راهبردهای یادگیری زبان دوم:در جستجوی نمایه‏ای برای زبان فارسی

رضا‏مراد صحرایی؛ شراره خالقی زاده

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 3-30

چکیده
  پژوهش‏حاضر از نوع کاربردیمی‏باشد و به شناسایی راهبردهای ‏یادگیری زبان‏فارسی (به عنوان زبان دوم) در میانفارسی‏آموزان خارجی می‏پردازد. راهبردهای یادگیری زبان عملکردهایی هستند‏کهاستفاده از آنها از سوی دانش‏آموز فرآیند یادگیری را آسان‏تر، سریع‏تر، لذت بخش‏ترو موثرتر ساخته، انتقال یادگیری به موقعیت‏های جدید را ...  بیشتر

مدل یادگیری معنادار دانشجویان در تبدیلات لاپلاس

الهه امینی‌فر؛ کبری بهاءلو هوره

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 36-45

چکیده
  هدف: پژوهش ‏حاضر به‌ منظوریافتن مفاهیم تشکیل‌‏دهنده تبدیلات لاپلاس و رابطه بین‏ آنها جهت ارائه مناسب آموزشاین مبحث و یادگیری معناداردانشجویان انجام گرفته است.روش:این پژوهش از نوع بنیادی به‌شمار می‌آید. جامعهآماری تحقیق کلیه دانشجویان رشته‌های علوم ‌پایه و فنی- مهندسی دانشگاه آزاد نجفآباد در سال تحصیلی 90-89 است. با استفاده ...  بیشتر

بازنگری برنامه درسی رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی

خدیجه علی آبادی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 46-67

چکیده
  سرعت افزایش اطلاعات در کلیه رشته‏ها نیاز به بازنگری مداوم در برنامه‏های درسی را امری حیاتی نموده است. از آنجا که معمولا توقع می‏رود دانشگاه‏ها در به روز بودن اطلاعات جزء نهادهای پیش کسوت باشند بازنگری در برنامه‏های درسی دانشگاه‏ها یک باید است. مخصوصاً‌‍ در رشته تکنولوژی آموزشی که مجبور است در نوآوری و استفاده از امکانات ...  بیشتر

ارتباط خود تنظیمی تحصیلی و خود اثربخشی با گرایش به تکالیف درسی

کریم سواری؛ عبدالکاظم نیسی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 70-83

چکیده
  هدف: بنابه شواهد پژوهشی، گرایش به تکالیف درسی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان تأثیر گذاربوده و به همین مناسبت در تحقیق حاضر ارتباط خود تنظیمی تحصیلی و خود اثربخشی باگرایش به تکالیف درسی مورد بررسی قرار گرفت. روش: تحقیقحاضر توصیفی – از نوع همبستگی است و دانش‌آموزان دختر و پسر آموزش و پرورش ناحیهیک اهواز جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده‌اند ...  بیشتر

مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه‏های مفهومی به عنوان یک روش مبتنی بر ساخت‏گرایی با روش تلفیقی بر یادگیری درس علوم دانش آموزان پایه سوم استان البرز (مجری ارزشیابی توصیفی)

زهره زبرجدیان؛ محمدرضا نیلی احمد ابادی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 84-106

چکیده
  این مطالعه‏ی شبه تجربی با هدف مقایسه تأثیر آموزش برمبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی در یادگیری درس علوم دانش‏آموزان پایه سوم استان البرز صورت گرفته است. تعداد 4 دانش‏آموز پایه سوم به روش نمونه‏گیری تصادفی انتخاب و در 2 گروه گواه و آزمایش کاربندی شدند. پس از اجرای پیش‏آزمون، هر دو گروه به مدت 12جلسه و در طول 3ماه به ترتیب تحت آموزش ...  بیشتر

بررسی میزان همخوانی برنامه‎درسی قصد‎ شده، اجرا شده و کسب ‎شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان

حسن ملکی؛ علی دلاور؛ غلامعلی احمدی؛ محسن حاجی‎تبار فیروزجائی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 106-154

چکیده
  پژوهش حاضر میزان همخوانی برنامه ‎درسی قصد ‎شده، اجرا‎ شده و کسب ‎شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان در شهر تهران را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش از نوع پژوهش‎های توصیفی- تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل، اعضای شورای برنامه‎ریزی مطالعات اجتماعی، مدیران، معلمان، سرگروه‎های آموزشی و دانش‎آموزان سال ...  بیشتر

قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز

منصور بیرامی؛ تورج هاشمی؛ اسکندر فتحی اذر؛ پروانه علائی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 152-175

چکیده
  قلدری یک نوع خشونت سطح پائین به شمار می‏آید که اخیراً مورد توجه پژوهشگران و روان‏شناسان حیطه‏ی تربیتی قرار گرفته است و به دو صورت نمود می‏یابد: قلدری سایبری و سنتی. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع قلدری و رابطه‏ی آن با کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز در بین نوجوانان دختر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر تبریز و نیز، مقایسه‏ی ...  بیشتر

ارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانش‏آموزان، بر اساس باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا و راهبردهای انگیزشی و شناختیِ سطح بالا

کاظم برزگر بفرویی؛ اسماعیل سعدی پور؛ صغری ابراهیمی قوام؛ نورعلی فرخی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 178-211

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا بر عملکرد شیمی، با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا بود. بدین منظور، 646 دانش‏آموز دبیرستانی (328 دختر و 318 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای متشکل از مقیاس‌های باورهای معرفت شناختی، ادراک ...  بیشتر

بررسی رابطه ویژگی‏های شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژی‏های یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروه‏های علوم انسانی و علوم پایه

اکبر رضائی؛ محسن خورشا؛ حمیدرضا مقامی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، صفحه 212-233

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژی‌های یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. بدین منظور تعداد240 نفر از دانشجویان گروه‌های علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه تبریز به شیوه خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های پنج عاملی شخصیت نئو و استراتژی‌های ...  بیشتر