Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student of Educational Technology, Psychology & Educational Sciences Faculty, Allameh Tabataba’i University

2 Associate Professor Department of Educational Technology, Psychology & Educational Sciences Faculty, Allameh Tabataba’i University

3 Assistant Professor Department of Mathematics and Computer, Faculty of Economics, Allameh Tabataba’i University

Abstract

The present study aimed to appraise the conformity of Amir Kabir University’s e-learning presentation style to instructional events of Gagne & Briggs instructional design model. The study was of a descriptive and analytical nature. The population included all the main and technical courses of electrical and telecommunication engineering in Amir Kabir University’s e-learning courses in the academic year 2012-2013. Available sampling was employed for the purpose of the study. The research instrument consisted of the researcher-made checklist which was designed based on instructional events of Gagne & Briggs instructional design model. In order to probe the validity of the instrument, face validity was employed. Using Cronbach alpha, the reliability of the instrument was calculated 0.88. In order for data collection, experts observed offline e-learning course for 5 sessions. Then, based on their observations, they completed the checklist. The results of the study indicated that Amir Kabir University’s e-learning presentation style was not in conformity with instructional events of Gagne & Briggs instructional design model (p<0.05).

Keywords

آتشک، محمد. (1388). ضرورت‌ها و حیطه‌های برنامه درسی شهروند الکترونیک در برنامه درسی آموزش عالی. مجموعه مقالات نهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.دانشگاه تبریز. ص 45-32.
بدریان، مرضیه. (1387). ارزشیابی برنامه درسی الکترونیکی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی بر اساس الگوی «رودریکز سیمز». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
ربیعی، مهدی؛ محبی، سکینه؛ و رشید، صالح. (1389). ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دوره‌ی آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد. مجلهافقتوسعهآموزشپزشکی، دوره 4. شماره 1. ص 36-30.
رسولی، بهنام؛ و کردوانی، محمد. (1392). بررسی جایگاه طراحی آموزشی در یادگیری الکترونیکی.مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی آموزش. ص 184.
رضایی، محمد هاشم. (1380). یادگیری مستقل در نظام آموزش از راه دور. مجموعه مقالات دومین سمینار آموزش از راه دور. تهران: دانشگاه پیام نور. ص 200-188.
سراجی، فرهاد. (1388). نگاهی نو به طراحی محیط‌های یادگیری الکترونیکی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال سوم شماره 12 ص 121-100.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه. (1391). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
طلایی مشعوف، علی‌اصغر. (1388). بررسی میزان انطباق برنامه آموزش الکترونیکی ریاضیات دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی با طراحی آموزشی مبتنی بر اصول رویکردهای رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساختن‌گرایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
عطاران، محمد. (1386). دانشگاه مجازی: بازخوانی روایت‌های موجود. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، سال سیزدهم، شماره 1 ص 74-54.
گانیه، آر؛ بریگز، لسلی‌جی؛ و ویگر، والتردبلیو. (1374). اصول طراحی آموزشی. ترجمه خدیجه علی‌آبادی. تهران: دانا. سال انتشار اثر به زبان اصلی، 1992
لشینن؛ سینتیا؛ پولاک، جولین؛ و رایگلوث، چارلز. (1987). راهبردها و فنون طراحی آموزشی، ترجمه­ی هاشم فردانش(1386). تهران: سمت.
مالکی، مائده. (1389). تأثیر الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنج مرحله‌ای بای بی در آموزش مبتنی بر شبکه یادگیری، یادداری و انگیزش دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
مرتضوی اقدم، پری؛ رحمانی نیشابور، رؤیا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ و آتشک، محمد. (1391). ارزشیابی محتوای آموزش الکترونیکی. نشریه فناوری آموزشی، سال هفتم. شماره 7. ص 45-33.
مؤمنی راد، اکبر؛ و علی‌آبادی، خدیجه. (1391). بررسی کیفیت رشته فناوری اطلاعات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی بر اساس استانداردهای آموزش الکترونیکی. فصلنامهاندازه‌گیریتربیتی، شماره 7، سال سوم. ص 129-114.
نوروزی، داریوش؛ و رضوی، سید عباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سمت.
هورتون، ویلیام.(2003). ابزارها و فناوری‌های e-learning، ترجمه­ی خسرو‌پور عطایی(1385). تهران: دیباگران تهران.
Issack Santally, Mohammad. & Senteni, Alain. (2004).A Cognitive Approach to Evaluating Web-based Distance learning Environments.JALN volume 5(online) available at http://itdl.org/journal/Feb_04/ article04.htm.
Jung, Insung. (2010). The dimensions of e-learning quality: from the learner’s Perspective, Educational Technology Research and Development, Volume 59, Issue 4, pp 445-464.
Massy, J. (2002). Quality and e-learning in euroup, Procedia Social and Behavioral Sciences (1) 345–361.
Udo, Godwin. J., Bagchi, Kallol. K. 1. & Kirs, Peeter. J. (2011). Using SERVQUAL to assess the quality of e-learning experience.Computers in Human Behavior.1272–1283. Available at www.elsevier.com/ locate/comphumbeh
Wang, H., Jia, M. W., Ran, J. H., Yang, J. Liao., & Chiu, D. (2011). Design of a performance-oriented workplace e-learning system using ontology. Expert Systems with Applications. 38, 3372–3382.