روانشناسی یادگیری
حوریه باقری؛ فریبرز درتاج؛ اسماعیل سعدی پور؛ حسن اسدزاده
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستة آموزشی تولید شده شامل 15 نفر از صاحبنظرانی بود که در موضوع یادگیری سازگار با مغز دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین و اثربخشی آن بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستة آموزشی تولید شده شامل 15 نفر از صاحبنظرانی بود که در موضوع یادگیری سازگار با مغز دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة آماری در بخش کمی 4۰ نفر از دانشآموزان دورۀ مقطع ابتدایی منطقة 2 تهران بود که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مجذوبیّت تحصیلی (ریو،2013) بود. این پرسشنامه پیش و پس از اجرای بستة آموزشی، از دو گروه آزمایش و کنترل بهعنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پس از 3 ماه گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری در بخش کمّی، با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS25 انجام شد. نتایج در بخش کیفی نشان داد که که بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین از روایی مناسبی برخوردار است. در بخش کمّی، نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین مجذوبیّت تحصیلی گروه دریافتکنندۀ آموزش یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین از دانشآموزان در گروه کنترل بیشتر بود (001/0sig = ). تأثیر این مداخلۀ آموزشی پس از گذشت سه ماه نیز پایدار بود. بنابراین بستة آموزشیِ یادگیری سازگار با مغز مبتنی بر نظریۀ کاین بر مجذوبیّت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مؤثّر بود.این بستة آموزشی میتواند ابزار مؤثّر و کاربردی در راستای ایجاد یادگیری معنیدار و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر باشد.
روانشناسی یادگیری
مجید فیروزکوهی برنج آبادی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ حسن اسدزاده؛ اسماعیل سعدی پور؛ نورعلی فرخی
چکیده
این پژوهش سعی دارد با استفاده از فنون تحلیل هم رخدادی واژگان، نقشه دانش در پژوهشهای منتشرشده در پایگاه Web of Science در حوزه تربیت جنسی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداریسازی علمی موردمطالعه قرار دهد. در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 1556 منابع علمی موضوع تربیت جنسی از پایگاه Web of Science بهصورت جستجوی عنوانی، مورد تحلیل بیبلومتریک ...
بیشتر
این پژوهش سعی دارد با استفاده از فنون تحلیل هم رخدادی واژگان، نقشه دانش در پژوهشهای منتشرشده در پایگاه Web of Science در حوزه تربیت جنسی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداریسازی علمی موردمطالعه قرار دهد. در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 1556 منابع علمی موضوع تربیت جنسی از پایگاه Web of Science بهصورت جستجوی عنوانی، مورد تحلیل بیبلومتریک قرار گرفت. تحلیل دادهها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرمافزار VOS viewer که یک نرمافزار تحلیل شبکه اجتماعی است صورت گرفت. یافتهها: منابع بازیابی شده تولیدات علمی سالهای 1909 تا 2021 را پوشش داد. نتایج مطالعه نشاندهنده روند صعودی انتشار مقالات حوزه تربیت جنسی در ده سال اخیر بود. بیشترین تعداد مقالات در سال 2019، 190 مقاله بود. بیشترین انتشارات این حوزه بهصورت مقاله پژوهشی اصیل (661/62 %) و از کشورهای آمریکا (368/38 %) بود. مدارک موردمطالعه نشان داد، مفاهیمی از قبیل: تحقیقات آموزشی، بهداشت شغلی محیط عمومی، روانشناسی ازجمله پرکاربردترین زمینهها در حوزهی تحقیقات تربیت جنسی در سطح بینالمللی به شمار میروند. ترسیم شبکه هم تألیفی مجلات در موضوع تربیت جنسی در 6 خوشه و با تعداد 393 تألیف مشترک نمایش داده شد. واژههای کلیدی از پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی به سمت هویتیابی جنسی و سپس پیشگیری از آسیبهای روانی متحول شدند. ازآنجاکه مبحث تربیت جنسی بهطور گسترده در کشورهای دنیا و ایران موردتوجه قرارگرفته؛ به نظر ضروری میرسد برای ارائه برنامههای آموزشی مرتبط جهت آموزش مباحث جنسی به دانش آموزان متناسب با سطح آنها در راستای آشنایی آنها با این مباحث اندیشیده شود.
روانشناسی یادگیری
نعیمه شبانی شاد؛ اسماعیل سعدی پور؛ فریبرز باقری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شادکامی بر اساس بهزیستی روانشناختی با میانجیگری هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تشکیل میدادند و جهت تعیین حجم نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شادکامی بر اساس بهزیستی روانشناختی با میانجیگری هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تشکیل میدادند و جهت تعیین حجم نمونه براساس دیدگاه کلین در مدل معادلات ساختاری، تعداد 414 فرد از طریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه-های شادکامی آکسفورد (2002)، بهزیستی روانشناختی ریف (2002) و هوش هیجانی شات (1998) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق مدلیابی ساختاری با استفاده از نرمافزار amos انجام پذیرفت. نتایج نشان داد بهزیستی روان شناختی و هوش هیجانی به صورت مثبت و معنادار بر شادکامی دانشجویان اثر دارد و هوش هیجانی در بین دانشجویان به صورت مثبت و معنادار اثر بهزیستی روان شناختی بر شادکامی را میانجیگری می کند. میتوان نتیجه گرفت که بهزیستی روانشناختی در دانشجویان بهعنوان محافظی در برابر رویدادهای استرسزا عمل کرده و نقش اساسی در تاثیرگذاری و بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان و شادکامی در جوامع مختلف را دارا است.