری گراشا و ریچمن و مقیاس ترجیحات تعامل پاسخ دادند. یافتههای بدست آمده با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان پیشبینی ترجیحات تعامل با سبکهای یادگیری دانشجویان دورههای آموزش مبتنی بر وب است. بدینمنظور، 120 نفر از دانشجویان مجازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسسبک یادگیری گراشا و ریچمن و مقیاس ترجیحات تعامل پاسخ دادند. یافتههای بدست آمده با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج پس از تحلیل دادهها نشان داد که سبک مستقل، مشارکتی و وابسته بهترتیب بیشترین پیشبینی کننده تعامل یادگیرنده با رابط کاربر است. سبک مشارکتی و مستقل، بیشترین پیشبینی کننده تعامل یادگیرنده با محتوا بهدست آمد. همچنین سبک تشریک مساعی و مشارکتی بیشترین پیشبینیکننده تعامل یادگیرنده با مربی و در نهایت سبک مشارکتی بیشترین پیشبینیکننده تعامل یادگیرنده با یادگیرنده مشخص شد. بر اساس یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که بین برخی سبکهای یادگیری و ابعاد تعامل رابطه معنادار و مثبت وجود داد و قدرت پیشبینیکنندگی سبکهای یادگیری برای ابعاد تعامل متفاوت است. این یافتهها به طراحان دورههای آموزش مبتنی بر وب جهت تدارک فرصتهای مناسب برای برقراری تعامل یادگیرندگان با سبکهای متفاوت یادگیری بهمنظور دستیابی آنها به یادگیری و موفقیت کمک مینماید.
شهنام آزاد مرد؛ هوشنگ طالبی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و پرسشنامه سنجش نگرش به دانشگاه مککوچ و سیگل(2003)، که هر دو دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند، گردآوری و با روش تحلیل کواریانسچندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش هوشموفق بر درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی، ادراک خودتحصیلی، و نگرش به استاد و کلاس (05/0>P) تاثیر معنیداری دارد. اما بر یادداری، نگرش به دانشگاه، انگیزش/خودنظمدهی و ارزشگذاری هدفها تاثیر معنیداری ندارد. از یافتههای تحقیق میتوان در آموزش و تربیت دانشجومعلمان استفاده نمود. پیشنهاد می شود از این روش به عنوان یک روش یاددهی-یادگیری مؤثر در تعمیق یادگیری دانشجو یان و بهبود مهارتهای شناختی و عاطفه تحصیلی آنان استفاده نمود و آن را در استانداردهای آموزشی دانشجو معلمان در نظر گرفت.