روانشناسی یادگیری
زهرا گلی زاده؛ لیلا میرزایی؛ محبوبه میرزایی
چکیده
عزتنفس یکی از ویژگی های مهم شخصیتی فرد است که نقش مهمی در موفقیت او در زندگی فردی و اجتماعی دارد. برخورداری از عزتنفس به فرد کمک میکند تا با شوق و انگیزه بیشتری برای موفقیت تلاش کند و نسبت به آینده مثبت اندیش و خوشبین باشد. پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل و با ترکیب پژوهشهای انجامشده درزمینه ی رابطه عزتنفس و پیشرفت تحصیلی انجامشده ...
بیشتر
عزتنفس یکی از ویژگی های مهم شخصیتی فرد است که نقش مهمی در موفقیت او در زندگی فردی و اجتماعی دارد. برخورداری از عزتنفس به فرد کمک میکند تا با شوق و انگیزه بیشتری برای موفقیت تلاش کند و نسبت به آینده مثبت اندیش و خوشبین باشد. پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل و با ترکیب پژوهشهای انجامشده درزمینه ی رابطه عزتنفس و پیشرفت تحصیلی انجامشده است. جامعه آماری فرا تحلیل حاضر پژوهشهای در دسترس در رابطه با عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در بانکهای اطلاعاتی رایانهای در دسترس موجود در ایران، از قبیل پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سالهای 1386 تا 1400 و همچنین پایگاههای علمی خارجی Science Direct، PubMed و Google Scholar که در سالهای 2000 تا 2021 منتشرشدهاند، است. بر اساس ملاک ورود و خروج برای پژوهشهای اولیه و نیز تحلیل حساسیت 57 اندازه اثر از 64 مطالعه توسط نرمافزار CMA موردبررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که اندازه اثر خلاصهی مدل تصادفی برابر با 0.333 بود که ازنظر آماری معنادار و بیانگر رابطهی مثبت عزتنفس و پیشرفت تحصیلی است. درنتیجه توجه به عزتنفس فراگیران در کنار آموزش رسمی در محیطهای آموزشی، ضرورتی است که باید بیشازپیش مورد ملاحظه قرار گیرد.
محمدرضا فرشاد؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کوروش اسماعیلی؛ یوسف حبیبی
دوره 11، شماره 36 ، تیر 1394، ، صفحه 1-16
چکیده
عزت نفس یکی از مباحث مهم روانشناختی و رواندرمانی هست و عوامل زیادی از قبیل کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت در آن تأثیر میگذارند. هدف این پژوهش بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت روابط والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزتنفس دانش آموزان هست. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در پایه ...
بیشتر
عزت نفس یکی از مباحث مهم روانشناختی و رواندرمانی هست و عوامل زیادی از قبیل کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت در آن تأثیر میگذارند. هدف این پژوهش بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت روابط والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزتنفس دانش آموزان هست. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در پایه ششم شهر تهران در سال 1393 بودند که تعداد 247 نفر از دانش آموزان شهرستان شهریار تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که کیفیت زندگی والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین انگیزه تحصیلی بهعنوان متغیر میانجی بر عزتنفس دانش آموزان تأثیر داشته است (01/0> p). با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین داشتن انگیزه تحصیلی باعث افزایش عزتنفس دانش آموزان شده و بهطورکلی مدل پژوهش تأیید می شود.