نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی rezasahraee@yahoo.com
2 - کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
چکیده
پژوهشحاضر از نوع کاربردی
میباشد و به شناسایی راهبردهای یادگیری زبانفارسی (به عنوان زبان دوم) در میان
فارسیآموزان خارجی میپردازد. راهبردهای یادگیری زبان عملکردهایی هستندکه
استفاده از آنها از سوی دانشآموز فرآیند یادگیری را آسانتر، سریعتر، لذت بخشتر
و موثرتر ساخته، انتقال یادگیری به موقعیتهای جدید را ممکن میسازد (آکسفورد،
1990). بر اساس پژوهشهای مختلف، استفاده
از این راهبردها در یادگیری مهارتهای زبان تاثیر بسزایی دارد. در حوزه آموزش و
یادگیری زبان انگلیسی و همچنین در زبانهای مختلف راهبردهای یادگیری زبان مورد
بررسی و شناسایی قرار گرفتهاند ولی در زبان فارسی به بررسی راهبردهای شناختی و
فراشناختی (و اکثرا در میان فارسیزبانان) اکتفا شده است. لذا ضروری به نظر میرسید
که در حوزه آموزش زبان
کلیدواژهها