نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم تربیتی zohreh_zebarjadian@yahoo.com
2 - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
این مطالعهی شبه تجربی با هدف مقایسه تأثیر آموزش برمبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی در یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه سوم استان البرز صورت گرفته است. تعداد 4 دانشآموز پایه سوم به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در 2 گروه گواه و آزمایش کاربندی شدند. پس از اجرای پیشآزمون، هر دو گروه به مدت 12جلسه و در طول 3ماه به ترتیب تحت آموزش با روش آموزش تلفیقی و روش نقشه مفهومی قرارگرفته و سپس پسآزمون اجراگردید. برای جمع آوری دادهها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی برای ارزشیابی حیطههای دانش و یادگیری معنی دار دانشآموزان در درس علوم استفاده گردید. نتایج با استفاده از نرمافزار spss و با آزمونt با نمونههای زوج و مستقل مورد تجزیه وتحلیل آماری قرارگرفت و نشان داد در داخل گروهها، بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون هر گروه در 2 آزمون «دانش و یادگیری معنادار» تفاوت معنیدار بوده است. یعنی هر دو روش آموزشی در ارتقای دانش و یادگیری معنیدار دانشآموزان مؤثر بوده است. همچنین اختلاف میانگین نمرات پسآزمون دانش و یادگیری معنیدار گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بود ولی آزمون آماری t مستقل تفاوت معنیداری را در سطح دانش نشان نداد، این اختلاف میانگینها تنها در بعد یادگیری معنیدار، از نظر آماری معنیدار بود. پس روش آموزش نقشههای مفهومی در مواردی که نیاز به یادگیری عمیق و سطح بالا از مطالب درسی وجوددارد، توصیه میگردد.
کلیدواژهها