Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Psychology, Bu-Ali Sina University,

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Bu-Ali Sina University, e-mail

3 Ph.D. Student of Educational Psychology, Counsellor in Organization of Education of Khorramabad

4 M.A. in Educational Psychology, Counsellor in Organization of Education of Khorramabad,

Abstract

This study aims to design a model for explaining the happiness based on the coping styles and psychological resiliency in Farhangian University of Hamedan and students were as participant. For this purpose, among all the male and female students, 330 students (165 girls and 165 boys) were selected randomly and responded to happiness, resiliency and coping with stressful situations. The data were analyzed using the LISREL software. The results showed that the assumption initial model was confirmed by the excellent fit. Accordingly, there is a positive relationship between resiliency and happiness. Among The coping styles, problem-oriented coping style through resiliency affect the happiness of students and emotion and avoidance coping style have negative relationship with happiness. In this study, the role of coping styles and resilience on student's happiness was confirmed. It showed the importance of attention to two these component and reinforce them in order to increase of happiness.

Keywords

بشارت، محمدعلی. (1386). سخت­کوشی و سبک­های مقابله با استرس. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی دانشگاه الزهرا. دوره 3، شماره 2، ص 127 - 109.
بهادری، الهام؛ خیری، محمد؛ و سامانی، سیامک. (1391). رابطه سرسختی روان‌شناختی و انعطاف­پذیری خانواده با سبک‏های مقابله با استرس در دانش­آموزان دبیرستانی. فصلنامه روش­ها و مدل‌های روان‏شناختی. سال دوم، شماره هفتم. ص 18 – 1.
بیانی، علی‌اصغر. (1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس افسردگی- شادکامی مک­گریل و جوزف. دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره بیست و نهم، ص 40-31.
پورافضل، فرزانه؛ سیدفاطمی، نعیمه؛ اینانلو، مهرنوش؛ و حقانی، حمید. (1392). بررسی همبستگی استرس ادراک شده با تاب‏آوری در دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات). دوره 19، شماره 1. ص 52-41.
دهقانی، اکرم؛ و کجباف، محمدباقر. (1392). رابطه سخت­رویی با سبک‏های مقابله با استرس در دانشجویان. فصلنامه دانش و تندرستی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود. دوره 8، شماره 3. ص 118 – 112.
رحیمیان بوگر، اسحق؛ و اصغرنژاد فربد، علی­اصغر. (1387). رابطه سرسختی روان‌شناختی با خودتاب‏آوری و سلامت روان در نوجوانان و بزرگ‌سالان بازمانده­ از زلزله شهرستان بم. مجله روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران. دوره چهاردهم، شماره 1 (پیاپی 52). ص 70 – 62.
سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس. (1386). تاب آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، دوره 13، شماره 3 (پیاپی 50)، ص 295 - 290.
شکری، امید؛ تقی­لو، امید؛ گراوند، فریبرز و اکبری، هادی. (1387). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه‏ی فارسی پرسشنامه مقابله با موقعیت­های استرس­زا. فصلنامه تازه‌های علوم شناختی. سال دهم، شماره 3 (پیاپی 39).
صالحی، مهدیه؛ کوشکی، شیرین؛ و حق­دوست، نرگس. (1390). مقایسه سلامت عمومی، سبک­های مقابله‏ای و شادکامی مادران کودکان معلول جسمی حرکتی و سالم. فصلنامه تحقیقات روان‏شناختی. سال دوم، شماره 9. ص 12 -1.
صدیقی ارفعی، فریبرز؛ تمنایی­فر، محمدرضا؛ و عابدین آبادی، عاطفه. (1391). رابطه جهت‌گیری مذهبی، سبک‌های مقابله و شادکامی در دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی و دین. سال پنجم، شماره سوم. ص 163 - 135.
علی‏پور، احمد؛ هاشمی، تورج؛ باباپور، جلیل؛ و طوسی، فهیمه. (1389). رابطه بین راهبردهای مقابله­ای و شادکامی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی دانشگاه تبریز. سال پنجم، شماره 18. ص 86 - 71.
قریشی­راد، فخرالسادات. (1388). اعتباریابی مقیاس مقابله با موقعیت‏های استرس­زای اندلر و پارکر. مجله علوم رفتاری. دوره 6، شماره 1. ص 7- 1.
کیهانی، مهناز؛ تقوایی، داود؛ رجبی، ابوالفضل و امیرپور، برزو. (1393). همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی مقیاس تاب‌آوری کانر دیویدسون در دانشجویان پرستاری. مجله آموزش در علوم پزشکی. جلد 14. شماره 10. ص 865 – 857.
محمدخانی، شهرام؛ و فراهانی، محمدنقی. (1387). نقش سبک‏های مقابله­ای و متغیرهای جمعیت شناختی در پیش­بینی کیفیت زندگی. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی. دوره 2، شماره 4. ص 36 – 25.
مه­نگار، فرشاد؛ و پیکری­فر، فاطمه. (1392). رابطه سرسختی روان‏شناختی و تاب‏آوری با شادکامی در دانشجویان. دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی.
هادی­نژاد، حسن؛ و زارعی، فاطمه. (1388). پایایی، اعتبار و هنجاریابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد. پژوهش­های روان‌شناختی، دوره دوازدهم، شماره‌های 1 و 2 (پیاپی 23). ص 77 – 62.
هومن، حیدرعلی. (1387). مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. تهران: سمت.
Argyle, M., Martin, M., & Grossland J. (1989). Happiness as a function of personality in: JP Forgas and JM Innes (eds). Recent advances in social psychology: An international perspective. North Holland: Elsevier Science Publisher.
Bayrami, M., Hasanloo, H., & Moslemifar, M. (2012). Happiness and willingness to communicate in three attachment styles: a study on college students. Procedia- social and behavioral sciences. 46, 294 - 298.
Clinciu, A. I. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Procedia- soocial and Behavioral Sciences 78, 718 – 722.
Connor, K. M., & Davidson, J. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor- Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety. 18, 76 - 82.
Coskun, Y. D., Garipagaoglu, C., & Tosun, U. (2013). Analysis of the relationship between the resiliency level and problem solving skills of university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114. 673- 680. (4th World Conference on Psychology, Counselling and Guidance WCPCG).
Gallopin, G. C. (2006). Linkages between Vulnerability, Resilience, and Adaptive capacity. Global Environmental Change16, page 293 – 303.
Lin, Y. M., & Chen, F. S. (2010). A stress coping style inventory of students at universities and colleges of technology. World Transactions on Engineering and Technology Education, 8(1). Page 67-72.
Norris, F., Tracy, M., & Galea, S. (2009). Looking for Resilience: Understanding the Longitudinal Trajectories of Responses to Stress. Social Science& Medicine. Vol. 68. Page 2190 – 2198.
Rajabimoghaddam, S. & Bidjari, A. (2011). The study of relation of happiness rate and styles of coping. Procedia- social and behavioral sciences. 30, 2410 – 2415.
Sills, L. C., Cohan, S. L., & Stein, M. B. (2006). Relationship of Resilience to personality, Coping, and Psychiatric Symptoms in Young Adults. Behaviour Research and Therapy 44, page 585 - 599.
Zautra, A. J., Hall, J. S., & Murray, K. E. (2010). Resilience: A new definition of health for people and communities. In: Reich, J, W., Zautra. A.J., & Hall, J.S. Hnadbook of adult resilience. The Guilford Press, New York, London.