کاوه رستمی؛ ایراندخت فیاض؛ امید قاسمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستانهای فکری فیلیپکم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی در شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دوره آمادگی در سال تحصیلی 91-90 شهر تهران بودند، که با استفاده روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای از بین آنها 30 کودک بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستانهای فکری فیلیپکم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی در شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دوره آمادگی در سال تحصیلی 91-90 شهر تهران بودند، که با استفاده روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای از بین آنها 30 کودک بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس (فرم ب) که دارای سه فعالیت و چهار خردهمقیاس سیالی، انعطافپذیری، اصالت و بسط است استفاده شد. داستانهای فکری فیلیپ کم طی 10 جلسه 45 دقیقهای در طول مدت 3 ماه اجرا شد. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و با استفاده از گروه کنترل و دوره پیگیری برای گروه آزمایش بود. برای تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و آزمون t وابسته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که خلاقیت کودکانی که تحت آموزش داستانهای فکری فیلیپکم قرار گرفتهبودند در هر 4 بعد خلاقیت رشد داشتهاند، که این رشد در طول مدت پیگیری هم از پایداری مناسبی برخوردار بود.
جمالالدین کولایی نژاد؛ کاظم حسنی؛ فوزیه عبدی پور؛ صحرا فرامرزی
چکیده
هدف پژوهش، شناخت میزان تأثیر کتاب کمکدرسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته بر تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی در کودکان دو زبانه شهرستان مریوان در سال 1391-92 میباشد. جمعآوری اطلاعات از طریق اجرای آزمون محقق ساخته بر اساس جدول مشخصات، روایی محتوایی و از معلمان پایه اول و متخصصان که محتوای آزمون ...
بیشتر
هدف پژوهش، شناخت میزان تأثیر کتاب کمکدرسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته بر تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی در کودکان دو زبانه شهرستان مریوان در سال 1391-92 میباشد. جمعآوری اطلاعات از طریق اجرای آزمون محقق ساخته بر اساس جدول مشخصات، روایی محتوایی و از معلمان پایه اول و متخصصان که محتوای آزمون را بهطور نظاممند بازبینی و ارتباط آن را در حیطه محتوایی ارزیابی نمودند مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 7/0 تعیین شد که نشاندهندهی پایایی مطلوبی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و برای تجزیهوتحلیل دادهها چون بیش از یک متغیر وابسته وجود داشت از واریانس چند متغیره استفادهشده است. نتایج در این پژوهش نشان داد که آموزش کتاب کمکدرسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته در دو گروه کنترل و آزمایش از نظر خواندن در مرحله نخستین مرحلهی فراگیری خواندن و نوشتن و در مؤلفههای دست خط و نوشتن در املاء به نفع گروه آزمایش است. درنتیجه آموزش کتاب کمکدرسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته باعث تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول کودکان دو زبانه میشود.
علیرضا بادله
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تابلوی هوشمند و استفاده از روشهای تدریس گرامر ـ ترجمهو شنیداری – گفتاریدر فرایند یادگیری-یادداری (یادسپاری) درس زبان انگلیسی پایه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 95-94 به مشغول به تحصیل بودند. ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تابلوی هوشمند و استفاده از روشهای تدریس گرامر ـ ترجمهو شنیداری – گفتاریدر فرایند یادگیری-یادداری (یادسپاری) درس زبان انگلیسی پایه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 95-94 به مشغول به تحصیل بودند. کل دانش آموزان این مقطع 17820 نفر را شامل میشدند که از این تعداد 10051 نفر پسر و 7769 نفر دختر، میباشند. روش نمونهگیری تصادفی ساده و نمونهگیری در دسترس و روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای مرکزی چون میانه، میانگین و شاخصهای پراکندگی چون انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تی مستقل برای بررسی همگنی گروههای کنترل و آزمایش و از تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه نمرات دو گروه و از نرمافزار SPSS استفاده شد و در نهایت، تفاوت فرایند یادگیری – یادداری در دو گروه آزمایش و گواه در استفاده از تابلوی الکترونیکی کاملاً مشهود و چشمگیر بود؛ همچنین استنباط میشود که آموزش بهوسیله تابلوی هوشمند در کنار روش تدریس شنیداری – گفتاری در امر یادگیری و یادداری مهارت شنیدن تأثیر دارد و این تأثیر بیشتر از میزان کاربرد تابلوی هوشمند در کنار استفاده از روش گرامر ـ ترجمه، در بهبود فرایند یادگیری –یادداری مهارت خواندن میباشد.
تقی زوار؛ جواد مصرآبادی؛ لیلا امیریان
چکیده
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی ترسیم نقشههای مفهومی گروهی بر شاخصهای شناختی – عاطفی درس شیمی بود. نمونه پژوهش را 147 نفر از دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه و محتوای آموزشی مورد نظر کتاب شیمی تشکیل میداد و طرح پژوهشی بر اساس یک طرح نیمه آزمایشی با پسآزمون و گروههای مقایسه طراحی شد. آزمودنیها به روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی ترسیم نقشههای مفهومی گروهی بر شاخصهای شناختی – عاطفی درس شیمی بود. نمونه پژوهش را 147 نفر از دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه و محتوای آموزشی مورد نظر کتاب شیمی تشکیل میداد و طرح پژوهشی بر اساس یک طرح نیمه آزمایشی با پسآزمون و گروههای مقایسه طراحی شد. آزمودنیها به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب و بهگونهای تصادفی به گروههای آزمایش (60 نفر) و کنترل (87 نفر) تخصیص داده شدند. در گروههای آزمایشی، نقشههای مفهومی گروهی پس از تدریس معلم، توسط آزمودنیها ترسیم شد و در گروه کنترل نیز آزمودنیها به شیوهی مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. شاخصهای شناختی پژوهش بر اساس یک آزمون محققساخته و شاخصهای عاطفی بهوسیله پرسشنامه خوداثرمندی (موریس، 2001) مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد ساخت نقشههای مفهومی گروهی تأثیر مثبتی بر شاخصهای شناختی فراگیران در درس شیمی داشته است. بخش دیگری از یافتهها نشان داد که ساخت نقشههای مفهومی گروهی تنها توانسته است بر خوداثرمندی تحصیلی بهعنوان یکی از مؤلفههای شاخص عاطفی پژوهش، اثر معنادار داشته باشد و در دیگر مؤلفههای خوداثرمندی (اجتماعی و هیجانی) تأثیر معنادار مشاهده نشد.
طاهره خیری گلسفیدی؛ شهربانو قهاری؛ بلال نظریان
چکیده
مفاهیم خودپنداره و انگیزه پیشرفت جزء موضوعات اساسی در روانشناسی و نظام آموزشی میباشند. خودپنداره یکی از جنبههای مهم شخصیتی هر فرد و انگیزش یکی از عوامل اصلی دخیل در جریان فرآیند یاددهی –یادگیری است؛ بنابراین ضروری است که دنبال برنامههایی باشیم تا بتوان از آن طریق در بالا بردن خودپنداره و انگیزه پیشرفت آنان تلاش نمود. این پژوهش ...
بیشتر
مفاهیم خودپنداره و انگیزه پیشرفت جزء موضوعات اساسی در روانشناسی و نظام آموزشی میباشند. خودپنداره یکی از جنبههای مهم شخصیتی هر فرد و انگیزش یکی از عوامل اصلی دخیل در جریان فرآیند یاددهی –یادگیری است؛ بنابراین ضروری است که دنبال برنامههایی باشیم تا بتوان از آن طریق در بالا بردن خودپنداره و انگیزه پیشرفت آنان تلاش نمود. این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی تأثیر آموزش زبان انگلیسی بهعنوان یک زبان خارجه بر خودپنداره و انگیزش پیشرفت زبان آموزان بپردازد. برای این تحقیق در یک بررسی آزمایشی، از میان 280 دانشآموز و دانشجوی 30-15 ساله شهرستان املش با استفاده از آزمونهای خودپنداره راجرز و انگیزه پیشرفت هرمنس، 160 نفر نمرات پایینی کسب کردند که از میان این افراد 30 نفر به تصادف انتخاب و به دو گروه 15 نفری شامل گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 63 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش زبان انگلیسی قرار گرفتند. سپس برای هر دو گروه مجدداً پسآزمون اجرا شد. پس از تحلیل دادهها به کمک آزمونهای آماری t و تحلیل کوواریانس یافتهها حاکی از این بود که در مرحله پسآزمون در دو گروه از نظر متغیرهای خودپنداره و انگیزه پیشرفت (05/0>p) تفاوت معناداری دارد. بهعبارتدیگر در گروه آزمایش، خودپنداره بهبود و انگیزش پیشرفت آنها افزایش معناداری پیدا کرد. نتایج نشان داد که آموزش زبان انگلیسی بهعنوان یک زبان خارجه میتواند بر بهبود خودپنداره و افزایش انگیزه پیشرفت افراد مؤثر باشد.
مرتضی مرادی؛ حسین شاهمرادی؛ معصومه محمودی؛ امالبنین شیبانی
چکیده
هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش میانجیگری ابعاد خودکارآمدی در رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده و جهتگیریهای دینی با سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 392 نفر از دانشآموزان دوم و سوم شاخهی نظری (شامل 205 دختر و 187 پسر) دورهی دوم متوسطهی شهر پلدختر در سال تحصیلی 92-1391 مشارکت داشتند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ...
بیشتر
هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش میانجیگری ابعاد خودکارآمدی در رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده و جهتگیریهای دینی با سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 392 نفر از دانشآموزان دوم و سوم شاخهی نظری (شامل 205 دختر و 187 پسر) دورهی دوم متوسطهی شهر پلدختر در سال تحصیلی 92-1391 مشارکت داشتند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. مشارکتکنندگان، نسخهی فرزندان ابزار تجدیدنظر شدهی الگوهای ارتباطی خانواده، مقیاس جهتگیریهای دینی، مقیاس ابعاد خودکارآمدی و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی را تکمیل کردند. ابزارها از روایی و پایایی مناسب برخوردار بودند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد الگوی ارتباطی گفتوشنود و جهتگیری دینی درونی هم به شکل مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم و از طریق ابعاد خودکارآمدی منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی شده است. بر این اساس میتوان گفت ابعاد خودکارآمدی، نقش میانجی در رابطهی الگوی ارتباطی گفتوشنود و جهتگیری دینی درونی با سرزندگی تحصیلی ایفا میکند. این یافتهها بر نقش کیفیت ارتباطات خانوادگی و جهتگیری دینی فرد در ارتقای باورهای خودکارآمدی، جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تأکید میورزد.
مینا فتحی آشتیانی؛ مهناز اخوان تفتی؛ ملوک خادمی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری انجام شده است. پژوهش به شیوهی آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ویژه یادگیری شهر تهران بود. از بین ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری انجام شده است. پژوهش به شیوهی آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ویژه یادگیری شهر تهران بود. از بین این دانش آموزان 20 دانشآموز به شکل تصادفی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همه مشارکتکنندگان، از طریق آزمونهای رمزنویسی، نمادیابی، فراخنای ارقام و حافظه تصویری مورد ارزیابی قرار گرفتند. آموزش شناختی در ده جلسه یکساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان داد که تأثیر آموزش شناختی در سرعت پردازش اطلاعات و حافظهی کاری کلامی و دیداری- فضایی در گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه گواه بود ولی تفاوتی از نظر عملکرد تحصیلی بین دو گروه مشاهده نشد. بر اساس نتایج این تحقیق میتوان به این نتیجه دستیافت که از آموزش شناختی میتوان برای ارتقای عملکرد شناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بهرهگیری نمود.
بهنام رسولی؛ خدیجه علی آبادی؛ فرشته آزادی پرند
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی میزان انطباق نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز بود. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی بود. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 92-91 و کل دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی برق و مخابرات ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی میزان انطباق نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز بود. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی بود. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 92-91 و کل دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی برق و مخابرات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 92-91 و روش نمونهگیری از نوع در دسترس بود. ابزار گردآوری دادهها،شامل فهرست وارسی محقق ساختهای بود که بر اساس رویدادهای الگوی طراحی آموزشی گانیه طراحی شد. برای بررسی روایی ابزار از روایی صوری استفاده شد. ضریب پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. برای جمعآوری دادهها، متخصصان در 5 جلسه، آموزش بر خط را بهصورت آفلاین مشاهده کردند، سپس بر اساس مشاهده، اقدام به پر کردن فهرست وارسی کردند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتیجه کلی تحقیق نشان داد که نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی گانیه و بریگز مطابقت ندارد.
مهران فرهادی؛ حسین محققی؛ مریم عبدالهی مقدم؛ فضل اله حسنوند
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبکهای مقابله با استرس و تابآوری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان انجام شده است. بدین منظور از بین کلیهی دانشجویان، 330 نفر (165 دختر و 165 پسر) انتخاب شدند و سه پرسشنامه شادکامی، مقابله با موقعیتهای فشارزا و تابآوری را تکمیل نمودند. سپس دادههای پژوهش ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبکهای مقابله با استرس و تابآوری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان انجام شده است. بدین منظور از بین کلیهی دانشجویان، 330 نفر (165 دختر و 165 پسر) انتخاب شدند و سه پرسشنامه شادکامی، مقابله با موقعیتهای فشارزا و تابآوری را تکمیل نمودند. سپس دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS21 و lisrel8.8 به روش تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل اولیهی فرضی با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس، بین تابآوری و شادکامی رابطه مثبت وجود داشت. از بین سبکهای مقابله با استرس، سبک مقابلهی مسألهمدار بهواسطهی تابآوری، شادکامی دانشجویان را تبیین میکرد و دو سبک مقابلهی هیجانمدار و اجتنابی، رابطهی منفی با شادکامی داشتند. بهطورکلی، همه شاخصهای برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. در این پژوهش، نقش متغیرهای سبک مقابله با استرس و تابآوری در شادکامی دانشجویان تأیید شد که این امر نشاندهندهی اهمیت توجه به این دو مؤلفه و تقویت و پرورش آنها در افزایش شادکامی دانشجویان میباشد.