سید بهاءالدین کریمی؛ دکتر حسن ملکی
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، صفحه 1-21
چکیده
ایــن پژوهش به منظور بــررسی میزان نقش طراحآموزشی در تألیف کتاب درسی[1] از دیدگاه متخصصان (برنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی) در سال1387 انجـــام گرفته است. مؤلفههای مورد پژوهش عبارتند از: هدف، انتخابمحتوا، سازماندهیمحتوا، روشهــای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی. روشپژوهش در مطالعهحاضرتوصیفی ...
بیشتر
ایــن پژوهش به منظور بــررسی میزان نقش طراحآموزشی در تألیف کتاب درسی[1] از دیدگاه متخصصان (برنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی) در سال1387 انجـــام گرفته است. مؤلفههای مورد پژوهش عبارتند از: هدف، انتخابمحتوا، سازماندهیمحتوا، روشهــای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی. روشپژوهش در مطالعهحاضرتوصیفی است. جامعـهآماری کلیّة صاحبنظران برنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی و همچنین کسانی که در زمینه تألیف کتاب درسی در داخل کشور مشغول به فعالیتاند، میباشند. نمونه این تحقیق شامل کلیّة اساتید رشتههای تکنولوژی آموزشی، برنامهریزی درسی (که در دانشگاههای علامه طباطبائی، شهید بهشتی، تربیت مدرس و تربیت معلم تهران) و کارشناسان دفتــر تألیف کتاب درسی در وزارت آموزش و پرورش بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پــژوهش از پرسشنامه (40 سؤال) محققساخته استفاده شد. روایـــی پرسشنامه به وسیله اساتید تأیید و پایایی آن باروش ضریب الفـــای کرونباخ (87/= α) به دست آمد. نتـــایج به دست آمده با استفاده از روش تـحلیل واریانس یک راهه بیانگر ایناست که طراح آموزشی نقش معناداری در روشهای یاددهـی- یادگیری، سازماندهیمحتوا و تعیین اهداف آموزشی ایفاءمیکند و در دو مؤلفه دیگر (ارزشیابی و انتخاب محتوا) نقش طراحیآموزشی به اهمیّت مؤلفههای دیگر نیست. [1].Textbook
دکتر مسیب یارمحمدی واصل
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، صفحه 20-41
چکیده
هدف این پژوهش شناخت پیشبینیکنندههای اضطرابریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی دانشآموزاندوره راهنمایی استانخراسانشمالی بوده است. طراح پژوهش علی- مقایسهایی یا پس رویدادی بود، که بر روی 438 نفر از دانشآموزان استان خراسان شمالی (تعداد 288 نفر که در درس ریاضی نمره کمتر از 10 و تعداد 150 نفر نمره ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناخت پیشبینیکنندههای اضطرابریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی دانشآموزاندوره راهنمایی استانخراسانشمالی بوده است. طراح پژوهش علی- مقایسهایی یا پس رویدادی بود، که بر روی 438 نفر از دانشآموزان استان خراسان شمالی (تعداد 288 نفر که در درس ریاضی نمره کمتر از 10 و تعداد 150 نفر نمره بیشتر از 17 کسب کرده بودند) انجام شد. پرسشنامههای پژوهش شامل اضطراب ریاضی، خودپنداره ریاضی، انگیزش مدرسه، انگیزش ریاضی، رفتارخانواده، رفتار معلم و تلاش دانشآموزان بود. دادهها با استفاده از آزمون همخوانی مجذورکای ()، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل دادهها نشان داد بین اضطرابریاضی دانشآموزان با عملکرد ریاضی آنها رابطه منفی و معکوس(51/0-) وجود دارد. همچنین بین اضطرابریاضی با خودپنداره ریاضی(67/0-)، انگیزشریاضی(55/0-)، انگیزشتحصیلی(19/0-)، تلاش دانشآموزان (50/0-) رابطهمنفی و معکوسوجود دارد و خودپندارهریاضی (49/0=Beta)، رفتارمعلم(22/0=Beta)، انگیزشریاضی (19/0=Beta)، رفتار خانواده (14/0=Beta)، اتکابهنفس(135/0=Beta)، همیاری اجتماعی (126/0=Beta) و هدفمندی (116/0=Beta) از پیشبینیکنندههایاصلی اضطرابریاضی بودند. یافتههای پژوهش حاضر نشانگر آن است که خودپنداره ریاضی، رفتار معلم، انگیزش ریاضی، رفتار خانواده، اتکا به نفس، همیاری اجتماعی و هدفمندی، با اضطراب ریاضی همراه است و عملکرد ریاضی را تحت تأثیر قرار میدهد.
دکتر منصور سودانی؛ دکتر عبدالله شفیع آبادی؛ دکتر احمد اعتمادی؛ دکتر علی دلاور
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، صفحه 40-56
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسة اثربخشی درمان راهحل- محور دیشیزر به صورت انفرادی و توأم در کاهش تعارضات زناشویی بود.آزمودنیهای نمونة پژوهش شامل 33 زوج(66 نفر زن و مرد) از 150 زوج متقاضی مشاوره بودند که به دلیل درگیری و تعارض به شعب شورایحل اختلاف وابسته به دادگستری شهر اهواز مراجعهداشتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 42 سؤالی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسة اثربخشی درمان راهحل- محور دیشیزر به صورت انفرادی و توأم در کاهش تعارضات زناشویی بود.آزمودنیهای نمونة پژوهش شامل 33 زوج(66 نفر زن و مرد) از 150 زوج متقاضی مشاوره بودند که به دلیل درگیری و تعارض به شعب شورایحل اختلاف وابسته به دادگستری شهر اهواز مراجعهداشتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 42 سؤالی تعارضات زناشویی (99/0=α)که توسط براتی و زیر نظر ثنایی (1375) تهیه شده بود، استفاده شد و زوجهای نمونة پژوهش آن را در مرحلة قبل و بعد از مداخلهآزمایشی (ارائه متغیر مستقل) تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با روش تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی روی میانگین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که هر دو شیوه زوج درمانی در کاهش تعارضات زناشویی مؤثر بودهاند. به علاوه در مقایسه شیوههای مختلف زوج درمانی با همدیگر نتایج زیر به دست آمد: بین شیوه انفرادی و توأم راه حل- محور در کل تعارضات زناشویی و خرده مقیاسهای کاهش همکاری، افزایش واکنش هیجانی، جلب حمایت فرزندان و افزایش رابطه با خویشاوندان خود تفاوت معنیداری مشاهده نشد. لیکن در خرده مقیاسهای کاهش رابطه با خویشاوندانهمسر و جدا کردن امور مالی، شیوة زوجدرمانی توأم راه حل- محور اثربخشتر و برای خردهمقیاس کاهش رابطه جنسی، شیوه انفرادی راه حل محوراثربخشتر نشان داد.
بختیار محمودپور؛ موسی بندک؛ فرزاد زندی
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، صفحه 56-74
چکیده
شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخصمرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندانیک کشورمشخص یا گروههایمشخصی از یکجامعه به ابزارهای (ICT) را مورد اندازهگیری قرارمیدهد. پژوهشحاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفههای شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت وکارایی دورههای آموزش ضمن ...
بیشتر
شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخصمرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندانیک کشورمشخص یا گروههایمشخصی از یکجامعه به ابزارهای (ICT) را مورد اندازهگیری قرارمیدهد. پژوهشحاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفههای شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت وکارایی دورههای آموزش ضمن خدمت (ICDL) انجام گرفتهاست. جامعهآماری شامل دبیران مقطع متوسطه شهرسردشت بود که در دورههای (ICDL) شرکت کرده بودند. و نمونهآماری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از بین دبیران مرد و زن مقطع متوسطه به تعداد 168نفر انتخاب شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است پایایی آن با استفادهاز روشآلفایکرانباخ 84/0 محاسبه شدهاست. برای بررسیشاخصفرصت دیجیتالی از آمار توصیفی و برای بررسی رابطه شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزهشرکت و کارایی دورههای (ICDL) از همبستگی دورشتهای نقطه استفادهشد. براساس نتایج پژوهش معلمان 52 درصد به کامپیوتر، 38 درصد به اینترنت و 75 درصد به موبایل (شاخص فرصت دیجیتالی)دسترسی داشتهاند و یافتههای پژوهش نشان داد که بین دسترسی به مؤلفههای فرصتدیجیتالی و انگیزه بالا برای شرکت در دورههای (ICDL) و همچنین کارایی این دورهها رابطه معنیداری وجود دارد و براساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که در جهت بهرهوری هر چه بیشتر دورههای (ICDL) نسبت به افزایش شاخص فرصت دیجیتالی در بین گروههای هدف این دورهها برگزار شود.
دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، صفحه 74-101
چکیده
آموزشعالی، رسالتسنگینی در تأمین نیازهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد. از رسالتهای مهم آن، ارتباط با جامعه و رفع نیازهای آن است. متأسفانه علیرغم اهمیَت تجربه و لزوم کاربردی کردن دروس، شاهد اجرای ضعیف واحدهای عملی در نظام دانشگاهی هستیم. نبود صلاحیت لازم در خروجیهای آموزشعالی برای رفع نیازهای جامعه و ناکارآمدی ...
بیشتر
آموزشعالی، رسالتسنگینی در تأمین نیازهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد. از رسالتهای مهم آن، ارتباط با جامعه و رفع نیازهای آن است. متأسفانه علیرغم اهمیَت تجربه و لزوم کاربردی کردن دروس، شاهد اجرای ضعیف واحدهای عملی در نظام دانشگاهی هستیم. نبود صلاحیت لازم در خروجیهای آموزشعالی برای رفع نیازهای جامعه و ناکارآمدی دانشگاهها از جمله عواملی هستند که باعث شده تا متولیان امر آموزش عالی در بسیاریاز کشورهامانند ایران، بازنگری برنامههایدرسی را آغاز نمایند و با سیاست تمرکززدائی، اختیارات لازم را برای اصلاح برنامه به دانشگاهها تفویض نمایند. یکی از رشتههائی که بازنگری آن در اولویت قراردارد، رشته تکنولوژی آموزشی است، زیرا این رشته سرویسدهنده بسیاری از رشتههایدیگر است. تحقیقحاضر از نوع توصیفی کاربردی است و از دو بخش مکمَل یکدیگر تشکیل شده است. در بخش اول، سرفصل مصوب رشته تکنولوژی آموزشی با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و در بخش دوم از دانشجویان سال آخر در خصوص تئوری، عملی و یا تلفیقی بودن مباحث دروس تخصصی در یک تحقیق پیمایشی نظرخواهی شده است. نتیجه تحقیق نشان داد در بسیاری از دروس تخصصی بین اهداف دروس، عناوین و زیر عنوانهای نوشته شده در سرفصل دروس با واحدهایعملی همخوانی لازم وجود ندارد. براساس نظردانشجویان، کاربردیبودن دروس بین دو حد متوسط و خوب در مقیاس لیکرت به دست آمد. این در حالی است که حدود یک سوم از ساعات دروس تخصصی باید به آموزش واحدهای عملی اختصاص یابد.
دکتر کریم سواری؛ دکتر کیومرث بشلیده؛ دکتر منیجه شهنی ییلاق
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، صفحه 100-114
چکیده
در این تحقیق ارتباط مدیریتزمان و خوداثربخشی ادراکشده با اهمالکاری تحصیلی بین دانشجویاندانشگاهپیامنوراهواز مورد بررسی قرارگرفت. از بین دانشجویانمشغول بهتحصیل 180 نفربه شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای-مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) - خود اثربخشی ...
بیشتر
در این تحقیق ارتباط مدیریتزمان و خوداثربخشی ادراکشده با اهمالکاری تحصیلی بین دانشجویاندانشگاهپیامنوراهواز مورد بررسی قرارگرفت. از بین دانشجویانمشغول بهتحصیل 180 نفربه شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای-مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) - خود اثربخشی ادراک شده شوارتز و جروسالم (2001) و اهمالکاری تحصیلی محقق ساخته (1387) استفاده به عمل آمد. نتایج نشان داد که بین متغیر مدیریتزمان و خود اثربخشی ادراک شده و اهمالکاری تحصیلی همبستگی منفی وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشانداد که بین متغیرهایپیشبین (مدیریتزمان و خود اثربخشی ادراکشده) با متغیرملاک (اهمالکاریتحصیلی) همبستگی چندگانه 553/R= معنیداری وجود دارد که در سطح 0001p</ معنیدار است و مقدار آن نیز از ضرایب همبستگی ساده هریک از متغیرهای فوقالذکر با اهمالکاری تحصیلی بیشتر است. تحلیل رگرسیون با روشمرحلهای نیز نشانداد که مدیریتزمان و خوداثربخشی ادراک شده با اهمالکاری تحصیلیهمبستگی چندگانهمعنیدار دارد و بهترین پیشبین اهمالکاریتحصیلی به شمار میروند.
کبری امامی؛ دکتر جمال الدین کولایی نژاد
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، صفحه 114-137
چکیده
پژوهشحاضر بهمنظور «مقایسهآموزش به روشتجربه و عمل(باتأکید بربازی) با روشهای زبانی و تأثیر آنها بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهرستان زرین شهر انجام گرفت». جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از:کلیه دانشآموزان پسر پایهدوم شهرستانزرینشهر که درسال تحصیلی ٨٦٨۵مشغول به ...
بیشتر
پژوهشحاضر بهمنظور «مقایسهآموزش به روشتجربه و عمل(باتأکید بربازی) با روشهای زبانی و تأثیر آنها بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهرستان زرین شهر انجام گرفت». جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از:کلیه دانشآموزان پسر پایهدوم شهرستانزرینشهر که درسال تحصیلی ٨٦٨۵مشغول به تحصیلبودهاند، و از بین جامعه مذکور به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ٦٠نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که٣٠نفر در گروهآزمایش و ٣٠نفر در گروهگواه قرار گرفتند. روش انجام پژوهش در پژوهشحاضر، نیمهآزمایشی وطرحپژوهشیمورداستفاده، طرحپیشآزمون- پسآزمون با گروهکنترل بوده است. ابتدا محقّقان با استفاده از آزمون محقّق ساخته از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آورد، سپس در گروه آزمایش به آموزشضرب به روش تجربه و عمل با تأکید بر بازی پرداخته و در گروه گواه معلم کلاس همین مفهوم را با روشهای زبانی و متداول تدریسکردند. و در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد.به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که:
- پیشرفت تحصیلی مفهوم ضرب در ریاضی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی که به روشتجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزانی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، بهصورت معناداری بالاتر است.
- پیشرفت تحصیلی مفهوم ضرب در ریاضی دانشآموزان قوی پسر پایه دوم ابتدایی که به روش تجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان قویی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، تفاوت معناداری وجود ندارد.
- پیشرفتتحصیلی مفهوم ضرب در ریاضی دانشآموزان متوسط پسر پایهدوم ابتدایی که به روشتجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان متوسطی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، بهصورت معناداری بالاتر است.
- پیشرفتتحصیلی مفهومضرب در ریاضی دانشآموزان ضعیف پسر پایه دوم ابتدایی که به روش تجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان ضعیفی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، بهصورت معناداری بالاتر است.