دکتر حسن رستگارپور؛ دکتر فریدون یار یاری؛ حمیده نظری
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، صفحه 1-20
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر چندرسانهای، صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی دانشجویان پسر دوره کارشناسی صورت گرفت. روش پژوهش در چار چوب تحقیقات آزمایشی/آزمایشگاهی و از نوعتحقیق درونآزمودنی است. جامعهآماری شامل دانشجویان کارشناسی پسر دانشگاه تربیت معلم تهران ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر چندرسانهای، صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی دانشجویان پسر دوره کارشناسی صورت گرفت. روش پژوهش در چار چوب تحقیقات آزمایشی/آزمایشگاهی و از نوعتحقیق درونآزمودنی است. جامعهآماری شامل دانشجویان کارشناسی پسر دانشگاه تربیت معلم تهران است. براساس نمونهگیری تصادفی تعداد 14 نمونه در دسترس که همگی مذکر بودند، برای این پژوهش انتخابشدند. برای جمعآوری اطلاعات بهعنوان ابزارسنجش و ثبت امواجمغزی از دستگاه الکتروآنسفالوگرام دیجیتالی SD-C24 استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که چندرسانهای بر انواع امواج مغزی تأثیرگذار است، گرچه بین صدا و چندرسانهایها در امواج آلفا و بتا تفاوت معنیداری وجود نداشت. رنگ نیز در مقایسه با دو متغیر دیگر تأثیرگذار بود. لذا در طراحی نرم افزارها، فیلمهای آموزشی و امور تبلیغاتی نقش هر یک از موارد ذکر شده باید در نظرگرفته شود. چون یادگیری پس از تغییر رفتار نمایان میشود و اینها تغییرات فیزیکی است که در نتیجه یادگیری در مغز انسان به وجود میّآیند.
زهرا کمیجانی؛ دکتر ژانت هاشمی آذر
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، صفحه 20-34
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر بازیدرمانی برکاهش اختلالاترفتاری دانشآموزان آزاردیدهجسمانی- هیجانی١۲-۹ ساله شهر تهران و به صورت نیمه آزمایشگاهی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شده، پرداخته است. به اینمنظور از بینکلیه دانشآموزان آزار دیده جسمانی- هیجانی١٢-٩ ساله ساکن در مؤسسههای حمایتی ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر بازیدرمانی برکاهش اختلالاترفتاری دانشآموزان آزاردیدهجسمانی- هیجانی١۲-۹ ساله شهر تهران و به صورت نیمه آزمایشگاهی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شده، پرداخته است. به اینمنظور از بینکلیه دانشآموزان آزار دیده جسمانی- هیجانی١٢-٩ ساله ساکن در مؤسسههای حمایتی مربوط شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس٢۴ دانشآموز به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12n=) و کنترل (12n=) جایگزین شدند و سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه برنامه بازیدرمانی را به صورت هفتهای دو جلسه 45 دقیقهای دریافت نمودندکه 5 جلسه آن بهصورت انفرادی و 5 جلسه به شکلگروهی انجام گرفت. پس از پایان برنامه بازیدرمانی از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. ابزار گردآوریدادهها در این پژوهش پرسشنامهاختلالرفتاریآخنباخ فرمسیاهه رفتاری کودک (CBCL) بود و به علت برقرار نبودن مفروضه مبتنی بر نرمال بودن توزیع، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار ناپارامتریک U من ویتنی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازی درمانی اضطراب/ افسردگی دانشآموزان آزار دیده جسمانی- هیجانی را کاهش میدهد. اما اختلالات رفتاری، پرخاشگری، گوشهگیری/ افسردگی و مشکلات توجه دانشآموزان آزاردیده جسمانی- هیجانی را کاهش نمیدهد و با اینکه بازی درمانی تأثیرگذار بوده است و درون گروه باعث کاهش این اختلالات شده است اما این تأثیر به اندازهای نبوده که تفاوت بین گروهها از لحاظ آماری معنادار شود.
حسین اسکندری؛ دکتر هاشم فردانش؛ دکتر سید مهدی سجادی
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، صفحه 34-67
چکیده
چند دهه اخیر شاهد رخدادهایمهمی در زمینه دانش و فناوری بودهاست؛ علاوه بر این نقد جهان منظم نیوتونی و ترسیم پدیدههای جهان بر اساس پارادایم معرفتشناختی پیچیدگی، درحال پیگیری است. این رخدادها حوزه تعلیم و تربیت را با چالشها و مطالبات جدیدی روبروکرده است. در راستای پاسخ به شرایط جدید الگوها و نظریههای گوناگونی توسعه ...
بیشتر
چند دهه اخیر شاهد رخدادهایمهمی در زمینه دانش و فناوری بودهاست؛ علاوه بر این نقد جهان منظم نیوتونی و ترسیم پدیدههای جهان بر اساس پارادایم معرفتشناختی پیچیدگی، درحال پیگیری است. این رخدادها حوزه تعلیم و تربیت را با چالشها و مطالبات جدیدی روبروکرده است. در راستای پاسخ به شرایط جدید الگوها و نظریههای گوناگونی توسعه یافتهاند. هدف این مقاله بررسی و تحلیل یکی از نظریههای جدید یادگیری تحت عنوان ارتباطگرایی است که در چند سال اخیر مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. برای این منظور پژوهشگر با استفاده از روشهای توصیفی- تحلیلی به گردآوری شواهد متنی، و تجزیه و تحلیل آنهامبادرتکرده تا به سؤالاتی دربارهاین نظریه پاسخدهد: آیا ارتباطگرایی میتواند یک نظریه یادگیری باشد؟ چه نقدهایی بر آن وارد است؟ آیا اساسا یک نظریه نوبنیاد است یا بر داشتههای نظریههای قبلی استوار شده است؟ تحلیل مبانینظری (و معرفت شناختی) ایننظریه نشان میدهد که با توجه به برخی معیارها و تطبیق آن با دیگر نظریههای موجود، ارتباطگرایی را میتوان به عنوان یک نظریه یادگیری بهشمار آورد. اتکای این نظریه به دانش ارتباطی(یا دانش توزیع شده)، آن را در قیاس با رفتارگرایی، شناختگرایی و سازندهگرایی از مبنای معرفتشناختی جداگانهای برخوردار کرده است. با این وجود این نظریه، هنوز از پشتوانههای تجربی کافی برخوردار نیست، بنابراین بکارگیری آن بهویژه در حوزه طراحی آموزشی نیاز به پژوهش بیشتر دارد. در مجموع این نظریه میتواند به عنوان همکار جدید نظریههای یادگیری نه جایگزین آنها، رهنمودها و کاربردهای زیادی، بهویژه برای یادگیری الکترونیکی در فضای وب 2.0 به همراه داشته باشد.
مائده مالکی؛ دکتر خدیجه علی آبادی
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، صفحه 66-89
چکیده
آموزشمبتنی بروب که یکیاز اشکالآموزشالکترونیکی است در آموزشعالی رویکردی جدید است و نزدیک به 3 میلیون یادگیرنده در حال حاضر این دورهها را میگذرانند .اما اینکه در طراحی آموزشهای مبتنی بروب چه نظریهها والگوهایی باید مورد استفاده قرار گیرد تحقیق جامعی در این رابطه به عمل نیامده است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر ...
بیشتر
آموزشمبتنی بروب که یکیاز اشکالآموزشالکترونیکی است در آموزشعالی رویکردی جدید است و نزدیک به 3 میلیون یادگیرنده در حال حاضر این دورهها را میگذرانند .اما اینکه در طراحی آموزشهای مبتنی بروب چه نظریهها والگوهایی باید مورد استفاده قرار گیرد تحقیق جامعی در این رابطه به عمل نیامده است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر الگوهای طراحیآموزشی گانیه و پنجمرحلهای بایبی در آموزش مبتنی برشبکه بر یادگیری و یادداریدانشجویاناست. برایتجزیه و تحلیلدادههااز شاخصهایآمارتوصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، نمودار) وآمار استنباطی به منظور آزمون فرضیههای تحقیق و به عبارتی تعمیم نتایج بدست آمده از نمونه به جامعه آماری تحقیق، از، تحلیل کوواریانس، اندازهگیریمکرّر طرحیک بین- یکدرون و آزمونتعقیبی بونفرونی استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پیش آزمون، پس آزمون یادگیری وآزمون یادداری بود که توسط محقق ساخته شده بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 89-88 بودند که از میان آنها 32 دانشجو با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، و پس از اجرای پیش آزمون یادگیری بر روی هر 32 نفر، به طور تصادفی آنها به دوگروه تقسیم شدند والگوی طراحیآموزشیگانیه بر روی یک گروه و الگوی پنج مرحلهای بایبی نیز بر روی گروه دیگر اجرا شد؛ وسپس پس آزمون یادگیری بر روی هر دوگروه اعمال شد ودر نهایت بعد از سه هفته پس آزمون یادگیری به عنوان آزمون یادداری عیناً بر روی هر دو گروه تکرار شد. یافتههای تحقیق نشان داد که 1. بین یادگیریدانشجویانی که با الگویطراحیآموزشیبایبی آموزش دیدهاند و دانشجویانی که با الگوی طراحیآموزشی گانیه آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد. و یادگیری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیدهاند نسبت به دانشجویانیکه با الگویگانیه آموزشدیدهاند بیشتر است. 2. بین یادداریدانشجویانیکه با الگوی طراحیآموزشی بایبی آموزش دیدهاند ودانشجویانی که با الگوی طراحیآموزشی گانیه آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد. و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحیآموزشی بایبی آموزش دیدهاند نسبت به دانشجویانی که با الگوی گانیه آموزش دیدهاند بیشتر است.
دکتر یدالله خرم آبادی؛ دکتر علی دلاور
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، صفحه 88-109
چکیده
پژوهش حاضر تأثیر ترکیبی بکارگیری روشهای مختلف سنجش جایگزین (عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مورد بررسی قرار داد. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز پسر پیش دانشگاهی در رشتة علوم تجربی منطقه 2 خرمآباد تشکیل دادند که در دو کلاس متفاوت بهصورت تصادفیخوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر تأثیر ترکیبی بکارگیری روشهای مختلف سنجش جایگزین (عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مورد بررسی قرار داد. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز پسر پیش دانشگاهی در رشتة علوم تجربی منطقه 2 خرمآباد تشکیل دادند که در دو کلاس متفاوت بهصورت تصادفیخوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: 1- پرسشنامه تجدیدنظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، 2- آزمون پیشرفت تحصیلی شیمی، 3- آزمونهای عملکردی شیمی، 4-کارپوشه. برای تحلیل دادهها از روشهایآماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)،و تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزانی که عملکردشان با استفاده از روشهای سنجش جایگزین موردآزمون قرار میگیرند درمقایسه بادانشآموزانیکه عملکردشان با روشهای سنتی اندازهگیری میشوند: 1- نگرش مثبتتری نسبت به مدرسه دارند، 2- به پیشرفت تحصیلی بالاتری در حیطة روانی- حرکتی و شناختی دست مییابند.
مهران سرداری پور؛ دکتر حسن احدی
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، صفحه 111-126
چکیده
هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی نقش اضطراب شناختی و جسمی در عملکرد ورزشی است. نمونهآماریشامل 60 نفراز فوتبالیستهای شرکتکننده در مسابقات فوتسال سازمان تأمین اجتماعی در شهر تهران بین سالهای 1389-1388 و با روش تصادفی میباشد. در این مطالعه، اضطراب شناختی و اضطراب جسمی متغیرهای پیشگوییکننده و عملکردورزشی متغیرملاک ...
بیشتر
هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی نقش اضطراب شناختی و جسمی در عملکرد ورزشی است. نمونهآماریشامل 60 نفراز فوتبالیستهای شرکتکننده در مسابقات فوتسال سازمان تأمین اجتماعی در شهر تهران بین سالهای 1389-1388 و با روش تصادفی میباشد. در این مطالعه، اضطراب شناختی و اضطراب جسمی متغیرهای پیشگوییکننده و عملکردورزشی متغیرملاک است. برای جمعآوریاطلاعات، از اندازهگیری فشارخون و ضربانقلب، پرسشنامه اضطرابحالتی رقابتی (CSAI-2) و پرسشنامه عملکرد بازیکنان استفاده شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات، همبستگی پیرسون و رگرسیون دو متغیر بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین اضطراب شناختی و جسمی با عملکرد ورزشی در ورزشکاران ارتباط منفی معنیداری وجود دارد. همچنین اضطراب شناختی و جسمی هرکدام حدود 12 درصد از عملکرد ورزشی را تبیین میکند. براساس این مطالعه، اضطراب در سطح متوسط بهترین عملکرد ورزشی را در پی دارد ولی اضطراب بالا و پایین منجر به تخریب عملکرد ورزشی میشود.
طیبه دهقانی فیروزآبادی؛ دکتر سیده خدیجه آرین
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، صفحه 125-148
چکیده
اینپژوهش بهمنظور، بررسی اثربخشی خودگوئیهایدرونی مثبت بر افزایشمیزان باورهای خودکارآمدی عمومی زنان انجام گرفته است. ابزاری که در این پژوهش مورد استفاده قرارگرفته است، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) شرر و همکاران (1982) است که ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خودکارآمدی عمومی و اجتماعی به ترتیب 86/0 ...
بیشتر
اینپژوهش بهمنظور، بررسی اثربخشی خودگوئیهایدرونی مثبت بر افزایشمیزان باورهای خودکارآمدی عمومی زنان انجام گرفته است. ابزاری که در این پژوهش مورد استفاده قرارگرفته است، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) شرر و همکاران (1982) است که ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خودکارآمدی عمومی و اجتماعی به ترتیب 86/0 و 71/0 گزارش شدهاست. جامعه آماری پژوهش، زنان متأهل مراجعه کننده به مرکز آموزش خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) غرب استان تهران بودند. از بین مراجعهکنندگانی که پس از فراخوان مرکز در تیرماه 86، داوطلب شرکت در دوره آموزشی شدند، پس از مصاحبه اولیه وکسب اطمینان از علاقه و تعهد آنها نسبت به شرکت در تمام جلسات، 24 نفر بهطورتصادفی انتخابشدند که در دوگروه 12نفر کنترل و آزمایش بهصورت تصادفی جایگزین شدند. سپس، اعضای دو گروه به پرسشنامه خود کارآمدی عمومی پاسخ دادند. آنگاه گروه کنترل در نوبت انتظار قرار گرفته و گروه آزمایش طی 8 جلسه یک ساعت و نیمی در برنامه آموزش خودگوئیهای درونی مثبت برمبنای مفاهیم مکتب شناختدرمانی شرکت کردند. پس از آن، از هردوگروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای حاصله توسط آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل واقع گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش خودگوییهای مثبت در افزایش میزان باورهای خودکارآمدی عمومی زنان مورد نظر مؤثر بودهاست.