تدوین مدل ساختاری سرزندگی تحصیلی براساس عوامل انگیزشی با تاکید بر نقش واسطه ای سرسختی ذهنی، ثبات قدم و کنترل

بتول طامه؛ فریبرز درتاج؛ ابوطالب سعادتی شامیر؛ نور علی فرخی

دوره 20، شماره 74 ، دی 1403، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22054/jep.2024.33439.2302

چکیده
  سرزندگی تحصیلی اشاره به قابلیت کنار آمدن با چالش ها، موانع و مشکلاتی دارد که بخشی از زندگی تحصیلی روزانه هستند. شناسایی عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی به واسطۀ پیامدهای مثبتی که به همراه دارد یکی از اهداف پژوهشگران است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری سرزندگی تحصیلی براساس عوامل انگیزشی با تاکید بر نقش واسطه ای سرسختی ذهنی، ثبات قدم ...  بیشتر

مقایسه دقت آماره‌های برازش شخص مبتنی بر مدل راش در شناسایی سبک‌ پاسخ‌دهی تصدیق

طیبه دهقان نیری؛ نور علی فرخی؛ احمد برجعلی؛ ابراهیم علیزاده

دوره 20، شماره 73 ، مهر 1403، ، صفحه 69-90

https://doi.org/10.22054/jep.2025.42356.2678

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی دقت آماره‌های برازش شخص مبتنی بر مدل راش (Up ، Wp‌، lp‌ وlzp) در شناسایی سبک پاسخ-دهی تصدیق می‌باشد. دو حجم نمونه(2000 و 500 نفر) در چارچوب مدل امتیاز پاره‌ای راش شبیه‌سازی شد. دقت شناسایی آماره‌های برازش شخص در چهار موقعیت متفاوت شامل حجم نمونه، طول آزمون، درصد سؤال‌های متأثر از سبک‌های پاسخ-دهی و درصد پاسخ‌دهندگان ...  بیشتر

تدوین الگوی مشروطی تحصیلی مبتنی بر تجارب زیسته دانشجویان

مهتاب چنگایی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرح‌بخش؛ آسیه شریعتمدار؛ نور علی فرخی

دوره 19، شماره 67 ، فروردین 1402، ، صفحه 102-138

https://doi.org/10.22054/jep.2021.26013.1991

چکیده
    استفاده از روش‏ها و تکنیک‏های مختلف در جهت رسیدن به بهترین نتایج و ایجاد هم‏افزایی بین آن‏ها می‏تواند در بسیاری از مسائل راهگشا و کمک‌کننده باشد. داده‏کاوی آموزشی یکی از حوزه‏های نسبتاً جدیدی است که می‏توان به کمک آن در حل مسائل آموزشی و به‌ویژه مسائل حوزه سنجش و اندازه‏گیری اقدام کرد؛ اما قبل از استفاده از این ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تعلل‌ورزی تحصیلی، و استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ هشتم

فرشته هاشمی؛ فریبرز درتاج؛ نور علی فرخی؛ بیتا نصرالهی

دوره 15، شماره 52 ، تیر 1398، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22054/jep.2019.24967.1948

چکیده
  در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر کاهش تعلل‌ورزی، و استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر به‌صورت آزمایشی بود که با بهره‌گیری از یک طرح آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانش‌آموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامه‌های ...  بیشتر

پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی بر اساس کمال‌گرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان

نور علی فرخی

دوره 13، شماره 45 ، مهر 1396، ، صفحه 83-96

https://doi.org/10.22054/jep.2017.8145

چکیده
  هدف پژوهش حاضر پیش­بینی تعلل­ورزی تحصیلی بر اساس کمال­گرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی-پیش بینی است. در این پژوهش تعداد 210 دانشجوی دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 96-1395 پرسشنامه‌های تعلل­ورزی تحصیلی سولومون راث ...  بیشتر

اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفه‌های برنامه‌ریزی و حل مسأله‌ی کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دبستان

سمیه سیفی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ حسن عشایری؛ نور علی فرخی؛ فریبرز درتاج

دوره 13، شماره 43 ، فروردین 1396، ، صفحه 101-118

https://doi.org/10.22054/jep.2017.7763

چکیده
  راه­حلِ مشکلاتِ تعلیم و تربیت کنونی، نیازمند رویکردی پیچیده­تر وآگاهانه است که بخشی مهم به­وسیله­ی علمِ مغز، ذهن و تعلیم و تربیت (یادگیری سازگار با مغز) ارائه شده است. یادگیریِ سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تأکید دارد و به دنبال تغییرِ چارچوب، بر اساس ساختار و کارکردِ واقعی مغز انسان برای ایجادِ آموزش مؤثر است. هدف ...  بیشتر

هنجاریابی و کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ی 6 عاملی شخصیت HEXACO-FFI-R در دانشجویان ایرانی

مهدی رحمانی ملک آباد؛ نور علی فرخی؛ جلال آقابیگی

دوره 11، شماره 38 ، دی 1394، ، صفحه 1-18

چکیده
  این مقاله به منظور بررسی شاخص های روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه 6 عامل HEXACO-FFI-R انجام گرفته شده است. این پرسشنامه که از مطالعات فرهنگ واژگان هفت کشور جهان تهیه شده است بیست و چهار زیر مقیاس را در 6 عامل شخصیتی صداقت - فروتنی، هیجان پذیری ، برونگرایی ، توافق، وظیفه شناسی و باز بودن به تجربه مورد بررسی قرار می دهد. این مقیاس دارای 60 سوال است.این ...  بیشتر