Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This study was conducted to investigate the role of instructional designer in textbook compilation from the perspective of specialists (curriculum planners and educational technologists). The research components were educational goals, content selection, organization of content, teaching-learning methods and evaluation. Statistical population consisted of all curriculum and educational technology experts as well as those who involved in textbook preparation in national level. The sample included all university professors in the field of curriculum development and educational technology at Allameh Tabataba'i, Shahid Beheshti, Tarbiyat Modarres and Tarbiyat Moallem Universities and also professionals in Textbook Compilation Bureau in the Ministry of Education selected through available sampling method. A researcher-made questionnaire with 40 questions used as research instrument. The validity of this questionnaire was confirmed by university professors and its reliability was estimated through Cronbach alpha coefficient (ra=/87). The results obtained through one-way analysis of variance revealed that instructional designers had a significant role in teaching-learning methods, organizing content and educational goals, but their role in the other two components (content selection and evaluation) was of less importance.

Keywords

ابراهیمی، علی .(1377). برنامه‏ریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: انتشارات فکر نو.
اسدیان، سیروس .(1380). بررسی‏شناخت میزان به‏کارگیری انتخاب‏محتوا در‏کتاب روان‏شناسی دوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
اودری ونیکلس، هاوارد. (1368). راهنمای عملی برنامه‏ریزی درسی(ترجمه دهقان). تهران: انتشارات قدیانی.
پروند، محمدحسین .(1379). مقدمات برنامه‏ریزی‏آموزشی و درسی. تهران: نشر دنیای‏پژوهش.
پورمحمدی، طاهره .(1377). بررسی تطابق طراحی آموزشی کتاب‏های درسی با اصول طراحی سیستماتیک آموزشی معلمان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
تقی پور ظهیر، علی .(1379). مقدمه‏ای بر برنامه‏ریزی آموزشی و درسی. تهران: انتشارات آگاه.
حجتی، محمد .(1373). تحت عنوان بررسی وتحلیل محتوای کتب دینی دوره راهنمایی از نظر دبیران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
حسنی، عطاالله .(1373). مبانی برنامه‏ریزی درسی. تهران: انتشارات اداره کل ضمن خدمت.
شعبانی، حسن .(1381). مهارت‏های آموزشی و پرورشی (روش‏هاو فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت.
فتحی واجارگاه، کورش .(1384). اصول اساسی برنامه‏ریزی‏درسی.تهران: انتشارات ایران زمین.
قطرانی، عبدالوهاب. (1371). بررسی نحوه انتخاب، تنظیم وتدوین کتاب‏های دوره راهنمایی از نظر معلمان، دانش‏آموزان و متخصصان آموزش فنی وحرفه‏ای. پایان نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه تهران.
کاظمی، بابک .(1376). مدیریت امور کارکنان، اداره امور استخدامی و منابع انسانی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت.
لشین، سینتا .(1383). راهبردها وفنون طراحی‏آموزشی (ترجمه فردانش). تهران: انتشارات سمت.
لوی،الف. (1376). برنامه‏ریزی درسی مدارس (ترجمه مشایخ). تهران: انتشارات روان.
مازندرانی، سعید .(1377). بررسی کیفیت برنامه درسی دوره متوسطه با تأکیدبرکتب درسی از دیدگاه متخصصان دفتر برنامه‏ریزی درسی و دبیران. پایان نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
مروارید، مصطفی. (1385). بررسی نحوه تألیف کتاب درسی براساس تکنیک رومی. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
ملکی، حسن .(1384). شیوه طراحی وتألیف کتاب‏درسی.نشر سخن سمت، سال دهم، شماره4.
 
Harniss, M., Hollenbeck, K. L., Crawford, B. B., & Carnine, D. (1994). Contend organization and instructional design issues in the development of history text.
Lisle, P. (1997). What is instructional design theory, Educational technology.
Main, R. G. (1997). Integrating motiration into the design process, Educational  technology.
Molenda, M. (2003). In search of the elusive ADDIE model, Performanc improvement.
Yong, M. F. (1993). instructional design for situated learning, Educational  technology research and development.