روانشناسی یادگیری
لیلا صادقی؛ مسعود غلامعلی لواسانی؛ سالار فرامرزی؛ غلامعلی افروز
چکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی خوداطمینانی تحصیلی برای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش، تحلیل محتوای قیاسی بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند آغاز شد و از منابع نوشتاری با موضوع خوداطمینانی استفاده گردید. سپس محتوای کتابها و مقالهها ازنظر اجزاء و مؤلفههای مرتبط با خوداطمینانی تحصیلی مورد تحلیل قرار گرفت. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی خوداطمینانی تحصیلی برای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش، تحلیل محتوای قیاسی بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند آغاز شد و از منابع نوشتاری با موضوع خوداطمینانی استفاده گردید. سپس محتوای کتابها و مقالهها ازنظر اجزاء و مؤلفههای مرتبط با خوداطمینانی تحصیلی مورد تحلیل قرار گرفت. در این بررسی ابتدا مؤلفههای آموزشی استخراج شد، سپس در قالب مضمون پایه، مؤلفه اصلی و مؤلفه فرعی طبقهبندی شد. در مرحله آخر نیز روایی الگوی مذکور بررسی گردید. بسته آموزشی خوداطمینانی تحصیلی بر اساس 6 مضمون فراگیر شامل: سرزندگی تحصیلی (با مضامین سازماندهنده خودانگیختگی و درگیری تحصیلی)، خودکارآمدی تحصیلی (با مضامین سازماندهنده احساس شایستگی و اعتمادبهنفس)، خودتنظیمی (با مضامین سازماندهنده خودآگاهی، خودنظارتی، هدفمندی، خودگردانی و بهکارگیری راهبردهای یادگیری مؤثر)، تفکر علمی (با مضامین سازماندهنده تفکر انتقادی، تفکر خلاق و انعطافپذیری شناختی)، مهارتهای اجرایی (با مضامین سازماندهنده برنامهریزی و سازماندهی، کنترل توجه و تمرکز، حل مسئله) و تاب-آوری (با مضامین سازماندهنده مدیریت استرس، مدیریت هیجانات، سازگاری و تعاملات مثبت، خودمراقبتی) تدوین شد. الگوی آموزش خوداطمینانی تحصیلی بهدستآمده، میتواند در کنار سایر مداخلات موجود، در صورتبندی مداخله برای آموزش دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص قابلاستفاده باشد.
منصوره حاج حسینی؛ الهه هدایتی؛ مسعود غلامعلی لواسانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای امید در ارتباط بین سبک های دلبستگی و سرزندگی تحصیلی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایه دهم مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که از این میان تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای امید در ارتباط بین سبک های دلبستگی و سرزندگی تحصیلی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایه دهم مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که از این میان تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس سبک های دلبستگی هازن و شیور، مقیاس امیدواری نوجوانان پاملا هیندز و مقیاس سرزندگی مارتین و مارش استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین اکثر متغیرهای پژوهش حاضر که شامل ابعاد سبک های دلبستگی، امید و سرزندگی تحصیلی بود همبستگی معناداری در سطح 01/0P< وجود داشت. در ادامه نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطهای امید در رابطۀ میان سبک های دلبستگی و سرزندگی تحصیلی بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که سبک های دلبستگی و امید دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی سرزندگی تحصیلی میباشد.
مسعود غلامعلی لواسانی؛ هیمن خضری آذر؛ مهسا صالحی نجفی؛ اسداله مالکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان در درس انگلیسی به روش الگویابی معادلات ساختاری بود. بدینمنظور، 423 نفر از دانشآموزان سال دوم و سوم دوره متوسطه شهر ابهر (127 پسر و 296 دختر) با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان در درس انگلیسی به روش الگویابی معادلات ساختاری بود. بدینمنظور، 423 نفر از دانشآموزان سال دوم و سوم دوره متوسطه شهر ابهر (127 پسر و 296 دختر) با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی ایلاردی و همکاران (1993)؛ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1989) و درگیری تحصیلی آسور، کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی، تنظیم درون فکنیشده و تنظیم همانند شده دارد، اثر مستقیم نیازهای اساسی روانشناختی بر روی بیانگیزگی، منفی و معنادار؛ اما تأثیر آن بر انگیزش بیرونی معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی و درگیری تحصیلی از طریق انگیزش تحصیلی میانجیگری شد. اثر مستقیم انگیزش درونی و تنظیم همانند شده بر درگیری، مثبت و معنادار و اثر بی انگیزگی، منفی و معنادار بود؛ اما اثر تنظیم درون فکنیشده و بیرونی بر درگیری معنادار نبود. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که نیازهای اساسی روانشناختی با واسطهگری انگیزش تحصیلی بر درگیری در درس انگلیسی تأثیر دارند.