Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University

2 Lecturer, Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University,

3 M.A. in Elementary Education, Allameh Tabataba’i University,

4 M.A. in Elementary Education, Allameh Tabataba’i University

Abstract

This research aims to know Kurdish auxiliary schoolbook based upon combined method and its influence on reinforcing reading and writing in elementary first grade Persian book named “ Bekhanim and Benevisim” among bilingual children of Marivan in school year 1391-92. Certain test based on specifications, content- narrative table was performed to gain information and first-grade teachers and scholars were asked to survey test content in a systematic way evaluating its connection with content scope. Five teachers confirmed that test questions do reflect sufficiently content scope and the content had been extracted from schoolbooks themselves. The content was also validated by professors (consultant and guiding professor) after adjusting and its consistency had been determined 0.7 by Cronbach Alpha which shows that consistency is favorable after testing. Since there were more variables than a dependent one, a multivariate variance has been implemented to analyze. The results in this research showed that teaching Kurdish auxiliary schoolbook based on combined method between control and test groups in regard to reading in the first step, namely learning step of reading, writing in the step of handwriting, and writing in dictation phase is to the benefit of test group in general. Consequently, teaching Kurdish auxiliary schoolbook based upon combined method reinforces and strengthens reading and writing in first grade Persian book named “Bekhanim va Benevisim” of bilingual children.

Keywords

احمدی، حمیرا. (1390). بررسی و مقایسه مشکلات خواندن بین دانش­آموزان دو زبانه­ی دختر کرد و فارس زبان پایه سوم ابتدایی در کتاب فارسی بخوانیم شهرستان روانسر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
براهنی، محمدتقی. (1379). گزارش از ابعاد دو زبانگی. وزارت آموزش‌وپرورش.
جان. ای. گلاور، راجرچ، بروتینگ. (1383). روان­شناسی تربیتی. اصول و کاربرد آن، ترجمه علی ‌نقی خرازی‌. تهران: انتشارات نشر دانشگاهی.
دلاور، علی. (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
عزیزی، نعمت اله؛ کیوان، بلندهمتان؛ و سلطانی، مسعود. (1389). بررسی وضعیت آموزش چند فرهنگی در مراکز تربیت‌معلم شهر سنندج از منظر دانشجویان. فصلنامه‌ی انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره­ی 2.
علایی، بهلول. (1386). دو زبانگی و رویکرد مناسب آموزشی، علمی و پژوهشی. نشر دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهید باهنر کرمان
کمالی، بهناز. (1384). دو زبانگی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. تهران: انتشارات مدرسه، موسسه فرهنگی مدرسه برهان.
نیلی پور، رضا. (1371). مفاهیم اساسی دو زبانگی. مجموعه مقالات سمینار ابعاد دوزبانگی.
ویسی تبار، سلام. (1384). تأثیر برنامه درسی به زبان مادری و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دو زبانه مقطع تحصیلی ابتدایی شهرستان مریوان و ارائه الگوی مناسب زبان‌آموزی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی.
ویگوتسکی، ل.س. (1387). اندیشه و زبان، ترجمه حبیب اله قاسم‌زاده. تهران: انتشارات ارجمند و فرهنگیان
Diebold, A. R. (1961). The consequence of early Bilingualism in cognitive development and personality formation. Ine
Leopold, F. (1994). speech Development of a Bilingual child, a linguists Record-Evanston, III inoise, Nort Westertn university press, (Humanistic’s series).
Mead, G. H. (1934y1962). Mind, self and society: From the stand point of social beavioist. Chicago: university of Chicago press.