نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
2 عضوهیأت علمی دانشگاهعلامهطباطبائی
چکیده
ایــن پژوهش به منظور بــررسی میزان نقش طراحآموزشی در تألیف کتاب درسی[1] از دیدگاه متخصصان (برنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی) در سال1387 انجـــام گرفته است. مؤلفههای مورد پژوهش عبارتند از: هدف، انتخابمحتوا، سازماندهیمحتوا، روشهــای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی. روشپژوهش در مطالعهحاضرتوصیفی است. جامعـهآماری کلیّة صاحبنظران برنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی و همچنین کسانی که در زمینه تألیف کتاب درسی در داخل کشور مشغول به فعالیتاند، میباشند. نمونه این تحقیق شامل کلیّة اساتید رشتههای تکنولوژی آموزشی، برنامهریزی درسی (که در دانشگاههای علامه طباطبائی، شهید بهشتی، تربیت مدرس و تربیت معلم تهران) و کارشناسان دفتــر تألیف کتاب درسی در وزارت آموزش و پرورش بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پــژوهش از پرسشنامه (40 سؤال) محققساخته استفاده شد. روایـــی پرسشنامه به وسیله اساتید تأیید و پایایی آن باروش ضریب الفـــای کرونباخ (87/= α) به دست آمد. نتـــایج به دست آمده با استفاده از روش تـحلیل واریانس یک راهه بیانگر ایناست که طراح آموزشی نقش معناداری در روشهای یاددهـی- یادگیری، سازماندهیمحتوا و تعیین اهداف آموزشی ایفاءمیکند و در دو مؤلفه دیگر (ارزشیابی و انتخاب محتوا) نقش طراحیآموزشی به اهمیّت مؤلفههای دیگر نیست.
[1].Textbook
کلیدواژهها